Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Waar koelvloeistof vervangen zonder waterpomp deksel? - vespa gts ie super 125cc 2010


FrontEndDev

Aanbevolen berichten

Ik zou de koelvloeistof willen vervangen op een GTS IE Super 125cc van 2010.
Maar weet niet waar ik deze kan laten leeglopen?

Bij de meeste tutorials kan je het waterpomp deksel (21 op de afbeelding) gewoon losmaken.
Maar mijn versie heeft deze niet.

1595336880_Schermafbeelding2020-08-10om22_02_32.thumb.png.cf398494ac31d66d5818e6e688784017.png

 

Mijn versie heeft geen waterpomp deksel zoals hierboven. Maar ziet er zo uit:

1611267846_Schermafbeelding2020-08-10om22_06_32.thumb.png.8f1b2f6053e532eda8b563fd357f5b09.png

 

Ik vind nergens een YouTube tutorial hoe je hier de koelvloeistof moet laten weglopen.
Iemand hier ervaring hoe je te werk moet gaan? Advies is meer dan welkom ;)

Link naar reactie

De klus op jouw GTS is inderdaad wat anders en vaak moeilijker om het schoon te doen.

Er staat ook geen duidelijke omschrijving in het werkplaatshandboek (https://manuals.wotmeworry.org.uk/Vespa/GTS125/GTS125ie Super Workshop Manual.pdf) maar de plaatjes zeggen hopelijk genoeg (pagina 90/91 en pagina 175).

Oude slangklemmen vervangen voor een goede kwaliteit rvs.

Succes met de klus.

 

  • Like 1
Link naar reactie
  • 3 weken later...
  • 1 maand later...

Zit er aan de onderkant van de radiator geen slang die je los kunt maken of aftapplug. want hoe zou een dealer dat doen. Er zal toch wel iemand op dit Forum zijn die het weet en wil delen.

Of zou je het systeem kunnen leeg zuigen wat ze ook wel met motorolie doen bij auto's die geen aftapplug hebben dan doen e het vaak via de peilstokopening.  het is maar een suggestie hoor dus schiet me niet af voor een domme opmerking.

Link naar reactie

Ik heb de koelvloeistof kunnen verversen door de slangen (verbindingen 1 & 6 op de tekening) los te maken.
(Locatie op de vespa: zie foto bijlage)

- Koelvloeistof dop van het reservoir verwijderen.
- Nu slang van aansluiting 1 op de tekening geleidelijk losmaken. Koelvloeistof begint er uit te lopen.
- Dan deze slang naar onder trekken, onder de vespa, tot het laagste punt. Zo loopt alle vloeistof weg.
- Hetzelfde voor slang van aansluiting 6. Deze ook naar het laagste punt trekken.
- Koelvloeistof reservoir vullen om de slangen en de radiators te flushen. (Gebuik best nieuw koelvloeistof hiervoor).
- Beide slangen terug aansluiten met nieuwe klemmen.
- Koelvloeistof terug vullen tot de MAX indicator.
- !!! Vergeet het koelvloeistof circuit niet te ontluchten !!! (zie youtube filmjes voor een how-to).

20200819_113140.jpg

aangepast door FrontEndDev
  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...