Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa 50 PK XL uitlaat vervangen


Rijn

Aanbevolen berichten

13 uur geleden, Rijn zei:

ik heb sinds een maand een Vespa 50 PK XL automaat uit 1986. ik moet de uitlaat vervangen maar heb geen idee hoe ik bij de aansluiting op de cilinder kom.

 

Kan iemand mij adviseren?

 

super bedankT

 

Gr Rijn

Als je onderste bevestiging van de achterveer loshaalt, de vespa op zijn zij legt, dan kan je het blok wat meer naar beneden halen. eventueel zelfs nog de lange bevestigingsschroef aan het frame lossen voor wat meer speling

Zelfs zo is het nog stuntelen, maar met het juiste gereedschap en veel geduld gelukt is het me gelukt.

Als de uitlaat vervangt door een Sito+, neem ook een nieuw verwijd uitlaatbochtje, dan ga je 5km/u sneller 😁

aangepast door Ed75
Link naar reactie

Hi Ed, super bedankt! er zit flink wat roest dus het wordt inderdaad een hoop gedoe maar ik vind het leuk om alles zelf te kunnen doen!

Welk speciaal gereedschap heb ik nodig?

1 minuut geleden, Rijn zei:

Hi Ed, super bedankt! er zit flink wat roest dus het wordt inderdaad een hoop gedoe maar ik vind het leuk om alles zelf te kunnen doen!

Welk speciaal gereedschap heb ik nodig?

Hi Ed, moet het speciaal op zijn kant? ik heb hem nu op een brug staan.

Link naar reactie

Dit stappenplan stond op een Duits Vespa forum: (https://www.vespaonline.de/forum/11039-auspuff-und-kruemmer-wechsel/)

Ik ga als volgt te werk, wat erg goed werkt:
1. Krik de machine op de hoofdstandaard op en plaats er twee stenen of iets dergelijks onder. Ondersteun de achterkant. De machine staat nu iets hoger.
2. Verwijder de accu (indien aanwezig), de reservewielhouder en de achtervelg.
3. Maak de schokdemper op het motorblok los en laat de motor zakken totdat de uitlaatdemper de bodem van de carrosserie raakt. Druk hiervoor de schokdemper met een kleine kracht naar achteren.
4. Demonteer de uitlaat. Nu kan het motorblok heel ver naar beneden worden neergelaten (eventueel de veerpoot naar achteren duwen) en zijn de cilinder en het spruitstuk redelijk toegankelijk.
Het blijft toch een gehannes, slanke vingers zijn een voordeel. 
En wees voorzichtig bij het losdraaien van de schroeven op het verdeelstuk. Als de noppen afscheuren, zal het duur zijn. Een bout kost bij een Vespa-dealer 10 euro en de rest van de oude bout moet door een goede monteur worden uitgeboord. Dit is een lastige onderneming omdat het materiaal van de cilinder veel zachter is dan dat van de bouten en daardoor gemakkelijk te verschuiven is met de boor.


 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...