Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa motor draait niet goed


Yvdp

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen, 

ik heb een Vespa 150 gl uit 1960. Mijn Vespa heeft altijd goed gereden, tot gisteren. Na een half uur rijden is hij stil gevallen en kreeg ik hem niet meer in gang. Naar huis gebracht met de camionette, de dag erna proberen starten. Hij start weer, maar de motor trekt niet aan in toeren, hij ‘bokt’ als het ware. Een ganse zondag geprobeerd, heeft twee keer opgepakt in toeren en dan draait hij normaal. Als je hem daarna stillegt, dan draait hij opnieuw niet meer zoals het hoort. Bougie geeft vonk en is niet vettig. Carburator eruit gehaald, geen verstopping. Wanneer de motor bokt, is er veel throwback van benzine. Als hij normaal draait is er geen throwback. Luchtfilter niet gereinigd, omdat het er op zich proper uitziet. Benzine is vers.  Iemand een idee?

Link naar reactie

Ik heb het ook nu pas gezien, maar op het filmpje lijkt het inderdaad alsof het omgekeerd draait. 

Dit is dus wanneer hij normaal draait en overgaat naar het ‘bokken’. 

Link naar reactie

Het lijkt een probleem met benzinetoevoer te zijn, maar als ik de banjo er af haal loopt de benzine er uit aan honderd per uur. Gas werkt, choke werkt,...

aangepast door Yvdp
Link naar reactie
1 uur geleden, Yvdp zei:

Het lijkt een probleem met benzinetoevoer te zijn, maar als ik de banjo er af haal loopt de benzine er uit aan honderd per uur. Gas werkt, choke werkt,...

Moest het een (te weinig aan) benzineprobleem zijn zou de motor voor het stilvallen even hoger in toeren gaan.  Dit lijkt hier niet het geval. 

Het lijkt me eerder een ontstekingsprobleem of een probleem ter hoogte van de cilinder. 

Heb je de halvemaanspie al nagekeken op het vliegwiel, de condensor, de hoogspanningsbobijn, de contactpunten, ... 

Groetjes, nero. 

  • Like 1
Link naar reactie

Veel dingen om te checken, ik weet alvast waar te beginnen. Alleszins allemaal al bedankt voor de goeie raad. 👌  Ik hou jullie op de hoogte. 

Ontluchting is het alvast niet. 

Link naar reactie
  • 2 weken later...
2 uur geleden, Filipx zei:

Welke halvemaanspie gebruik jij Pieter voor je GS150. Deze van mij is net afgebroken. T was een kleiner model dan dat voor PX

Ik gebruik de grotere die erin passen maar slijp ze af tot max een paar mm uit de krukas komen. Of je kan ze ook bij bvb Maskes bestellen; https://www.klassiekevespaonderdelen.nl/Webwinkel-Product-90055141/Vliegwiel-spie-GS150.html

Let op, de dikte moet juist overeenkomen met de spiegleuf, anders kan je binnen de kortste tijd een nieuwe krukas kopen.  :)

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...