Jump to content
Vespaforum.be

Versnellingsbakolie px


Tomasso

Recommended Posts

Hallo,

Met de winter in zicht ga ik wat onderhoud verrichten aan mijn Vespa PX150 (2016) en mijn recent aangekochte PX125E(1986) die waarschijnlijk ettelijke jaren nog niets aan onderhoud gehad heeft.  Ik zou graag oa de versnellingsbakolie verversen.  Een Px heeft blijkbaar een natte koppeling gemaakt van oa kurk.

In hoeverre verschillen een PX van 2016 met een PX van 1986 ?  Kan ik dezelfde versnellingsbakolie gebruiken ?

Bij mijn PX150 (2016) is er van verkoper uit MOTUL Motylgear 75W-90 Technosynthese op, maar dat lijkt mij niet de juiste olie te zijn ?

Vespa manual schrijft Eni Rotra bike 80w90  (vroeger AGIP GEAR SAE 80W-90) voor.   Dat is te vergelijken met MOTUL Gearbox 80W-90 of een CASTROL manual EP 80w-90 ?

Motul TRANSOIL EXPERT 10W-40 of 10W30  (speciaal voor natte koppelingen !) zou ook mogen.
Sommige zeggen SAE30 mineraal …
Andere zeggen dat Motul 5100 4T 10W-30 (motorolie) ook mag.  
Wie weet mag er ook babyolie op. 😀

Ik weet het niet meer.  

Zou er iemand mij raad kunnen geven ?

Of wie gebruikt welke olie op zijn PX ?

Dank.

Edited by Tomasso
Link to post

Ik gebruik al jaren SAE30 (mineraal) en dit zonder problemen in mijn PX200 van '93 en GL150 van '63. Meestal gebruik ik olie van Kroon-Oil, maar denk dat andere merken die SAE30 verkopen even goed zijn.

Link to post

Ik doe er al 18j 15w40 in nu van de Action. Super olie.

 

  • Like 1
Link to post

Bedankt voor de antwoorden.

Ik wens nog jaren plezier te hebben van mijn PX'en.  Daarom heb ik zelf ook wat opzoekwerk bij de Italianen zelf gedaan over motorolie en versnellingsbak/tandwiel-olie in categorie sae30 en 80w-90 en anderzijds natte type koppeling van de PX.  Vespa px transmissies zijn erg tolerant. Bijna alles wat je erin stopt is ok, zolang je het maar regelmatig ververst.  Echter wens ik toch wat verduidelijking te geven voor wie het mocht interesseren. .

Het enige wat ze bij Piaggio ooit hebben veranderd hebben in de PX-versnellingsbakken is de nieuwere 8 veren koppeling, welke delicater en kwetsbaarder is dan het oude bijna onverwoestbare type met 6 en later 7 veren. Olie in de categorie SAE 30 is een motorolie die in combinatie de 8 veerkoppeling kan zorgen voor het plakken van de kurk koppelingsplaten bij de opstart. Daarom schrijft Piaggio de iets dikkere, modernere SAE 80W90 tandwielolie voor, welke ook bruikbaar is in alle mogelijke PX’en. De iets dikkere olie kan de warmte van de koppeling beter afvoeren tijdens het rijden. Ook bevordert het iets stiller schakelen.  Voor de tandwielen van alle versnellingsbakken maakt het geen verschil.

Algemeen: voordat tandwieloliën gemakkelijk verkrijgbaar waren, raadde Piaggio SAE30, niet-reinigende motorolie aan. Toen de vooruitgang in de smeermiddelentechnologie ons minerale/synthetische "tandwielolie" opleverde, veranderde Piaggio - aangezien tandwielolie beter geschikt is voor de taak - hun aanbeveling naar Eni Rotrabike (voordien Agip) 80W90 met EP-hogedrukadditieven. Voorkeur max GL-4 en geen GL-5 olie.  GL-5 kan de zachte metalen (brons/koper) onderdelen van de bak aantasten, tenzij “yellow metal safe” wordt vermeld.


Anderzijds: auto motorolie vb 15w40 heeft een JASO-classificatie.  JASO MA als ze geschikt zijn voor gebruik in natte koppeling versnellingsbak zoals de PX. De rest geeft een slippende koppeling.

Conclusie: alle moderne synthetische en minerale transmissie oliën 80W90 75W90 75w85 GL-1-2-3-4 ook EP (en ook de oude SAE30 minerale motorolie) zijn bruikbaar voor alle PX transmissies van alle jaren.  Zij mogen allemaal over het algemeen geen detergenten bevatten welke in vele multigrade auto motoroliën meestal wel zitten.  Zij kunnen slippen van de kurk koppeling en problemen met de dichtingen veroorzaken.

Groet,

Tomasso

 

 

 

  • Like 1
Link to post
21 uur geleden, Ellen De Schrijver zei:

Dus kan ik voor de versnellingsbak van een vespa pk50xl semi-synthetische olie 10/40 of 15/50 gebruiken ?

Misschien: 10W40 en 15W50 zijn geen versnellingsbak oliën maar motor oliën, meestal met detergenten.  Let daarbij op JASO MA of MA2 en of ze geschikt zijn voor natte koppeling en dat kan ok zijn.

De meeste mensen kiezen voor oldschool SAE 30W niet-detergent minerale motorolie. Ofwel ga je modern en gebruik je een GL-4 (niet GL-5) synthetische/minerale versnellingsbakolie in de gelijke viscositeit 80W90 75W90 75w85.  Vb: Eni Rotra Bike 80W-90 is ok.

SAE 30W motorolie wordt dunner naarmate de bedrijfstemperatuur stijgt en 80W90 75W90 75w85 versnellingsbak olie blijft even dik bij alle temperaturen.  En dat is het grote verschil.

 

Groet,

T.

  • Like 1
Link to post

En dan zijn er nog gespecialiseerde Vespa zaken die gewoon 10W40 verkopen als versnellingsbakolie voor P en PX blokken... 

  • Sad 1
Link to post
  • 2 weeks later...
Op 23/9/2020 om 18:37, Ellen De Schrijver zei:

Ik gebruik een simpele doktersspuit om de versnellingsbak bij te vullen en doe het zodanig vol tot de olie eruit loopt. 

Merci 👌🏽

Link to post
  • 2 weeks later...
Op 26/9/2020 om 05:54, Lander-B zei:

Merci 👌🏽

Inderdaad met zo'n plastieke spuit. Ongeveer 250ml. Ik koop tegenwoordig deze per 12. Dan heb je ineens de juiste hoeveelheid en geen spuit meer nodig.

https://shop.sip-scootershop.com/nl/product/transmissieolie-sip-formula-sae-30-vespa-lambretta_14050000?q=Sae30

 

Edited by EriX
Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...