Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Uitwisselbaarheid vliegwiel


Chiel

Aanbevolen berichten

Goedemorgen allemaal, 

Binnenkort wil ik de contactpuntjes van mijn VBB inspecteren en indien nodig vervangen (met de condensator en nog wat los spul). De motor loopt goed, maar met name de warme start is lastig (ongetwijfeld ook omdat ik de motor nog beter moet leren kennen) Bij SIP heb ik al de nodige onderdelen en gereedschap besteld, dus daar mag het niet aan liggen. Wat opviel is dat er voor mijn motornummer geen vliegwieltrekker beschikbaar is.

Toen ik in de avond het vliegwiel bekeek, bleek al snel waarom. Mijn vliegwiel heeft namelijk geen binnen schroefdraad, maar een seegerring. Bij het losdraaien van de kraagmoer, perst het vliegwiel zich vanzelf los (aldus de theorie).
Op zich een mooi idee, maar latere Vespa's hebben dit niet meer. Misschien in de praktijk dus toch niet zo ideaal? De grootste zorg is volgens mij als die seegerring op de een of andere manier losbreekt, want dan heb je niks meer om het vliegwiel te trekken. 

Dit vooruitzicht bracht mij tot de volgende vraag:

Zijn deze vliegwielen (met of zonder koelvinnen) uit te wisselen voor een vliegwiel waar wel binnendraad in zit? Bij voorkeur zonder ook de grondplaat etc. uit te hoeven wisselen? En zou dat verstandig zijn om te doen?

Vast bedankt voor jullie reacties,

Chiel

vliegwiel.jpg

Link naar reactie

Als hij nu werkt zou ik hem zo laten, het systeem werkt eigenlijk prima. Voor de zekerheid kun je even een extra borgring mee bestellen voor het geval deze breekt. 
 

mocht je hem willen aanpassen dan zou ik meteen voor een volledige nieuwe elektronische ontsteking gaan.

gr Koen 

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Schoepenwiel demonteren en een pullytrekker een beetje aanpassen zodat hij in de 2 openingen van het vliegwiel past. 

Die seegerringen op zich zijn geen probleem die vind je overal maar eens hij er een paar keer is uitgesprongen en het groefje van het vliegwiel beschadigd is zit je vast. 

  • Like 1
Link naar reactie
  • 5 weken later...

Goedemorgen allemaal, 

ondertussen zijn we al weer een aantal stappen verder, verdeeld over een paar maanden, in één keer het juiste gereedschap bestellen blijkt lastig. Omdat ik er inmiddels achter was dat de ontsteking een beetje aan de late kant stond, wilde ik toch echt doorzetten:

20200918_181355_1.gif

Toen ik eindelijk het juiste blokkeergereedschap in huis had, dacht ik dat het een koud kunstje zou worden. Dat bleek niet het geval, want het seegerringetje was duidelijk niet voor zijn taak opgewassen. De groef lijkt nog aardig heel, maar het ringetje was eruit geperst. 

"The show must go on' dacht ik en ik besteld een lager / tandwiel trekker, waarmee ik het vliegwiel eraf zou kunnen persen. Gisteren kwam die binnen en die paste wonderwel op het object. De drie pootjes grepen achter de fan en met het draadeind kon ik perfect persen op de krukas. 
Helaas bleek daar dat het vliegwiel veel vaster zit dan gehoopt. Misschien de magneetwerking, maar misschien ook de frictie van de conische passing op de krukas. Het resultaat: er brak een stukje uit de aluminium vliegwiel ventilator. 

Wel balen natuurlijk, maar (hopelijk) niet het einde van de wereld. Het levert wel weer nieuwe vragen op, namelijk:

1. Heeft iemand misschien tips of tricks om dit vliegwiel alsnog te verwijderen, zodat ik de puntjes kan servicen?

2. Weet iemand of dit type vliegwiel straffeloos uitwisselbaar is voor een vliegwiel met binnendraad in plaats van zo'n seegerring? (ik zal dan ook een klein vetje op de conus smeren om demontage wat te vergemakkelijken)

3. Als een ander vliegwiel niet past dan ga ik de fan vervangen voor een nieuwe oude. Zijn die in alle gevallen 1 op 1 uitwisselbaar? 

Indien u voor optie 2 of optie 3 nog spullen heeft waarvan u wilt scheiden dan ben ik geïnteresseerd! 

Vast bedankt en groeten, 

Chiel

aangepast door Chiel
Link naar reactie

Nooit een pullytrekker gebruiken op de ventilator! Da's prutaluminium en is daarvoor veel te zwak -> gegarandeerd brokken. Eventueel wél op het onderliggend vliegwiel, zoals Wilby omschrijft. Je kan beter investeren in een stuk of 4-5 circlipsen. Het is niet abnormaal dat je'r één of meerdere over plooit bij het verwijderen van een oud vliegwiel. Warmte, een paar tikken of een losschieten met een boulonneuse willen soms ook wel es helpen.

6V vliegwiellen voor 17mm conussen (o.a. VNA, VBB, VLB,...) hebben altijd een singeerring. Modellen met binnendraad voor magnetische ontstekingen op 17mm conussen bestaan volgens mij niet (Pinasco, Vespatronic, VMC... hebben wél elektronische alternatieven).  Ventilatoren zijn wél inwisselbaar en kosten maar een paar €'s

Moeilijk warm starten kan ook aan de bobijn (vervangen) of gecorrodeerde contactpuntjes (beetje bijvijlen) liggen. Daarvoor hoeft je vliegwiel er niet per se af. Wat extra voorontsteking is niet per se een probleem als de Vespa verder jaren prima heeft gedraaid (geeft wat extra koppel). 

   

 

  

aangepast door Frederik9111
Link naar reactie
4 minutes ago, Frederik9111 said:

Nooit een pullytrekker gebruiken op de ventilator! Da's prutaluminium en is daarvoor veel te zwak -> gegarandeerd brokken.  

Dat kan ik ondertussen beamen. Ik ga een twee-armige trekker (100mm) bestellen om op het stalen vliegwiel te persen. Dan zou het los moeten komen. 

Vervolgens ga ik ook op zoek naar een andere schoepenwiel. Deze is niet heel zwaar beschadigd, maar toch. 

Bedankt voor de reacties!

Link naar reactie

Heren, nogmaals dank. 

 

Het verhaal is nog weer een slag interessanter geworden: zoals ik het nu zie heb ik geen losse alu fan op een stalen vliegwiel:

Is jullie dit bekend en in hoeverre plaatst dit alles in een ander daglicht?

20201007_135652.jpg

20201007_135623.jpg

Link naar reactie
1 uur terug, Chiel zei:

... en in hoeverre plaatst dit alles in een ander daglicht?

Nope, just 'tzelfde 😐 

Link naar reactie

Ok apart, nu evt een poging wagen met poelietrekker?

Wat ik wel eens heb gezien, maar moet je met beleid doen, rustige tik geven op de as met stalen hamer, daarmee kan de roestlas tussen vliegwiel en as geschrokken worden. Maar kan als je het verkeer doet ook in 1 keer je krukas verkloten.

(even op googlen)

Dus eerst maar poelietrekker kijken of dat lukt.

Zoniet dan is de enige optie slopen en nieuwe krukas en vliegwiel. (oftewel complete revisie vh blok )

Link naar reactie

Als je de 2 Armige  polie trekker hebt , deze plaatsen een beetje aanspannen dat er druk op staat en dan achteraan een kleine tik met een hamer geven terug wat bij spannen en weer een kleine tik enz enz 

grtz sidvespa 

  • Like 1
Link naar reactie
3 minuten geleden, sidvespa zei:

Als je de 2 Armige  polie trekker hebt , deze plaatsen een beetje aanspannen dat er druk op staat en dan achteraan een kleine tik met een hamer geven terug wat bij spannen en weer een kleine tik enz enz 

grtz sidvespa 

Idem, maar ook zet ik de vespa op de zijkant en gebruik ook kruipolie.  

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...