Jump to content
Vespaforum.be
Sign in to follow this  
Yvdp

Vespa motor draait niet goed

Recommended Posts

Hallo iedereen, 

ik heb een Vespa 150 gl uit 1960. Mijn Vespa heeft altijd goed gereden, tot gisteren. Na een half uur rijden is hij stil gevallen en kreeg ik hem niet meer in gang. Naar huis gebracht met de camionette, de dag erna proberen starten. Hij start weer, maar de motor trekt niet aan in toeren, hij ‘bokt’ als het ware. Een ganse zondag geprobeerd, heeft twee keer opgepakt in toeren en dan draait hij normaal. Als je hem daarna stillegt, dan draait hij opnieuw niet meer zoals het hoort. Bougie geeft vonk en is niet vettig. Carburator eruit gehaald, geen verstopping. Wanneer de motor bokt, is er veel throwback van benzine. Als hij normaal draait is er geen throwback. Luchtfilter niet gereinigd, omdat het er op zich proper uitziet. Benzine is vers.  Iemand een idee?

Share this post


Link to post

Spie van de krukas gebroken? 

Share this post


Link to post

Of condenser stuk.

Share this post


Link to post

Zal mijn gedacht zijn zeker of gezichtsbedrog maar het lijkt of het vliegwiel omgekeerd draait.  In dat geval idd de vliegwielspie gebroken. 

Groetjes, nero. 

Share this post


Link to post

Ik heb het ook nu pas gezien, maar op het filmpje lijkt het inderdaad alsof het omgekeerd draait. 

Dit is dus wanneer hij normaal draait en overgaat naar het ‘bokken’. 

Share this post


Link to post

Het lijkt een probleem met benzinetoevoer te zijn, maar als ik de banjo er af haal loopt de benzine er uit aan honderd per uur. Gas werkt, choke werkt,...

Edited by Yvdp

Share this post


Link to post

luchtbel in je benzineleiding aan de bovenkant? Haal je tank er eens uit?

Share this post


Link to post
1 uur geleden, Yvdp zei:

Het lijkt een probleem met benzinetoevoer te zijn, maar als ik de banjo er af haal loopt de benzine er uit aan honderd per uur. Gas werkt, choke werkt,...

Moest het een (te weinig aan) benzineprobleem zijn zou de motor voor het stilvallen even hoger in toeren gaan.  Dit lijkt hier niet het geval. 

Het lijkt me eerder een ontstekingsprobleem of een probleem ter hoogte van de cilinder. 

Heb je de halvemaanspie al nagekeken op het vliegwiel, de condensor, de hoogspanningsbobijn, de contactpunten, ... 

Groetjes, nero. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Veel dingen om te checken, ik weet alvast waar te beginnen. Alleszins allemaal al bedankt voor de goeie raad. 👌  Ik hou jullie op de hoogte. 

Ontluchting is het alvast niet. 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...