Ga naar inhoud
Vespaforum.be

In een schuur gevonden...Vespa GL-B 150 (VGLB) uit 1962


Pilaf

Aanbevolen berichten

Het is bij mij alweer een tijdje stil qua projecten maar vorige week heb ik een “nieuwe” Vespa mogen toevoegen aan mijn garage. Ditmaal een VGLB uit 1962 welke al heel lang stil staat. 

IMG_0888.thumb.JPG.32f37d0aa99d5d1fbd63cb531d7f4e7d.JPG

Dit zijn de banden die eronder zitten dus dat zegt genoeg.

IMG_0975.thumb.JPG.02f8d0fab5583710765af5f3a27651d8.JPG

IMG_0893.thumb.JPG.a985f33e7ad908bb865c3ae8ae5e2ed9.JPG

Ik had al een tijdje contact met de familie/eigenaar maar vorige week mocht ik de Vespa ophalen.

De Vespa is in redelijk goede staat en redelijk compleet, het frame is hard en niet doorgeroest dus dat is een goede basis voor een mooi project.

Het beenschild is aan de linker bovenzijde ingedeukt doordat het stuur te ver naar links kan draaien. De nok is op de vork wel aanwezig maar de stop in het frame is naar buiten gebogen waardoor het stuur te ver kan draaien, dat moet dus gerepareerd worden. 

IMG_0949.thumb.JPG.5055d077246a50293ed6e983153f273f.JPG

Ook lijkt het of er eerder schade is geweest en dat dat destijds is bijgewerkt. Het kleurverschil is minimaal maar de 2elaag laat helaas los.

IMG_0952.thumb.JPG.ede566fc65836b5cbbb84f61db7c672a.JPG

Er hebben in de afgelopen jaren ook wat huisdieren in gewoond en onder de benzine tank is de kabelboom helemaal weggevreten. 

IMG_0935.thumb.JPG.9755e5ccc7ccb9dba71d9f49587b91d6.JPG

Ook zit er een vreemd gat boven het luchtfilter, ik verdenk het “huisdier” ervan want zou zo snel niet een andere oorzaak/reden kunnen vinden.

IMG_0924.thumb.JPG.5f33fb81a2b79a6feaf720789019d919.JPG

Ik heb het motorblok ondertussen al gedemonteerd, gesplitst en schoongemaakt voor revisie.

IMG_0927.thumb.JPG.b83da5335f89f42945883c309aa88fe8.JPG

De zuiger/cilinder hebben de beste tijd gehad dus daar mag wat nieuws voor komen. 

IMG_0972.thumb.JPG.d1ac67d5209c67ea97fcd45f32b7bc66.JPG

Ook is er iets van de koppeling afgebroken waardoor er een stuk metaal van het carter door het blok is gegaan.

IMG_0971.thumb.JPG.25570407399a142328f31eb2e325036e.JPG

De schade valt gelukkig mee maar de koppeling moet dus ook vervangen worden. De krukas en lagers hebben al die tijd droog gestaan en zitten vast dus ook deze vervangen.

IMG_0969.thumb.JPG.c1c27dd83459b0876f8a7d4c2fc57efa.JPG

De versnellingsbak zat gelukkig wel vol met olie dus daar is alles roestvrij, alleen is de vertanding op de kickstart as versleten dus niet meer te gebruiken. 

 

Het idee is om de 150cc motor een upgrade te geven. Ik heb met mijn GS160 veel te lang vastgehouden aan het origineel rijden en heb ontdekt dat als je Vespa echt betrouwbaar is, je veel lekkerder rijdt en grotere tochten maakt. Het plan is dan ook om het volgende te doen:

-      Pinasco 177cc 2 poorts cilinder (cast iron)

-      24/24 carburateur (initiële sproeiers: BE3, 48/160 idle jet, 118-122 main jet, 140 air corrector)

-      Pinasco Flytech ontsteking (i.c.m. MMW vliegwiel voor betere koeling)

-      BGM Cosa2 koppeling

-      Primair vervangen

-      BGM standaard krukas (57mm)

-      BGM Bigbox Touring uitlaat

-      Aangepaste PX luchtfilter

Ben niet opzoek naar een hele snelle Vespa want dan moet ik ook andere zaken aanpakken, maar denk dat ik bovenstaande setup een eind kom om lekker mee te komen in het moderne verkeer (ex. snelweg). Heeft er iemand nog aanvullingen of ervaringen met deze Pinasco 2 poorts cilinder dan hoor ik het graag.

Zit alleen nog met de verhouding koppeling-primair en heb daar wat hulp bij nodig.

Gebruik de calculator (https://www.scooterhelp.com/tuning/vespa.gear.calc.html) en heb al meerdere filmpjes en topics gezien/gelezen maar kom er niet uit. Wat is jullie advies met bovenstaande onderdelen de standaard 22/67 of toch richting de 23/65 van een P200?

Kan ik de bestaande tandwiel verhouding dan ook gewoon houden (1e – 12/58, 2e – 16/55, 3e – 20/50, 4e – 25/45)?

Een 3 poorts cilinder is voor dit blok geen optie want ik heb gewoonweg te weinig materiaal aan het carter om de poort te vrezen zonder dat er gelast moet worden. 

 

Buiten het motorisch gedeelte heb ik nog wel wat andere vragen, dus hoop ik dat@Edwinals Misa expert daar wat antwoorden op kan geven.

-      Wat me opviel is de claxon, ben deze zelf nog nooit eerder tegengekomen.

IMG_0934.thumb.JPG.01c99b6f44d7d3e192c03bc61d0f28f1.JPG

IMG_0963.thumb.JPG.d7c28485140569baea0d00671791f2f9.JPG

-      Dan ook de rubbers waarmee de “billen” zijn gemonteerd. Normaal hebben deze een gladde structuur maar deze hebben ribbels.

IMG_0955.thumb.JPG.1feeac6354152ffd484e979e27931ea6.JPG

-      Het zadel hebben beide geen Donza of ander logo. 

IMG_0956.thumb.JPG.e76e031d996e2376bf802ea46f35d7b2.JPG

IMG_0961.thumb.JPG.be06a2323c4a0164844a74f1abe3ab88.JPG

IMG_0960.thumb.JPG.1490b4f690ba4961b74aa82fe5972386.JPG

-      Het beenschild heeft ook geen GL Misa logo (had daarvan al gezien op het Duitse forum dat dat vaker voorkwam)

IMG_0962.thumb.JPG.390edd4a8a1139ad0dc50203b682737e.JPG

- En dan heb ik nog wat andere nummers gevonden

IMG_0977.thumb.JPG.8c9f63f1c6c8c5151a915c10cb11da51.JPG

IMG_0894.thumb.JPG.df29cdf79145f039470755d1b7365758.JPG

 

Het plan voor nu is om het frame helemaal te reinigen en dan de roestige plekken licht behandelen waarna ik deze plekken behandel met Owatrol om het roestproces te stoppen. Ben zelf iemand die van showroom staat houd maar deze Vespa zit (buiten het gat boven het luchtfilter) nog aardig in de lak, dat het bijna zonde is...ben er dus nog niet uit wat het gaat worden.

Graag hoor ik van jullie wat ik het beste kan doen met deze originele motor...

  • Like 8
Link naar reactie

Da's een leuke vondst! :) Een VGLB1T in origineel "Champagne" goud. 

Een warm betoog voor deze aluminum 2-poort Pinasco 177 (eigenlijk een afgedraaide MagnyCours met 1,5mm spacer en unieke piston >> creëert bovenaan een 3de boostpoort)! Ik heb 'm gecombineerd met een Pinasco krukas, Pinasco 24/24-carb, Pinasco Flytech, Pinasco power clutch, Pinasco Touring Box en met behoud van de originele 22/67 vertanding. Gaat vlot over de 100km/u.  

 

  • Like 3
Link naar reactie

Mooie vondst en absoluut Misa, want zij hebben als enige deze champagnekleur gebruikt. Een betoog om deze lak zo te laten natuurlijk. Je kan de roest eventueel verwijderen met Deox gel en vervolgens stabiliseren met Oxyblock. Oxyblock is vergelijkbaar met Owatrol, maar minder opvallend. De lak kan je met 3M Perfect-it producten of dergelijke weer wat meer leven inblazen. Dit is in theorie de laatste vespa die bij Misa werd gemonteerd, de latere GL-x is zeker door Misa op de markt gebracht maar montage is nog niet helemaal duidelijk.

Motorisch vind je hier op het forum advies met hopen. Voor de rest ziet het er goed uit. Je hebt zelf al aangegeven wat mogelijk niet origineel Misa is: claxon, bilrubbers, zadels. Ook externe spoel lijkt van het Duitse merk Bosch.

papieren stickertje zeker laten hangen, want dat is een “garantiebewijs” voor Misa frame originaliteit. Hangt er ook geen franstalig stickertje op de benzinetank?

Het BA nummer is in Italië aangebracht en is een productie controlenummer.

Dat gat boven het motorblok is inderdaad bizar en het zou me verwonderen dat dat huisdier erin slaagt een gat te knabbelen in een staalplaat.

Succes met de restauratie!

  • Like 3
Link naar reactie

Dat gat boven de carbu is sowieso niet door een knaagdier gemaakt en is te lokaal en op een zeer bizarre plaats om 'weggeroest' te zijn.

Misschien door de vorige eigenaar ooit gemaakt om beter bij de schroef van het deksel van de Carbubehuizing te komen?

Link naar reactie

Dank jullie wel voor de reacties, heb het even een paar dagen laten bezinken en heb het e.e.a. geprobeerd uit te zoeken maar loop toch nog tegen een paar dingen aan.

@Frederik9111Was al eerder wat informatie van je tegengekomen op het forum over de 177cc maar had niet begrepen dat jij een 2 poorts Pinasco had geïnstalleerd, mooi om te weten en goed te horen dat je tevreden bent.

Je hebt het wel over de aluminium versie, ik had het zelf over de “cast iron” versie. Zie dat de pakking die je bij de 2 poorts aluminium versie krijgt het best aansluit bij het huidige carter https://blog.scooter-center.com/en/177cc-cylinder-options-for-2-and-3-ports-sprint-engines/ dus het wordt een aluminium variant met een 2 poorts voetpakking.

Ook las ik dat de “cast iron” versie uit de doos nogal nauw geboord is dus nameten en herboren/honen wordt geadviseerd.

Lees ook dat de aluminium Pinasco’s bij zowel het inrijden als normaal met een 3% olie worden gemixt en met een bougie warmtegraad van 9 in de zomer en een 8 in de winter wordt gereden, is dit correct of heb je andere ervaring? Zie: https://www.officinatonazzo.it/files/bartosnc2009_Files/DocFiles/000/000/009/manuale-montaggio-cilindri-pinasco.pdf

 

Heb even zitten kijken naar die pinasco krukas, maar dat is wel een hele mooie dus die gaat ook op het lijstje…even voor de zekerheid, je bedoeld deze toch: https://www.pinasco.com/racing/vespa-sprint-v-150-seconda-serie/1679-albero-motore-anticipato-corsa-57mm.html

 

De uitlaat ben ik nog niet uit, moet even wennen aan het model van de Pinasco, voor zover een uitlaat mooi kan zijn is deze wel “anders” zodat je hem bijna mooi gaat vinden. Het geluid schijnt er nogal uit te springen en nogal wat db’s te creëren.

Hij komt overigens niet heel sterk uit de test https://www.scootering.com/the-vespa-big-box-exhaust-test/ maar misschien werkt het wel heel lekker samen met de Pinasco 2 poorts alu cilinder.

Werkt deze als combi goed? of heb je een andere reden waarom je voor deze uitlaat hebt gekozen?

 

Dan de koppeling, de Power clutch van Pinasco: https://www.pinasco.com/racing/vespa-sprint-v-150-seconda-serie/1684-power-clutch-6-molle.html

Had daar nog helemaal niet aan gedacht en ging eigenlijk meteen richting de cosa variant. Voordeel van deze koppeling is dat je met de dikke spacer het originele deksel kan gebruiken en niet de dikke deksel hoeft aan te schaffen waardoor de vrijloop met het wiel ook geen probleem is. Heb je bij deze koppeling de oude originele primair (67) en koppeling “pinion” (22) gebruikt? Las ook ergens dat bij een 22/67 je een hoog toeren machine krijgt in de 4e versnelling en dat ze daarom naar een 23/65 zijn overgegaan. Hoe is jouw ervaring qua toeren in de 4e versnelling?

 

En dan nog een vraag in het kader “beter goed gejat dan slecht bedacht”. 

Welke sproeiers heb jij nu in je Pinasco carburateur bij je 2 poorts Pinasco? Kom ik met deze voor het fijn afstellen een beetje weg als initiële sproeiers: BE3, 48/160 idle jet, 118-122 main jet, 140 air corrector.

Weet ook iemand welke sproeiers er geleverd worden bij een Pinasco 24/24 of wordt deze leeg geleverd, kan daar niets over terugvinden.

Dan is er ook wat verwarring over het model zonder mixer. Het zal aan mijn vertaling liggen maar bij dit model staat op de Pinasco site “with mixer”:

https://www.pinasco.com/racing/vespa-sprint-v-150-seconda-serie/1900-carburatore-24-24.html

Zoek ik het dan op Pinasco nummer (25294891) dan staan op een hoop Vespa sites “without mixer” wat nogal verwarrend werkt:

https://www.officinatonazzo.it/default.asp?cmdString=25294891&cmd=searchProd&bFormSearch=1

Dan hebben we ook nog de Pinasco 24/24ER:

https://www.pinasco.com/racing/vespa-sprint-v-150-seconda-serie/1911-carburatore-24-24-er.html

Kom er dus niet achter welk (zelf mix) model ik moet kiezen of dit "ER" model er eentje is om zelf te mixen (of dat daar in de racerij al standaard van uit wordt gegaan).

 

Zoals jullie lezen is het voor mij een beetje nieuwe materie, heb me jarenlang in de veilige “originele” en “standaard” wereld van de GS160 bewogen maar nu is het met een 150cc blok wel mogelijk om wat te spelen met nieuwe onderdelen. Vind het leuk om me in de materie in te lezen en wil een goede basis leggen voor een betrouwbaar blok, goede materialen gebruiken en daarbij jullie kennis gebruiken om de juiste onderdelen te kiezen.

 

Als laatste heb nog een paar vragen aan@Edwin.

Bedankt voor de duidelijke uitleg voor wat betreft het conserveren. Heb vandaag de voorvork verwijderd en ook de onderzijde van het frame ziet er goed uit dus ga jouw advies opvolgen.

Zoals al verwacht en door jou bevestigd is claxon een slechte repro uit de 60-er jaren. Er is een reparatie gedaan aan het beenschild dus ga ervan uit dat de originele claxon daarbij ook vervangen is. Het spatbord aan de voorzijde is ook voor een deel voorzien van een 2everflaag dus zal de voorvork extra bekijken of deze nog recht is.

Kan jij bevestigen dat dit het model claxon is wat er origineel op de Misa zat? 

1380898827_Schermafbeelding2020-09-30om20_30_01.png.f5c058d5228039b31b08f73483d56fdf.png

Kom op foto’s namelijk soms ook andere modellen tegen.

 

Het zadel moet ik ook nog goed naar kijken maar denk dat ik deze ga vervangen voor een correct Donza zadel. Ook is het voorzadel iets scheef dus het kan zo maar zijn dat de dekjes destijds zijn vervangen door de eerder genoemde valschade.

 

Over de rubbers heb ik nog wel een vraag. Kom achter de claxon, teller, voetrem, achterlicht en tankselector allemaal grijze rubbers tegen. Neem aan dat dit de correcte kleur is, en weet jij dan ook of de rubbers van de billen origineel grijs waren op deze kleur GLB?

 

Als laatste nog even terug komen op het gat. Denk ook niet dat het door een knaagdier is gedaan maar moet iemand de schuld geven als vrouw en kinderen er ditmaal echt niets mee te maken hebben.

Het is met grof geweld gemaakt en zit net niet boven de carburateur dus dat kan het niet zijn. Ook de versleten schokbreker lijkt me uitgesloten want dan had ik op een andere plek ook schade moeten hebben.

IMG_0943.thumb.JPG.8cb108f6810902c42b16f9a4b2a57f79.JPG

IMG_0945.thumb.JPG.cafda088774d121809c543b49bdefaa3.JPG

Het blijft een raadsel en ga eens nadenken hoe ik dit ga afsluiten. Denk dat ik sowieso de scherpe randen moet verwijderen en er een mooie ovale ronding van moet maken om eventuele scheurvorming te voorkomen.

  • Like 2
Link naar reactie
14 uur geleden, Pilaf zei:

Ook las ik dat de “cast iron” versie uit de doos nogal nauw geboord is dus nameten en herboren/honen wordt geadviseerd.

Lees ook dat de aluminium Pinasco’s bij zowel het inrijden als normaal met een 3% olie worden gemixt en met een bougie warmtegraad van 9 in de zomer en een 8 in de winter wordt gereden, is dit correct of heb je andere ervaring? Zie: https://www.officinatonazzo.it/files/bartosnc2009_Files/DocFiles/000/000/009/manuale-montaggio-cilindri-pinasco.pdf

Alumnium met Nikasil coating is een stuk minder warmtegevoelig >> en dus rodagegevoelig. Behalve voor een PK50je (2%) heb ik alleen maar 3% Castrol Power RS mengeling in huis. Warmtegraad 8 is idd een goed idee; per seizoen inderdaad best af en toe is checken, bij koud weer is de zuurstofconcentratie in de lucht hoger.  

Quote

Heb even zitten kijken naar die pinasco krukas, maar dat is wel een hele mooie dus die gaat ook op het lijstje…even voor de zekerheid, je bedoeld deze toch: https://www.pinasco.com/racing/vespa-sprint-v-150-seconda-serie/1679-albero-motore-anticipato-corsa-57mm.html

Ik heb destijds een interessant geprijsde combo-kit gevonden in een Italiaanse webshop. De Pinasco 177 cilinder 2-poorts en krukas samen aan een promoprijs die lager was dan de cilinder alleen in de gekende Duitse shops. Een paar uurtjes googlen levert soms een paar honderd euro voordeel op, ;-).   

Quote

Werkt deze als combi goed? of heb je een andere reden waarom je voor deze uitlaat hebt gekozen?

Ik heb toen de smalle Pinasco Touring box gestoken, prima performantie maar eerlijk gezegd een beetje te luid. Ondertussen lijkt die vrijwel nergens meer te vinden en blijkbaar vervangen door deze klassieker ogende boxvariant . Ik heb deze laatste al 1 keer onder een PX177 MagnyCours van een kameraad gestoken met zeer bevredigend resultaat.

120290393_3772336062798856_3160363147453893136_n.jpg?_nc_cat=108&_nc_sid=ae9488&_nc_ohc=OJ7f7VCk37kAX8Di6MB&_nc_oc=AQlNEfrn0btdiwAwhRt1QFXrC-FfLv0suoysygBfPATeabJH-jTwe4hO6zQfp3hU04Y&_nc_ht=scontent-bru2-1.xx&oh=b116ef3af4e53424abe348254ee140b1&oe=5F9C374A

Quote

Dan de koppeling, de Power clutch van Pinasco: https://www.pinasco.com/racing/vespa-sprint-v-150-seconda-serie/1684-power-clutch-6-molle.html

Had daar nog helemaal niet aan gedacht en ging eigenlijk meteen richting de cosa variant. Voordeel van deze koppeling is dat je met de dikke spacer het originele deksel kan gebruiken en niet de dikke deksel hoeft aan te schaffen waardoor de vrijloop met het wiel ook geen probleem is. Heb je bij deze koppeling de oude originele primair (67) en koppeling “pinion” (22) gebruikt? Las ook ergens dat bij een 22/67 je een hoog toeren machine krijgt in de 4e versnelling en dat ze daarom naar een 23/65 zijn overgegaan. Hoe is jouw ervaring qua toeren in de 4e versnelling?

Cosa koppelingen zijn niet per se steviger; wél comfortabeler. Voor inbouw van een Cosa-koppeling dien je enkele kleine cartermodificaties te verrichten. De Power Clutch komt met een extra tussenplaat waarmee je de korf in geval van nood dieper in de carter kan installeren; maar dat was voor mijn GLa niet nodig. Ik heb het nog eenvoudiger gedaan door gewoon de originele korf te behouden en te versterken met Pinasco veren, tussen- en frictieplaten (setje van €30 op eBay). 

120354673_340110943908649_5532151507028115036_n.jpg?_nc_cat=104&_nc_sid=ae9488&_nc_ohc=uyLj04bOgNIAX_USybT&_nc_ad=z-m&_nc_cid=0&_nc_ht=scontent.xx&tp=6&oh=adaeffcf18cfaab6a72dfebb0f97baf2&oe=5F9A35DB

Initieel had ik de oorspronkelijke GLa 3-boite vervangen door een VBB2T-versnellingsbak (identiek aan die van jouw GLb). Helaas toen ook een kickstartertandwiel van slechte kwaliteit gestoken waardoor de kerstboom beschadigd geraakte. Blok opnieuw geopend en de 3-bak gestoken. Ik heb helaas te weinig km's met de 4bak afgelegd om je daar een deftig antwoord op te kunnen geven. De GLa en GLb hebben allebei een 22/67 primaire vertanding alleen is de verhouding van het hoogste versnellingstandwiel bij GLb/VBB idd korter (25/45 vs. 27/42). Mogelijk geeft dat bij een 4-bak idd een iets meer hoogtoerigere motor (wat op zich niet zo'n ramp is; veel koppel is leuker dan een theoretisch hoge top in een oud frame). DRT heeft een 23t tandwiel voor VNB/VBB/GLa/GLb... met behoud van het originele primair tandwiel. Pinasco verkoopt idd een 23/65 koppelingsvertanding maar ik ben niet zeker of dat primair tandwiel ook past over een kerstboom van die generatie. Mogelijk kan een ander forumlid je hierover informeren.

Quote

 

En dan nog een vraag in het kader “beter goed gejat dan slecht bedacht”. 

Welke sproeiers heb jij nu in je Pinasco carburateur bij je 2 poorts Pinasco? Kom ik met deze voor het fijn afstellen een beetje weg als initiële sproeiers: BE3, 48/160 idle jet, 118-122 main jet, 140 air corrector.

Met of zonder mixer maakt niet uit -> op een non-mixblok is enkel de "haak" voor de gaskabel/oliepomp hendel verschillend. Die kan je sowieso gewoon wisselen met de haak uit een andere carbu. De ER-variant heeft een uitgeboord kanaal tussen vlotterkamer en sproeiers -> geeft een héél bokkige gasrespons op een standaard of lichtgetune motor; voor deze setup zou 'k die afraden. De standaard jetting zit vrij dicht in de buurt van de finale sproeiersetup. Uit het hoofd denk ik dat ik enkel de hoofdsproeier vergroot heb naar 122/125. Overigens: de originele luhtfilterbehuizing dien je te vervangen. Daar past geen 24/24-carb in. Ik heb toen een LML-non-mix-bakje gestoken. 

Quote

Als laatste nog even terug komen op het gat. Denk ook niet dat het door een knaagdier is gedaan maar moet iemand de schuld geven als vrouw en kinderen er ditmaal echt niets mee te maken hebben.

Mijn GLa had wél bewoners onder de druptray. :D 

image.thumb.png.52c9f4bb52e5b3016ce20382524789f2.png

 

 

aangepast door Frederik9111
  • Like 3
  • Bedankt 1
Link naar reactie

Bedankt voor je zeer uitgebreide uitleg, motorisch zijn alle vragen beantwoord en ga jouw informatie gebruiken om er een mooi blok van te maken. 

Het is net wat je zegt, koppel is eigenlijk leuker dan topsnelheid...

  • Like 3
Link naar reactie

De claxon is inderdaad dit type en standaard boutjes met bolronde kop in plaats van deze zoals hieronder afgebeeld.

77ca897b24.jpg.cc792f275ad3ea084042a6ce56150acc.jpg

Alle rubbers zijn grijs, ook voor de bilsluitingen. Het zadel op de vglb kan zowel een duozit als zweefzadel zijn. Een bruikbaar Donza zadel vinden, zal niet makkelijk zijn. Je kan eens informeren bij de gekende vespa oldtimer specialisten in Nederland en België. Ik merk ook dat de zadelframes enkele spanveren missen. Zijn wel belangrijk voor het zitcomfort en om de zadelhoes te sparen. De zadelframes zijn wel vaker verbogen door een schuine zithouding van de berijder om als tegengewicht te dienen voor het motorblok.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
  • 2 weken later...

@EdwinIk heb toch nog een vraag over de zadels. Het is zoals je zegt moeilijk om aan een bruikbaar donza zadel te komen dus wil 2 nieuwe kopen en de oude herstellen. Heb nog wat verder gekeken en het schuin zitten van het voorste zadel komt doordat het frame van het zadel schuin is gelast. Waarschijnlijk gebroken en daarna gerepareerd en overtrokken  met een “niet donza” hoes. Ik ben nu bezig om het frame recht te maken en daarna opnieuw te lassen. Ook zal ik een veren pakket kopen om de missende en slechte veren te vervangen.

Mijn vraag aan jou is het volgende. Er zijn 2 soorten handgrepen te koop voor het voor zadel, breed 240mm en breed 180mm.

Mijn zadel heeft 180mm tussen de bouten maar de handgreep mist dus heb geen referentie.

Als ik nu naar de site van Mauro Pascoli ga (in mijn ogen degene met goede repro zadels) kan ik kiezen tussen het 240mm model waarbij de handgreep onder de achterflap gaat en het 180mm model wat ogen heeft in de achterflap voor de handgreep.

180mm: https://www.mauropascoli.it/scheda.php?id=2719

240mm: https://www.mauropascoli.it/scheda.php?id=46

Heb al geprobeerd om het na te trekken op de foto’s op internet maar het is mij niet helemaal duidelijk.  Wat heeft er origineel volgens jou voor donza zadel op gezeten, het 180mm of het 240mm model?

Link naar reactie

Dat zadel op tweedehands was inderdaad een interessant alternatief geweest, want past op vnb,vba,vgla, vglb. De champagnekleurige vglb had vaak een dergelijk zadel.

Het zweefzadel moet een afstand van 24cm tussen de schroeven hebben, maar dan niet met die gekke houder die Pascoli toont. Normalerwijze zitten er 2 openingen achteraan het zadel, waar de houder door dient geschoven te worden, zoals Pascoli afbeeldt bij het 180 mm zadel. Dus een beetje link om te bestellen op basis van de afbeeldingen.

Als je de originele lak behoud, wat je natuurlijk moet doen, zou ik geen nieuwe zadels plaatsen. Dat vecht ...

Ik zou eens gaan kijken bij Maskes of Joep Vespaklassiekers. Met een beetje geluk hebben zij de correcte zadels liggen en de prijs zal niet duurder zijn dan die van Pascoli.

  • Like 1
Link naar reactie
15 uur geleden, Speedracer zei:

Betreffende dat gat onder de tank, ik raad jou aan om dat dicht te lassen of op z'n minst de randen glad te zetten zodat dat niet verder kan uitscheuren.

Ik was inderdaad van plan de randen glad te maken om scheurvorming te voorkomen. Zal eens kijken of ik iemand kan vinden die het gat netjes kan dichtlassen zonder teveel lak schade te maken.

15 uur geleden, Frederik9111 zei:

Had je dit MISA zadel gezien, trouwens?

Nee, maar gisteren morgen na jouw bericht meteen gekeken maar hij stond al op gereserveerd. Waarschijnlijk heb je iemand anders blij gemaakt met je link. Zal de .be advertentie sites wat beter in de gaten gaan houden.

7 uur geleden, Edwin zei:

Ik zou eens gaan kijken bij Maskes of Joep Vespaklassiekers. Met een beetje geluk hebben zij de correcte zadels liggen en de prijs zal niet duurder zijn dan die van Pascoli.

Bedankt voor je uitleg, ging er van uit dat Mauro wel in de buurt zou zitten dus blij dat ik het even heb gevraagd. Ik neem met beide eens contact op om te kijken of ze iets bruikbaars op de plank hebben liggen. Heb zelf geen rij ervaring met deze zadels, maar hou voorlopig dan deze zadels ook al zijn ze niet origineel af fabriek geplaatst.
 

Op 1/10/2020 om 11:44, Frederik9111 zei:

Overigens: de originele luhtfilterbehuizing dien je te vervangen. Daar past geen 24/24-carb in. Ik heb toen een LML-non-mix-bakje gestoken. 

Ben aardig op weg met de onderdelen lijst behalve deze. Neem meteen van je aan dat de 24/24 Pinasco niet past in de originele carburateur box, maar kom deze tip nergens anders op de forums tegen en ook niet dat dit een probleem zou zijn, wel bij de 28/28. Kom die LML non mix carburateur box alleen op ebay tegen (india), heb geen idee van de kwaliteit maar zal er eentje bestellen.

Op de Pinasco site kom ik ook deze tegen: https://www.pinasco.com/racing/vespa-sprint-v-150-seconda-serie/1666-airbox.html

Dat lijkt me ook wel een goede oplossing i.c.m. een px luchtfilter.

De Pinasco Power clutch (6 veren) wordt trouwens niet meer uitgeleverd aan de leveranciers. Heb de vraag aan 10pollici gesteld en zij wachten nu op antwoord van Pinasco wat de reden is van niet leveren. Anders moet ik deze maar bij andere leverancier halen of alternatief zoeken.

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
8 uur geleden, Pilaf zei:

Nee, maar gisteren morgen na jouw bericht meteen gekeken maar hij stond al op gereserveerd. Waarschijnlijk heb je iemand anders blij gemaakt met je link. Zal de .be advertentie sites wat beter in de gaten gaan houden.

Dat zadel stond al sinds de 2de dag gereserveerd, geloof ik. Maar ondertussen nog steeds online. Mogelijk is het toch nog te koop? Kan geen kwaad om de verkoper je interesse te betuigen, in afwachting van de finale verkoop?

8 uur geleden, Pilaf zei:

Ben aardig op weg met de onderdelen lijst behalve deze. Neem meteen van je aan dat de 24/24 Pinasco niet past in de originele carburateur box, maar kom deze tip nergens anders op de forums tegen en ook niet dat dit een probleem zou zijn, wel bij de 28/28. Kom die LML non mix carburateur box alleen op ebay tegen (india), heb geen idee van de kwaliteit maar zal er eentje bestellen.

Op de Pinasco site kom ik ook deze tegen: https://www.pinasco.com/racing/vespa-sprint-v-150-seconda-serie/1666-airbox.html

Recentere PX 20/20, 24/24, 26/26 of 28/28 carbu's passen fysiek niet in de carbox die oorspronkelijk voorzien is voor een 20/15 of 20/17. De overloop en het gat voor de benzineleiding zitten op de foute plaats. Latere carboxes (vanaf de late Sprint Veloce's) zijn ruimer. Op een ruimere carbbox hoort idd ook een groter deksel. Het verhoogde Pinasco deksel is niet nodig. Ik ben zelfs niet zeker of er genoeg plaats voor is in een GL-frame. Dit lijkt me de juiste box (even laten checken of er een grotere cab in past). 

 

8 uur geleden, Pilaf zei:

De Pinasco Power clutch (6 veren) wordt trouwens niet meer uitgeleverd aan de leveranciers. Heb de vraag aan 10pollici gesteld en zij wachten nu op antwoord van Pinasco wat de reden is van niet leveren. Anders moet ik deze maar bij andere leverancier halen of alternatief zoeken.

Als je korf en tandwiel nog in goede staat zijn, is de Pinasco 25090604 clutch upgrade meer van voldoende. Eventueel voor alle zekerheid nog een BGM Superstrong Clutch Circlips erop en klaar! 

Link naar reactie
Op 16-10-2020 om 11:01, Frederik9111 zei:

Dat zadel stond al sinds de 2de dag gereserveerd, geloof ik. Maar ondertussen nog steeds online. Mogelijk is het toch nog te koop? Kan geen kwaad om de verkoper je interesse te betuigen, in afwachting van de finale verkoop?

Heb idd meteen een bericht gestuurd maar helaas niets terug ontvangen, ik hou het in de gaten of er een goede optie langskomt.

Op 16-10-2020 om 11:01, Frederik9111 zei:

Als je korf en tandwiel nog in goede staat zijn, is de Pinasco 25090604 clutch upgrade meer van voldoende. Eventueel voor alle zekerheid nog een BGM Superstrong Clutch Circlips erop en klaar! 

De korf is helaas ingeslagen dus die is helaas niet meer bruikbaar. Heb nog wel een complete Pinasco Power Clutch gevonden (6 veren) dus ga die bestellen.

Op 16-10-2020 om 11:01, Frederik9111 zei:

Dit lijkt me de juiste box (even laten checken of er een grotere cab in past). 

Moet je toch nog even lastig vallen over de carb box. Het is me toch nog niet helemaal duidelijk. Jouw link naar Maskes is idd eentje voor een p/px zonder mix. Nu heeft die een schroefdraad op de plek waar normaal een dop hoort te zitten. Dit wijst volgens mij op een aftermarket/LML bak want die hebben, zover ik heb gezien/gelezen allemaal deze schroefdraad.

315324741_Schermafbeelding2020-10-20om14_48_34.png.e1202e4f90e9366636f9c90d42a68f6e.png

Via eBay (https://www.ebay.com/itm/VESPA-PX-LML-STELLA-VBB-Carburettor-Non-Auto-Lube-Type-3-Port-Box-Base-Unit-CDN/283772466638) is deze ook te krijgen en ze komen uit india, originele piaggio boxen kan ik bij de bekende kanalen niet meer vinden. Buiten de matige afwerking van het India eBay model en het model van Maskes zie ik geen verschillen qua model en lokatie van de gaten met de bak die ik hier heb liggen. Misschien zit het in de maatvoering van de bak zelf naar dat is moeilijk van een plaatje te zien.

IMG_1021.thumb.JPG.30a1008fa6b08c4ab97fa3f565c87dd7.JPG

IMG_1020.thumb.JPG.b517cbe849dc93bb80f79f28f0d5990d.JPG

IMG_1019.thumb.JPG.904ce6f8b3efe0da866bf326ce3286ff.JPG

Heeft er iemand een p/px bak op de plank liggen waarvan je makkelijk de maten kan opnemen?

Als deze maten overeenkomen kan ik er vanuit gaan dat de pinasco 24/24 gewoon past of mis ik toch iets? Het zou ook kunnen zijn dat ik misschien geen originele VGLB bak erop heb zitten en al het nieuwere model heb?

Dan heb ik nog 1 laatste vraag, de Flytech zijn in 2 gewichten (1600gr en 1800gr) te koop en ook met 2 soorten vliegwielen (kunststof en gegoten aluminium).

Qua gewicht denk ik aan de 1600gr omdat de koppeling iets meer dan 1000gr weegt (Pinasco Power clutch zal wel niet meer wegen). Als ik naar de 1800gr ga dan is het gewichtsverschil koppeling/vliegwiel en stress op de krukas te groot of maak ik daar een denkfout?

 IMG_1022.thumb.JPG.f1d2036773b04b22afb7b21c270234b2.JPG

Als ik naar het model fan kijk heeft de voorkeur de aluminium variant. Heb bij de Vespatronic niet zo'n goede ervaring met het kunststof vliegwiel omdat de motor veel warmer loopt dan met het MMW vliegwiel.

Kunststof: https://www.pinasco.com/racing/vespa-sprint-v-150-seconda-serie/1951-accensione-flytech-diam-17-kg-16.html?search_query=&results=126

Aluminium: https://www.pinasco.com/racing/vespa-old-elaborazione-racing/2308-accensione-flytech-touring-cono-17-kg-16.html?search_query=&results=126

Buiten het model en kleur van de fan lijkt het me ook dat fan bladen een groter oppervlakte hebben want de luchtstroom/koeling waarschijnlijk weer ten goede komt. Een ander voordeel is dan dat ik geen MMW vliegwiel hoef aan te schaffen. Als ik hier mis zit hoor ik het graag, het heeft waarschijnlijk een reden dat Pinasco 2 modellen heeft uitgebracht.

 

Link naar reactie
11 minuten geleden, koeno83 zei:

Ik heb er 1 opgemeten en de maten zijn gelijk. Hoogte is6cm buiten. 

Dank je wel, die van mij is inderdaad ook 6cm hoog...dan past die Pinasco 24/24 toch? 

Link naar reactie
20 minuten geleden, Pilaf zei:

Dank je wel, die van mij is inderdaad ook 6cm hoog...dan past die Pinasco 24/24 toch?

Ja gaten lijken ook exact op dezelfde plek te zitten dus dat gaat passen.

Voor het vliegwiel zeker voor 1800 gaan dat rijd een stuk rustiger dan een lichter vliegwiel.  
 

 

Link naar reactie

Dank je, dan gaat de Pinasco 24/24 ook op de bestellijst.

Je brengt me qua vliegwiel weer aan het twijfelen. Heb de 1600 gram van de andere forums (o.a. MV) gehaald icm een 177cc cilinder.

Bij mijn GS was het gewichtsverschil niet heel groot, standaard 1260gr koppeling en standaard 1750gr vliegwiel, nu standaard 1260gr koppeling en Vespatronic (MMW) 1612gr vliegwiel.

Bij de GL is het gewichtsverschil wel een stuk groter, standaard 1038gr koppeling en 2211gr vliegwiel.

Was van mening dat deze 2 gewichten zo dicht mogelijk bij elkaar moesten zitten vanwege de krukas balans en lagere slijtage op de lagers.

Dus dacht, kleine koppeling (108) icm de 1600gr en grote koppeling (115) icm de 1800gr, maar het is dus waarschijnlijk net andersom.

Aan de andere kant heb je misschien gelijk dat dit misschien te licht is en slecht/nerveus richting het stationair gebied gaat lopen.

Gelukkig heeft Frederik me al een goed slinger in de juiste richting gegeven, maar vind het moeilijk om hier iets nuttigs over te zeggen want er zijn veel opties/combinaties.

Link naar reactie
17 uur geleden, Pilaf zei:

IMG_1019.thumb.JPG.904ce6f8b3efe0da866bf326ce3286ff.JPG

Met dit bakje zit je goed, denk ik.

Het verschil zit'm niet in de lengte of hoogte, wel in de breedte. Vroege largeframes hadden nog een luchtafsluitchoke (in de luchtfilter of in de opening voor de rubberen slurf). Hierop vind je dan ook carbu's zonder choke kanaal (extra benzine). Mijn Misa was een GLa; mogelijk had jouw GLb al een "moderne" carburatie. :) 

Ik heb gisterenavond m'n oorspronkelijke Misa bakje en een recenter PX carburatorhuis es naast elkaar gelegd: merk dat de groene benzineoverloop een kleine halve cm verder van de rode montage gaten zit.   

121830839_3219633751478909_2783930945944093745_n.jpg

image_2020-10-21_091302.png

aangepast door Frederik9111
  • Like 2
  • Bedankt 1
Link naar reactie

Bedankt voor de foto’s, nu is het duidelijk. Heb me suf gezocht naar foto’s van het oude bakje maar nu zie je het verschil echt.

Kwam jouw onderstaande uitleg/tekst over het vliegwiel ook nog tegen in een topic (https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/30325-px125/)

 

“Een lichter vliegwiel geeft meer koppel; de zenuwachtigheid kan je weg werken door de vertandingsratio aan te passen (2 of 3 extra koppelingstanden geeft een veel betere vermogensspreiding en een merkelijk hogere topsnelheid).

Los daarvan (en geheel overgesimplificeerd): lichter vliegwiel >> lager moment >> minder energie noodzakelijk om massa inertie te overwinnen (of dus beweging te brengen); zwaarder vliegwiel => groter moment >> minder energie noodzakelijk nodig om snelheid te behouden of bijkomende extra marginale beweging te bereiken. Een groter "moment" kan lichte motoren helpen bij het behalen van een hogere topsnelheid en (omgekeerd) hebben krachtigere cilinderkits minder nood aan vliegwielgewicht om een bepaalde snelheid te bereiken. Het gewicht van het vliegwiel is (mede) een motorefficiëntie bepalende factor (lees: verbruik). Het fabrieksvliegwielgewicht is dus met andere woorden een afweging tussen prestaties, beschikbaar cilindervermogen, verbruik, slijtagemarges, etc... (dus zéker niet de meest krachtige setup). Massa en moment zijn echter theoretische begrippen. In de realiteit hebben materialen breekpunten waarmee je rekening dient te houden. Zo kan, bij hoge toren, een zwaar vliegwiel de krukas en piston/cilinder te zwaar belasten met trillingen, lager- en krukasschade, etc... als gevolg. Producenten van tuningkits en lichtere krukassen suggereren daarom vaak vanuit zelfbehoud een lichter vliegwiel. “

Welke flytech heb jij geïnstalleerd in jouw setup, de 1600gr of 1800gr zoals Koen aanraadt. Kan zeker meekomen met de 1800gr (al 400gr lichter dan standaard) ook al omdat de 4e redelijk kort is.

 Het tandje extra op de koppeling is idd te koop icm het standaard 67 primair (https://www.officinatonazzo.it/gears-and-mechanical-parts-pinion-23-meshes-with-primary-drt-z-z-67-and-z-68-piaggio-z65-drt-ratio2-82-elecoidale-for-clutch-springs-6-vespa.2.15.87.gp.3677.uw)

Link naar reactie

Houdt er rekening mee dat hoe lichter het vliegwiel, hoe meer de koppeling de functie van vliegwiel begint over te nemen en de koppeling daar helemaal niet voro gemaakt is.

Dus dan kijk je al naar een duurdere koppeling, zeker als je een kit met veel koppel monteert. Hoe hoger de compressie, hoe meer de koppelig eronder lijdt...

Een standaard Cosa-koppeling kan daar zeer slecht mee overweg en ofwel scheuren de rivetten af ofwel barst de centrale bus aan de spiegleuf. U weze gewaarschuwd.

aangepast door Speedracer
  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...