Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Bgm 177 vs pinasco magny cours 177


koeno83

Aanbevolen berichten

  • 1 maand later...

Zit een vespatronic op, staat nu op 23 graden. Met 8 graden variabel gaat hij naar 15. Dit is de standaard instelling. 

Hij liep met de DR ook goed alleen was die zuiger wel wat zwart, bougie was altijd wel mooi van kleur. Heb nu de carburateur aangepast de 55/160 omgeruild voor een 45/160. Had hier goede recensies overgelezen, het is met de 177 toch altijd zoeken omdat de standaard carburateurs 20/20 of 24/24 voor een 150 of 200 zijn ingesteld.  

Ook de koppeling aangepast naar 23 tands ben benieuwd hoe dit gaat rijden. 

Link naar reactie

Naar mijn ervaring draait een Magnycours het soepelst met een 58/60-160 ralentisproeier i.c.m. uitgeboorde Piaggio luchtfilter en hoogdebiets carbu (groter vlotterkamerkanaaltje; BGM of Pinasco) en fastflow kraan. 

Link naar reactie

Ik heb een bgm fastflow en uitgeboorde luchtfilter. Zal eens kijken hoe hij rijdt.

afgaande op je tips heeft de magnycours dus veel benzine nodig, komt dit omdat hij hoog in toeren draait? 
 

welke sproeier adviseer je? Heb nu een 120 

Link naar reactie

Ik ben bezig met bijna gelijke onderdelen voor mij GLB maar heb een vraagje over jouw timing. Naar mijn weten moet de Pinasco 177 een initiële timing hebben van 19 graden. Dat is in ieder geval iets wat ik ik overal op de diverse forums lees. Ik ga de flytech installeren maar die verschilt niet met de vespatronic qua techniek en curve. Waar haal jij de 23 graden vandaag?


Qua spoeier ga ik ook beginnen met een 120, kom ook de 118, 122 en 125 tegen...in die regio moeten we het ergens gaan zoeken.

Verder heb ik ook het advies van Frederik (zoals ook hierboven aangegeven) opgevolgd.

Je motor klink goed 👍 

Link naar reactie

Hoi Pilaf,

leuke setup heb je 😀

Vespatronic begint eigenlijk bij 20 graden maar gaat al snel naar de 23. Ik ga er van uit dat wanneer ik hem afstel hij al op 1500 toeren draait.  Je ziet hem ook terug springen bij heel laag stationair. 
 

Het is de standaard setup vanuit de instructie. Ik heb op mijn beide V50 ‘s een VMC ontsteking komt uit dezelfde fabriek en die moeten ook op 23 graden en draaien daarmee ook erg goed. 
Dit advies kreeg ik ook van 10pollici.com waar ik die VMC ontstekingen heb gekocht. 

 


Vespatronic starts at 20 degrees at 600rpm, jumps to 23 degrees from 1500 to 4000rpm, then steadily sinks to 21 degrees at 5000rpm, 18 degrees at 6000rpm, 16 degrees at 7000rpm, and 15 at 8 and beyond.

 

Link naar reactie

22à23 graden op 2000rpm is de meeste gevallen een okay flytech setting. Ik laat het altijd wat afhanken van de cruisingsnelheid. 6000rpm is behoorlijk hoog hoor. Als je veel lange km's doet bij 5000-5500rmp rij je eigenlijk met een iets te vroege/warme vooronsteking. Het toerental bij een bepaalde snelheid is afhankelijk van de vertandingsverhouding. 

4 uur geleden, Pilaf zei:

Ik ben bezig met bijna gelijke onderdelen voor mij GLB ...

Qua spoeier ga ik ook beginnen met een 120, kom ook de 118, 122 en 125 tegen...in die regio moeten we het ergens gaan zoeken.

De 2 poorts stalen variant en de 3 poort Magnycours zijn niet helemaal correct te vergelijken hoor. Die laatste heeft een andere timing, krijgt een pak meer voeding en heeft een hogere compressie. Mijn ervaring icm BGM Bigbox en magnycours is dat de uiteindelijke hoogsproeier meestal ergens tussen 122 en 125 zit; bij de stalen variant 1 à 2 maatjes armer. Maar: élke cilinder is anders. Eerst rustig roderen en dan met een paar bougiestops wat experimenteren met enkele verschillende sproeiertjes.

http://members.modernvespa.net/bradeus1975/uploads/img_5454_10408.jpg

Link naar reactie

Dan kan ik voor de zekerheid beter een grotere sproeier plaatsen ga wel even inrijden met 128 en dan rustig kleiner proberen. 
 

Met een DR en standaard uitlaat had in een 120 sproeier, dus die zal nu aan de kleine kant zijn. 

Link naar reactie
Op 7/11/2020 om 20:37, nero zei:

Ik weet niet of die aangekochte verstevigde korf gaat passen. Normaal plaats ik een fijne ring iets onder de laatste koppelingsplaat. en die moet ik al wat bijwerken om niet tegen het carter te komen. 

Ik denk dat het antwoord nee is, hij ontkoppelt niet goed. Zodra ik hem in z’n 1 zet klapt hij stil, met de koppeling strak komt hij denk ik niet ver genoeg in.

Ga de oude korf er maar weer opzetten. 

Link naar reactie
4 uur geleden, Frederik9111 zei:

22à23 graden op 2000rpm is de meeste gevallen een okay flytech setting. Ik laat het altijd wat afhanken van de cruisingsnelheid. 6000rpm is behoorlijk hoog hoor. Als je veel lange km's doet bij 5000-5500rmp rij je eigenlijk met een iets te vroege/warme vooronsteking

Duidelijk verhaal, Ik zal deze tegen de tijd ook gaan afstellen en zoeken naar de ideale stand. Ik vraag het omdat bij elke vespatronic deze 23 graden grafiek wordt geleverd en ik nergens iets van Pinasco zelf kan vinden. Heb deze Vespatronic   timing vraag destijds ook met Nero in mijn GS160 topic besproken en deze vraag bij IDM neergelegd. Het antwoord van IDM was dat deze grafiek ter indicatie is voor het gedrag van de curve en niet voor de setting. Deze is voor elke motor/cilinder anders maar het verloop van de grafiek is dus gelijk. Zal dan na het roderen een beetje gaan spelen tussen de 23 en 19 graden.

Link naar reactie
31 minuten geleden, Pilaf zei:

...en ik nergens iets van Pinasco zelf kan vinden.

Die grafiek staat ook gewoon in het boekje bij elke nieuwe Pinasco Flytech hoor. 

Link naar reactie
1 uur geleden, koeno83 zei:

Ik denk dat het antwoord nee is, hij ontkoppelt niet goed. Zodra ik hem in z’n 1 zet klapt hij stil, met de koppeling strak komt hij denk ik niet ver genoeg in.

Ga de oude korf er maar weer opzetten. 

Kan je de kickstart "doorstampen" als de koppelingshendel is ingetrokken? Als dat vlotjes gaat ligt het probleem ergens anders. 

Groetjes, nero. 

 

Link naar reactie
7 uur geleden, Frederik9111 zei:

Die grafiek staat ook gewoon in het boekje bij elke nieuwe Pinasco Flytech hoor.

Klopt, maar wat ik bedoel is dat deze grafiek bij de geleverde documentatie (flytech of vespatronic) voor elk type motor hetzelfde is. De getoonde grafiek geven allemaal bij 2000rpm 23 graden voorontsteking. Dit kan niet juist zijn want een standaard gs160/ss180 piston port icm een vespatronic kan niet exact dezelfde timing hebben als een 2 of 3 poorts 177 pinasco. Dacht dat ik ergens een stuk documentatie had gemist waarin specifiek stond welke timing voor welke cilinder. Dank voor het meedenken en kom er t.z.t. wel over terug in eigen topic.

Link naar reactie

Kan je de kickstart "doorstampen" als de koppelingshendel is ingetrokken? Als dat vlotjes gaat ligt het probleem ergens anders.
 

Dat kan wel maar met iets weerstand. Kan ook in de 1e versnellingen met de koppeling in lopen naar voren maar niet naar achter.

Maar hij had zoveel weerstand dat ik de drukplaat zelfs door de koppeling heb gedrukt. Lijkt me dat er iets niet goed zit. 

4AD89F9F-8667-4002-8D74-E7FDFD59511C.jpeg

  • Haha 1
Link naar reactie
1 uur geleden, Pilaf zei:

Klopt, maar wat ik bedoel is dat deze grafiek bij de geleverde documentatie (flytech of vespatronic) voor elk type motor hetzelfde is. De getoonde grafiek geven allemaal bij 2000rpm 23 graden voorontsteking. Dit kan niet juist zijn want een standaard gs160/ss180 piston port icm een vespatronic kan niet exact dezelfde timing hebben als een 2 of 3 poorts 177 pinasco. Dacht dat ik ergens een stuk documentatie had gemist waarin specifiek stond welke timing voor welke cilinder. Dank voor het meedenken en kom er t.z.t. wel over terug in eigen topic

Ja dat zou goed kunnen maar ik heb nog nergens specifieke timings gezien per scooter/ cylinder type voor een variable ontsteking.  Weet niet of 14/15 graden misschien wel de Max is en je dus niet verder kan gaan dan 22/23 graden. 
 


 

Link naar reactie
4 uur geleden, koeno83 zei:

Kan je de kickstart "doorstampen" als de koppelingshendel is ingetrokken? Als dat vlotjes gaat ligt het probleem ergens anders.
 

Dat kan wel maar met iets weerstand. Kan ook in de 1e versnellingen met de koppeling in lopen naar voren maar niet naar achter.

Maar hij had zoveel weerstand dat ik de drukplaat zelfs door de koppeling heb gedrukt. Lijkt me dat er iets niet goed zit. 

4AD89F9F-8667-4002-8D74-E7FDFD59511C.jpeg

Precies maar prul, die koppelingskorf.  :)

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Met de oude korf komt hij gelukkig wel weer van zijn plek. 
Alleen met de koppeling te strak trapt de Kickstarter door en met iets losser rijdt hij wel maar met de koppeling in blijft hij wel iets rijden in de versnelling.

Hiervoor nooit problemen gehad, wat ik heb aangepast:

Nieuwe cylinder Pinasco. & Nieuwe uitlaat BGM  maar dat kan het niet zijn.

Nieuwe selector stang (weet niet hoe dat normaal heet) die in je achteras schuift. Lijkt me ook uitgesloten. 

23 tands drt koppeling 

nieuwe malossi koppelingsplaten ( wel drie had er eerst 4) 


Ga hem nog wel wat beter afstellen en kijken of het te rijden is.

Iemand een idee? Of beter meteen een Bgm koppeling kopen? 
 

 

8473A419-19E7-4B4E-A84C-A53AACD71BF5.jpeg

16A13288-7285-45CA-8A92-57A7141C616A.jpeg

Link naar reactie

Als de krukas bij montage wat "teveel" naar de vliegwielzijde is geplaatst kan je dit probleem krijgen. In dit geval kan je dit oplossen door een iets langere duwpen te steken. De stand van het koppelingshendeltje onderaan de motor kan je hierover veel vertellen. 

Maar kijk eerst je tussenplaten van de koppeling eens na .  Meestal worden die gestanst en voel je langs 1 zijde een soort van braam.  Zorg ervoor dat de verschillende platen op dezelfde manier worden gemonteerd met de braam steeds langs dezelfde zijde. Of steek de oude tussenplaten terug, meestal zijn deze van een betere kwaliteit. 

Het kan ook zijn dat de platen wat te "grof" zijn en zich even moeten "zetten". De vespa zonder draaiende motor in 4de zetten en even voor-en achterwaarts bewegen kan helpen (bij mij toch :) ). 

Je hebt de platen toch een nachtje laten weken in olie en olie in het carter gedaan? 

Groetjes, nero. 

  • Like 2
Link naar reactie

Thank Nero.

ik heb de platen een nacht laten weken maar het voelt idd alsof de krukas wellicht wat verschoven is. Echter is deze er niet uitgewerkt maar kan door het plaatsen van de koppeling wel gebeurt zijn.

Zal hem eens in zijn 4 heen en weer duwen en dan wat inrijden en kijken of het lekker gaat rijden. 

Link naar reactie

Zit de spacerring correct? Eén van beide binnencirkels is licht afgeschuind. Die kant hoort richting krukas te zitten en lijkt op de foto omgekeerd gemondeerd te zijn.

image.thumb.png.67a8af836fd9a50d5d036a5d8126e10e.png

  • Like 1
Link naar reactie
57 minuten geleden, Frederik9111 zei:

 

Zit de spacerring correct? Eén van beide binnencirkels is licht afgeschuind. Die kant hoort richting krukas te zitten en lijkt op de foto omgekeerd gemondeerd te zijn.

 

 

Nooit geweten dat die twee verschillende kanten heeft. In het verleden dan zeker altijd per ongeluk goed geplaatst.

zou dat verklaren dat de koppeling wat verder naar achteren zit?

Gooi hem van het weekend wel weer even open om te controleren. 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...