Jump to content
Vespaforum.be

Koppelingsprobleem?


Recommended Posts

Beste Vespisten,

Enkele weken geleden heb ik de SAE 30 motorolie van mijn PK50S (DR75cc) eens ververst. Liep gesmeerd. Tot vanmorgen. Tijdens de rit naar het werk wat extra geratel in het motorblok, en bij gas geven niet meteen mechanisch aanpakken (precies een fractie spatie/vertraging op de overbrenging) en dan plots, na een stilstand en terug naar eerste schakelen om te vertrekken helemaal geen overbrenging van de motorkracht op het achterwiel meer. Met andere woorden: wel nog geluid, maar geen beweging meer in de zaak. (Gelukkig recht voor de deur van mijn werk).

Als ik de kickstarter in trap wordt er geen kracht over gebracht op het vliegwiel en de krukas, maar wel hoor ik vanbinnen in het blok iets ronddraaien. Het spietje bij het vliegwiel is denk ik niet stuk want héél soms is er héél even wel nog overbrenging naar de krukas, en draait het vliegwiel even rond. Het pakt dan precies héél eventjes, om vervolgens weer door te schieten en niks te doen.

Voor mij als niet-de-grootste specialist ter zake is het niet meteen duidelijk waar dit probleem vandaan komt, maar ik wil het wél graag zelf op lossen. Ik heb het vermoeden dat dit een koppelingsgerelateerd probleem zal zijn, maar weet 't niet zeker.

Concrete vraag naar de echte kenners ter zake: waar best eerst naar te kijken? De koppeling openen? Iets met de krukas? Wat kan volgens jullie het probleem zijn?

Alle hulp welkom.

Thanks alvast.

Tim

Link to post

Begin met de vliegwielspie te vervangen.  Het is niet omdat het vliegwiel soms mee draait dat de spie niet stuk is. 

Groetjes, nero. 

Link to post
Posted (edited)

Thanks voor je reactie Nero.

Ik kan dit zeker even doen, maar voor alle duidelijkheid: als ik kick draait de krukas (die uit het vliegwiel steekt - waar de moer en borgring op zitten)  niet rond, maar ik hoor wel iets rond draaien binnen in de motor. Als ik het vliegwiel daarentegen met de hand rond draai neemt deze de krukas wel gewoon mee rond,  en voel ik de piston ook op en neer bewegen in de cylinder.

T

Edited by Timmie
Link to post

Dank je voor je reactie Frissenappel. Mijn beperkte kennis deed mij ook in die richting denken.

Ga dit eens bekijken. Op hoop van zege.

Mochten er nog andere mensen een idee hebben: graag.

 

Thanks.

T

Link to post
10 uur geleden, Timmie zei:

Dank je voor je reactie Frissenappel. Mijn beperkte kennis deed mij ook in die richting denken.

Ga dit eens bekijken. Op hoop van zege.

Mochten er nog andere mensen een idee hebben: graag.

 

Thanks.

T

Scooter op de pikkel, achterwiel demonteren, veer losmaken, koppelingsdeksel verwijderen en je hebt je antwoord. Best eerst een vodje of papieren doekje in de opening duwen dat de restanten van het spietje niet in je carter sukkelen.

Link to post
  • 4 weeks later...

Vandaag begonnen met de demontage richting koppelingsdeksel.

Na het verwijderen van de achterste velg/band,  het plastic kapje op de wieltrommel (en de splitpen erachter) om zo tot aan de grote zeskantmoer van de achteras te komen, is er in die grote moer met geen stokken beweging te krijgen. Heb er een grote halfduimsratel met dop op gezet, maar ze zit muurvast. Bovendien draait de wieltrommel mee, zelfs als ik deze op de grond laat rusten krijg ik geen beweging in de moer. Ook met de velg op de trommel (en door op het zadel te gaan zitten het wiel tegen de grond blokkeren) krijg ik ze niet los. Zit muurvast en het wiel draait mee door.

Voor alle zekerheid: deze moer moet toch gewoon linksom los hé?

Iemand enige tips om die moer er af te krijgen?

Thanks.

thumbnail_IMG_4826.jpg

Link to post

Ik steek een op maat gezaagd stukje balk tussen de swingarm en één van de 5 montagelippen op de remtrommel.

Een extra lange ratel en eventueel wat warmte willen soms wel es helpen. 

 

 

Link to post

De koppeling ligt open. Het probleem was inderdaad een gebroken koppelingsspie. Die is intussen verwijderd, samen met het originele primaire tandwiel (met 15 tanden). Vermits er een 3 poorts DR75 'tje onder mijn PK steekt dacht ik meteen ook een nieuw primair tandwiel met 16 tanden ( zodat ik mijn eerste versnelling terug kan gebruiken) te steken en ook een setje nieuwe koppelingsplaten.

Iemand ervaring met deze?

https://www.sip-scootershop.com/de/products/primarzahnrad+z+16+1669_4043329

https://www.sip-scootershop.com/de/products/koppeling+ferodo+sport+voor_93490000

Nu het zaakje toch open ligt (buiten de dichtingen en borgringen) verder nog iets vervangen?

Thanks.

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...