Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa sprint 150, originele staat


koeno83

Aanbevolen berichten

Gisteren mijn nieuwe project opgehaald, een sprint 150 origineel geleverd in Nederland in 1965.

Gekocht van de man die hem in 1967 tweedehands heeft gekocht.

Lak is, op hetvoorspatbord na nog origineel, leuk dealer logo voorop, en nog de originele voorband van 1965. 

Heeft wel wat roest maar niet doorgerot, op de bevestiging van de achterveer na, daar zal het frame vermoedelijk gelast moeten worden. 

Verder helemaal compleet inclusief sleutel en gereedschapset en de originele nummerplaat, maar geen papieren meer, dus dat wordt wel een nieuw kenteken.

 

19.jpg.7fa3dc153f4d4ae89b7988095a6ee310.jpg 

1.jpg

3.jpg

9.jpg

10.jpg

11.jpg

13.jpg

14.jpg

16.jpg

17.jpg

18.jpg

9.jpg

  • Like 8
Link naar reactie

Ondertussen al wat verder.

De zijbil eens gepoest die er best mooi uit ziet nu.

Op de achterkant wat verf verwijderd en de roest deels weg gepoetst. 

Het voorspatbord eens geprobeerd, maar helaas daar zitten 4 en soms 5 lagen verf op, waarvan de oranje nogal hardnekkig is. Er onder komt wel een mooie zilveren lak te voorschijn. Iemand nog tips om die verf er makkelijk af te krijgen? Ik gebruik nu aceton en een schuurspons. 

Helaas toch wat roest gevonden, 1 gat die uitkomt in het zijvak, lijkt me niet echt ernstig. en helemaal onderin een gat waar de bodempalat ophoud. Beide constructief niet van invloed maar wil de bodem denk ik wel repareren. Iemand tips om dit te doen? 

Owatrol is al besteld om het frame van binnen te behandelen. 

 

a11.jpg

a12.jpg

a1.jpg

a2.jpg

a4.jpg

a15.jpg

a17.jpg

  • Like 4
Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Nu alles uit elkaar is de bodem goed kunnen bekijken en daar zitten toch wat gaten in. Omdat ik de lak wil behouden neem ik liever geen nieuwe bodem.

Is het te doen om de twee dwarsbalken deels te vervangen en plaatjes in de gaten te lassen? Het zit allemaal onder de tunnel dus dat zie je daarna niet. 
Wil de bodem toch helemaal kaal maken en weer netjes lakken of zwart spuiten. 

tips voor een iemand die dit kan in midden Nederland? 

FFEF61F2-F40D-4D01-8A6E-ADEC5EB12F06.jpeg

6E079BDD-8B9D-429C-94EC-EAF88E4B619E.jpeg

Link naar reactie

Gezien dat dit toch wel een structureel onderdeel is van het frame (en dus uw  en mijn veiligheid) zou ik er voor kiezen om toch een stuk van de vloerplaat in zijn geheel te vervangen.

Ik vraag mij dan ook af hoe het frame is boven het vloerbord net voor en ter hoogte waar de motorbout zit en daar waar de achterdemper vast zit in het frame.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik deze plekken stralen en nog eens bekijken en dan als je dit zelf niet kunt het hele verhaal uit besteden aan een plaatwerker.  

Link naar reactie

Bedankt voor het meedenken.

De veer bovenaan daar zit gelukkig geen roest en ook de twee punten waar het blok vast zit is nog kei hard .Ik ga de bodem eerst maar even kaal maken om hem goed te kunnen bekijken. Daarna kan hij naar de lasser, om de bodemdelen te vervangen en een deel van de twee dwarsbalken.

Ik hoop dat het allemaal onder de tunnel gelast kan worden zodat je het van boven minimaal zult zien. En anders gaat hij in z'n geheel naar de straler en nieuw in de lak. 

 

Link naar reactie

Toch maar even de slijptol gepakt en het rotte stuk eruit gehaald. Meteen maar een nieuwe bodem besteld, zodra deze binnen is samen met de lasser maar kijken wat er mogelijk is. 

3353954F-8378-4824-ABE3-65FD83734EB3.jpeg

D6A804A1-A8FF-4278-9577-4436E59C91D2.jpeg

59811FD5-A148-47CC-B46D-056AAF530372.jpeg

aangepast door koeno83
  • Like 1
Link naar reactie
Op 31/12/2020 om 15:30, koeno83 zei:

Dat ziet er inderdaad wel gaaf uit. Ik ga de rode grondverf maar wegschuren en dan eerst zo laten.

heb je er blanke lak over gedaan? 

Nee hoor, hoogglans gepolijst. 

Link naar reactie
  • 5 maanden later...

Het project heeft even still gelegen maar vandaag het frame naar de spuiter gebracht voor een nieuwe bodem die samen met een nieuw voorspatbord in de originele kleur wordt gespoten. De rest van het frame laat ik zo.

Ondertussen begonnen met het blok, het ziet er uit dat deze nog nooit open is geweest dus dat is mooi, zelfs nog de originele remblokken met vierkant logo. 
 

Nu heb ik een vraagje over de setup.

Ik ga er een pinasco ontsteking opzetten, en een DR177 die van mij sprint V afkomt.  Kan ik deze driepoorts cylinder gewoon op een tweepoorts blok zetten met de juiste pakking die de derde poort afsluit?

ik heb nog een SI24/24 liggen en een SI20/20 wat is de beste optie? Ik denk dat een SI24/24 wat te veel is voor een tweepoorts blokje? 
 

Hoor graag jullie mening, 

groet Koen  
 


 

 

A2176BEA-CAB7-4238-A546-B3F576477ADA.jpeg

Link naar reactie

3 poort 177cc cilinder gaat prima op een Sprint carter (niet op oudere VNA/VNB/...) en best met SI 24-24E (160-BE3-116~120).

Maar doe nou niet die DR, man... Full resto én revisie verdient een betere cilinder dan dat. Een warm betoog voor de 2-poort aluminium Pinasco i.c.m. die een variabele Flytech! :) 

 

  • Like 1
Link naar reactie
34 minuten geleden, Frederik9111 zei:

en best met SI 24-24E (160-BE3-116~120).

Maar doe nou niet die DR, man... Full resto én revisie verdient een betere cilinder dan dat. Een warm betoog voor de 2-poort aluminium Pinasco i.c.m. die een variabele Flytech! :)

Niks aan toe te voegen, Frederik jaagt iedereen op dit forum op kosten 😉 maar dan heb je na de revisie ook wel een heerlijk blok. 

  • Haha 1
Link naar reactie

Bedankt voor de tips, dan ga ik meteen de 24/24 erop zetten.

Ik heb die pinasco nu op mijn sprint Veloce zitten en moet die nog inrijden. De eerste kleine rondjes gedaan en vindt hem een tikkeltje nerveus rijden. Ga die eerst maar even goed testen voor ik er nog 1 koop. 

Link naar reactie

Op de Veloce wellicht de 3 poorts Magny-Cours? Heb je het standaard koppelingstandwiel behouden? Mits één of 2 tanden meer wordt de motor minder bitsig en krijg je een mooi verdeelde powerband.

 

Link naar reactie

Ja de 3 poorts  Magny Cours, met een bgm touring uitlaat, vespatronic en ik heb de 22 tands koppeling vervangen voor een 23 tands. 

Denk dat ik nu nog met een iets te grote sproeier rij, wellicht dat de juiste afstelling wel helpt.

Vind wel dat het blok wat ratelt met de 23 tands koppeling wanneer hij in zijn vrij ronddraait.  

Link naar reactie

Heb je bij de vespatronic de standaard kunststof fan geïnstalleerd? Vond deze bij mijn GS te licht (+/- 1400gr) en heb deze verzwaard naar 1600gr. Bij de flytech kan je kiezen tussen een aantal gewichten en heb op advies van hier de 1800gr gekozen en dat geeft een prima balans qua toeren en gasrespons. De 23 tands pinion ratelt bij mij ook in de vrij en stationair en als ik de koppeling in trek is het weg, zolang de motor belast mooi klinkt vind ik dit niet zo’n probleem.

Link naar reactie

Hoi Pilaf,

ik heb er een aluminium dan op zetten in totaal 1850 gram volgens mij. 
idd met koppeling in is hij mooi stil, denk je niet dat het kwaad kan? Wanneer ik rij heb ik ook geen last van geratel of lawaai. 

Misschien eerst maar eens wat kilometers maken. 

groet Koen 

Link naar reactie

Dat klinkt als een goed gewicht want de flytech is zelf ook iets meer dan 1800gr.

De Pinasco is bij mij ook “nerveuzer” als je deze vergelijkt met bijvoorbeeld de GS, maar de techniek/spoeling is gewoon verbetert en vind dat nerveuze wel wat hebben.

Ook de bak herrie die uit de Pinasco touring uitlaat komt is soms op het randje. Voordeel is wel dat iedereen je hoort aankomen…

De combinatie van Pinasco onderdelen is gewoon goed, belangrijkste is dat de motor goed ademt met het px luchtfilter, de 24/24 werkt ook prima met het 2 poort carter (carter niet geflowed) en qua afstelling heb ik er ook weinig aan gedaan (buiten de sproeier).

Dat de koppeling ratelt komt volgens mij door dat de krukas zwevend is gemonteerd. De krukas kan dus vrij bewegen in het carter waardoor de tandjes van de pinion en het primair bij belasting zich goed kunnen zetten. Knijp je de koppeling in dan verplaats je de krukas een beetje richting het vliegwiel waardoor de tandjes weer anders aangrijpen en dus een mechanische ratel geven. Het is bij mij al een stuk minder nadat ik shimringen achter het vliegwiellager heb geplaatst waardoor de krukas minder op zij kan bewegen.

Ik vervang ter controle wel wat vaker de olie, heb een recycling systeem gemaakt met 2 glazen potten en een sterke magneet. Na een lang stuk rijden vang ik de warme olie op en zet deze een paar weken in een glazenpot boven op de magneet. De metaalschilvers zitten na verloop van tijd dan keurig onderin en de olie ziet er weer uit als nieuw. Doe het nu om de 2 jerrycans (ongeveer 500kmer) en merk nu al dat de olie wat uit het blok komt schoner is (er staat sinds de revisie van afgelopen winter ondertussen 2000km op het blok).

Denk dus zelf dat het ratelen geen kwaad kan, het is een kwestie van zetten van de tanden. Waarschijnlijk als ik zowel de DRT pinion (23) als DRT primair (67) tegelijk had vervangen, dan was het geluid naar verloop van tijd minder geweest omdat beide tandwielen “vers” waren.

  • Like 2
Link naar reactie

Even terug naar het originele topic, de sprint 150.

Na twee dagen eindelijk de bekende vastgeroeste onderste blokbout los gekregen. Ik heb dit nu al drie keer gehad en er is na vele uren proberen maar 1 ding dat werkt. Heel hard met een gewone hamer slaan dan komt hij er wel uit. 
 

517F7348-5A57-4807-8192-A4EFEDF3345D.thumb.jpeg.fcfa822479c85f4a484b29d7714a8b08.jpeg

Link naar reactie

De rest van het blok ook uit elkaar, kwam alleen deze deelbare lager tegen voor de achter as.  Heeft iemand ervaring met het terugplaatsen van de nieuwe?

Kun je de lagertjes en de kooi als laatste monteren nadat de buitenlager in de carter zit?

alle tips zijn welkom!

groet Koen 

DC57E305-412D-446B-8916-345E8B901652.jpeg

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...