Jump to content
Vespaforum.be

Twee keer vastloper. En nu?


Recommended Posts

Hallo

Ik hoop heel hard hier wat advies te kunnen krijgen.

Even schetsen... Ik rij met een PX125 2-takt van 2007 met Sip Road 2.0 uitlaat. De sproeier werd n.a.v. de montage van deze uitlaat vergroot. Verder was er niets aan getuned ofzo. Ik heb jaren probleemloos met deze Vespa gereden.

Enkele maanden geleden had ik een scheurtje in mijn olieleiding. Niet gezien... Het gevolg was een luchtbel in de leiding en de tweetakt olie geraakte dus niet bij de motor. Gevolg: eerste vastloper. Achterwiel blokkeerde bij volle gas, ferm geschrokken en ferme streep op de grond.

Mijn garagist keek de scooter na en kwam tot de vaststelling dat de cilinder beschadigd was. Ik kon hem laten uitboren, maar hij stelde voor om voor een upgrade te gaan en zette er een cilinderkit van Polini van 177cc (type 140.0080) op. De krukas leek onbeschadigd en werd niet vervangen.

Ik merkte dat ik door de nieuwe cilinder een andere brommer had. Hij had meer koppel en haalde 105 km/u (voorheen max. 90 km/u). Het heerlijke pruttelende geluid van de Sip Road uitlaat was helaas wel wat weggevallen.

Ik heb de cilinder voorzichtig ingereden, pas na 100 km (of was dat toch nog te vroeg?) voluit durven gaan. Bij de opstart in de eerste tank benzine ook extra 2-takt olie ingedaan, om zeker te zijn dat de motor smering krijgt, daarna bij de volgende tankbeurt weer gewoon enkel via mengsysteem.

Na een 150 km. rijden gebeurde het... hij liep opnieuw vast en dit keer op topsnelheid toen ik van een heuvel naar beneden reed, ik heb me echt een breuk geschrokken. Uiteindelijk ontkoppeling ingetrokken en snel naar de kant om nog 5 minuten na te bibberen en dan natuurlijk heel kwaad en ontgoocheld te worden.

Mijn garagist kwam de Vespa oppikken (ik was bang om hem nog meer te beschadigen door zelf naar de garage te rijden) en zal hem opnieuw bekijken, maar dat kan nog een tijdje duren, want het is er heel druk en hij gaat ook nog met vakantie.

Ik lees hier vaak mee, heb ook alles ivm warmlopers en vastlopers nog eens rustig herlezen.

Wat is er nu fout gegaan? Uiteraard reken ik sterk op mijn garagist, maar ik weet dat hier echte Vespa 2-takt specialisten zitten.

- Heb ik hem niet lang genoeg laten roderen?

- moeten de sproeiers opnieuw aangepast worden n.a.v. de nieuwe polini-kit?

- moeten er nog andere dingen aangepast worden door de montage van die 177cc polini-kit?

- had ik dan toch meteen de krukas moeten laten vervangen? Of is dat het probleem niet?

- ...

Ik wil dus heel graag weten waarom hij die tweede keer vastgelopen is.

Super nieuwsgierig naar jullie advies.

Nu al heel hartelijk bedankt voor alle mogelijke hulp!

Edited by PX John
Link to post
  • PX John changed the title to Twee keer vastloper. En nu?

Dag John,

Dit is een grellig verhaal maar ook ik heb dit meegemaakt met een opgevoerde 50cc special. Weer een leuk verhaal te vertellen als je andere vespisten tegen komt.

Je garagist heeft een 177 gestoken. Heeft hij dan ook de carburator aangepast of is deze nog standaard van de 125cc? Weet je toevallig welk type sproeier er in zit?

Als je een nieuwe motor wil roderen dan is 100km niet echt genoeg. Normaal is het 3/4 snelheid gedurende 700km en dan geleidelijk opbouwen tot je aan de +-1000 km zit en je de uiteindelijke snelheid hebt behaald. Is soms enorm lang rijden voor sommige maar wel de beste manier om deftig te roderen. 

Link to post

Hoi John... naar mijn bescheiden mening VEEL te weinig gerodeerd.. ik heb 1000KM braafjesaan gereden met mijn DR177 upgrade ( N a 500km af en toe al ns volgas en goed terugschakelend in hogere toeren gejaagd )

Nu al 8400km zonder problemen ermee geknald... dikwijls volgas

En zeeker  als je een heuvel naar beneden rijdt ..af en toe scheut gas bijgeven ..voor extra smering

Grts

Link to post

Je geeft zelf al de oorzaak van je eerste vastloper aan , geen olie dus geen smering 

de mogelijke oorzaak van de tweede geef je volgens mij ook aan , van een heuvel  ( als het een berg is mag je dit als oorzaak zien )naar beneden , op die moment geef je geen gas dus ook geen smering aan je cilinder waardoor hij kan vast lopen , daarom is het belangrijk om bij bergaf soms wat tussengas  te geven om dit te voorkomen

 

, mogelijk is er wel nog meer aan de hand , 

sproeiers dienen inderdaad aangepast te worden naar de combo Polini - sip road als ook uw ontstekingstijdstip moet aangepast worden 

grtz sidvespa 

Edited by sidvespa
Link to post

merci alvast voor de eerste reacties

De carburator werd niet aangepast... is dit sowieso nodig als je van 125 naar 177cc gaat?

Ik weet niet welke sproeier er nu juist in zit, werd indertijd dus vergroot toen ik de sip road er op liet zetten, maar zou dus nu opnieuw groter moeten?

Ik denk inderdaad dat ik teveel gevraagd heb van die nieuwe cilinder toen ik de heuvel af reed en dus geen gas gaf (en dus ook geen smering). Ik hoop dat hij nu niet opnieuw stuk is... anders wordt het een dure grap.

Mijn garagist zegt dat ze bij een vastloper normaal ook automatisch de krukas vervangen. Is dit inderdaad nodig? Want anders wordt het een heel dure grap. Hij spreekt van 1200 euro of meer, ook door de werkuren, en ik heb pas 800 euro betaald toen ik de Polini liet installeren...

 

Link to post

Als ik een berg af rij , hou mijn gas het zelfde stand dat ik voor het berg af ga . Dus niet toe ook niet volledig open.  

Bv, 50km/u of 70/u zo laat ik mijn gas open . Een aantal keren getest en niets gebeurd.  

Helemaal toe idd niet goed voor je cilinder.  

 

  • Like 1
Link to post
7 uur geleden, PX John zei:

De carburator werd niet aangepast... is dit sowieso nodig als je van 125 naar 177cc gaat

Als je niet meer wil vastlopen wel ja 

  • Haha 1
Link to post

Een polini 177 heeft een 24 carbu nodig met ongeveer volgende setup BE3 /160/ 112 en een relantisproeier die standaard in de 24 zit maar daar weet ik de maat niet meer van. Ik denk aan 55/160

100 km roderen is voldoende > veel gas geven maar geen toeren maken en niet op lange stukken met halfgas. Beter volgas doorgeven, dan koppeling intrekken en zo weer naar lage toeren

Het kost wat moeite en daarom kan je beter korte afstandjes rijden in het begin

Ik rijd ondertussen al 2000km probleemloos , ook met dit extreme weer en telkens 8 km volgas op rechte baan als ik naar mijn werk rijd.

  • Like 2
  • Confused 1
Link to post
  • 1 month later...

Intussen is er nieuws!

Lang in de garage geweest, maar nu terug...

Het was geen vastloper, maar een warmloper.

De garagist heeft de cilinder gehoond en ik rij weer.

Ik doe het nu heel voorzichtig aan, durf hem niet meer open trekken.

Maar er werd dus niets aangepast n.a.v. de installatie van een Polini 177cc kit, en als ik jullie reacties lees is dit wel nodig... Mijn garagist zegt van niet...

Wie kan me helpen in West-Vlaanderen? Ik zoek een PX-specialist die veel ervaring heeft met 'verantwoord' tunen en me wil/kan helpen, want ik wil echt geen vastlopers of warmlopers meer, heb me twee keer bijna doodgeschrokken.

Alle hulp welkom!

Nu al dikke merci

Link to post

Met wat Dimitripx125 hierboven liet weten, een online shopping lijstje en wat geduld zou je aan de slag kunnen denk ik.

Als je het wil laten doen misschien eens vragen bij Xclusive bike in Torhout? Zelf nog maar 2x geweest, leken correct maar je betaalt er ook voor.

Succes!

Edited by Pyeahr
Link to post

Pas vooreerst uwe carbu en sproeiers ns aan  en ge komt al een héél eind zonder al te véél kosten...en dit kan je makkelijk zelf hé

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...