Ga naar inhoud
Vespaforum.be

warmloper door defecte kraan


Bowyer

Aanbevolen berichten

Ik heb afgelopen weekend door vermoedelijk een defecte kraan een warmloper gehad met mijn px 200

Het blok is net gereviseerd dat betekent in dit geval dat het volledig uit elkaar geweest is en voorzien van nieuwe lagers keerringen en een nieuwe krukas(60mm) en vers geboorde cilinder met nieuwe zuiger. de bak is nagezien op overmatige spelling en hij heeft nieuwe dichtingen gekregen.

Afgelopen weekend een vespa weekend gehad met de rilt er naar toe met max 60 km/u en veel toeren wissels , dan op zaterdag een tour rit met wederom een max snelheid van ongeveer 60 km/u soms een beetje meer maar dan maar zeer kort met een totaal van ongeveer 120km. De zondag eigenlijk hetzelfde verhaal alleen totaal ongeveer 100km.

Dan op zondag de terug weg naar huis, de tank was reeds half leeg en op een stukje waar het net ietsjes sneller moest 80 ongeveer voor een paar kilometer ging het mis.

Bats ineen het achterwiel blokkeren , dus koppeling in en uitrollen en stoppen op parkeerplaats. Eerst een half uurtje gewacht daarna voorzichtig gekickt en hij ging netjes rond zonder nare geluiden. 

Dus kraan open en proberen te starten, dat lukte niet en dus eerst de bougie er maar eens uit en gekeken of deze nog vonkte, dat deed hij. Terug er in gedraaid en nog eens wat gekickt, toen sloeg hij aan en ook weer af. Nogmaals geprobeerd en toen bleef hij lopen, dus kleren weer aan en verder op weg naar huis. Zo snel als mogelijk naar een 60km weg en rustig verder.

enige km verder weer problemen maar geen warmloper maar alsof de benzine op was, op dat moment was de tank nog half vol. opnieuw gestart en heel rustig verder tot het dichts bij zijnde tankstation waar ik de tank weer helemaal vol gedaan heb. Daarna weer verder naar huis en max 60/70 gereden zonder verder problemen.

Thuis cilinder en zuiger gedemonteerd en er zijn wat vegen te zien op de plek waar de cilinderbouten zitten (Kan hier de warmte minder goed weg?) maar geen serieuze schade, de zuigerveren mankeren niets en na de cilinder met een polijstpapiertje behandelt te hebben is die schoon de zuiger laat wel een paar kleine krasjes zien.

De carburateur moet ik nog demonteren maar daar verwacht ik niet raars.  De tank heb ik eruit gehaald en leeg laten lopen, waarbij dan opviel dat na een paar liter de straal aanzienlijk kleiner werd en er vanaf half leeg nog een klein pisstraaltje overbleef.

Ook was er toen een gegorgel te horen vanuit de beluchtingspijp wat er eerder niet was.

Kan ik nu de kraan domweg de schuld geven en deze vervangen voor een fastflow kraan en alles weer monteren en met een gerust hart verder rijden of moet er nog iets anders gedaan. 

3x keer in mijn blote gat naar de maan huilen heb ik al gedaan:P

Link naar reactie

Ik denk als je niet genoeg benzine krijgt je gewoon stilvalt.

Ik monteer direct een BGM fastflow kraan als ik een andere Vespa erbij heb, ongeacht of de originele kraan nog goed is. 

Meng je zelf of met oliepomp?

"Vegen waar de cilinderbouten zitten"... Die te hard aangespannen?

Link naar reactie
3 hours ago, Thomas78 said:

Ik denk als je niet genoeg benzine krijgt je gewoon stilvalt.

Ik monteer direct een BGM fastflow kraan als ik een andere Vespa erbij heb, ongeacht of de originele kraan nog goed is. 

Meng je zelf of met oliepomp?

"Vegen waar de cilinderbouten zitten"... Die te hard aangespannen?

Daar zou ik ook aan denken... te hard aangespannen cilinderbouten....

 

Link naar reactie

Je spreekt over een 60mm krukas? Grotere cilinder gestoken? Zeker van de passende voorontstekingshoek, carburatie en sproeiersetup?

Link naar reactie

Bouten waren op moment aangespannen volgens de haynes opgave.

60 mm met opgeboorde cilinder en nieuwe aangepaste zuiger compressie ruimte of squish is net geen 2mm (1,97)

@Frederik9111bdp blijft bdp  en 23graden is een vast getal ten opzichten van de rotatie van 360 gr.

carburateur is een 24-24 met een be3 mengbuis en momenteel nog een 128 sproeier, groter en hij begint te viertakten 

Mengverhouding is 3% en de kleur van de bougie was koffie met veel melk.

De enige reden die ik kan verzinnen is dat er domweg te weinig benzine uit de tank gekomen is vanaf half leeg.

Dit was ook wat er gebeurde toen ik de tank heb laten leeglopen via de slang, tot halfweg was het een redelijke straal maar vanaf werd het snel minder maar er kwam wel uit. Dit zou denk ik het armere mengsel verklaren en dan ook de warmlopen.

in ieder geval heb ik de cilinder opgepoetst en daar is nauwelijks nog iets te zien en zeker niet te voelen, de zuiger heeft wel iets meer geleden maar is denk ik nog te redden de zuigerveren zijn nog geheel zuiver.

Nieuwe kraan en pakking zijn onderweg, ik hoop dit weekend weer het spul in elkaar te zetten en afhankelijk van het weer eens te zien wat  er gebeurt.

uit mijn hoofd zeg ik dat het koppel voor de cilinderbouten 18nm is maar ik kan het mis hebben. Als daar andere ideeën over zijn dan hoor ik het graag.

 

 

 

Link naar reactie
3 hours ago, Sjoerdo said:

Het zou kunnen dat het aan de kraan ligt, maar zou verwachten dat hij dan vlak voor de vastloper slechter was gaan draaien door een tekort aan benzine. Je meng verhouding is goed? daardoor heb ik een keer een vastloper gehad.

eerder omgekeerd, meestal loopt de motor iets beter net voor hij vastloopt omdat 't mengsel iets armer wordt en de motor dan optimaler loopt.

Echter denk ik eerder aan een te nauwe pistonspeling, weet je op hoeveel de cilinder geboord werd?

Is het een nieuwe 60mm krukas? indien ja moet de ontsteking gecontroleerd worden omdat de locatie van de spiegleuf kan verschillen tussen krukassen.

Dit gezegd zijnde zal de motor niet snel vastlopen ten gevolge van verkeerd ontstekingstijdstip, dan ga je sneller een gat in de piston rijden, of zou er op zijn minst al schade (erosie) moeten te zien zijn op de kroon van de piston en zo de binnenkant van de pistonkroon grijs zijn ipv bruin/zwart. Er zouden ook aluminiumresten te zien zijn op de tip van de bougie.

ik maak op dat je met deze set up meer dan 220km gereden hebt dus wellicht is die tank al eens voorbij halfvol geweest.

Zolang je niet boven 3/4 gas rijdt is het ook onwaarschijnlijk dat je de vlotterkamer leegrijdt, zelfs als de benzinekraan wat verstopt zit.

Link naar reactie

Hoe groot de cilinder geboord is durf ik niet te zeggen. Wel dat de zuiger zonder veren er los doorheen valt. Hoeveel zou het moeten zijn? Ik kan proberen met mijn schuifmaat te meten. De slotspelling op de veren is bijna 0,5mm wat genoeg zou moeten zijn. 
De tank is inderdaad eerder half leeg geweest maar tijdens de toerrit. Hier lag de Max snelheid zo tegen de 50 aan en vaak lager. 
Dit was het eerste stuk waarbij ik op ongeveer 3/5 gas gereden heb langer dan een paar tellen. 
Nu heb ik een kilometer of 6 7 gereden toen het mis ging. 

aangepast door Bowyer
Link naar reactie

Ben je zeker van de 60mm krukas? Standaard 200 clinders (al dan niet uitgeboord) vergen een 57mm krukas, toch? 

Wat is de pistondiameter ongeveer? Mogelijk heb je te maken met een veel grotere cilinder en is jouw carburatie niet helemaal passend?  

Link naar reactie

Een schuifmaat is niet nauwkeurig genoeg.

eenvoudigste maier is met dikteplaatjes.

Piston in de cilinder steken met de onderkant van de piston ter hoogte van het dichtingsvlaak van de cilinder naar het carter.

zo proberen welk dikteplaatje je tussen de cilinderwand en de schort van de piston kan steken aan één kant.

Dat zal al een goeie indicatie geven van de pistonspeling.

Slotspeling tussen 0.35 en 050mm is ok

Link naar reactie

Alle maten op de foto, boven en onderzijde zuiger. De cilinder toch met de schuifmaat.

En de zuiger met voelermaat in de onderzijde en bovenzijde van de cilinder.

ja de 60 mm ben ik zeker van, het is een meteor zuiger die er in zit..

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Link naar reactie

Enige wat ik nog kan verzinnen is dat de nevensproeier te klein is en dat hij daardoor bij iets als 3/4 gas op langere tijd te warm word. Aan de andere kant vanaf meer dan half gas moet de hoofdsproeier toch het meeste al wel doen?

Link naar reactie

Pistonspeling ziet er goed uit.

makkelijke test voor de carburatie is de choke opentrekken.

Eens de motor 'warm' is (5 min gedraaid/gereden hebben) moet deze o pralenti sti lvallen als je de choke uittrekt.

De choke uittrekken moet een merkbare invloed hebben op kwart gas rijden, motor moet 't direct moeilijk hebben om de extra benzine te verwerken.

Op half gas moet de motor zich nog steeds redelijk verslikken maar d einvloed van de choke wordt steeds kleiner.

Op vol gas moet de motor nog steeds wat 'viertakten' en 't moeilijk hebben om op hoge toeren te blijven.

Indien je merkt dat op een van de verschillende posities de motor 'niet' reageert, of integendeel 'beter' werkt, dan is de motor in dit bereik zeker te arm.

Los daarvan natuurlij ksteeds op alle gasposities een 'plugchop' doen en de kleur van de bougie controleren.

Link naar reactie

Vandaag de spulletjes binnen om hem weer op te bouwen dus zondag maar eens aan de gang. Dan ga ik inderdaad deze tests maar eens doen. Voor de zekerheid zal ik de carburateur ook nog eens in de ultrasoon doen zodat het daar niet aan ligt.

Ik baal er een beetje van dat er niet echt een duidelijk aanwijsbare oorzaak is. Nu word het rijden met het idee; “ wanneer gaat het mis.” En dat is vervelend.

Link naar reactie

Ik begrijp de reken methode niet.


On the SI carburettors, the choice of the idle jet primarily affects the lower and middle rev range. Each of the jets are marked with two numbers, the relationship between which states the actual jet size. E.g. 50/120 2,4. In general, the following applies: The smaller the value the thicker the jet. And/or the bigger the calculated ratio of the idle jet, the leaner the scooter will run with moderate revs. This is important when undertaking long tours when it is necessary to drive in the difficult half throttle range for long periods.

als ik dit lees is bij een lager berekent getal het mengsel rijker.

Link naar reactie

Aha dan had ik het dus goed begrepen. Wel vreemd dat ze dan setjes verkopen waar in theorie alleen maar kleinere sproeiers in zitten ten opzicht van wat standaard in een 24/24 zit.

Wat is wijsheid om te proberen ? 50/120?

 

aangepast door Bowyer
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...