Jump to content
Vespaforum.be

In een schuur gevonden...Vespa GL-B 150 (VGLB) uit 1962


Pilaf

Recommended Posts

1 uur geleden, Pilaf zei:

Welke flytech heb jij geïnstalleerd in jouw setup, de 1600gr of 1800gr zoals Koen aanraadt. Kan zeker meekomen met de 1800gr (al 400gr lichter dan standaard) ook al omdat de 4e redelijk kort is.

1800 icm met een standaard (maar geupgrade) 6-veerskoppeling. Met een powerclutch zit je vanuit Speedsracers opmerking wellicht safe. 

  • Like 1
Link to post

Alle drie bedankt voor jullie bijdrage en waarschuwing, ben overtuigd en het wordt de 1800gr. De energie moet idd ergens naar toe en als de koppeling als vliegwiel gaat werken dan wordt het een spievreter of nog erger. De Powerclutch heeft een versterkte ring dus heb voor een tour Vespa daar wel vertrouwen in.

Bleef qua vliegwiel gewicht een beetje hangen bij het GS blok maar dat is gewoon een lomper blok met een oude techniek cilinder/piston.

Bestellijst voor de motor is nu echt compleet...😉

  • Like 1
Link to post
15 minuten geleden, Pilaf zei:

Bestellijst voor de motor is nu echt compleet...😉

Hopelijk niet te erg geschrokken van de bottom line... 😋
Ben gisteren ook aan VGLB begonnen. 🤗 De laatste trakteert... 🙃

 

121996290_2664114093902504_2557294608538157261_n.jpg

121811430_413486632987165_2996498144347493630_n.jpg

  • Like 3
Link to post
3 uur geleden, Frederik9111 zei:

Hopelijk niet te erg geschrokken van de bottom line... 😋
Ben gisteren ook aan VGLB begonnen. 🤗 De laatste trakteert... 🙃

Haha, heb 3 vrouwen in huis rondlopen dus zo snel schrik ik niet meer van de bottom line 😁.

Dat is ook een mooi project, frame ziet er zo op de foto ook nog goed en hard uit.

Qua frame zit mijn grootste uitdaging. Ben niet zo van de o-lack en alle Vespa’s die ik onder handen heb genomen zijn kaal gegaan, gaatjes dicht gelast, in de bruine grond gezet en in de originele kleur gespoten. Heb altijd gestreefd naar nieuwstaat restauratie en nu moet ik omgaan met een frame met deukjes, gaatjes en roestplekken...denk dat ik moet gaan trakteren...😬

 

  • Like 1
  • Haha 2
Link to post

Hoe plaatsen jullie de “moderne” uitlaten onder de oude blokjes waar de uitlaatbout niet is door geboord maar is m10 getapt.

 

1096491346_Schermafbeelding2020-10-30om14_01_14.png.3d54ae59d1c58d4a65cce761fdee38bd.png

Er zijn volgens mij 2 opties, de eerste is monteren zoals de originel ofwel ophangen aan 1 beugel en de andere eraf slijpen. Mijn vraag is dan, houdt de enkele beugel dit wel (vibratie/scheuren)?

IMG_1048.thumb.JPG.c8873dc744341dacb4082f5b87f3b1bb.JPG

De andere optie is het gat doorboren zodat er een lange m10 bout doorheen kan, en de uitlaat aan de 2 beugels hangt. Mijn vraag is dan als ik dit gat boor, of ik niet in conflict kom met de stalen bus van de silent blocks en of ik het blok/motor ophanging dan niet verzwak?

IMG_1049.thumb.JPG.eee4b13bc3e0d056a2f3245990d093ea.JPG

 

Edited by Pilaf
Link to post

Ik denk dat je bijna verplicht bent om één van de beugels te verwijderen omdat de motorarm  anders te zwak kan worden en breken.  Zoals je weet zitten bij de GS160 en SS180 de het gat waar de bout door gaat iets lager en heeft de motorarm op deze plaats een "verdikking". 

Een andere optie zou zijn om de verwijderde beugel vast te lassen tegen de nog gebruikte.

Groetjes, nero. 

 

  • Like 1
Link to post

Klopt en ik ben ook bang dat ik de boel verzwak als ik ga boren in het gegoten metaal. Ik was vandaag de silent blocks aan het verwijderen toen ik hier tegen aan liep.

Zat ook al te denken aan een ronde beugel te maken die over de ophanging gaat zodat de 2e uitlaatophanging ook wordt gebruikt maar moet daar nog maar even een nachtje over slapen.

Misschien zie ik iets over het hoofd en heeft een van jullie een andere creatieve oplossing.

Link to post

Ik rij al lang rond met 1 beugel eraf en dat werkt prima, wel een standaard uitlaat volgens mij. Zat er al op toen ik hem in 2008 kocht.

  • Like 1
Link to post
2 uur geleden, Niels_1977 zei:

Er is ook een zwaardere uitvoering die specifiek voor uitlaatophanging bedoeld is;

Deze zie ik nog even niet hoe dat te monteren, deze klem is om de uitlaat vast te zetten op de cilinder.

12 minuten geleden, koeno83 zei:

Ik rij al lang rond met 1 beugel eraf en dat werkt prima, wel een standaard uitlaat volgens mij. Zat er al op toen ik hem in 2008 kocht.

Ja, die standaard uitlaat die erop zat heeft er ook maar 1. De 2e beugel (met ingebouwde moer) zal er wel op zijn gezet om de uitlaat universeel te maken. Slijp de 2e beugel er af...

Link to post

Bwajaat, ik ook met BGM en Sito+. Nog nooit afgescheurde gezien. Misschien na vele km’s met onvoldoende aangespannen boutjes, maar dan nog...

Edited by Frederik9111
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to post
  • 2 months later...

Alle onderdelen zijn binnen en heb het frame klaar gemaakt. Het was eerst een uitdaging omdat ik in eerste instantie niet voor een o-lack wilde gaan maar gewoon strak maken en in originele kleur terugzetten.
Ben uiteindelijk toch overstag en heb het frame behandeld, althans de binnenzijde.

Heb de bruine grondlaag, tunnel en onderzijde in de Owatrol gezet (dank Pascal voor de volle bus). Het was zoals verwacht na behandeling plakkerig maar heb daar 2 lagen owatrol oxid mat overheen gedaan. Uiteraard eerst op een proefstuk waar het resultaat prima was. De bruine grondlaag is beschermd alsook de roest en het voordeel is dat de owatrol zelf ook beschermd is. De zichtdelen zijn licht behandeld met een beetje owatrol op de poetsdoek en zijn goed na te behandelen.

Nu ben ik de motor aan het opbouwen. Heb meerdere artikelen gelezen over het “flowen” van de carburateur naar carter.

F0495833-D486-46CA-A661-FEA3E38B941A.thumb.jpeg.350e7293290aa529a2fbf25fd9b65ee5.jpeg

4E75BC43-8762-44BD-9E84-9D38E962A4E7.thumb.jpeg.eba2829bc74acffb12d5be1f29ed5f4b.jpeg

6D9222FF-431B-4DB6-A752-62EC502A6AC2.thumb.jpeg.2c4560418dbed5fe9c1570aa8d7b7402.jpeg

@Frederik9111 Ik neem aan dat jij het carbureurbak gat corrigeert naar de carburateur en daarna de carburateurbak weer corrigeert naar het carter zodat er een mooie “flow”, zonder randjes ontstaat van de carburateur naar de inlaat. Ik lees ook veel over het aanpassen van de inlaat timing van de rotary valve maar neem aan dat deze in orde is voor de 2 poort icm de 24/24 pinasco / pinasco krukas.

346DCFF9-DBAC-4905-ABD8-97AA10C55E78.thumb.jpeg.0fae73a113660b93e535e146a4737b8c.jpeg

Lees ook veel over de squish bij dit setje en ook verschillende waardes. Neem aan dat 1,5 mm een veilige waarde is om mee te beginnen.

  • Like 1
Link to post
4 uur geleden, Pilaf zei:

 

@Frederik9111 Ik neem aan dat jij het carbureurbak gat corrigeert naar de carburateur en daarna de carburateurbak weer corrigeert naar het carter zodat er een mooie “flow”, zonder randjes ontstaat van de carburateur naar de inlaat. Ik lees ook veel over het aanpassen van de inlaat timing van de rotary valve maar neem aan dat deze in orde is voor de 2 poort icm de 24/24 pinasco / pinasco krukas.

Lees ook veel over de squish bij dit setje en ook verschillende waardes. Neem aan dat 1,5 mm een veilige waarde is om mee te beginnen.

Nope, heb ik niet gedaan. Perfect wegdremelen van aanwezig materiaal is niet strikt noodzakelijk; wel als je het potentieel wil maximaliseren. Bij een oude matching number blok heb ik graag "a way back" indien het mis loopt (vastloper o.i.d). Standaard carburatie is veelal ook verre van perfect geflowed. 🙂 Idem voor het vergroten van de inlaattiming. Icm. de Pinasco-krukas met reeds vervroegde timing en semi-expansiepot vond ik het koppel en vermogen meer dan prima voor een oude largeframe. De krukas- en cilinderhandleiding bevat richtlijnen voor maximalisering van de inlaattiming; just in case... De squishmaat heb ik niet eens nagemeten.

Link to post

Dank je wel en goed te horen, maximaliseren is niet aan de orde. Qua matching nummers heb je zeker een punt dus blijf ook van het blok af. Koop nog wel een LML bakje om te dremelen want als dat gat netjes is dan zit het carburateur gat ook wat netter boven de inlaat. Verder dus plug&play Pinasco, ben benieuwd.

De vork zit er ondertussen ook weer onder, verse lagers, nieuwe veer (verstrekte van Stoffi) en schokbreker. Ook nieuwe remblokken van Newfren, moesten wel worden aangepast want waren iets te groot. Nu zijn de mooi op maat en heb ook meteen de aanpassing gedaan welke ik op mijn GS heb gedaan, voorzag alweer gerammel omdat beide blokken op 1 pin zitten en het gat van de Newfren gewoon te ruim is.

Link to post
  • 3 weeks later...

Het elektrische gedeelte is af alsook de voorvork en kabels. Het was weer een hoop gedoe om alles netjes door de tunnel te krijgen. Had de fout gemaakt door de hele kabelboom vooraf te maken maar dan krijg je het stuur gedeelte nooit langs het onderste lager. Nadat ik de stuurdraden (licht, teller en schakelaar) had verwijderd ging het prima. Kabel daarna iets doorgetrokken in het stuurhuis en de draden terug geplaatst.

Hier zijn de (zelf gemaakte) VGLB elektrische schema’s voor een Pinasco Flytech, misschien heeft iemand er wat aan. De schema’s zijn ook te gebruiken voor de andere e-ontstekingen met een 4 polige stator zoals Vespatronic.

Schema:

E10E9E0A-EAE5-4E1C-99CC-72BB995A4FA3.thumb.png.0f1b2ce0ccac186d1818b46c1f634e7e.png

Kabelboom:

50282ED5-3310-4E01-883B-C0CD25257857.thumb.png.6302d139a495841c91eb0f847ca430f3.png

Extra aardpunt:
D9581047-D6B7-486F-B0F8-62A8C5C8A823.thumb.jpeg.5b91d3617d846dd62b3fbc94bd883433.jpeg

Pinasco spanningsregelaar:

Gemonteerd aan het extra aardpunt. Rood/wit is geïsoleerd en niet aangesloten omdat ik geen batterij/accu ga aansluiten. De draad heb ik wel getrokken want je weet maar nooit...

D31EBFCD-81D1-4585-9891-DD7F3DE4707A.thumb.jpeg.720a9e222c5a479f5beb297dd752d46d.jpeg

Heb ook een nieuwe koplamp spiegel gemonteerd, de oude was verweerd en gaf geen mooi lichtbeeld. De nieuwe spiegels van Siem hebben wel een andere lichtaansluiting dus die ook moeten vervangen (origineel heeft klein parkeerlampje, de nieuwe een grote).

33D09AE7-B947-4F41-9F99-46A42DFBCAA0.thumb.jpeg.6f45dc68b8b3b7f08e9686d54f3e8852.jpeg
 

Ook de stuurschakelaar vervangen omdat de kunststof schakelaars waren afgebroken.

6F73BACF-01D8-4639-8D4C-DC105580D914.thumb.jpeg.7506f14163b0d193c26afc93b7400e37.jpeg
 

 Nu weer verder met de motor...

 

 

0CA43D4C-34BF-4136-A6A4-5EE3342E6567.jpeg

  • Like 4
Link to post

Ziet eruit alsof het linkse moertje niet aangespannen is.

Op de gaskabel ook best zo'n verloopstukje monteren om te verhinderen dat de kabel uit de geleider komt.

image.png.f93e835ad476a7ce4666b5c9dc095865.png

 

image.png

Edited by Speedracer
  • Like 2
Link to post

Netjes hoor! 👍 Ik zie dat je de accuvoeding ook alvast voorzien hebt? Wellicht handig voor gsm/GPS-laadtoestanden onderweg. Hier een handig zekeringshoudertje.

De BGM conversiekabelboom is ook handig i.c.m. Flytech. Eenvoudig de Flytech PX-richtlijnen volgen dan. Én het stuurgedeelte zit als een apart mini-kabelboompje in de doos. 😋 

 

  • Like 1
Link to post
7 uur geleden, Speedracer zei:

Ziet eruit alsof het linkse moertje niet aangespannen is.

Oog voor detail, helemaal correct..en aangespannen...

7 uur geleden, Speedracer zei:

Op de gaskabel ook best zo'n verloopstukje monteren om te verhinderen dat de kabel uit de geleider komt.

Er zit bij deze ook een verloopstuk/geleider, staat slecht op de foto. De kabels fixeren in het stuur blijft een zwak punt. Heb het stuur een paar keer maximaal gezet en de kabels daarna gefixeerd met tiewraps. Als de motor gemonteerd is en de kabels op spanning staan controleer ik ze nogmaals.

De tiewrap is niet de mooiste oplossing maar bij m’n GS blijven de kabels goed zitten.

6327FD66-92EF-46AE-9A1C-A8EDE3B3899D.thumb.jpeg.20385ae39cc531932515cb75f9e4e3a5.jpeg
 

Heb ook wel eens gedacht om m7 stelbouten van de puch maxi te monteren bij gas en koppelingsbeugel. Zal eens een beugel kopen en 3 stelbouten voor dit experiment zodat de originele beugel goed blijft.

B8203594-BA45-4D9B-AC82-1BCF3E8DB394.jpeg.f935066570a50ea92c79375616119e3b.jpeg

 

  • Like 2
Link to post

@Frederik9111 Weet jij waar die extra bovenplaat (rode) van de pinasco powerclutch voor dient. Zonder bovenplaat komen de platen sneller los bij het inknijpen, omdat er meer/sneller ruimte is en de veren minder gecomprimeerd zijn. De enige reden die ik kan verzinnen is dat deze bovenplaat extra versteviging geeft en de veren extra zijn gecomprimeerd.

7ECD11F6-71DC-4CF8-871C-DCCDC0F88D5D.jpeg.f82730008c6aa41162811fa21ec02bfd.jpeg
 

Link to post

Die extra spacer is enkel nodig voor gebruik van deze koppeling in wideframe motoren. 

Voor largeframe-gebruik hoeft die extra plaat er niet tussen. Vertikaal te klasseren dus!

Link to post

Mooi, dan laat ik die plaat er tussenuit. Had wel info over een spacer gezien bij SCK maar dacht dat dat om de spacer bij de deksel ging. 

Link to post
  • 3 weeks later...

Het opbouwen van de motor is bijna klaar, loop even tegen het hoofdstuk timing aan. Er is al een hoop over geschreven maar de berichten zijn tegenstrijdig.

Op MV kom ik timing tegen van 18-19 graden voor een Pinsaco 177cc.

Volgens Beedspeed (https://beedspeed.com/pages/vespa-standard-ignition-timing) is de standaard timing (contactpunten) voor een VGLB 22 graden, plaats je een 177cc Pinasco (icm contactpunten?) dan adviseren ze 20-21 graden (zowel gietijzer/alu 2 en 3 poorten). Ook hebben ze het hier over de IT instelling. Nu zit er op dit blok geen IT markering maar ga er van uit dat dit de middenindex is ofwel:

E7D8C27A-17A0-4CE5-95D4-75B212D8AB1A.thumb.JPG.9a07a98d3526e9b87535abb399c92c96.JPG

In deze stator positie heb ik een vonk op 25 graden bij 2500rpm, dit lijkt me te vroeg voor de Pinasco 177 2 poort.

De bijlage bij de Pinasco Flytech zegt het volgende:

E676CE76-6D3E-4FB6-B89B-91207B5FD33B.thumb.JPG.8695adee01a383d7d487cfbfaaa52191.JPG

In dit figuur zegt Pinasco dat de ideale instelling 24 graden is op 2500rpm voor een VGLB. Ik neem aan dat dit de instelling is voor een Flytech geïnstalleerd op een standaard (originele) 150cc 2 poorts cilinder en niet op een Pinasco 177cc 2 poorts cilinder.

F5BCD691-547B-42C3-963C-B0CEF355F600.thumb.JPG.59eaefabd122e92aee6c3078924ece40.JPG

De grafiek die bij de Flytech zit is volgens mij net zoals die bij de Vespatronic zit en dus puur ter referentie. De 23 graden is dan ook een voorbeeld net zoals het antwoord wat ik destijds van IDM (Vespatronic) heb gekregen.

Ik neig nu naar een middenweg tussen de informatie die Beedspeed adviseert (21 graden op 2500rpm) en Pinasco Flytech (24 graden op 2500rpm).

Dit zal dan rond 22 graden worden, is deze gedachte correct of is dit toch nog wat te vroeg en moet deze net zoals ze op MV zeggen richting de 18-19 graden. De slots in de stator hebben alle ruimte om de timing nog verder te verlaten dus we kunnen alle kanten op.

72346CEB-8A91-44AC-A767-57AC29B5A8B6.thumb.JPG.8489218f939a98a6dc642593fa4cff43.JPG

 

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...