Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Motovespa ontsteking


P.Leen

Aanbevolen berichten

Beste @AJ,

Ik zag dat je een Motovespa hebt/ had... Ik heb een vraag. Ik heb een Motovespa uit 1965. Ik ben aan het worstelen met de ontsteking. De contactpunten gaan niet open. Weet jij misschien of er nog een soort ring over de uitgaande as bij het vliegwiel geplaatst moet worden? Volgens mij zou dit een ovale ring moeten zijn, die de contactpunten open laat gaan.Dus eerst die ring en dan het vliegwiel. Ik hoop dat ik het een beetje goed uitleg zo. Ik weet niet of er zo'n ring moet zitten, hoe deze heet en of ik die nog ergens los kan krijgen?

Mvg Peter Leenhouwers

Link naar reactie

Ik denk dat je best eens een foto maakt van je statorplaat en contactpunten.Het is de as van je vliegwiel die ovaal is.

Lijkt mij eerder een probleem met de plaatsing van je contactpunten.

Link naar reactie

Fotos zijn veel te klein , zie er niets van, en statorplaat met maar 2 spoelen, heel bizar vliegwielas, nooit niet gezien, ik pas.

Link naar reactie

Ha ja, hadden die GT's  160 geen soort van femsatronic- ontsteking? 

Ik heb hier nog zo eentje of toch gehad om in te bouwen als elektronische ontsteking maar nooit gebruikt. 

Moest ik van u zijn zou ik direct overschakelen op een passende elektronische ontsteking (als die bestaat). 

Groetjes, nero. 

aangepast door nero
Link naar reactie

Peter, heb verder geen ervaringen met een motovespa maar als ik naar je foto's kijk zie die hier duidelijk sleepsporen van het vilt en het contactpunt nokje:

FA74D7CD-3A38-470C-A017-DC49225C3D1A.png.0515bbb6ed7717c8b08f44f07ec0fafd.jpg.834634ea4d7d395fd3c525a986da4431.jpg

Kan je eens kijken of deze "ring" op de as van het vliegwiel is geperst en of deze een verdikking heeft zoals het voorbeeld hieronder:

186467162_Schermafbeelding2020-08-31om19_05_25.png.d283bb35b6c9f1f3135c69fbecab292b.png

Normaal gaat aan de "hoge" kant het contactpunt open en aan de lage kant "dicht".

Zit er bij jou ook een verdikking dan is het mogelijk dat er een te korte/verkeerde contactpuntarm is geplaatst of dat je deze nog moet stellen via de 2 stelgaten in het vliegwiel (na montage van het vliegwiel) zodat de nok de "ring" wel raakt.

Link naar reactie

Hallo Pilaf,

Bedankt voor jouw bericht. Alles begint nu wel op zijn plaats te vallen. Ja, er is duidelijk een verdikking in de ring te zien en voelen. Ik zie ook sleepsporen. Ik snap het principe van het stellen van de punten. Echter lijkt het net alsof de punten ( slepertje) dat nokje niet raakt. Nu heb ik er wel nieuwe contactpunten ingezet, dezelfde als dat er in zaten. Maar ik begin nu, nav jouw bericht te denken dat dit misschien de verkeerde punten zijn/ waren. Maar ja... welke punten ga ik dan proberen? Andere optie is natuurlijk dat de ovale ring van het vliegwiel zo versleten is dat deze de punten niet raakt. 
Groeten Peter

Link naar reactie
13 uur geleden, P.Leen zei:

Andere optie is natuurlijk dat de ovale ring van het vliegwiel zo versleten is dat deze de punten niet raakt. 

Jouw ring ziet er nog netjes uit, slechts sleepsporen dus lijkt me niet de oorzaak, zit hem echt in de contactpunten.

Kan je eens kijken door de stel gaten van je vliegwiel wat je ongeveer aan ruimte te kort komt tussen de ring en het glijblokje van de contactpunt.

Staat je contactpunt al maximaal naar rechts toe (groene pijl) gedraaid? 

z_ndkontakte_effe_kurz_7_0mm_f_hrungsbolzen_motovespa_125n_motorv60m_125s_motorv60ms_125n_motorv101m-3m_125n_motor542m_150s_motor502m_150sprint_motor04m_3331375.jpg.cea7eecdf6a281ab4ec955dbe3d98a8d.jpg

Een andere oplossing is zelf een hoger glijblok maken van Polyamide (PA) zodat deze de ring wel raakt (zoals hierboven). Dit spul is prima te bewerken en slijtvast.

Link naar reactie
31 minuten geleden, P.Leen zei:

Hallo Nero,
 

Bedankt weer voor jouw reactie.

Misschien heb ik wel interesse , dit is, zoals ik het begrijp dus de electronische variant, toch? En wat kost die?

 

mvg Peter

 

Dacht dat ik die indertijd 20€ + 10€ portkosten betaald heb.  Voor 30€ mag je ze komen halen.  Heb ze wel niet kunnen uittesten, dus verkocht in de staat waarin ze zich bevindt.  :)

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...