Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Stator probleem vnb


Michel_V

Aanbevolen berichten

Bij SIP een volledig nieuwe ontsteking gekocht. Duitse makelij. Model vnb. Op de lichtspoel linksonder (groen) meet ik keurig 6v. Maar de lichtspoel rechtsonder (geel en blauw) meet ik amper iets. Hier moet ik toch ook 6v meten ?Spoel al eens vervangen door een andere. Hetzelfde probleem. Iemand raad?

grt Michel 

Link naar reactie

misschien eens proberen te meten in wissel en of gelijkstroom?  pas na je gelijkrichter word het gelijkstroom met uitzondering van je claxon die word wissel gevoed ander doet hij het niet.

En als je niet kunt meten; gewoon aansluiten volgens schema en zien wat er gebeurt. Bij ons heet dat: KWW.

Link naar reactie

Heb zelf geen ervaring met een VNB maar als ik bovenstaande schema’s bekijk ben je van een 3 coil stator naar een 2 coil stator gegaan. Zover ik kan zien heeft de originele een kleine spoel om het remlicht te bedienen (waarschijnlijk omdat de 10w piek teveel was voor de andere 2 spoelen omdat je ook al een interne bobine hebt). De nieuwe stator heeft 2 spoelen en zijn waarschijnlijk krachtiger waardoor ze de 3e spoel achterwege hebben gelaten.

Weet niet hoe je de spoelen nu hebt aangesloten, maar denk ik dat je de 2 spoelen in parallel moet aansluiten op de verdeeldoos (junctionbox) en daar kan je dan ook het remlicht op aansluiten. Kijk dan eens hoe je verlichting het doet, het is allemaal AC dus je kan duidelijk verschil (of niet) zien als je 2 spoelen in parallel zet.

  • Like 1
Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 2 weken later...
Op 6/8/2020 om 17:56, Michel_V zei:

Bij SIP een volledig nieuwe ontsteking gekocht. Duitse makelij. Model vnb. Op de lichtspoel linksonder (groen) meet ik keurig 6v. Maar de lichtspoel rechtsonder (geel en blauw) meet ik amper iets. Hier moet ik toch ook 6v meten ?Spoel al eens vervangen door een andere. Hetzelfde probleem. Iemand raad?

grt Michel 

Als jouw ontsteking klopt met het schema van wilby dan zou je de twee gele draden gekoppeld hebben en zou je daar en op de blauwe spanning moeten meten. 6Volt is waarschijnlijk pas bij een toerental iets meer dan stationair. Weet je wel heel zeker dat je een goede massa aansluiting hebt ? Heel vaak gaat het daar mis, als het goed is heb je vanaf je plaat ook één draad die op je motorblok geschroefd zit. Als je tussen dat punt en je gele en blauwe aansluiting meet moet je spanning meten. tussen blauw en massa kun je een lampje hangen maar niet van teveel watts anders dondert de spanning in elkaar en is er geen stroom om het lampje te laten branden.

Link naar reactie

Alles werkt nu. Maar remlicht vind ik nogal zwak branden (10w lampje) Enkel als ik de lichten uitschakel brandt hij harder. Stator heeft maar 1 gele draad. Zoals vnb3-4-5. 

1gele,1groene en 1 blauwe. 
ik ga in het vervolg mijn Kabelboom bij kabel-shute.de bestellen. Veel duidelijker. 
Kabelboom van grabor kwam ook niet overeen met de tekening. 

  • Like 1
Link naar reactie
16 uur geleden, Michel_V zei:

Alles werkt nu. Maar remlicht vind ik nogal zwak branden (10w lampje) Enkel als ik de lichten uitschakel brandt hij harder. Stator heeft maar 1 gele draad. Zoals vnb3-4-5. 

1gele,1groene en 1 blauwe. 
ik ga in het vervolg mijn Kabelboom bij kabel-shute.de bestellen. Veel duidelijker. 
Kabelboom van grabor kwam ook niet overeen met de tekening. 

Kabelbomen komen zelden overeen met je originele tekeningen, meestal de originele kabelboom ook niet. Vaak zijn er per model wel meerdere "kloppende" tekeningen beschikbaar.

Meestal is kijken welke er het beste bij past en vandaar verder.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...