Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vragen afstelling


Lewis'86

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

Ik zit dus met parmakit, reed valve met DR350 en mrp spruitstuk, Polini vlakschuif 30mm.. Ik had al opgemerkt dat na stilleggen altijd wat benzine rond spruitstuk zat, maar verder geen aandacht aan gegeven. Blokje stond perfect afgesteld met anderhalve toer luchtschroef uitgedraaid. Ging superhard, als ik wou dan ging hij in de eerste 2 versnellingen op het achterwiel, reageerde heel direct en reed bijgevolg vrij agressief. Opeens na 500km viel hij gwn stil... Na lang zoeken (carb uitgekuist, pakkingen vervangen, tank behandeld, nieuwe leidingen...) kwam ik opeens bij een barst in mijn spruitstuk. Ik zat dus met valse lucht en reed er dus al enige tijd mee. misschien dat de barst opeens was toegenomen waardoor hij was stilgevallen en niet meer deftig wou draaien/opstarten.

Nu heb ik nieuw spruitstuk CNC gekocht van MRP en de vespa startte onmiddellijk en rijdt heel betrouwbaar.. MAAR als ik nu de carb afstel moet ik deze 4 toeren (?!) uitdraaien om beste resultaat te bekomen... heb sproeier al verkleind naar 128 (was 130) maar blijft nodig om evenveel uit te draaien (volgens aanwijzingen van parmakit moet sproeier tss 128 en 138 zijn bij deze setup..). Daarenboven is hij ook zijn vinnigheid kwijt.. hij rijdt niet meer agressief en voorwiel zou ook niet steigeren. 

 

Hebben jullie enig idee aan wat dit zou kunnen liggen of wat ik kan nakijken? Ik heb de benzineleiding iets ingekort, kan dat een probleem vormen? Ik begrijp er niks van..

Link naar reactie
9 uur geleden, janvda zei:

Zou in theorie wel kunnen, beetje valse lucht meetrekken, meer lucht = grotere knal = meer power 

Dan zou hij voordat de barst ontstond net zo gereden moeten hebben als nu met het nieuwe spruitstuk.

Als dat absoluut niet zo is dan zul je verder moeten zoeken...

Link naar reactie
  • 5 weken later...

Ik heb een dikkere benzineslang gestoken en probleem was opgelost! Eigenlijk te dik voor benzine ingang, maar met een sluitring toch passend kunnen maken.

De voorgeschreven bougie (BR9ES) blijft echter wit zien bij mijn parmakit cilinder, ik vrees dat de voorontsteking iets te vroeg staat. Ik heb ook gezien dat de stator helemaal naar recht is gedraaid, wat volgens enkele filmpjes wil zeggen dat hij op 18° staat? Is het voldoende met die 1mm te verdraaien zodat hij op ongeveer 19° staat (staat zo voorgeschreven)? Of moet ik ook iets doen met het vliegwiel? Anders moet ik opnieuw veel gerief bestellen (stroboscooplamp, gradenboog, bougiestopper, ..).

Iemand zei me dat ik de spie moet uithalen en zonder moet installeren op een andere stand en gwn heel hard moet aanspannen.. Lijkt me toch vreemd. Ik heb al tutorials bekeken van SIP enzo maar geraak er toch niet goed aan uit. Ze draaien met gradenboog om de huidige ontstekingsgraad te vinden, maar op zich verandert er dan toch niks aan de stand van het vliegwiel? Of ben ik verkeerd?

Of woont er iemand in Oost-Vlaanderen waar ik even kan langskomen om (betalend) hulp te krijgen hiervoor? Uiteraard volledig ingepakt zoals de coronavoorschriften.

Alvast bedankt voor de hulp! Van niets kunnende, naar een volledige vespa opbouwen :P

Link naar reactie

Welke elektronische ontsteking heb je gestoken (bajaj, vespatronic, ....)  

De enige correcte manier om een elektronische  voorontsteking juist te zetten is met een stroboscoop lamp. 

1° gaat de kleur van je bougie niet maken.  Heb je nu al een grotere hoofdsproeier en / of relantiesproeier geprobeerd? 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
9 uur geleden, Lewis'86 zei:

Ik heb een dikkere benzineslang gestoken en probleem was opgelost! Eigenlijk te dik voor benzine ingang, maar met een sluitring toch passend kunnen maken.

De voorgeschreven bougie (BR9ES) blijft echter wit zien bij mijn parmakit cilinder, ik vrees dat de voorontsteking iets te vroeg staat. Ik heb ook gezien dat de stator helemaal naar recht is gedraaid, wat volgens enkele filmpjes wil zeggen dat hij op 18° staat? Is het voldoende met die 1mm te verdraaien zodat hij op ongeveer 19° staat (staat zo voorgeschreven)? Of moet ik ook iets doen met het vliegwiel? Anders moet ik opnieuw veel gerief bestellen (stroboscooplamp, gradenboog, bougiestopper, ..).

Iemand zei me dat ik de spie moet uithalen en zonder moet installeren op een andere stand en gwn heel hard moet aanspannen.. Lijkt me toch vreemd. Ik heb al tutorials bekeken van SIP enzo maar geraak er toch niet goed aan uit. Ze draaien met gradenboog om de huidige ontstekingsgraad te vinden, maar op zich verandert er dan toch niks aan de stand van het vliegwiel? Of ben ik verkeerd?

Of woont er iemand in Oost-Vlaanderen waar ik even kan langskomen om (betalend) hulp te krijgen hiervoor? Uiteraard volledig ingepakt zoals de coronavoorschriften.

Alvast bedankt voor de hulp! Van niets kunnende, naar een volledige vespa opbouwen :P

op welk moment heb je de plugchop gedaan? 1x door de straat op  volgas of 20-30min goed warmgereden en een lang recht stuk volgas? 

Je mag mijn stroboscoop en gradenschijf wel lenen tot begin september, ik ben van st niklaas.

 

Link naar reactie
10 uur geleden, nero zei:

Welke elektronische ontsteking heb je gestoken (bajaj, vespatronic, ....)  

De enige correcte manier om een elektronische  voorontsteking juist te zetten is met een stroboscoop lamp. 

1° gaat de kleur van je bougie niet maken.  Heb je nu al een grotere hoofdsproeier en / of relantiesproeier geprobeerd? 

Groetjes, nero. 

Ik heb het blokje zo gekocht Nero, dus ik weet niet welke ontsteking het precies is..

Men raadt bij parmakit aan met mijn setup om bougie B9ES te gebruiken bij warm weer en B8ES bij -16 graden, sproeier tussen 128 en 138. Als ik bougie B9ES neem dan blijft die maar wit zien, ookal probeer ik op den duur met 142 sproeier. Ik kan ook de carburator niet perfect afregelen.. hij bereikt hoogste toerental enkel bij 4 slagen luchtschroef uit (das net niet volledig uitgedraaid). Verklein ik dan met sproeier tot 120 bijvoorbeeld, dan nog krijg ik de luchtschroef niet goed afgeregeld.

Ik krijg enkel de bougiekleur goed met een B10ES, maar ook dan kan ik nog steeds de carb niet goed afregelen..

Motor draait wel mooi en betrouwbaar, nergens lekkage. Nieuw spruitstuk, nieuwe carb, nieuwe benzinekabel.. dus die kan ik allemaal uitsluiten. Ik vond op het internet dat een witte bougie kan wijzen op mengsel te arm, bougie te warm of voorontsteking te vroeg. Vandaar ik nu toch eens voorontsteking wil checken. Maar ik vrees dat ik dat niet zal kunnen en motorhandelaren willen niet helpen met een oude vespa..

2 uur geleden, Frissenappel zei:

op welk moment heb je de plugchop gedaan? 1x door de straat op  volgas of 20-30min goed warmgereden en een lang recht stuk volgas? 

Je mag mijn stroboscoop en gradenschijf wel lenen tot begin september, ik ben van st niklaas.

 

Ja idd goed warm gereden en dan bij lang recht stuk vol gas en dan uitgelegd..

Merci voor het voorstel, ik denk er eens over na. Misschien dat iemand me nog wil helpen want zie er mij niet meteen man op :)

Ik ben zelf regio Lembeke dus misschien kan ik dichter nog iets gebruiken.

Alvast bedankt hé!

Link naar reactie

Een bevriende automechanieker zei me ook dat niet afregelbare carb kan liggen aan slechte voorontsteking. Hij zei dat het bij auto's soms ook voorvalt en dat 1 of 2mm verschuiven soms het probleem al kan oplossen. Of zal dit toch zoals je aangeeft niks van verschil geven?

 

Link naar reactie
21 minuten geleden, Lewis'86 zei:

Een bevriende automechanieker zei me ook dat niet afregelbare carb kan liggen aan slechte voorontsteking. Hij zei dat het bij auto's soms ook voorvalt en dat 1 of 2mm verschuiven soms het probleem al kan oplossen. Of zal dit toch zoals je aangeeft niks van verschil geven?

 

Het hangt er een beetje vanaf welke ontsteking erop steekt. Als het één is met een variabele ontsteking ga je met 1 mm verplaatsen weinig bereiken. 

Kan het niet zijn dat de carbu verkeerd afgesteld staat?  Dacht dat je bij dit model de vlotternaald kan verhogen of verlagen en nogal wat andere regelingen doen (andere gasschuif ed), maar dit zijn slechts gissingen, ik ben niet zo vertrouwd met dit soort carburators. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

 

13 uur geleden, Lewis'86 zei:

Een bevriende automechanieker zei me ook dat niet afregelbare carb kan liggen aan slechte voorontsteking. Hij zei dat het bij auto's soms ook voorvalt en dat 1 of 2mm verschuiven soms het probleem al kan oplossen. Of zal dit toch zoals je aangeeft niks van verschil geven?

 

Lijkt me dubbel. Je mengsel zal misschien wel goed zitten alleen merk je dat niet door de verkeerde voorontstekingshoek.

Zoals Nero zegt, die 1e graad gaat het verschil niet maken. De gasnaald heeft dacht ik enkel invloed op het middenbereik ( bij dellorto vhsb toch), gasschuif eerder op het lage bereik en kortere veer op kot open( de schuif gaat verder open).

Bij jou staat de regel vijs aan de kant van de luchtfilter en niet aan de inlaatzijde je dient dus omgekeerd te regelen. Als deze aan de luchtzijde ( dus voor de venturi staat) dien je deze IN te draaien om je mengsel rijker te maken en dus uit om je mengsel armer te maken. Aangezien ze redelijk ver uitgedraaid staat denk ik dat daar je probleem misschien uit voortkomen.
Ik was met mijn vhsb ook aan het sukkelen tot Sara van the ring ding ding shop dit haarfijn uitlegde. Als je twijfelt zou ik je scooter door haar op de testbank laten afregelen. Dan zit je qua afstelling goed + je weet ineens wat je motor van vermogen levert en hoe je powerband er uit ziet.

Link naar reactie

Ik heb gespeeld met gasnaald, sproeiers ..

ik wil hem wel afregelen zoals het principe: verhoging toerental, luchtschroef dichtdraaien tot de motor bijna stilvalt en dan terug rustig kwartje per kwartje opendraaien tot de motor het hoogste toerental bereikt. Wel, dat is altijd met 4 toeren open 🤷🏻‍♂️ 
 

maar bedankt voor de tip! Misschien neem ik beter eens contact op met die Sara!

Link naar reactie
2 uur geleden, Lewis'86 zei:

Ik heb gespeeld met gasnaald, sproeiers ..

ik wil hem wel afregelen zoals het principe: verhoging toerental, luchtschroef dichtdraaien tot de motor bijna stilvalt en dan terug rustig kwartje per kwartje opendraaien tot de motor het hoogste toerental bereikt. Wel, dat is altijd met 4 toeren open 🤷🏻‍♂️ 
 

maar bedankt voor de tip! Misschien neem ik beter eens contact op met die Sara!

Dan regel je enkel je ralentiesproeier af. 1/3 gas is je ralentiesproeier, vanaf 2/3 neemt de hoofdsproeier het over. Je mag dan wisselen van hoofdsproeier wat je wil, je zal altijd die 4 toeren houden..

Nu, de ralentiesproeier lijkt me dan te groot te zijn. Begin met een  maatje kleiner en de hoofdsproeier vergroot je net tot ze bij volgas precies inhoudt, dan 1 of 2 maatjes verkleinen en dat zou het moeten zijn.

Link naar reactie

ok thanks, ik probeer het morgen!  Eens kijken of mijn polini een ralentiesproeier heeft morgen! Ik dacht enkel hoofd en nevensproeier.. (of is die laatste dan de ralentiesproeier?). 

PS: ik verhoog het toerental wel stationair maar tot vrij hoge toeren.

@nero : zie je adhv deze foto welke ontsteking ik heb? ik zag er nergens een merk opstaan, zelf niet op de achterkant..

IMG_8243.jpg

aangepast door Lewis'86
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...