Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Welk soort batterij heeft mijn Vespa Sprint Notte 50CC 4T + andere tips ?


james2774

Aanbevolen berichten

Ik heb mijn nieuw model Vespa scooter (nu alweer niet meer geproduceerd, limited edition model) nog maar enkele maanden, helaas zéér weinig mee gereden door een serieuze schouderblessure.

Gezien ik wegens dat schouderletsel de komende maanden mijn scooter dus niet zal kunnen berijden, wegens frozen shoulder en gescheurde pezen, dacht ik eraan hem aan een accu druppellader te hangen, en zoals ik ergens las, best met een volle tank EURO 98, om roestvorming aan de binnenkant van de tank te voorkomen. 

Klopt het dat er EURO 98 best in gaat, en niet EURO 95 ? En wat is het verschil ? Kan het kwaad als de twee gemengd worden ? Want ik weet niet wat de verkoper erin gedaan heeft. En dat contact is verbroken wegens verkopersbedrog.

Ik ben geen technieker, zijn er nog andere zaken die ik zelf kan doen of dien te doen, om binnen enkele maanden het risico op problemen te vermijden ?

Ik heb twee druppelladers gekregen van iemand. Maar welke soort batterij heeft mijn Vespa scooter (50CC) eigenlijk ? Bouwjaar scooter is 2020.

Nergens in de instruction manual staat het, en als ik het deksel eraf doe (onder de voeten) en de batterij bekijk, zie ik er geen enkel merk (Piaggio of Vespa of iets anders...) opstaan, maar ook geen type batterij. En blijkbaar moet je wel de juiste druppellader aan de juiste batterij aan hangen.

Nu heb ik deze scooter wel gekocht van een grijze dealer (zonder dat ik dat wist vooraf), en kreeg hem uitgeleverd zonder activering v/d wettelijke garantie. grijze dealers mogen en kunnen zelf niks activeren van Vespa. Ik heb Vespa België moeten inschakelen om achter de identiteit te komen van de ("zijn") echte (erkende) dealer, om hem zo officieel te registreren/laten activeren in het systeem.

Er werd heel wat gelogen over de zogenaamde garantie-termijn o.a., om te beginnen. Maar ik heb daardoor dus nog géén nieuwe/actieve erkende dealer, omdat ik geblesseerd geraakte voordat ik dit kon regelen. Ik kan niet meer zomaar die afstand naar een andere stad rijden, naar een andere (erkende) dealer, voorlopig, om daar alles te gaan vragen. Rijden is niet meer mogelijk.

Maar is mijn batterij, die zogenaamd een originele Vespa batterij zou moeten zijn, wel de echte door Vespa geleverde batterij? Of een namaak produkt ? Kan iemand dat afleiden adhv van onderstaande foto's ?

Ivm de druppelladers.

Ik heb er dus twee.

Eén van het merk H-Tronic type AL800 voor 2/6/12 volt batteries: dit zou volgens internet afbeeldingen een druppellader voor een loodzuur batterij moeten zijn ? Klopt dit, en is deze geschikt voor de scooter langer te stallen ? Je kan die idd. op stand 2 of 6 of 12 volt instellen ? 

Hier is de info die ik terugvond:

 

H-Tronic Loodaccu lader AL 800 voor 2/6/12 V batterij

Loodaccu lader AL 800 voor 2/6/12 V batterij

Het opladen van 2, 6 of 12 V lood-zuur en loodbatterijen gebeurt eenvoudig met deze Loodaccu lader AL 800. De lader is zodanig ontworpen dat er geen risico op overladen en polariteitomkering is. Biedt bescherming tegen kortsluiting, heeft een visuele indicatie voor stroom, lading en polariteits omkering en is licht van gewicht. De lader heeft een afmeting van 85 x 65 x 35 mm en een gewicht van 175 g.

Loodaccu lader AL 800 Een krachtige batterij met een eenvoudige bedieningGeschikt voor het opladen van elke 2, 6 of 12 V lood-zuur of loodbatterij Beschermt de batterij tegen overladenDankzij de volledig elektronische spanning en stroombegrenzing vindt het opladen optimaal plaats, waardoor er geen risico op overladen en de bijbehorende vorming van knalgas isBedrijfsspanning: 230 VACConstante laadspanning: 2,3 volt, 6,9 volt en maximaal 13,8 voltModern schakelende voedings technologie en lichtgewichtInclusief een visuele indicatie voor stroom, lading en polariteits omkeringAutomatische aanpassing van de laadstroom; maximaal 0,8 ampèreBiedt bescherming tegen kortsluiting en heeft een ompoolbeveiliging I/U-laad karakteristiekAfmeting: 85 x 65 x 35 mmGewicht: 175 g

EAN 04260003173286

-----

De andere is één van het merk NORAUTO France, Norauto 6/12 volt, model PSA015W. Deze kan ik niet terugvinden op het internet. 

Maar allebei hebben ze van die krokodil-klemmen, voor op de min en plus polen te plaatsen.

Ik neem aan dat ik toch een druppellader moet hebben voor mijn doeleinde, en niet een gewone batterij lader (battery charger) ?

Ik heb gelezen dat over-laden moet worden vermeden, de bedoeling is dat ik hem gewoon langere tijd, maanden, aan de druppellader kan laten hangen, en er verder niet naar moet omzien, ALS dit mogelijk en haalbaar is uiteraard !

Is het meer aan te raden een andere (meer gesofisticeerde?) druppellader aan te schaffen om mijn Vespa scooter in optimale conditie te houden de komende maanden, bvb ééntje die ook rekening houdt met vochtigheid, warmte, koude enz. ? Als dat al bestaat ... ?

 

Foto's batterij:

IMG-3447.jpg

 

IMG-3448.jpg

 

IMG-3449.jpg

 

IMG-3450.jpg

 

IMG-3446.jpg

aangepast door james2774
toevoeging foto's
Link naar reactie

Niet te veel zorgen maken en focussen op je herstel.

Het is een nieuwe scooter dus e10 is geen probleem, je hebt een kunststof tank dus ook dat komt goed.

Het probleem doet zich vooral voor bij de brandstofkraan en carburateur. Bij voorkeur bij lange stalling de euro95 leegrijden/verwijderen en vervangen voor euro98 (van shell of bp want deze hebben nog geen ethanol toegevoegd). Mengen van 95 en 98 is ook geen probleem.

Qua acculader kan je elke 12v druppellader gebruiken. De AL-800 heeft een onderhoudsprogramma dus deze is geschikt als druppellader (http://www.h-tronic.com/Presse/download/2243218_AL800_Bedienungsanleitung.pdf)

De accu ziet er origineel uit dus lijkt me sterk dat daar een namaak in zit.

Als je de Vespa lange tijd niet gebruikt, zet dan de bandjes op druk en zorg dat ze beide de grond niet raken om vlakke kanten te voorkomen. Laat de accu gekoppeld aan de druppellader en start de vespa 1x per maand zodat er wat verse brandstof door het brandstof systeem loopt. Zet de Vespa bij voorkeur droog weg en dan heb je er geen omkijken naar.

Succes met het herstel van je blessure. 

  • Like 2
Link naar reactie

Dank je wel voor je beterschapswensen, Pilaf, alsook voor je zeer welkome tips ! Ik zal wellicht moeten geopereerd worden, dus dit zal al één zorg minder zijn... spijtig want bijna niet op gereden, en 4000+ € voor een 50CC (met koffer en rubbermat)... maar er zijn vl ergere dingen in de wereld, uiteraard..

Ik ga dat zeker doen zo. Dikke merci 🙂

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...