Jump to content
Vespaforum.be

restauratie vespa 50 1963


KrijnS

Recommended Posts

Hoi iedereen, na me zojuist even voorgesteld te hebben (link: https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/33317-voorstellen/) start ik hier het topic van de restauratie van mijn vespa 50/n uit 1963. Ik heb deze vespa een jaar of 5 geleden gekocht in een verwaarloosde maar redelijke volledige staat. Het is een vrij vroeg frame - en bloknummer (v5a1t - 39xx) en alleen het motorluik ontbrak (op foto zijn de teller, koplamp en benzinekraan gedemonteerd). De originele lak zit (deels) onder het donkerblauw en het controlestickertje uit de fabriek zit nog achter het gereedschapsbakje (helaas donkerblauw overgeschilderd). De bodem is op diverse plaatsten doorgeroest, hier is ook al aan gelast in het verleden.

Mijn idee was om de vespa technisch in orde te maken en er dan zo op te gaan rijden. Ik had destijds het blokje voorzien van een nieuwe cilinder en de kogellagers + schokdemper van de voorvork vervangen. Echter heb ik de vespa toen gestald en niet meer de tijd genomen het verder af te ronden. 

Na een recente vakantie in Italie heb ik 'de vespakriebels' weer gekregen besloten de scooter toch helemaal te restaureren. Van dit proces wil ik af en toe wat delen hier op het forum. Er zullen zaken zijn waar ik hulp of advies bij kan gebruiken en het is leuk dit te bespreken. Ik wil de scooter zo origineel mogelijk houden en hij krijgt dan ook de originele groene kleur (Max Meyer Code: 1.298.6301).

Omdat het motorblok goed loopt en schakelt, ben ik niet van plan deze te reviseren verder dan hetgeen al gedaan is. De bodem behoeft laswerk, en verder moet het beenschild uitgedeukt te worden. 

Inmiddels ben ik begonnen met het demonteren van de scooter en heb ik een nieuwe bodemplaat besteld. Mijn plan is om deze op het frame te passen en te markeren, vervolgens de oude bodem te verwijderen voor zover nodig en dan de scooter (en direct de koker) te laten stralen + epoxy. 

Nu alvast mijn eerste vragen. Wat adviseren jullie voor de behandeling van de binnenkant van de koker? Na de behandeling zal de bodemplaat erin gelast worden, dus wordt dit direct aan hitte blootgesteld. 

En tevens, heeft iemand een tip voor een zandstraler + spuiter in midden / zuid Nederland? Het laswerk zal ik zelf doen, het straktrekken / uitdeuken / spuiten wil ik uitbesteden. 

 

Ik probeer direct even wat foto's te uploaden

 

 

 

hem op dat moment motorisch in orde gemaakt (revisie carburateur + nieuwe cilinder) en de voorvork van nieuwe lagers en schokdemper voorzien. 

Link to comment

Hierbij alvast wat foto's:

- Het zadel heeft flink geleden maar wil ik redden, mooi om het originele (kleine) zadel te kunnen blijven gebruiken. Nieuwe (gebruikte) veren ingezet want die waren bijna allemaal weg. Helaas is het laswerk aan het scharnierpunt rechts kapot, waardoor het zadel doorzakt naar rechts. Dit klusje heb ik uitbesteed aan Maskes vespaklassiekers waar het zadel direct gepoedercoat zal worden.

- Foto van de bodem, deel van achterkant tot aan rempedaal zal vervangen moeten worden

- Foto's van (beperkte) roest in de tunnel

- Foto van controlestickertje wat nog in het frame zit (vind ik wel gaaf)

- Foto van vloerstrips, voorste bevestigingspunten zitten met klinknagels, restant was rubber. Dus even op zoek naar een goede vervangingsset 

 

IMG_1355.thumb.jpg.484fb37dd63eb7a0b3135a5de8c1f408.jpgIMG_1210.thumb.JPG.756347033861ea59d6caa1ea4868258b.JPG

 

IMG_1193.thumb.JPG.e5a91fe74601103664ae21a0b9beabb6.JPG

IMG_1202.JPG

IMG_1145.JPG

IMG_1427.JPG

IMG_1429.JPG

IMG_1435.JPG

IMG_1440.JPG

IMG_1441.JPG

IMG_1446.JPG

Link to comment
1 uur terug, koeno83 zei:

Mooi project! 

ik heb mijn laatste drie projecten laten spuiten bij bloom. Hij heeft er bij 1 ook een nieuwe bodem ingemaakt en maakt alles ook straks. Zeer goede prijs kwaliteit verhouding. 

http://www.autospuiterijbloom.nl/contact.html

Bedankt Koeno. Kan ik bij hen ook terecht voor het zandstralen + epoxy? 

Nog een snelle vraag van mijn kant. Hoe verwijder ik het afdekplaatje van het contactslot? Bij voorkeur behoud ik het origineel.

Link to comment

Ja hij laat het ook stralen.

Beste even bellen en dan je frame en nieuwe vloerplaat brengen. Hij kan dan alles doen en kun je hem ophalen wanneer alles gespoten is. Hij kan originele kleuren voor je mengen. 
 

ik heb nog een luikje liggen voor een 1e serie mocht je interesse hebben.

afdekplaatje zit vast met een nagel, die kun je eruit trekken met een beetje geluk. 

Link to comment
  • 5 weeks later...

Inmiddels is de bodem gedemonteerd. De koker wordt binnenkort gestraald + in epoxy gespoten. Het voetremgat heb ik voor nu laten zitten zodat de nieuwe plaat zo handig in te passen is. 
 

Nadat de nieuwe bodem erin zit wil ik het beenschild gaan uitdeuken. Iemand hier nog tips voor? ik heb hier nog geen ervaring mee. Mijn plan is dit zelf te doen. Om hem daarna volledig te laten stralen + epoxy. 

1910A4B8-D231-4DFA-8EF3-5DDF0C031973.jpeg

908F05B4-D5B9-4DFE-A453-4C4FEBE383B2.jpeg

Nog wat foto’s van het beenschild 

87A17770-8DE0-46C6-B4DC-55AD310DBDDC.jpeg

420C5387-49B9-4587-8953-2A8248509870.jpeg

  • Like 1
Link to comment
3 uur geleden, Sjoerdo zei:

Leuk project, goede keus om de vloerplaat te vervangen. De deuk in het been schild kun je waarschijnlijk zelf wel redelijk goed krijgen. Heb je een uitdeuk setje?

Heb ik niet, maar heeft Koen voor mee lees ik hieronder :). Nog tips over hoe de beenschildrand recht te buigen na het uitdeuken? (Is op meer plekken verbogen). Ik las ergens dat je hier zelf tool voor kunt maken. Wellicht heeft iemand van jullie die liggen? 

3 uur geleden, koeno83 zei:

Ik heb nog een uitdeuk setje liggen, nooit gebruikt. Stuur maar een PM bij interesse. Ligt in Zeist

 

gr Koen 

Top, ik stuur je een bericht 

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...