Jump to content
Vespaforum.be

HPE modellen vastgelopen iets van bekend??


motorhan

Recommended Posts

9 uur geleden, Schuitro zei:

Ik heb de deksel met kijkglas binnen en dit weekend gemonteerd. Geen heel erg moeilijk klusje. 

Er staat een goede uitleg voor de montage op de Buchsenfuchs website (in het Duits). 

Nu kan voor elke rit snel de hoeveelheid olie gecontroleerd worden. Beter voorkomen dan genezen zeg ik maar.

IMG_0368.png

Dat heb je snel en goed gedaan, Ik zal wel wat hulp nodig hebben door te veel lichamelijke ongemakken. Gelukkig heb ik wel een heftafel waardoor het werken makkelijker is. Mocht je niet te ver weg wonen en een keer zin hebben dan ben je welkom om me te komen helpen en  uiteraard hoeft dat niet voor niks.  
 

Link to post
4 minuten geleden, motorhan zei:

Dat heb je snel en goed gedaan, Ik zal wel wat hulp nodig hebben door te veel lichamelijke ongemakken. Gelukkig heb ik wel een heftafel waardoor het werken makkelijker is. Mocht je niet te ver weg wonen en een keer zin hebben dan ben je welkom om me te komen helpen en  uiteraard hoeft dat niet voor niks.  
 

 

Link to post
  • 2 weeks later...

Op de foto's in de handleiding wordt gezegd je moet het deksel van het deel verwijderen dat recht zit op de snaar/poelie afdekking maar bij de HPE is dat anders daar zit links een zwart kunststof afdekkap als je die weghaalt zie je een grote moer kun je daar hetzelfde borg gereedschap voor gebruiken (cirkel met 2 pennen) als bij de oude modellen.

Ik heb dat zwarte afdekkapje verwijderd 2 m6 boutjes een lange aan de bovenkant en een kortere links in het midden.

Ik ben dus wat aan het voorbereiden voor als mijn hulplijn Schuitro komt helpen.

Link to post

Han, zeg maar wanneer. Je moet overigens alleen maar de moer achter op de kap loshalen, die onder de grijze kap. Zelfde tool als voor de oudere modellen. Ik Han deze.

Link to post
2 uur geleden, Schuitro zei:

Han, zeg maar wanneer. Je moet overigens alleen maar de moer achter op de kap loshalen, die onder de grijze kap. Zelfde tool als voor de oudere modellen. Ik Han deze.

Ik ben er klaar voor. De grijze kap is verwijderd en de olie afgetapt.

  • Like 1
Link to post

Het carterdeel zit er op door de onmisbare hulp van Schuitro ging het redelijk makkelijk we waren met een uurtje klaar en verder gezellig zitten buurten. Vandaag olie bijgevuld ca 1.2 liter er moet in total ca 1.3 liter in maar het kijkglas is helemaal vol dus morgen eerst even laten lopen en dan zien hoe het peil dan is. dat het peil aan de hoge kant is komt doordat ik het oliefilter niet heb verwijderd waardoor er niet alle olie uit is kunnen lopen ik dacht me te herinneren dat e uit het kanaal van het filter maar een beetje olie kwam en in het filter zelf zit ook niet veel. Het filter zat er net ca 100km op dus leek het me niet nodig dit al te vervangen al had ik wel een nieuw filter klaar liggen.

Ik ben blij dat ik ben geholpen het is niet echt moeilijk maar er zijn toch een paar dingetjes waar je goed op moet letten bij het terug monteren er zijn diverse beugeltjes die loskomen en her bevestigd moeten worden.

Ik moet nu alleen de kentekenplaat en houder nog plaatsen de houder moest er af om bij bepaalde schroeven te komen maar die plaat zit met inserts en 1 daarvan draaide mee en ik kreeg de plaat er niet onbeschadigd af. meteen nieuwe besteld bij easy parts komt morgen binnen. Het fijne bij easy parts is dat je op hun site kunt klikken op jou model scooter en dan open gewerkte tekeningen ziet van alle onderdelen van jou scooter je ziet een nummer klikt er op doe het in je mandje en ben je klaar bestellen zo makkelijk.

 

  • Like 3
Link to post

zo de kentekenplaat zit er weer op en de scoot staat weer op zijn verwarmde plekje straks nog even controleren hoe het olie peil nu is. en dan wachten op die nieuwe ABS ring om de snelheid aanduiding beter laten kloppen met de GPS aanduiding.

  • Like 1
Link to post

De nieuwe ABS ring met nieuwe bouten is vandaag ook ontvangen. komende dagen er maar eens opzetten lijkt niet echt moeilijk.

uitlaatdemper verwijderen dan de onderste bout van de schokdemper lossen dan de demper onderkant opzij drukken de splitpen en borgkapje van de moer verwijderen en de moer los maken dan de aluplaat verwijderen en kun je bij de bouten van de ABS ring.

Omdat deze vast zitten met borgpasta maak ik de koppen even goed warm met en grote soldeerbout dan komen de bouten makkelijker los. na het monteren moet de asr opnieuw worden gekalibreerd maar dat lijkt ook niet echt moeilijk staat precies inde handleiding en vind je ook op site van Sip maar in het boekje staat het in NL en hoef je het niet te vertalen.

Link to post
Op 1/10/2020 om 21:33, Koen v. zei:

Vind het gewoon triestig dat er olieverbruik is.

Mijn vorige motor,een honda deauville had in 10 jaar 133000km en heb nooit tussen de oliewissels moeten bijvullen.Vespa laat hier gewoon de rijder opdraaien voor de problemen van hun vernieuwde motorblok.

Maar tis nu zo he,regelmatig nakijken en bijvullen he,gr

Voor de gene met een vastloper te laat voor de anderen met een gering of nog geen gebruik wellicht een goed idee. Ik herrinderde me dat ik vroeger toen ik nog motoren restaureede altijd TSL aan de olie toevoegde. dat deed ik nadat ik een demo had gezien  ze lieten wat tandwielen in een bakje water draaien wat vrij snel fout ging werd loeiheet en begon vast te lopen ze voegde een paar druppels TSl toe aan het water en de tandwielen kwamen weer op gang en bleven draaien zonder vast te lopen. Ik heb geen aandelen en verkoop het ook niet maar heb het wel weer besteld. ik ben gewoon een tevreden gebruiker. Ik had ook het idee dat de motor mooier liep maar dat kan natuurlijk verbeelding zijn. klik eens op de link en doe je er voordeel mee. voor weinig geld kun je wellicht problemen voorkomen.

https://blog.botentekoop.nl/tsl-olieversterker/ 

Link to post

Mag ik eens een interessante vraag stellen. Hoe zit het met de garantie van je motor nu er een niet origineel onderdeel door jou op je motor gemonteerd is? Volgens mij als je olieverbruik nu vergroot gaat de dealer zeggen dat er geen garantie meer is aangezien je zelf een niet origineel onderdeel op je Vespa gevezen hebt.

  • Like 1
Link to post
Op 3/11/2020 om 19:10, Mister T zei:

Mag ik eens een interessante vraag stellen. Hoe zit het met de garantie van je motor nu er een niet origineel onderdeel door jou op je motor gemonteerd is? Volgens mij als je olieverbruik nu vergroot gaat de dealer zeggen dat er geen garantie meer is aangezien je zelf een niet origineel onderdeel op je Vespa gevezen hebt.

Daar mak ik me niet zo druk om, Ik denk dat het de gemiddelde dealer niet eens opvalt of denkt wat slim gedaan en wettelijk zullen ze er niet mee weg komen om te zeggen dat een hoger olie verbruik komt door het monteren van een ander carterdeel het is een origineel onderdeel met een toevoeging (kijkglas)

Bovendien de dealer waar ik heb gekocht geeft toch al nul komma nul service dus minder als nul lijkt me niet interessant en mocht ie echt olie gaan gebruiken dan verkoop ik deze en koop een nieuwe verbeterde uitgave zodra ze er zijn en natuurlijk bij een andere wel service gerichte dealer. ik heb het dus preventief gedaan en nog niks gemerkt van overmatig olie verbruik nu zitten er ook nog maar weinig kilometers op. ik rijd gewoon niet veel, dus dat is in ditgeval een voordeel denk ik en ik ben geen racer (meer) ik hou me aan de snelheid regels en ben bij het stoplicht niet altijd als eerste weg scheelt wellicht ook wat verbruik.

Ik heb nu ook weer TSL gekocht waardoor de motor ook bij minder olie zijn smerende werking houd.

Ondanks de diverse onvolkomenheden aan de scooter vind ik het nog steeds een fijn ding om mee te rijden.  De BMW 1200RT was comfortabeler maar de automaat van de Vespa vind ik top. dus de volgende zou weer een GTS of Mp3 kunnen worden de Mpo3 omdat er een 500 is en deze er is met een achteruitrijd module dat is erg handig en je valt minder snel om bij een stoplicht. alleen die 2 voorwielen en de zitpositie vind ik minder.

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By JoinkeGTS
      Iemand die hier al meer over heeft gehoord of bericht heeft ontvangen van zijn dealer?
      https://terugroepregister.rdw.nl/Pages/Terugroepregister.aspx
      Als je hier de gegevens invult ivm je Wesp kom je uit op een terugroepactie.

    • By nero
      Blijkbaar is olieverbruik niet het enige probleem bij de recente GTS'en. 
      Recallcampagne Vespa GTS Beste Velen onder jullie (eigenaars van een Vespa GTS aangekocht in het officiële circuit) zullen een aangetekend schrijven ontvangen of reeds ontvangen hebben van Piaggio Italië. Er is idd een terugroepactie voor alle Vespa’s GTS van 2020. Dit heeft te maken met de remmen. Deze is preventief voor sommige voertuigen maar ook dringend voor andere. Wanneer je last heb van, en dit geldt zeker voor de voorrem, verminderde remkracht of je merkt dat je de rem verder kan intrekken dan voorheen zit je bij de meer dringende gevallen. Zorg ervoor dat je zeker voor elke rit even controleert of je nog voldoende rem hebt. De recallcampagne bestaat uit verschillende mogelijkheden afhankelijk in welke mate je remmen werken. De Vespa moet hoe dan ook binnen voor minstens 24u (2 testen uit te voeren met een tussentijd van 24u) maar dit kan, zeker in geval van verminderde remkracht, tot 3 of meer dagen uitlopen. Wij hopen jullie hiermee wat meer geïnformeerd te hebben en kunnen voor verdere vragen steeds terecht bij je verkooppunt. Deze recallcampagne is natuurlijk volledig gratis voor Vespa's aangekocht bij een erkende dealer.  
×
×
  • Create New...