Ga naar inhoud
Vespaforum.be

In een schuur gevonden...Vespa GL-B 150 (VGLB) uit 1962


Pilaf

Aanbevolen berichten

Volgens mij is 22 of 23 prima om eens te proberen en kijken hoe hij loopt.

vergelijken met een statische ontsteking heeft geen zin want die heeft altijd een middenweg moeten kiezen en zal rond het middengebied redelijk goed zitten. Eigenlijk hoe hoger het advies van de statische ontsteking is hoe hoger je een variabele moet zetten. In dit geval zou 24 graden dan meer voor de hand liggen. 

Met de 8 graden die hij gaat vervroegen zit je met 22 wellicht iets te laag wanneer je je normale toerental bereikt. Daarom adviseren ze volgens mij 23 of 24 graden.
 

Zelf rij ik met de Vespatronic op 23 graden. Maar ik vond de zuiger redelijk zwart toen ik de DR177 onlangs omruilde voor een Pinasco177 dus leek me de verbranding niet optimaal. Misschien ook eens op 24 graden proberen. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie

Dan gaan we gewoon een beetje spelen net als bij de Vespatronic op mijn GS160, daar ben ik uiteindelijk op de 26 graden (op 2500rpm) uitgekomen met een standaard cilinder. Had de hoop dat Pinasco iets meer informatie bij de cilinder had gedaan, ga er dan maar vanuit dat als er iets met de timing had moeten gebeuren dat ze dat wel in de bijlage van de cilinder hadden gedaan.

Ik zal qua vervroegen hoogst 5 graden pakken want denk dat het bij 6000rpm wel ophoudt.

24 graden klinkt dan redelijk goed voor een 2 poorts cilinder maar wil niet dat de set meteen te warm loopt vandaar het idee om richting de 22 graden te beginnen. Ook de informatie van MV (18-19) en beedspeed (20-21) brachten me een beetje in twijfel. Wil dan graag het verschil weten in hun advies en die van de Pinasco bijlage (24). 

  • Like 1
Link naar reactie

23° bij kwart gas >> 18° op cruising speeds >> nog iets later bij vol gas: vind ik persoonlijk lekker rijden. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie

Er zit weer leven in de GL. Nu nog afstellen en de puntjes op de i. Zal als alles klaar is een overzicht van het project maken. Voor nu ben ik zeer tevreden met de gebruikte Pinasco onderdelen, een geslaagde eerste testrit.

Stationair staat op het filmpje nog te hoog..

 

  • Like 7
Link naar reactie
  • 3 weken later...
  • 1 jaar later...

@wago De ontsteking staat nu op 23 graden bij 2500 rpm. Heb vorig jaar lente (buitenlucht rond de 20 graden) een beetje gespeeld met 22-24 graden maar op 23 graden loopt ze het mooist door het gehele toeren gebied. Er staat nu sinds de revisie rond de 3000km op de motor en de verbranding is goed, bougie kleur in orde en er is weinig aanslag op de cilinderkop. Er valt voor mij weinig meer aan deze setup aan te passen, ben er zeer tevreden over en rijdt heerlijk.

  • Like 1
Link naar reactie

Bedankt voor het compliment, ik heb zelf met dit project ook weer een hoop geleerd en een hoop informatie/feedback van mede Vespaforum leden gekregen.

Gebruik voor de toeren meting de Uni-T UT373. Er zitten plakkers bij die je op het vliegwiel plaatst waarna je de laser er op richt, dit geeft een nauwkeurige meting.

Eigenlijk is voor het afstellen geen nauwkeurig gereedschap nodig, de 23 graden heeft een bandbreedte tussen de 2500-4000rpm. Daaronder en boven verloopt het aantal graden wat met een stroboscoop duidelijk is te zien.

  • Like 2
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...