Ga naar inhoud
Vespaforum.be

PX 125 - remtrommel & wormwiel speedo


Barte

Aanbevolen berichten

Hi Allen 

Daarnet aan het sleutelen gegaan om mijn speedo terug werkend te krijgen, en wegens verwijderen wormwiel via buitenkant niet nodig wiel eraf en remtrommel open. 

Een aantal vragen: 

1. Bij het verwijderen van de remtrommel viel me een beschadiging op aan de buitenkant van de remtrommel. Lijkt me vooral 'cosmetisch', echter heeft die ook een impact op de stevigheid van het wiel? Wat denken jullie? Bijwerken & lijmen/lassen/dremel'en of nieuwe kopen? 

477937057_remtrommelint.thumb.jpg.ceec46bd029121362ec4e80da4faf929.jpg

 

2. Bij het vervangen van het wormwiel viel me op dat de bout die het afdekplaatje op z'n plaats houdt afgebroken is. 

1912603601_extspeedoaansluiting.thumb.jpg.3fdfb646155eef796cab414cb2579f8d.jpg

Als ik dit plaatje erafhaal heb ik nog ongeveer 3mm bout dat uitsteekt, echter door de vervelende plaats is het onmogelijk om aan deze bout aan te komen. Enige suggesties hoe deze te verwijderen? Mijn idee was om de achterkant hele trommel te demonteren van de fourche, echter weet ik niet of deze met veren onder spanning staat. als ik de 2 grote bouten hier zichtbaar verwijder, kan ik de trommel er dan afnemen, en - belangrijker - kan je deze makkelijk terug monteren? 

 

3. Hoe wordt de kabel van de speedo op zijn plaats gehouden? Het metalen plaatje houdt enkel wormwiel+'bus'+rubber afsluitring op z'n plek, echter hoe wordt de kabel van de speedo op zijn plaats gehouden? Binnenkant 'bus' heeft geen schroefdraad zag ik, dus ben benieuwd hoe deze dan vast zit..

 

Zoals altijd hartelijk dank voor jullie expert advies! 

 

Bart 

aangepast door Barte
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ik zou het eerst een proberen met een klein tangetje, als dat niet lukt zul je de hele naaf moeten losnemen.

Je kan het beste een werkplaatsboek zien te bemachtigen om te zien hoe dit moet.

Het afdekplaatje heeft iets verzette gaten waardoor als je het boutje aandraait de speedokabel klem komt te zitten.

  • Like 1
Link naar reactie

Bedankt voor het antwoord! 

Remtrommel is ondertussen vervangen, ik betrouwde het toch niet helemaal en was niet de grote kost. 
Voor de bout te verwijderen heb ik - na proberen met tang - een ruime moer over de afgebroken bout gezet en vastgelast, om dan voorzichtig lost te schroeven. Ging prima totdat de bout bij het losschroeven op een andere plek - vlak boven frame - is afgebroken. Nu geen enkele mogelijkheid meer voor grip; heb momenteel alles er terug opgezet en plaatje voor speedokabel met metaallijm op zn plek gezet. Zeker niet de meest elegante oplossing, echter speedo werkt terug tenminste. Als ik de fourche eens verwijder (eventueel als ik hem volgend jaar ga laten spuiten) ga ik deze voorzichtig uitboren en nieuwe draad in trekken. 

 

Bedankt voor het advies! 

 

Bart 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...