Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Verandering van gewone lampen naar led


danny 2109

Aanbevolen berichten

Kwestie van uitproberen, er wordt gesteld dat je perse AC of DC leds moet gebruiken, maar ik heb momenteel in mijn Vespa GL uit ‘61 leds die eigenlijk alleen geschikt waren voor DC, en werken prima op AC. (waren tevens eigenlijk alleen voor 12 volt bedoelt, maar werken prima op 6 volt! 😁)

Dus vooral gewoon proberen, en niet meteen de allerduurste leds kopen. 
 

Link naar reactie
23 uur geleden, Niels_1977 zei:

Kwestie van uitproberen, er wordt gesteld dat je perse AC of DC leds moet gebruiken, maar ik heb momenteel in mijn Vespa GL uit ‘61 leds die eigenlijk alleen geschikt waren voor DC, en werken prima op AC. (waren tevens eigenlijk alleen voor 12 volt bedoelt, maar werken prima op 6 volt! 😁)

Dus vooral gewoon proberen, en niet meteen de allerduurste leds kopen. 
 

Bedankt voor de inlichting ik heb en GTS 250ie uit '12 ie en zal het proberen 

Grt Danny

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Wat basis elektriciteit: AC is alternating current of wisselstroom en DC is direct current of gelijkstroom. De batterij van een Vespa is gelijkstroom.

Een LED is een light emmiting diode en een diode laat de stroom alleen maar door in één richting en geeft dan licht.

In theorie heb je dus een DC LED nodig van de juiste spanning (12 Volt of 6 Volt voor de oudjes).

Ter info: een halogeenlamp is gewoonweg een gloeilamp die gevuld is met een edelgas onder druk dat het verdampte metaal van de gloeidraad terug transporteert naar de wolframdraad. (voor de chemici: Van Arkel-de Boerproces) Halogeen is 90% warmte en 10% licht. LED lampen zetten elektrische energie véél efficiënter om in licht 90% licht en 10% warmte

Link naar reactie
Op 3/10/2020 om 22:50, Niels_1977 zei:

Toch bijzonder dat op mijn ac circuit een led prima werkt! 😂

Kun je leds op wisselspanning aansluiten? Maar ... de led geleidt alleen bij de positieve fase van de wisselspanning, dus hiermee wordt de effectieve stroom gehalveerd.

Link naar reactie
57 minuten geleden, ePit zei:

Kun je leds op wisselspanning aansluiten? Maar ... de led geleidt alleen bij de positieve fase van de wisselspanning, dus hiermee wordt de effectieve stroom gehalveerd.

Inderdaad, de lichtopbrengst zal minder zijn, soms (op onze scooters bij lage toeren) zal de led lichtjes knipperen. Levensduur van de led wordt negatief beïnvloed op AC

Link naar reactie
1 hour ago, ePit said:

Kun je leds op wisselspanning aansluiten? Maar ... de led geleidt alleen bij de positieve fase van de wisselspanning, dus hiermee wordt de effectieve stroom gehalveerd.

De led geeft zowiezo meer ligt als de lamp die er origineel in zit, de led verbruikt minder wattage, dus er gaat meer naar de koplamp, en van onregelmatig ligt heb ik zelfs bij stationair weinig last, ik zal tzt eens een film maken vd led, in oud 6 volt systeem.

Link naar reactie
39 minuten geleden, Niels_1977 zei:

Power/wattage, aangezien de opbrengst vd originele grondplaat niet mega is. 
De koplamp brand dus feller.

Ik ben hier compleet offtopic aan 't gaan, maar ik denk dat je je basiskennis elektriciteit even moet herbekijken. Wat wel waar is, is wanneer je koplamp minder vermogen opneemt, er meer vermogen overblijft voor andere verbruikers

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...