Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Ervaringen, informatie en meningen gevraagd mbt vespa sprint 125


Linn

Aanbevolen berichten

Beste mede forumleden,

Al meer dan een half jaar overweeg ik de aanschaf van een nieuwe (of zo goed als nieuwe) Vespa Sprint 125. Ik zou graag via dit topic ervaringen van mensen met deze prachtige motorscooter willen horen. (Het gaat mij niet om de 50cc modellen, ik heb alleen interesse in de 125cc)

Even een kort inkijkje in mijn overweging: Tot ongeveer een jaar geleden heb ik met heel veel plezier met mijn rode PX150 gereden. Ten opzichte van verschillende andere motoren die ik heb gereden, was dit echt het summum van genot. De tweetakt geur, het geluid, het handschakelen, het uiterlijk, de ervaring en het gevoel, werkelijk fantastisch :) Totdat ik op een regenachtige dag door gripverlies tijdens remmen bijna viel en mijn PX nog net rechtop sturend over een (gelukkig lege) weghelft van tegenligger en daarna het trottoir op kon rijden, waar gelukkig ook geen voetgangers liepen. Geen gewonden en geen schade gelukkig. Ik heb er daarna nog tweemaal mee gereden, maar ik was mij zo bewust van mijn kwetsbaarheid en het ontbreken van ABS dat ik het plezier niet meer terug kon vinden. Ik heb de PX verkocht en daarna alleen nog Vespa filmpjes op youtube gekeken. Toch blijft Vespa mij aantrekken en mij iedere keer als ik er een zie rijden een glimlach bezorgen die blijft totdat ‘ie uit mijn zicht is verdwenen.

Er gaat dus weer een nieuwe Vespa in mijn garage komen, dat staat vast. Ook staat vast dat er ABS op moet zitten. Ik ben in het bezit van een motorrijbewijs, dus het gaat ook een motorscooter worden en geen 50cc. Het wordt dus een moderne Vespa. Het Sprint model vind ik in ieder opzicht prachtig, al blijft er voor mij 1 punt van twijfel: het vermogen (en de beperkte snelheid). Mijn PX zal qua vermogen en snelheid ongeveer gelijk zijn aan de Sprint 125 en daar heb ik niet echt last van het kleine vermogen gehad, maar ik miste wel dat kleine beetje extra om op de autosnelweg lekker mee te kunnen (100km/u was de max). Van de andere kant: ik rij eigenlijk bijna nooit autosnelweg... Maar die paar keren dat ik er even op moest, voelde ik mij door het beperkte vermogen niet echt op mijn gemak.

Nu weet ik dat een GTS 300 of GTV 300 eigenlijk de perfecte Vespa zou zijn voor wat ik hierboven beschrijf. Genoeg vermogen en snelheid om zelfs op de autosnelweg mee te kunnen, ABS, mooi design en Vespa-feeling. Maar het is het uiterlijk van het Sprint model wat ik zo mooi vind... Als er een Sprint 300 zou bestaan, zou ik geen moment twijfelen of uitstellen en reed ik er nu een heerlijk avondrondje mee ipv hier op het forum te typen ;) Maarja, die bestaat (nog) niet. Vandaar dat ik nieuwsgierig ben naar de ervaringen van mede forumleden. Ik dank jullie alvast hartelijk voor het delen van jullie ervaringen.

Vriendelijke groeten, Linn

  • Like 2
Link naar reactie

Ben reeds een jaar in het bezit v een Sprint 125. Nooit een andere motor gehad en ook geen rijbewijs dus kan niet vergelijken. 

Voor mij rijdt ie zeer lekker. Tot 80km/u geen probleem... en ervaar nooit echt gebrek aan vermogen. 100 haalt ie zeker wel met wat moeite. Zeer wendbaar, beter dan de gts op dat vlak denk ik en voor de Vlaamse binnenbanen zeker genoeg.

Maar bergop op 90 banen zou het toch iets meer mogen zijn - in de Ardennen op een grotere baan regelmatig vol open waarbij de fut er uit is. Op de snelweg heb ik nog niet gedaan - lijkt me niet echt aangenaam met een smallframe tussen de vrachtwagens en ook daar waarschijnlijk underpowered. Moet wel zeggen ik mijd zelf zo veel mogelijk grote wegen... Ik rij liever op mijn gemak.

Heb ook de banden vervangen door de city grips die op de gts liggen, een wereld van verschil - veel stabieler.

Ik ben zelf ongeveer 1m86 en voor mij is de zithoogte bij zeer lange ritten (5-7u) wat aan de lage kant en door de vorm van de zit wat krap naar voren... De gts is wat langer en precies een tikje hoger qua zit. (Officieel even hoog maar toen ik testte leek me die conformtabeler.)

Ik overweeg zelf om mijn motorrijbewijs te halen en zou dan de 300 overwegen... Doch zou de sprint zeker houden want hij rijdt best wel lekker.

 

aangepast door dvsp
  • Like 2
Link naar reactie

Veel dank voor de tijd die je hebt genomen om jouw ervaringen met mij te delen DVSP :)

Ik ben vandaag naar Solo Italiano in Maastricht gegaan, Victor de eigenaar nam uitgebreid de tijd om mij te informeren over zijn ervaringen met de 125cc modellen. Ik had eigenlijk gehoopt dat hij een Sprint of Primavera 125 had staan in zijn zaak waarop ik een proefritje kon maken, maar helaas was dit niet het geval. Wel heeft hij mij beloofd om in zijn netwerk te vragen aan een 125 bezitter of ik een klein proefritje mag maken, hij belt mij er op korte termijn over terug om een afspraak daarvoor te maken.

Wordt vervolgd dus :)

Tot die tijd hoor ik nog graag de ervaringen van anderen!!

Hartelijke groeten, Linn

  • Like 1
Link naar reactie
  • 10 maanden later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...