Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Versnellingsbakolie px


Tomasso

Aanbevolen berichten

Hallo,

Met de winter in zicht ga ik wat onderhoud verrichten aan mijn Vespa PX150 (2016) en mijn recent aangekochte PX125E(1986) die waarschijnlijk ettelijke jaren nog niets aan onderhoud gehad heeft.  Ik zou graag oa de versnellingsbakolie verversen.  Een Px heeft blijkbaar een natte koppeling gemaakt van oa kurk.

In hoeverre verschillen een PX van 2016 met een PX van 1986 ?  Kan ik dezelfde versnellingsbakolie gebruiken ?

Bij mijn PX150 (2016) is er van verkoper uit MOTUL Motylgear 75W-90 Technosynthese op, maar dat lijkt mij niet de juiste olie te zijn ?

Vespa manual schrijft Eni Rotra bike 80w90  (vroeger AGIP GEAR SAE 80W-90) voor.   Dat is te vergelijken met MOTUL Gearbox 80W-90 of een CASTROL manual EP 80w-90 ?

Motul TRANSOIL EXPERT 10W-40 of 10W30  (speciaal voor natte koppelingen !) zou ook mogen.
Sommige zeggen SAE30 mineraal …
Andere zeggen dat Motul 5100 4T 10W-30 (motorolie) ook mag.  
Wie weet mag er ook babyolie op. 😀

Ik weet het niet meer.  

Zou er iemand mij raad kunnen geven ?

Of wie gebruikt welke olie op zijn PX ?

Dank.

aangepast door Tomasso
Link naar reactie

Bedankt voor de antwoorden.

Ik wens nog jaren plezier te hebben van mijn PX'en.  Daarom heb ik zelf ook wat opzoekwerk bij de Italianen zelf gedaan over motorolie en versnellingsbak/tandwiel-olie in categorie sae30 en 80w-90 en anderzijds natte type koppeling van de PX.  Vespa px transmissies zijn erg tolerant. Bijna alles wat je erin stopt is ok, zolang je het maar regelmatig ververst.  Echter wens ik toch wat verduidelijking te geven voor wie het mocht interesseren. .

Het enige wat ze bij Piaggio ooit hebben veranderd hebben in de PX-versnellingsbakken is de nieuwere 8 veren koppeling, welke delicater en kwetsbaarder is dan het oude bijna onverwoestbare type met 6 en later 7 veren. Olie in de categorie SAE 30 is een motorolie die in combinatie de 8 veerkoppeling kan zorgen voor het plakken van de kurk koppelingsplaten bij de opstart. Daarom schrijft Piaggio de iets dikkere, modernere SAE 80W90 tandwielolie voor, welke ook bruikbaar is in alle mogelijke PX’en. De iets dikkere olie kan de warmte van de koppeling beter afvoeren tijdens het rijden. Ook bevordert het iets stiller schakelen.  Voor de tandwielen van alle versnellingsbakken maakt het geen verschil.

Algemeen: voordat tandwieloliën gemakkelijk verkrijgbaar waren, raadde Piaggio SAE30, niet-reinigende motorolie aan. Toen de vooruitgang in de smeermiddelentechnologie ons minerale/synthetische "tandwielolie" opleverde, veranderde Piaggio - aangezien tandwielolie beter geschikt is voor de taak - hun aanbeveling naar Eni Rotrabike (voordien Agip) 80W90 met EP-hogedrukadditieven. Voorkeur max GL-4 en geen GL-5 olie.  GL-5 kan de zachte metalen (brons/koper) onderdelen van de bak aantasten, tenzij “yellow metal safe” wordt vermeld.


Anderzijds: auto motorolie vb 15w40 heeft een JASO-classificatie.  JASO MA als ze geschikt zijn voor gebruik in natte koppeling versnellingsbak zoals de PX. De rest geeft een slippende koppeling.

Conclusie: alle moderne synthetische en minerale transmissie oliën 80W90 75W90 75w85 GL-1-2-3-4 ook EP (en ook de oude SAE30 minerale motorolie) zijn bruikbaar voor alle PX transmissies van alle jaren.  Zij mogen allemaal over het algemeen geen detergenten bevatten welke in vele multigrade auto motoroliën meestal wel zitten.  Zij kunnen slippen van de kurk koppeling en problemen met de dichtingen veroorzaken.

Groet,

Tomasso

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
21 uur geleden, Ellen De Schrijver zei:

Dus kan ik voor de versnellingsbak van een vespa pk50xl semi-synthetische olie 10/40 of 15/50 gebruiken ?

Misschien: 10W40 en 15W50 zijn geen versnellingsbak oliën maar motor oliën, meestal met detergenten.  Let daarbij op JASO MA of MA2 en of ze geschikt zijn voor natte koppeling en dat kan ok zijn.

De meeste mensen kiezen voor oldschool SAE 30W niet-detergent minerale motorolie. Ofwel ga je modern en gebruik je een GL-4 (niet GL-5) synthetische/minerale versnellingsbakolie in de gelijke viscositeit 80W90 75W90 75w85.  Vb: Eni Rotra Bike 80W-90 is ok.

SAE 30W motorolie wordt dunner naarmate de bedrijfstemperatuur stijgt en 80W90 75W90 75w85 versnellingsbak olie blijft even dik bij alle temperaturen.  En dat is het grote verschil.

 

Groet,

T.

  • Like 1
Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 2 weken later...
Op 26/9/2020 om 05:54, Lander-B zei:

Merci 👌🏽

Inderdaad met zo'n plastieke spuit. Ongeveer 250ml. Ik koop tegenwoordig deze per 12. Dan heb je ineens de juiste hoeveelheid en geen spuit meer nodig.

https://shop.sip-scootershop.com/nl/product/transmissieolie-sip-formula-sae-30-vespa-lambretta_14050000?q=Sae30

 

aangepast door EriX
Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Daarom schrijft Piaggio de iets dikkere, modernere SAE 80W90 tandwielolie voor, welke ook bruikbaar is in alle mogelijke PX’en. De iets dikkere olie kan de warmte van de koppeling beter afvoeren tijdens het rijden. Ook bevordert het iets stiller schakelen.  Voor de tandwielen van alle versnellingsbakken maakt het geen verschil.

Mijn px 200 maakt een “klakkend” geluid bij een warme motor als ik schakel van 2 naar 3…. Bij koude motor gaat het schakelen geluidloos!!!!

Daarom wil ik eens SAE 80W90 in de bak doen om dat harde klakgeluid te dempen!!

Wie heeft ervaring met deze olie voor de PX 200 uit 1995?

Groet

Nico

  • Like 1
Link naar reactie

Als uw versnellingen kraken is uw schakelkruis versleten. Andere olie gaat dat niet “genezen”.

Link naar reactie

Ik had ook al langer het idee dat de boite van mijn PX125e van 1991 betere olie kon gebruiken dan de algemene gebruikte SAE30. Omdat ik hier wat opzoekwerk lees ben ik in de Haynes manual gaan lezen en die hebben het ook over SAE 80. Ik heb vanmorgen mijn versnellingsbak olie afgelaten en er deze minerale GL4  tandwiel olie in gedaan. Uiteraard was ik benieuwd of het schakelen soepeler zou blijven werken eenmaal de olie op temperatuur zoals ook Nico suggereert hierboven. 
Ik had al een magnetische aflaatplug om het mogelijke metaal niet mee te laten circuleren. 
Om verhaal kort te houden, mijn Vespa waar ik nu in 1 jaar tijd meer dan 6000 km mee gereden heb heeft nog nooit zo soepel geschakeld ook na 1 uur en een 50km verder. 
Deze had ik zaterdag besteld en mocht ik vanmorgen ophalen. 
IMG_5577.thumb.jpeg.063c22a4fcddf2680fb562fa239fe54f.jpeg

IMG_5564.thumb.jpeg.19e424d5800642eb3fb9bd123f0b1e52.jpeg
Hier zie je ook de setup voor mijn oude iPhone 5S waar ik via Google maps de leuke ritjes weet te vinden tijdens het testen van de SAE 80 tandwielolie. 
Ik ben alvast overtuigd dat het een betere keuze is dan de motorolie SAE 30. 
mvg Arno 

aangepast door Arnovt
Foutjes gecorrigeerd
Link naar reactie

PX- en andere handgeschakelde Vespa-blokken hebben een spatsmering die de olie tot bovenin het carter moeten gooien om het krukaslager en de koppeling te smeren. Niet te vergelijken met het transmissiehuis van automaten. Ik geloof graag dat je versnellingen soepel schakelen (de mijne na 6000km met SAE30 ook), maar dat zegt niks. Goede, door producenten geadviseerde, lagerssmering is cruciaal voor je krukas/motor/... Ik begrijp niet waarom je daar mee zou gaan experimenteren. 

De viscositeit van SAE80 en 80W90 is stabiel in een véél hogere temperatuurvenster dan waarin een Vespa-carter meestal draait. Beide oliën zijn gegarandeerd véél te dik bij normale cartertemperatuur (normaliter zelden boven 60°C). Niet doen dus.

 

aangepast door Frederik9111
Link naar reactie

https://www.scooterhelp.com/genmaintain/vespa.oil.change.html

Hier op scooterhelpzeggen ze dat het hetzelfde is. 
Uiteraard is dit ook weer niet de producent!
 

Vespa Gearbox Oil Change

A two stroke engine lubricates itself in two separate ways. The gearbox, clutch, and drive is lubricated by standard gearbox oil. There is no oil pump but instead the gears running in the oil manage to pass enough oil around the gearbox to lubricate it properly. Gearbox oil in a Vespa scooter should be changed about every 3000 miles with new SAE 80 gear oil, which is the same as SAE 30 motor oil. For some reason oil manufacturers have different viscosity definitions for motor oil vs. gear oil. This is a constant cause of confusion when buying transmission oil for your scooter.

aangepast door Arnovt
Link naar reactie

Als de viscositeit hetzelfde is zou er dan verschil kunnen zitten in de dopes die aan de olieen zijn toegevoegd?

ik zou kunnen voorstellen dat er in een versnellingsbak olie dopes zitten die de koppeling naar de bliksem helpen.

 

Net even terug gelezen en dat hangt dus van de specificaties af. 
 

@ Frederik, mijn nog niet zolang geleden geheel gereviseerde blok geeft bij schakelen ook nog wel een klak geluid.

Voor mijn idee is dat een beetje inherent aan het schakelsysteem, bij een wals of vorken schakeling heb ik dat nog nooit zo gehoord.

aangepast door Bowyer
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...