Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Variorollen pk 50 automaat.


Giel91

Aanbevolen berichten

Hallo! 
 

Mijn automaatje loopt niet helemaal lekker. Na een nieuwe cilinder, Cilinderkop, benzinekraan, benzineslang, sproeier En wat klein spul ben ik niet helemaal tevreden. 
 

Hij start eigenlijk vrij vlot en zonder al te veel problemen. Aanvoer van benzine komt traag op gang. Als je meteen wil wegrijden valt hij uit omdat hij arm is aan benzine. ( nieuwe vlotternaald is onderweg). 
 

In het begin heb ik goede koppel en loopt het eigenlijk verder wel soepel. Maar als de vespa warm is trek hij langzamer op. Nu ben ik de variorollen aan het controleren. Wanneer zijn deze aan vervangen toe? Kan iemand de ligplaats en en rollen beoordelen? 
 

 

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

aangepast door Giel91
Link naar reactie

Jouw vario heeft een mooi leven gehad. Helaas zijn er geen nieuwe vario’s te koop dus wees er zuinig op. Er zitten flink wat groeven in wat niet bevordelijk is voor de optimale werking van de vario. Je kan met een fijn schuurpapier proberen de groeven iets minder te maken en eventuele kleine braampjes verwijderen maar let op dat je niet het profiel van de vario veranderd. Daarna de vario goed ontvetten, alsook de glijbus en bronzen lager.

De rollen zien er redelijk uit, kijk naar de cups en controleer deze op platte vlakken. Het kan zijn dat deze plakkerig worden tijdens het rijden wat je trekkracht bij warme motor verminderd. De vlakke kanten kan je ook met een fijne korrel schuurpapier iets ronder maken en daarna ook goed ontvetten. Ook hier geldt, wees er zuinig op want onderdelen zijn schaars en duur.

Kijk of dat helpt en als dat niet helpt dan staan hier nog wat goede tips: https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/32415-pk-50-xl-automatica-totaal-geen-trekkracht/

 

Weet niet of je al een pinasco hebt gemonteerd maar als dat niet het geval is, is dat zeker een optie waarbij door het extra vermogen de vario ook weer minder gevoelig worden voor groeven en vlakke kanten. De rollen worden met en 75cc gewoon harder naar buiten geduwd.

  • Like 1
Link naar reactie
24 minuten geleden, Pilaf zei:

Jouw vario heeft een mooi leven gehad. Helaas zijn er geen nieuwe vario’s te koop dus wees er zuinig op. Er zitten flink wat groeven in wat niet bevordelijk is voor de optimale werking van de vario. Je kan met een fijn schuurpapier proberen de groeven iets minder te maken en eventuele kleine braampjes verwijderen maar let op dat je niet het profiel van de vario veranderd. Daarna de vario goed ontvetten, alsook de glijbus en bronzen lager.

De rollen zien er redelijk uit, kijk naar de cups en controleer deze op platte vlakken. Het kan zijn dat deze plakkerig worden tijdens het rijden wat je trekkracht bij warme motor verminderd. De vlakke kanten kan je ook met een fijne korrel schuurpapier iets ronder maken en daarna ook goed ontvetten. Ook hier geldt, wees er zuinig op want onderdelen zijn schaars en duur.

Kijk of dat helpt en als dat niet helpt dan staan hier nog wat goede tips: https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/32415-pk-50-xl-automatica-totaal-geen-trekkracht/

 

Weet niet of je al een pinasco hebt gemonteerd maar als dat niet het geval is, is dat zeker een optie waarbij door het extra vermogen de vario ook weer minder gevoelig worden voor groeven en vlakke kanten. De rollen worden met en 75cc gewoon harder naar buiten geduwd.

Ja pinasco zit erop. Maar ik denk dat de vorige eigenaar weinig tot geen onderhoud heeft gedaan! 
 

Alles is schoongemaakt en ontvet! Wat een power ineens. Ja groeven en vlakken zijn zeker aanwezig. Ik weet dat vespa Smiede ( Duitse vespashop) nog De originele variorollen heeft. als ik opzoek ga naar een loop of sloop pk automaat en daar de vario van gebruik die hopelijk beter is dan kan dan wel toch?  Er zitten echt diepe groeven in. Zijn andere vario’s die er op passen? Of passend kan maken? 

Link naar reactie

Mooi dat je al de 75cc hebt gemonteerd.
 

Dit is de enige vario die erop past en zover ik weet is ook niemand geweest die er ooit een alternatief op heeft gemonteerd.

Heb wel ooit zo’n automatica vario gerepareerd met 2 componenten aluminium epoxy. Deze had net zulke groeven als die van jou. Kunststof spatel op maat gemaakt (paste er perfect tussen), scherpe rand aan de onderzijde van de spatel gemaakt en daarna de groeven opgevuld met deze pasta. Daarna uurtje in de oven en 24h laten uitharden.
Spul wordt keihard en heeft hoge slijtvastheid. Het voordeel is ook dat het profiel gelijk blijft, je moet er echter wel even voor gaan zitten en geen haastklus van maken.
Heb er helaas geen foto meer van maar het resultaat was prima alsook de werking. Heb er daarna nog dik 3000km probleemloos (wel met verse cups) mee gereden voordat ze in de verkoop ging. Destijds voor de verkoop alles schoongemaakt en zover ik me kan herinneren geen ernstige slijtage sporen aan de vario gezien.

Had wel een reserve vario op de plank liggen maar gelukkig niet nodig gehad. Zou altijd de ogen en oren openhouden voor een reserve exemplaar, net als een koppeling.

 

  • Like 1
Link naar reactie
17 uur geleden, Pilaf zei:

Jouw vario heeft een mooi leven gehad. Helaas zijn er geen nieuwe vario’s te koop dus wees er zuinig op. Er zitten flink wat groeven in wat niet bevordelijk is voor de optimale werking van de vario. Je kan met een fijn schuurpapier proberen de groeven iets minder te maken en eventuele kleine braampjes verwijderen maar let op dat je niet het profiel van de vario veranderd. Daarna de vario goed ontvetten, alsook de glijbus en bronzen lager.

De rollen zien er redelijk uit, kijk naar de cups en controleer deze op platte vlakken. Het kan zijn dat deze plakkerig worden tijdens het rijden wat je trekkracht bij warme motor verminderd. De vlakke kanten kan je ook met een fijne korrel schuurpapier iets ronder maken en daarna ook goed ontvetten. Ook hier geldt, wees er zuinig op want onderdelen zijn schaars en duur.

Kijk of dat helpt en als dat niet helpt dan staan hier nog wat goede tips: https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/32415-pk-50-xl-automatica-totaal-geen-trekkracht/

 

Weet niet of je al een pinasco hebt gemonteerd maar als dat niet het geval is, is dat zeker een optie waarbij door het extra vermogen de vario ook weer minder gevoelig worden voor groeven en vlakke kanten. De rollen worden met en 75cc gewoon harder naar buiten geduwd.

Ja pinasco zit erop. Maar ik denk dat de vorige eigenaar weinig tot geen onderhoud heeft gedaan! 
 

Alles is schoongemaakt en ontvet! Wat een power ineens. Ja groeven en vlakken zijn zeker aanwezig. Ik weet dat vespa Smiede ( Duitse vespashop) nog De originele variorollen heeft. als ik opzoek ga naar een loop of sloop pk automaat en daar de vario van gebruik die hopelijk beter is dan kan dan wel toch?  Er zitten echt diepe groeven in. Zijn andere vario’s die er op passen? Of passend kan maken? 

16 uur geleden, Pilaf zei:

Mooi dat je al de 75cc hebt gemonteerd.
 

Dit is de enige vario die erop past en zover ik weet is ook niemand geweest die er ooit een alternatief op heeft gemonteerd.

Heb wel ooit zo’n automatica vario gerepareerd met 2 componenten aluminium epoxy. Deze had net zulke groeven als die van jou. Kunststof spatel op maat gemaakt (paste er perfect tussen), scherpe rand aan de onderzijde van de spatel gemaakt en daarna de groeven opgevuld met deze pasta. Daarna uurtje in de oven en 24h laten uitharden.
Spul wordt keihard en heeft hoge slijtvastheid. Het voordeel is ook dat het profiel gelijk blijft, je moet er echter wel even voor gaan zitten en geen haastklus van maken.
Heb er helaas geen foto meer van maar het resultaat was prima alsook de werking. Heb er daarna nog dik 3000km probleemloos (wel met verse cups) mee gereden voordat ze in de verkoop ging. Destijds voor de verkoop alles schoongemaakt en zover ik me kan herinneren geen ernstige slijtage sporen aan de vario gezien.

Had wel een reserve vario op de plank liggen maar gelukkig niet nodig gehad. Zou altijd de ogen en oren openhouden voor een reserve exemplaar, net als een koppeling.

 

Bedankt! Ik ga er mee aan de slag! Ik ga proberen een 2e blok op de kop te tikken. Volgend jaar ga ik deze reviseren en nieuw in de lak zetten. Ben stiekem toch wel gehecht geraakt aan dit beestje.

Is het trouwens normaal dat een automaat bij een koude start wat pruttelt en moeite heeft om meteen op het gas te gaan? Ik met dat die van mij daar wat gevoelig voor is.  Daarna loopt de automaat echt als een zonnetje. Lijkt een brandstof probleempje te zijn alsof hij niet snel genoeg doorloopt Ofzo. Iemand hier bekend  mee? Ik zal morgen eens een filmpje uploaden.

 

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Ik ben zelf op dit moment ook bezig met onderhoud aan de vario. Ik zag online variateurvet waarmee je de variorollen terug insmeren, maar op dit forum lees ik alleen over ontvetten van de rollen en niks over terug invetten.

 

Gebruiken jullie variateurvet en zo ja, welke?

Link naar reactie

De ene gebruikt het wel en de andere niet. Er is in deze geen goed en kwaad.
Voordeel met vet is dat ze initieel beter glijden. Nadeel is dat het vet vuil aan trekt waardoor het na verloop het “verbeterde glij effect” weer minder wordt. Als je vaak je vario gaat schoonmaken is vet een optie anders droog monteren.

Dit geldt overigens ook voor de glijbus, ook hier geen vet vanwege het vuil/stof wat aan het vet blijft plakken.

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...