Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Wispelturige kilometerteller


Compu

Aanbevolen berichten

De kilometerteller van mijn Primavera (2016) gaat tijdens het rijden soms helemaal terug naar nul en zwaait dan na verloop van tijd weer terug naar de juiste snelheid. Aangezien mijn accu (2 jaar oud) de laatste tijd af en toe opeens  leeg raakt vermoed ik een tijdelijke kortsluiting ergens die dit verschijnsel veroorzaakt. ( het is een digitale snelheidskabel dus geen mechanische ) 

Heeft iemand een idee voordat ik mijn Scooter helemaal uit elkaar ga halen? Zelf vermoed ik dat er ergens een draadje waarschijnlijk oppervlakkig contact maakt met het chassis... iets anders kan ik niet bedenken. Alle hints zijn welkom! 

Link naar reactie

Je kan beginnen met de speedsensor te verwijderen en deze (pickup) schoon te maken. Controleer meteen of het contact (aan de binnenzijde) wat langs de pickup draait nog goed is gemonteerd en schoon is (eventueel schoonmaken met een wattenstaafje met alcohol of remreiniger). Blijft het probleem dan de kabel vervangen, aftermarkt of origineel, dat is aan jou qua budget. Heb je dan nog problemen dan zit het in je digitale teller.

Ook een accu van 2 jaar kan al slecht zijn, gebruik je een druppellader? Zo nee dan is het wel aan te raden om deze aan te schaffen.

Meet voor de zekerheid of er bij de accu een lekstroom loopt als je contact uit staat, dan kan je dat uitsluiten. Heb je wel een lekstroom (indien gemonteerd is het alarm vaak de boosdoener) dan uitzoeken met het elektrisch schema waar het problem zit.

  • Like 1
Link naar reactie

THANKS!
 

Accu heb ik vandaag vervangen... oude was weliswaar oplaadbaar maar supersnel leeg... Bij contact uit wordt er geen stroomverbruik gemeten.

  ik ga nu de snelheidssensor cleanen.
 

Ik zie dat alleen schroeven van de remschijf precies langs de sensor draaien. Reageert de sensor soms daar op? Of zit er toch iets anders op de schijf  waarop de sensor (pickup) reageert?
 

 Bij het verwijderen heb ik gezien dat er ook twee dunne stelplaatjes  (ovale ringen) van 1 mm dikte tussen de sensorhouder en het frame zitten waarmee de tussenruimte kan worden gevarieerd... blijkbaar reageert de sensor als er metaal voorbij komt...

bedankt voor je antwoorden :)

aangepast door Compu
Spelfouten
  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...