Ga naar inhoud
Vespaforum.be

HPE modellen vastgelopen iets van bekend??


motorhan

Aanbevolen berichten

Ik hoorde afgelopen week iemand dat hij mensen had gesproken die een vastgelopen HPE Vespa hadden door overmatig olie verbruik.

Ik heb daar niet eerder iets van gehoord jullie wel.
Ik rijd momenteel weinig en heb nog niks gemerkt van enig olie verbruik  er zit ook maar net 1000 km op en ik heb hem pas zijn 1e beurt gegeven (alle olieën vervangen en filter). en maak me ook niet echt ongerust, maar als het bericht klopt ruil ik hem wel snel om zodra ze daar een oplossing voor hebben met de gedachten voorkomen is beter dan wachten

Link naar reactie
18 uur geleden, scrambler zei:

Op het duitse forum is er een uitgebreid topic over het overmatige olieverbruik bij de HPE.Men raadt aan om zeker elke 400km het oliepeil te controleren. Sommigen zeggen geen probleem te hebben, velen klagen over het overmatige olieverbruik.

Toch wel lastig als je een flinke rit maakt om dan de olie te moeten controleren want bij de HPE zit de pijlstok niet op een ideale plaats dat was bij de vorige modellen toch wat handiger. en dan het bijvullen is ook geen makkelijk klusje onderweg. Ja leuker kunnen ze het niet maken zegen ze bij de belastingdienst en dus ook Vespa.

Link naar reactie
Op 27/9/2020 om 21:09, scrambler zei:

Bij Sip te koop voor een 120 euro dacht ik.Ontwikkeld door een HPE eigenaar die de oliecontrole ook te omslachtig vond.

39465206gw.jpg

Dat lijkt me een mooie toevoeging wat moet je allemaal slopen/demonteren om dit aan te brengen. hoe noemen ze dat bij Sip

Link naar reactie

Nu toch gevonden, maar ik lees het is voor de versnellingsbak en niet voor de motorolie. Ik had begrepen dat de motorolie de boosdoener was Hoe zit het nu echt versnellingsbakolie of motor olie. dit lijkt dus eenpaneel voor de linkerkant van het blok ik had verwacht voor de rechterkant omdat de olie controleren met en hete uitlaat daar niet fijn is en lastig bij te vullen de versnelbak valt dan wel mee met controleren en bijvullen of vergis ik me.

Wie weet het juiste antwoord en heeft en link van dat Duitse forum.

 

Link naar reactie

Kijk eens op www.buchsenfuchs.com/shop/vespa/

Met foto's. Wel in het Duits. Op de eerste foto's staat het model voor de Gts (2003-2018) MET vuldop maar op de laatste foto staat ook het model voor de Hpe zonder vuldop. Bij 'tips und tricks' staat de duidelijke montagehandleiding' en is ook te zien hoe het carter is opgebouwd.Prijs bij deze aanbieder is 99,00. Zij gebruiken nieuwe originele Piaggio carterpannen .

Voor meer info op het Duitse forum :google

'Hoher ölverbrauch bei der HPE'

En ook  : ölwanne mit Schauglas für Vespa Gts und Gts Hpe

Op de foto's is ook duidelijk te zien dat het bedoeld is voor de motorolie.

39304661eh.jpg

Link naar reactie

Het duurde even maar ik begrijp nu hoe het zit links is gewoon de carterruimte voor de motorolie. en je moet voor de HPE dus een nieuw deel bestellen zonder vuldop of kan dat wel zou ook handig zijn Anders is het aflezen wel makkelijk maar het vullen blijft een ramp.

Dus bestellen nieuw carter met vuldop

Pakking

Vuldop met afdichtring

Zie ik het nog steeds fout laat het even weten.
In ieder geval bedankt voor jullie opmerkingen dat Duitse Forum is wel duidelijk met de montage handleiding.
Zo wordt het toch nog weer een echte Vespa.

Link naar reactie

Ik heb net een reactie dat voor de HPE alleen de carterpan zonder vulopen

9 minuten geleden, scrambler zei:

De uitlaat zit toch rechts,het deksel met controleglas zit links. Het aflezen kan nu eenvoudiger. Het vullen kan met een dikke injectiespuit +slangetje of een oliepompje.

ing geschikt is. Je hebt helemaal gelijk ik vond dat eerst wat verwarrend . Het bijvullen blijft dus een kl....t klus onderweg Ik heb voor de oliewissel inderdaad zo'n spuit met slang maar die heb ik onderweg niet bij me bovendien moet je op je rug liggen om er bij te komen waardeloos dus maar het is niet anders.  die Duitse meneer reageert vrij snel op een vraag per mail ik ga het bij hem bestellen.  zonder vulopening dus wel jammer dat ie daar ook niet iets voor heeft bedacht.
En jij ook bedankt voor je snelle en duidelijke reacties. ik heb vandaag weer wat bijgeleerd.

Link naar reactie

Ik heb het net besteld, Laat het wel weten als ie binnen is. en van de winter er een keer opzetten met de uitgebreide handleiding moet dat geen probleem zijn verwacht ik.
Voordeel is natuurlijk dat je niet meer de peilstok er uit hoeft te draaien maar je moet nog altijd door de knieen of languit liggen om goed op het kijkglas te kijken.

we zullen zien Het zou nog handiger zijn als ie er een grote schroefdop inmaakt op voldoende hoogte die je er uit kan draaien en daardoor kan bijvullen wie weet gaat ie dat nog doen.

Link naar reactie

Ook last van een hoger verbruik. 4500Km en 0.5l olie bij moeten vullen. Omdat de pijlstok wat lastiger is stel je de controle van de olie wat vaker uit.

Heb inmiddels ook de deksel besteld met het kijkglas. Dan kun je voor het opstappen even vlug kijken hoeveel olie er in zit. Ook zag ik dat er hier en daar dikkere olie gebruikt wordt met positief resultaat. Is hier meer over bekend?

Link naar reactie
Op 28/9/2020 om 18:35, Koen v. zei:

Jep,zelf hpe rijder en ook die van mij verbruikt olie.op 6000 km in totaal 0.5 liter bij moeten vullen.niet dramatisch maar toch iets om op te volgen.

En ja die vuldop zit slecht.gr koen

Dat betekend dan als je volgens hier boven om de 400km moet controleren er ongeveer 35ml bij moet een halve liter op 6000 km niet echt dramatisch toch 6000 km : 400 km = 15 x controleren dat vind ik dan weer wel lastig maar met zo'n kijkvenster wat handiger vraag me wel af of je dat goed ziet zo'n klein beetje verbruik op 400km al zal het bij andere veel meer (kunnen) zijn.
Ik heb in ieder geval zo'n modificatiedeel besteld en ben benieuwd,

2 uur geleden, scrambler zei:

Ik zou mij houden aan de voorgeschreven olie qua viscositeit. Wat wel goed is , is een olie op basis  van esters. Deze olie blijft ook wat beter hechten aan metaal na  bv lange stilstand en komt de koudstart dus ten goede. Dit soort olie wordt ook in de racerij gebruikt.

Wat is dat olie van esters nooit van gehoord. Ik gebruik nu Kroon olie voorheen Castrol.

Link naar reactie

Op het net vind je voldoende informatie hierover. Algemeen komt het erop neer dat een volsynthetische olie MET esters nog stabieler is en een betere smering garandeert bij zowel hoge als lage temperaturen. Ik gebruik deze olieën vooral omdat ik tijdens de winter bijna niet rijd en toch een goede smering wil bij de eerste starts.

Link naar reactie

Hierdoor raakte ik in de war omdat het deksel links komt dacht ik dar is de versnellingsbakolie en dat staat ook in de omschrijving die ik las op een ander forum of bij de uitvinder. je vult de olie rechts bij en het zou dan handig zijn als je meteen kan zien hoeveel de olie stijgt net als b.v bij BMW motoren de K100 serie was bij mijn weten de 1e serie die zo'n kijkglas had.  en daar stonf in het midden van het glas een rood puntje dat is natuurlijk op het nieuwe deksel ook zelf aan te brengen.

Deze schatting is op de meeste moderne motorfietsen geëlimineerd door het gebruik van een oliekijkglas. Met deze oplossing kan de versnellingsbakolie snel en eenvoudig worden gecontroleerd, zonder dat peilstokken, olieachtige poetslappen enzovoort nodig zijn ...

 

 Toen ze dit antwoord op het probleem zagen, werd het team van Buchsenfuchs geïnspireerd om deze nuttige technologie over te dragen aan onze geliefde Vespa's! Ze nemen eerst het originele carter en de CNC-machine om een geschikt gepositioneerd oliekijkglas te accepteren.

 

Eenmaal gemonteerd, is slechts een korte blik nodig om op de hoogte te blijven van het huidige oliepeil in de versnellingsbak, waardoor de hele peilstokprocedure overbodig
Link naar reactie

Vind het gewoon triestig dat er olieverbruik is.

Mijn vorige motor,een honda deauville had in 10 jaar 133000km en heb nooit tussen de oliewissels moeten bijvullen.Vespa laat hier gewoon de rijder opdraaien voor de problemen van hun vernieuwde motorblok.

Maar tis nu zo he,regelmatig nakijken en bijvullen he,gr

Link naar reactie
Op 1/10/2020 om 08:44, scrambler zei:

Ik zou mij houden aan de voorgeschreven olie qua viscositeit. Wat wel goed is , is een olie op basis  van esters. Deze olie blijft ook wat beter hechten aan metaal na  bv lange stilstand en komt de koudstart dus ten goede. Dit soort olie wordt ook in de racerij gebruikt.

Ik heb deze olie besteld, we zullen zien hoe dat uitpakt. de carterhelft is onderweg kreeg ik bericht van. dus als alles binnen is kunnen we aan de slag al zal dat nog wel even duren. Ik denk dat ik nog even afwacht met beginnen tot ik hier lees dat iemand het hier op het Forum heeft gedaan en of hij/zij nog tegen problemen is aangelopen.

Link naar reactie
Op 1/10/2020 om 21:33, Koen v. zei:

Vind het gewoon triestig dat er olieverbruik is.

Mijn vorige motor,een honda deauville had in 10 jaar 133000km en heb nooit tussen de oliewissels moeten bijvullen.Vespa laat hier gewoon de rijder opdraaien voor de problemen van hun vernieuwde motorblok.

Maar tis nu zo he,regelmatig nakijken en bijvullen he,gr

Ik heb voorheen altijd BMW en Harley gereden en ook die hoefde ik nooit tussentijds bij te vullen maar ook de vorige Vespa Super van 2015 gebruikte geen (merkbare) druppel. en meer fabrikanten gebruiken tegenwoordig de klant als testers de meeste zijn dan meestal wel coulant bij problemen dat lijkt bij Vespa wat minder te zijn.

Link naar reactie
Op 29/9/2020 om 12:34, scrambler zei:

Kijk eens op www.buchsenfuchs.com/shop/vespa/

Met foto's. Wel in het Duits. Op de eerste foto's staat het model voor de Gts (2003-2018) MET vuldop maar op de laatste foto staat ook het model voor de Hpe zonder vuldop. Bij 'tips und tricks' staat de duidelijke montagehandleiding' en is ook te zien hoe het carter is opgebouwd.Prijs bij deze aanbieder is 99,00. Zij gebruiken nieuwe originele Piaggio carterpannen .

Voor meer info op het Duitse forum :google

'Hoher ölverbrauch bei der HPE'

En ook  : ölwanne mit Schauglas für Vespa Gts und Gts Hpe

Op de foto's is ook duidelijk te zien dat het bedoeld is voor de motorolie.

39304661eh.jpg

Ik heb hem binnen incl de pakking ziet er perfect uit. Ik heb hem wel gevraagd of hij het nog kan modificeren een extra gat aan de zijkant met schroefdraad en plug om e.v. olie toe te voegen daar had ie nog niet aan gedacht maar gaat het bespreken en bekijken. zou nog een verbetering zijn

Link naar reactie
Op 1/10/2020 om 12:43, scrambler zei:

Op het net vind je voldoende informatie hierover. Algemeen komt het erop neer dat een volsynthetische olie MET esters nog stabieler is en een betere smering garandeert bij zowel hoge als lage temperaturen. Ik gebruik deze olieën vooral omdat ik tijdens de winter bijna niet rijd en toch een goede smering wil bij de eerste starts.

Ik heb de olie inmiddels ook binnen net als het carterdeel ik heb maar 3 liter gekocht voldoende voor 2x vervangen van de olie.Of deze olie werkelijk een verbetering is zal blijken ik denk nu baat het niet dan schaad het wellicht ook niet. het kijkglas in het carterdeel is in werkelijkheid wel veel kleiner dan op de foto wordt gesuggereerd maar ik denk wel groot genoeg om een indruk van het olie niveau te krijgen.

Link naar reactie

Ik heb de deksel met kijkglas binnen en dit weekend gemonteerd. Geen heel erg moeilijk klusje. 

Er staat een goede uitleg voor de montage op de Buchsenfuchs website (in het Duits). 

Nu kan voor elke rit snel de hoeveelheid olie gecontroleerd worden. Beter voorkomen dan genezen zeg ik maar.

IMG_0368.png

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...