Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Voorstelling . Vespa gl 150 1961


Aanbevolen berichten

Goejedag, ik ben 31 jaar uit het Gentse en ik ben nieuw op dir forum.

ik heb een oude vespa Gl 150 die ong 25 jaar in ons bezit is. Deze is 15 jaar geleden weggezet( onder hoes). Motor draaide nog op die moment maar er waren problemen met de koppeling. Schoot uit versnelling uit zichzelf. Aangezien de mechanieker toen had verteld dat deze onderdelen onvindbaarbaar waren en ik nog niet met de moto mocht rijdenhebben   we ze weggestald. Door een enthousiaste collega die grote vespa fanaat is, heb ik besloten om hem nog eens van onder het stof the halen.

Aangezien ik zelf geen garage heb en deze bij mijn moeder staan zal het wss een project worden voor volgende lente/zomer. Maar ik denk dat er niet zoveel werk aan is.

 

 

Mijn kennis over vespa's is klein dus als jullie meer weten mag je het altijd delen.

Ik weet dat het een vespa gl 150 is, m.i.s.a( made in belgium). Ik denk dat hij volledig origineel staat buiten het zadel (hoes?) Origineel boekje is erbij. Vroeg was er ng een achteruitkijkspiegel ( deze kan ik misschien ng weervinden) Gelijkvormigheidsattest niet gevonden( of heeft deze geen)

Op het inschrijvingsbewijs staat datum 1ste indienstelling 1961 laar aan het voorwiel hangt een sticker met het jaar 1951 op. Enige manier dat ik de juiste productiedatum kan weten?

 

Deze vespa zal niet te koop komen,

 

Vriendelijke groeten

Koen

 

20200816_120330.jpg

20200816_120302.jpg

20200816_120235.jpg

20200816_120224.jpg

20200816_120216.jpg

  • Like 9
Link naar reactie

Dit is wel geen GL150 maar een GS150.  Het is een VS5, het bouwjaar zal wel kloppen dus.  Kijk anders eens achter de klep onder het zadel.  Waarschijnlijk ga je daar bovenaan het Italiaans serienummer vinden en rechts verticaal het misa- nummer. 

De vespa is niet in originele lak maar werd mogelijk op aanvraag van de koper in een andere kleur gespoten. De batterij is ook niet meer origineel. 

Het zijn vooral de accessoires die deze vespa speciaal maakt, een prachtig ding. 

Wat betreft het uit versnelling schieten van de vitessen, dit heeft niets te maken met de koppeling maar wel met een versleten schakelkruis.  Om dit te vervangen moet de motor open.  Als de vespa zo lang heeft stil gestaan is het toch best om een revisie te overwegen van de motor (oliekeerringen en de lagers van de krukas vervangen,  cilinder en piston controleren, koppelingsplaten vervangen, ...). Zie nu ook dat het plastiek dopje op de luchtfilter ontbreekt en nog wat klein prul. 

Het grote probleem bij een GS150 is dat je een goed opgeladen batterij nodig hebt om te kunnen rijden. Nu zijn er wel oplossingen om dit probleem te overbruggen.

Er zijn dus wel wat werk en kosten aan.  Een Gelijkvormigheidsattest heb je daarentegen niet nodig daar dit toen nog niet wettelijk verplicht was (en dus niet bestond). 

Succes met de opstart! 

Groetjes, nero. 

  • Like 2
Link naar reactie
1 uur terug, nero zei:

Dit is wel geen GL150 maar een GS150.  Het is een VS5, het bouwjaar zal wel kloppen dus.  Kijk anders eens achter de klep onder het zadel.  Waarschijnlijk ga je daar bovenaan het Italiaans serienummer vinden en rechts verticaal het misa- nummer. 

De vespa is niet in originele lak maar werd mogelijk op aanvraag van de koper in een andere kleur gespoten. De batterij is ook niet meer origineel. 

Het zijn vooral de accessoires die deze vespa speciaal maakt, een prachtig ding. 

Wat betreft het uit versnelling schieten van de vitessen, dit heeft niets te maken met de koppeling maar wel met een versleten schakelkruis.  Om dit te vervangen moet de motor open.  Als de vespa zo lang heeft stil gestaan is het toch best om een revisie te overwegen van de motor (oliekeerringen en de lagers van de krukas vervangen,  cilinder en piston controleren, koppelingsplaten vervangen, ...). Zie nu ook dat het plastiek dopje op de luchtfilter ontbreekt en nog wat klein prul. 

Het grote probleem bij een GS150 is dat je een goed opgeladen batterij nodig hebt om te kunnen rijden. Nu zijn er wel oplossingen om dit probleem te overbruggen.

Er zijn dus wel wat werk en kosten aan.  Een Gelijkvormigheidsattest heb je daarentegen niet nodig daar dit toen nog niet wettelijk verplicht was (en dus niet bestond). 

Succes met de opstart! 

Groetjes, nero. 

Bedankt voor de reactie, op de brommer staat idd G.S.150

Maar ik had een handleiding( ik dacht origineel) waar G.S. opstaat. Ook hierdoor dacht ik dat het een Misa was. Dit zal dus wss toch niet het originele boekje zijn. En ik heb nog vespa's in het zelfde kleur tegengekomen, zeker dat dit niet origineel is? Vriendelijke groeten 

IMG-20200619-WA0003.jpg

aangepast door Vespa.Uustakker
Link naar reactie
49 minuten geleden, Vespa.Uustakker zei:

En ik heb nog vespa's in het zelfde kleur tegengekomen, zeker dat dit niet origineel is? Vriendelijke groeten 

 

Ja, het herspuiten is nogal amateuristisch gedaan trouwens.  Onder de rechterbil zit nog de witte grondverf?  en als je goed kijkt komt onder de junctionbox de originele zilverkleur tevoorschijn. 

Waarschijnlijk bedoel je met "andere vespa's in dezelfde kleur" de typische champagne kleur voor Belgische GL's, maar dit lijkt me eerder een soort parelmoer. 

Als de verf echter in goede staat is en op de zichtbare gedeelten mooi gespoten is kan je die kleur behouden.  Het kan deel uitmaken van de geschiedenis van deze vespa. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Ja wadde!

Een GS vol tijdsauthentieke accessoires is zowat de holy grail van de barnfinds! En in Uustakker dan nog wel. :) 
1961 kan kloppen voor een VS5.

Link naar reactie

Bedankt voor de reacties,

aangezien ik nieuw ben hier, zit ik nog met veel vragen;

ten eerste; is het mogelijk mijn origineel bericht aan te passen? ik kan geen edit-knop  weervinden en zie zojuist dat ik als een analfabeet heb getypt eerder(op mijn gsm).

En kan ik zeker weten of dit een m.i.s.a. vespa is of een buitenlands model?

Is dit zadel origineel of zit er een hoes over (is 25 jaar geleden exact zo aangekocht). Het zadel vanachter begint beetje te scheuren, haal ik het eraf als het een hoes is of eerder houden?

Het instructieboekje dat wij bij de aankoop gekregen hebben is van een G.L. 150 maar op de vespa staat duidelijk G.S.150. Is dit niet het originele boekje of zijn deze boekjes hetzelfde voor beide types?

Er zijn veel chromé/plastieken accesoires aan deze vespa, zijn deze origineel van de fabriek of is dit achteraf geplaats door iemand die hem toenmaals wat wou "tunen". ik kan weinig vespa's weervinden met dit aantal "attributen".

aan Nico; waarom is het nodig een volle batterij te hebben? Ik dacht dat deze kon rijden zonder batterij juist op kickstarter of ben ik verkeerd.(het is 15 jaar geleden dat ik hem gestart heb). Ik dacht dat de batterij juist diende om de lichten te bedienen als de motor niet draait.

En wat bedoel je juist met junction box? Op het eerste zicht zie ik niet echt sporen dat dit later overspoten is. Waar zou het chassisnr moeten staan? Volgens instructieboekje (van g.l.150 dan) is het vanonder op de linker bil. Er staat daar een nummer maar moeilijk leesbaar. aan de klep onder het zadel voorlopig niets te vinden. 

 

Bedankt voor alle info !

 

Groeten,

 

Koen.

aangepast door Vespa.Uustakker
Link naar reactie

Je kan een post "even" corrigeren, nadien vraag je dit best aan de administrators als je dit zo nodig wilt. 

Als ik op het logo op het beenschild mag voortgaan zou dit een Italiaanse zijn (de MiSa's hadden een kleeflogo, deze eentje met klinknageltjes), maar omdat er zoveel veranderd is kort na de aankoop is dit geen zekerheid. 

De hoes met luipaardmotief is niet origineel maar past wel heel mooi bij het geheel. De originele hoes bevindt zich daaronder. 

Het boekje zal  overeenkomen ivm met onderhoud, voor de rest zijn er nogal wat verschillen (4 versnellingen ipv 3). 

Die "plastieken" onderdelen zijn after market (ULMA of VIGANO zijn de meest bekende merken).  Alleen al deze onderdelen zijn in goede staat gewild en dus geld waard. Meestal gaan deze versieringen stuk als ze niet met de nodige kennis verwijderd worden. 

Tenzij er reeds aanpassingen gebeurd zijn kan je misschien wel starten zonder batterij maar de motor gaat nooit mooi draaien en onvoldoende power hebben. Dit komt omdat de motorvoeding over het contactslot gaat, via de batterij. 

Een GS150 werd altijd in 1 kleur gespoten (meestal zilver maar soms ook gebroken wit en zelf rood voor sommige landen).  Als ik de foto bekijk aan de motorzijde zie ik groen en waar de bil komt wit (grondwerf?) .  Nu werden sommige modellen door de plaatselijke verdeler wat "bijgekleurd" ( bi tone) om zijn stock kwijt te geraken als er een nieuw model uitkwam.  Maar hier kan je duidelijk zien dat de vespa  een andere kleur kreeg zonder de bil te verwijderen waarschijnlijk om zich de moeite te ontzeggen om de vespa eerst te demonteren voor het spuitwerk. De junction box is dat zwart bakje waar de bedrading van de motor in toekomt. Waar ik de foto omcirkeld heb kan je volgens mij nog duidelijk de originele verf zien. 

Groetjes, nero. 

Schermafdruk 2020-08-17 21.22.23_LI.jpg

Link naar reactie

Mooi ding! Alleen al de accessoires zijn meer dan 500 euro waard. Deze waren er niet bij af fabriek, maar later door de eigenaar bijgekocht. Niet te snel stappen zetten waarop je niet kan terugkomen. Hier op het forum is veel te vinden en genoeg mensen die je willen informeren.

Ik vermoed dat dit een Misa is, maar door het herspuiten zijn waarschijnlijk een aantal belangrijke herkenningspunten (controlestickers, tanksticker, geplakt logo, ...) verloren gegaan. Maar als dat verticaal nummer achter de carburatorklep aanwezig is, ben je zeker. Indien er alleen het chassisnummer staat onder de linkerbil, wordt het moeilijker om de herkomst te achterhalen. Soms staan op de verkoopsdocumenten het chassisnummer en een verwijzing naar Misa.

 Na het herspuiten, heeft de vorige eigenaar waarschijnlijk het originele Misa kleeflogo verwijderd/beschadigd en een gerivetteerd logo gemonteerd. Dit geeft dan snel de indruk een Italiaanse assemblage te zijn.

Het luipaard zadelhoes is niet origineel, maar vaak gebruikt op Misa vespa's in de jaren 60. Scheuren zitten er vaak in, maar tot op zekere hoogte aanvaardbaar. Deze kunstofhoes krimpt in de loop der jaren en zet zich vast rond het zadel. Bovendien zijn de weekmakers  weg waardoor de hoes hard en sprok wordt.  Als je het zadelframe vooraan demonteert, kan je deze hoes met warm water zacht  maken zodat je deze kunt afnemen zonder verdere beschadigingen. Na afkoeling is de  hoes opnieuw hard en sprok. Voorzichtig handelen, is een gewild accessoire in goede staat...

Eronder zit het originele zadel. Zou Aquila of Donza moeten zijn, maar gezien de chromen zijhouders zou het ook een ander merk kunnen zijn. De zadels zelf zijn vaak gescheurd en ook verhard. Toch de moeite om eventueel te (laten) restaureren.

Wat de kleur betreft, loont het zeker de moeite om wat meer onderzoek te doen naar de originele lak. Als die er nog intact onder zit, loont het de moeite om die vrij te leggen. De samenstelling van die oude lakken kunnen/mogen ze tegenwoordig niet meer maken. Vespa in originele lak heeft een hogere waarde.

Indien deze vespa in zijn originele staat kan teruggebracht worden en de accessoires mooi zijn opgepoetst, gaat de waarde vlotjes boven 5000€.

Succes met lange zoektocht 🙂

  • Like 1
Link naar reactie

Toch even over die chassis nrs van Misa. Mijn GS is in 1960 aangekocht door de eerste eigenaar in La Louviere dus veronderstel ik dat het een Misa is vermits ze toen in België geassembleerd werden. Bij mij staat er een nr op de bovenrand achter het klepje maar dat is niet het chassis nr, dat staat links achteraan in de wielkast niet aan de buitenzijde maar kant van het wiel en het nr begint met 5S en dan het nr, zo staat het ook op de papieren. Blijkbaar deden ze toen maar wat zoals het hen uitkwam.

Trouwens heel mooi exemplaar Uustakker.

Link naar reactie

Bedankt voor alle info, ik ben hier duidelijk aan het juiste adres😀.

Ik denk niet dat ik hem voorlopig naar de originele lak zou brengen. Huidige lak is nog in degelijke staat en vind het wel iets hebben.Komend weekend ga ik eens of zoek naar de chassis- en misa nummer.

Het chassisnr vermeld op het laatste inschrijvingsbewijs bevat geen enkele letter dus dit zal wss verkeerd zijn?

Nog een fijne dag allemaal

 

aangepast door Vespa.Uustakker
Link naar reactie

Wilby, dat 5S nummer op binnenkant van chassis leesbaar, is geen chassisnummer maar een intern productienummer dat in Italië werd ingeslagen. Dat dit op je papieren gezet werd, is andermaal een dwaling van onze overheid. Het correcte chassisnummer moet volgens mij onder de linkerbil staan en is waarschijnlijk moeilijk leesbaar door het overspuiten.

  • Like 1
Link naar reactie
21 hours ago, Vespa.Uustakker said:

Bedankt voor alle info, ik ben hier duidelijk aan het juiste adres😀.

Ik denk niet dat ik hem voorlopig naar de originele lak zou brengen. Huidige lak is nog in degelijke staat en vind het wel iets hebben.Komend weekend ga ik eens of zoek naar de chassis- en misa nummer.

Het chassisnr vermeld op het laatste inschrijvingsbewijs bevat geen enkele letter dus dit zal wss verkeerd zijn?

Nog een fijne dag allemaal

 

Het is altijd mogelijk dat in die tijd op het inschrijvingsbewijs niet het volledige raamnummer werd overgenomen, dus dat de prefix werd weggelaten en enkel de cijfers werden overgenomen. Deze zouden wel moeten overeenkomen met het raamnummer op de GS. Is geen drama, gebeurde vroeger regelmatig. Het voornaamste is dat er papieren bij zijn...

Link naar reactie

Chassisnr is nog duidelijk leesbaar en begint met vs5( weet niet zeker of het verstandig is deze volledig te vermelden online). Misa nummer zal ik later nog eens moeten zoeken.

Nog 1 probleempje dat me af de baan houdt. Ik heb geen motorrijbewijs dus mag ik max met 125 cc rijden. Zijn er soms (legale) oplossingen? (Heb zelf geen gevonden). Redelijk kostelijk om af en toe eens een toertje te maken anders.

 

Gr

Link naar reactie
2 uur geleden, Vespa.Uustakker zei:

 

        Nog 1 probleempje dat me af de baan houdt. Ik heb geen motorrijbewijs dus mag ik max met 125 cc rijden. Zijn er soms (legale) oplossingen? (Heb zelf geen gevonden). Redelijk kostelijk om af en toe eens een toertje te maken anders.

 

 

Dit is inderdaad een serieus probleem, als je af en toe wil gaan toeren...voor die "amper 25 cc meer" moet je een "dure investering" doen ( met nog kans op niet slagen )...

 

aangepast door Vespaciao
  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...