Jump to content
Vespaforum.be

Pinasco 177 met 20/20 Si


Bowyer

Recommended Posts

Door iemand van de Vespaclub ben ik gevraagd om zijn gla af te stellen.

En natuurlijk wil ik hem graag van dienst zijn alleen hij heeft via eBay een pinasco 177 gekocht in een set met een 20/20 si erbij.

Als ik bij Sip en scooter centre die pinasco op zoek dan word daar een 24/24 geadviseerd, wat mij ook wenselijk leek.

Loopt hij nu met de 20/20 het risico dat de carburateur het niet bijsloft en de cilinder te heet word met alle gevolgen van dien of zal dit meevallen en komt de cilinder gewoon niet tot zijn recht?

Graag hoor ik de mening van alle deskundigen😀

Link to post

Ik rij zelf met een 24/24 maar tijdens mijn zoektocht kwam ik er veel tegen die het nut er niet van zien en met een 20/20 rijden. Schijnt veel zuiniger te rijden maar wellicht iets minder top vermogen. 

Link to post

speel veilig..  ga voor een 24/24 !!  zeker een pinasco 177 met zn nicasil coating heeft voldoende smering nodig

 

 

Link to post

Hoeveel kms rij je met een oldie opdat het verbruik een zorg zou kunnen zijn?

tenzij het je dagelijkse vervoer is natuurlijk 😉

Link to post

Het is mijn scooter niet maar ik ga er vanuit dat het alleen voor zondags rond de kerk zal zijn, of in ieder geval iets in die richting😂

Bedankt voor de meningen zover, ik zal zien dat ik op gepaste wijze ga vertellen dat hij beter een andere koopt.

Link to post

Monteer die 20/20 en laat die mens wa rondrijden, veel kans dat hij er meer dan content mee is.

Is dat een 2-poorts 177 of een 3-poorts?

  • Like 1
Link to post

Hopelijk een 2-poots variant. VNA/VNB/VBB/VBA/GLa carters missen boven de cilindermond een stukje materiaal waardoor de 3de poort niet geheel afgesloten wordt (in tegenstelling tot de latere GLx, Sprint, GT,...-carters, waarop je wel degelijk wél gewoon de 3-poortsvariant kan monteren). 

Link to post

Mocht het toch de driepoorts zijn hoe kan ik dat zien zonder de cilinder er af te halen?

en als dit zo zou zijn is dat dan op te lossen? Behalve natuurlijk een andere cilinder. 

Link to post
3 hours ago, Frederik9111 said:

Hopelijk een 2-poots variant. VNA/VNB/VBB/VBA/GLa carters missen boven de cilindermond een stukje materiaal waardoor de 3de poort niet geheel afgesloten wordt (in tegenstelling tot de latere GLx, Sprint, GT,...-carters, waarop je wel degelijk wél gewoon de 3-poortsvariant kan monteren). 

Is toch vanaf de Sprint Veloce de 3e poort, eerdere modellen lijkt me niet.

Link to post

Ik heb het niet over de aanwezigheid van een 3de carterpoort, wél over de compatibiliteit van de carter met 3-poortscilinders.

Links VBB1T, rechts VLB1T. Op de rechtse kan je probleemloos een 3-poorts 125/150/177/... cilinder plaatsen. Het "vlakje" boven de cilindermond is een stuk hoger dan bij oudere carters.  

image.png.153a49098afda54ad637f0a12957aa3e.png

Edited by Frederik9111
  • Like 1
Link to post
2 uur geleden, Bowyer zei:

Mocht het toch de driepoorts zijn hoe kan ik dat zien zonder de cilinder er af te halen?

en als dit zo zou zijn is dat dan op te lossen? Behalve natuurlijk een andere cilinder. 

Als het een stalen 3-poorts cilinder betreft zal de motor eenvoudigweg niet draaien. Het gasmengsel kan dan 'ontsnappen' via de bovenste poort, he? Je kan in theorie dat vlakje wat vergroten met bvb. J&B Weld als lijkt het me niet evident alles goed luchtdicht te krijgen. Een andere cilinder is dan wellicht een betere keuze.

De stalen variant is zowel in 2 poorts als 3-poorts versie te koop aangeboden. Het betreft effectief 2 verschillende cilindergietmodellen (1ste pic). De aluminium versie daarentegen is eigenlijk een 3 poorts Magnycours cilinder waarvan onderaan 1.5mm is weggefreesd. Tussen carter en ciliinder komt dan een anderhalve mm dikke 2 poorts spacer (2de pic). Die spacer zie je overigens met het blote oog zitten tussen carter en cilinder, en sluit eenvoudigweg de open ruimte tussen de 2-poorts-carter en (eigenlijk) 3-poorts cilinder. 

image_2020-10-08_180235.png

image_2020-10-08_180503.png

Edited by Frederik9111
Link to post
  • 2 weeks later...

Nou het is dus een twee Ports pinasco en er steekt een 24/24 op.

probleem is dat hij niet goed en soms helemaal niet wil lopen.

Als hij loopt klinkt en voelt het alsof hij verzuipt wat bijna niet kan want er steekt een 96 hoofdsproeier in en de nevensproeier komt uit de 20/20 waarvan ik de maat niet kan lezen maar dat kan het haast niet zijn.

Verder hebben we de ontsteking nu op 19 graden staan maar hij ploft en knalt dat het een lust is met ook regelmatig een dikke backfire erbij, terwijl de flitslamp netjes 19 graden laat zien.

Naar mijn idee heb ik alles al wel nagezien wat dit zou kunnen veroorzaken, zelfs de cilinder eraf gehad om de zuiger te controleren.

Wie heeft er nog ideeën wat hier de oorzaak van kan zijn?

Link to post

Even wijlen de Makke citeren:

Op 18/8/2016 om 13:12, de Makke zei:

Hallo,

Ik rijdt met een Pinasco 177 en een 24/24 carbu en mijn Hoofd sproeier is een 122. Daarmee loopt hij het beste.

Ik heb zo het flauw vemoeden dat de sproeiers die ze je aangeraden hebben veel te groot zijn en je motor daardoor serieus verzuipt.

Grjs

Makke

Groetjes, nero. 

Link to post

Er zit een 96 in een 160 luchtjes en een be3 mengbuis. Lijkt mij stug dat dat te groot is.

 

Enige wat ik kan bedenken is dat er iets mis zou zijn met het inlaatvlak omdat hij best wat benzine terugspuugt.

Edited by Bowyer
Link to post

96 is veel te klein, zou volgens mij tussen de 118 en 128 moeten zitten. Maar mijn ervaring is met een drie poorts, wellicht is dit met een twee poorts dus anders? 

Zou eerst die aansluiting eens controleren, wat voor een ontsteking zit er op?

Edited by koeno83
Link to post

De conditie vd inlet kan je controleren dmv tweetakt olie check.

Zorg dat de krukas de inlet afsluit, giet er 2 takt olie in, loopt dit binnen 1 minuut weg; inlet kapot.

(helaas dan wel krukaskamer vol olie, maar is een makkelijke methode om de conditie vd inlet te controleren zonder het blok volledig te demonteren)

 

Maar als je het hebt over een backfire, dan klinkt dat als electra probleem; bobine en grondplaat omruilen voor andere. Checken of dit verschil maakt.

 

En als laatst maar kans is klein, als bv de keerring aan de koppelingszijde kapot is, loopt er benzine in de versnellingsbak, eenvoudig te controleren;

bovenste olio moer losdraaien, komt hier olie uitgestroomd dan wrshlk kapotte oliekeerring. (en de olie ruikt dan ook naar benzine)

 

Link to post

Backfire bij gesloten, half open of volgas? Welke ralentie-sproeier? 

De intakesluiting is ook te analyseren met een voelermaatje (0.05~0.10 is ideaal) of gewoon even kijken naar backspit kan ook .    

 

Link to post

Mee eens vanwege de backfire denk ik ook ontsteking maar daar lijkt alles in orde, en het is een contactpunt ontsteking dus het kan ook niet een raar elektronische oorzaak hebben.

Keerring wil ik haast niet geloven dat dat die backfire veroorzaakt.

Inlet kan ik nog proberen met een beetje olie.

Link to post
2 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Backfire bij gesloten, half open of volgas? Welke ralentie-sproeier? 

De intakesluiting is ook te analyseren met een voelermaatje (0.05~0.10 is ideaal) of gewoon even kijken naar backspit kan ook .    

 

Relatie weet ik zo niet maar wat standaard in een 24/24 zit. Backfire bij vol open.

En best veel backspit vindt ik, maar vooral tijdens de pogingen om hem te starten en zolang hij niet aan slaat.

Zodra de motor daadwerkelijk draait word het minder. Maar zou nog steeds niet backfire verklaren lijkt mij.

Link to post

Probeer de contactpunten eens bij te stellen, dat kan veel verschil maken.

wellicht even vervangen net als de condensator. 

Link to post
3 minuten geleden, Bowyer zei:

Relatie weet ik zo niet maar wat standaard in een 24/24 zit. Backfire bij vol open.

Ah, dan zou'k toch zéker es naar de sproeiersetup kijken hoor. 98/160 is extreem mager! Inefficiënt mengsel in combinatie met een makke 6v-vonk >> slechte kaboem :D 

Uit het hoofd, heb ik jaren rond gereden met een stalen 3-poorts Pinasco op een 2-poorts-Sprint (zelfde dus) met 55/160 en 118/BE3/160. 

Link to post

Die 96 was alleen omdat dat voor handen was en hij met een 118 vreselijk leek te verzuipen. Maar dat veranderde uiteindelijk niets.

Vreemde is dat hij volgens de eigenaar met de 177 en de 20/20 wel goed gelopen heeft voor een poosje.

Na enige tijd is hij toen begonnen met knallen en ploffen waarna als mogelijke oplossing de 24/24 geplaatst is. Ditmaal dus geen verschil.

Waar ik nog niet naar gekeken heb is of de pakkingen onder de carburateur en bak goed zijn maar dat zou naar mijn idee nooit deze gevolgen geven.

Een andere ontsteking is mogelijk beschikbaar van een bajaj, waarvan ik dan weer geen idee heb of dat dat past.

Dat word dus proberen of het gaat. Eerst maar eens zien of het vliegwiel van de badjas op de Vespa past anders houd het gelijk al op

Zou het nog een optie zijn om alles uit te sluiten om de rest van de kabelboom los te koppelen?

Link to post

Rest vd kabelboom loskoppelen is altijd een goed idee, om andere ellende uit te sluiten.

Eerste wat ik zou doen, nieuwe bgm grondplaat erop en nieuwe bobine erop, en checken met stroboscoop of timing echt goed is.

Pakkingen onder en tussen de carb bak ed allemaal vervangen en alle pakkingen en vlotternaald in de carb. 

En de conditie vd cilinder controleren door uit elkaar te halen, paar slechte piston veerringen kan ook een hoop ellende veroorzaken.

(alhoewel dat in dit geval niet logisch lijkt)

 

Bajaj electronica zou ik zowiezo niet aan beginnen, is vaker in gebruikte conditie veel slechter dan het origineel van Piaggio.

Edited by Niels_1977
Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...