Jump to content
Vespaforum.be

Motovespa ontsteking


P.Leen

Recommended Posts

Beste @AJ,

Ik zag dat je een Motovespa hebt/ had... Ik heb een vraag. Ik heb een Motovespa uit 1965. Ik ben aan het worstelen met de ontsteking. De contactpunten gaan niet open. Weet jij misschien of er nog een soort ring over de uitgaande as bij het vliegwiel geplaatst moet worden? Volgens mij zou dit een ovale ring moeten zijn, die de contactpunten open laat gaan.Dus eerst die ring en dan het vliegwiel. Ik hoop dat ik het een beetje goed uitleg zo. Ik weet niet of er zo'n ring moet zitten, hoe deze heet en of ik die nog ergens los kan krijgen?

Mvg Peter Leenhouwers

Link to comment

Ik denk dat je best eens een foto maakt van je statorplaat en contactpunten.Het is de as van je vliegwiel die ovaal is.

Lijkt mij eerder een probleem met de plaatsing van je contactpunten.

Link to comment

Fotos zijn veel te klein , zie er niets van, en statorplaat met maar 2 spoelen, heel bizar vliegwielas, nooit niet gezien, ik pas.

Link to comment

Ha ja, hadden die GT's  160 geen soort van femsatronic- ontsteking? 

Ik heb hier nog zo eentje of toch gehad om in te bouwen als elektronische ontsteking maar nooit gebruikt. 

Moest ik van u zijn zou ik direct overschakelen op een passende elektronische ontsteking (als die bestaat). 

Groetjes, nero. 

Edited by nero
Link to comment

Peter, heb verder geen ervaringen met een motovespa maar als ik naar je foto's kijk zie die hier duidelijk sleepsporen van het vilt en het contactpunt nokje:

FA74D7CD-3A38-470C-A017-DC49225C3D1A.png.0515bbb6ed7717c8b08f44f07ec0fafd.jpg.834634ea4d7d395fd3c525a986da4431.jpg

Kan je eens kijken of deze "ring" op de as van het vliegwiel is geperst en of deze een verdikking heeft zoals het voorbeeld hieronder:

186467162_Schermafbeelding2020-08-31om19_05_25.png.d283bb35b6c9f1f3135c69fbecab292b.png

Normaal gaat aan de "hoge" kant het contactpunt open en aan de lage kant "dicht".

Zit er bij jou ook een verdikking dan is het mogelijk dat er een te korte/verkeerde contactpuntarm is geplaatst of dat je deze nog moet stellen via de 2 stelgaten in het vliegwiel (na montage van het vliegwiel) zodat de nok de "ring" wel raakt.

Link to comment

Hallo Pilaf,

Bedankt voor jouw bericht. Alles begint nu wel op zijn plaats te vallen. Ja, er is duidelijk een verdikking in de ring te zien en voelen. Ik zie ook sleepsporen. Ik snap het principe van het stellen van de punten. Echter lijkt het net alsof de punten ( slepertje) dat nokje niet raakt. Nu heb ik er wel nieuwe contactpunten ingezet, dezelfde als dat er in zaten. Maar ik begin nu, nav jouw bericht te denken dat dit misschien de verkeerde punten zijn/ waren. Maar ja... welke punten ga ik dan proberen? Andere optie is natuurlijk dat de ovale ring van het vliegwiel zo versleten is dat deze de punten niet raakt. 
Groeten Peter

Link to comment
13 uur geleden, P.Leen zei:

Andere optie is natuurlijk dat de ovale ring van het vliegwiel zo versleten is dat deze de punten niet raakt. 

Jouw ring ziet er nog netjes uit, slechts sleepsporen dus lijkt me niet de oorzaak, zit hem echt in de contactpunten.

Kan je eens kijken door de stel gaten van je vliegwiel wat je ongeveer aan ruimte te kort komt tussen de ring en het glijblokje van de contactpunt.

Staat je contactpunt al maximaal naar rechts toe (groene pijl) gedraaid? 

z_ndkontakte_effe_kurz_7_0mm_f_hrungsbolzen_motovespa_125n_motorv60m_125s_motorv60ms_125n_motorv101m-3m_125n_motor542m_150s_motor502m_150sprint_motor04m_3331375.jpg.cea7eecdf6a281ab4ec955dbe3d98a8d.jpg

Een andere oplossing is zelf een hoger glijblok maken van Polyamide (PA) zodat deze de ring wel raakt (zoals hierboven). Dit spul is prima te bewerken en slijtvast.

Link to comment
31 minuten geleden, P.Leen zei:

Hallo Nero,
 

Bedankt weer voor jouw reactie.

Misschien heb ik wel interesse , dit is, zoals ik het begrijp dus de electronische variant, toch? En wat kost die?

 

mvg Peter

 

Dacht dat ik die indertijd 20€ + 10€ portkosten betaald heb.  Voor 30€ mag je ze komen halen.  Heb ze wel niet kunnen uittesten, dus verkocht in de staat waarin ze zich bevindt.  :)

Groetjes, nero. 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By trotta
      Goedmorgen.
      Ik wel de blok tuning is die vergelijk aan andere blok?
        Of een link waar kan ik kijken,alle tips zijn welkom.
       
    • By tite
      Spaanse vespa 200 ds zonder pinkers en rally stuur gezocht. Mag te restaureren zijn.
    • By wallie300
      Hi! Hulp gevraagd!
      Ik ben een 75 Primavera (1981) uit spanje aan het opknappen (of een poging doen tot) en toen kwam ik dit tegen! Hier houdt mijn kennis op. Het is een Femsa ontsteking met een Femsa weerstand en Femsa Bobine. Er komt een groene, witte, gele, zwarte en groene draad uit. 
      Er is vrij weinig te vinden over de 75 omdat ie alleen in spanje gemaakt is dus ook bij Sip zijn onderdelen niet makkelijk te vinden. Iemand wist mij te vertellen dat de 75 een soort verzameling is van allerlei onderdelen die ze overhadden. Nou heb ik wel ergens gelezen dat dit Femsa systeem niet het beste systeem ter wereld is en nu weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik wel moet hebben. 
      Is er iemand die mij kan vertellen wat een slimme set is? Ik heb het blokje ook nog niet getest omdat het totaal uit elkaar binnen is gekomen, maar ik heb weinig vertrouwen in de ontsteking... 
      Mijn dank is groot! 


    • By BjornDJ
      Vespagisten,   Heeft er iemand toevalig een Speedo  type “Veglia-Bressel” liggen op het schap liggen die hij niet meer gebruikt? Je zou er mij een groot plezier meedoen     
×
×
  • Create New...