Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Px 125 ontstekingsprobleem


propliner

Aanbevolen berichten

Hallo medevespisten,

Ik heb een raar fenomeen qua ontstekingsprobleem,

Heb PX met DR 177 kit.. jaartje geleden aan het rijden en plots aan lichten..sta stationair te draaien wil gas geven  en plots stilgevallen.. startten met kick , electrisch.. geen succes , bougie eruit , aan massa gehouden  en GEEN vonk !

Nieuwe bougie erin..niks...na een tijdje ( half uurtje ) nog ns geprobeerd en startte van de eerste slag,  daarna meer dan 2000km probleemloos gereden.

2 maand geleden vantzelfde  na lange probleemloze rit , stilgelegd.. na half uur terug willen vertrekken..prima startten en plots    ..stilgevallen

Ik heb dan gedacht oude CDI ( zat er 37000km in )  en dus nieuwe besteld en gemonteerd.. probleem voor ongeveer 1500km ni meer gehad  dus ik dacht  jah   dat was dus de CDI

Vandaag echter  na een probleemloze rit thuis aangekomen geef nog even gas om px binnen te rijden en plots .... weer stil.  Zelfde probleem geen vonk! na uurtje terug geprobeerd en startte weer van de eerste slag??  misschien probleem met statorplaat ?  CDI WEER stuk?  zou straf zijn he  ( Standard CDI van piaggio  die blauwe ) alle stekkertjes zitten nog prima vast evenals de massakabel.  ook in de junctionbox alles nog prima vast

Iemand een idee??

Bedankt voor jullie mening hieromtrent

MVG Propliner

Link naar reactie
  • 2 weken later...

oei dat kan wel eens een hele lastige worden. Je zou bijna denken dat er iets op je ontsteking bij wat lagere toeren en weinig rijwind te warm word en daardoor onderbreekt.

Na afkoelen doet het het elke keer weer zo lijkt het e als je blijft rijden dan gaat het ook goed.

Dus of een spoel die het begeeft als hij wat warmer word(stationair is de belasting hoger dus warmer) of een soldering op de  ontsteking om dezelfde reden.

Hogere weerstand stationair dus grotere stroom dus meer warmte. Maar alle andere ideeën kunnen vast en zeker ook.

Veel succes met zoeken.

  • Like 1
Link naar reactie
14 hours ago, Bowyer said:

oei dat kan wel eens een hele lastige worden. Je zou bijna denken dat er iets op je ontsteking bij wat lagere toeren en weinig rijwind te warm word en daardoor onderbreekt.

Na afkoelen doet het het elke keer weer zo lijkt het e als je blijft rijden dan gaat het ook goed.

Dus of een spoel die het begeeft als hij wat warmer word(stationair is de belasting hoger dus warmer) of een soldering op de  ontsteking om dezelfde reden.

Hogere weerstand stationair dus grotere stroom dus meer warmte. Maar alle andere ideeën kunnen vast en zeker ook.

Veel succes met zoeken.

Hallo Bowyer,

Jah... heb de statorplaat er even uitgehad.. niks op aan te merken qua losse draad of doorgeschuurde draden..nieuwe bougiekabel ook gestoken... ontsteking stond wel erg laat 15° .... terug op 17° gezet..maar dat zou er normaal gezien niks mee te maken kunnen hebben me dunkt.. weer even afwachten of hij het nog ns heeft..soms kan ik wel 2000km rijden eer hij het nog ns doet.

Misschien dan de komplete statorplaat vervangen... misschien de pick-up sensor die te warm wordt? of inderdaad een bobijn dat doorslaat?

als ik de statorplaat vervang dan heb ik alles vervangen wat een oorzaak zou kunnen zijn me dunkt ?

Groetjes

Link naar reactie

Ja dat zou dan de oplossing moeten zijn,dan kan er theoretisch :lol: bijna niets meer mis gaan.

Enige wat dan nog kan is een draad naar massa die bij een bepaald toerental of temperatuur sluiting maakt en je ontsteking onderbreekt.

Als je stator enzo vervangen niet helpt kan je altijd nog je kortsluitdraad losnemen en zien wat er dan gebeurt.

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...