Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa pk50 zonder vonk


Bart92

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

 

Zo'n drie jaar geleden kocht ik mijn eerste Vespa PK50xl. Sinds die tijd is dit forum een belangrijke bron van informatie geweest. Nu ik wat groter onderhoud heb gedaan aan de brommer heb ik jullie hulp nodig om de brommer weer rijdend te krijgen. Daarom dit topic. 

Een paar weken gelden kwam ik langs de kant van de weg te staan. Mijn PK verloor topsnelheid en toen ik even gestopt was voor een korte pauze kreeg ik hem niet meer gestart. De kickstart blokkeerde op de hoge positie. Na de cilinder verwijderd te hebben kwam ik er achter dat de messing drijfstanglagers uit de krukas waren. Gevolg was enorm veel speling op de drijfstang. Daarop heb ik de carter uit elkaar gehaald en de krukas vervangen. Afgelopen weekend heb ik de carter weer in elkaar gezet en mechanisch lijken de problemen verholpen. Behalve dat ik nu geen vonk meer heb! 

Een nieuwe bougie, bobine en een nieuwe pick-up verhelpen het probleem niet. Ook heb ik gecheckt of de groene draad vonkt als je deze bij het blok houdt, maar ook dan krijg ik geen vonk.

Ik heb nergens kabelbreuken kunnen vinden en weet inmiddels niet meer waar ik moet zoeken. Heeft iemand tips?

Alvast bedankt. 

Gr.
Bart

Link naar reactie

Ik ben inmiddels iets verder en ik heb wat meer informatie

Tussen het vliegwiel en de kruk zit een messing plaatje. Op het vliegwiel staat XPK en is dus eigenlijk voor oudere type PK50's. Ik heb een ontsteking met 6 draden en 4 spoelen. de pickup heeft een schuine kant. In de stekker zitten drie draden (groen, blauw en zwart). 

Als ik het vliegwiel aandrijf met een boormachine dan krijg ik op de rode en witte draad die naar de bobine gaan ca 4 volt. Op de witte en groene draad krijg ik niks. Als ik de weerstand meet, dan meet ik op de pickup (rood en massa) 56ohm. De weerstand van de ingepakte ontstekingspoel (groen en massa) krijg ik niet gemeten. 

Het probleem zit dus volgens mij in die ingepakte ontstekingspoel en ik vrees dat ik de stator moet vervangen. Aan de buitenkant van die ontstekingspoel zie en meet ik namelijk geen kabelbreuken. 

Als ik de stator vervang, past deze ontsteking dan bij het XPK vliegwiel? De pickup is namelijk anders. 

Alvast bedankt!

 

 

 

 

Link naar reactie

Goed om te weten dat het aantal magneten in het vliegwiel moet corresponderen met het aantal spoelen op de statorplaat. 

Ik heb de diameter van de krukas nog eens opgemeten en zowel de nieuwe als de oude krukas zijn 20mm. het messing plaatje lijkt er tussen te zitten om de afstand van het vliegwiel tot de carter te vergroten. Hoe dat nu zit met types en modellen snap ik niet meer. 

Weet iemand waar ik een passende ontsteking kan vinden?

Bedankt!

Link naar reactie

Messing plaatje is vreemd. 

Past je vliegwiel zonder dit plaatje ? Lijkt op een DIY conversie van 20mm vliegwiel op 19 mm krukas. Hoewel je wel een 20mm  krukas lijkt te hebben als ik het goed kan zien 

Link naar reactie

Ik heb er een nieuwe vliegwielspie (halve maan) in gezet. Die past goed. 
De rode witte en groene draad heb ik doorgemeten. Geen kabelbreuken en geen sluiting. 

Toevoeging: als ik het vliegwiel zonder het messing plaatje monteer, dan loopt het vliegwiel aan tegen de zijkant van de spoelen. Het vliegwiel zit dan dus te dicht op de carter.

 

aangepast door Bart92
Toevoeging
Link naar reactie
  • 3 weken later...

Opgelost!

Vandaag heb ik nog eens goed naar de stator gekeken. Nadat ik de isolatielaag van de ontstekingsspoel verwijderd had, kon ik op sommige wikkelingen wel een weerstand meten van 450ohm. De breuk zat in de laatste wikkeling van de spoel. De breuk is gesoldeerd en daarna heb ik de spoel opnieuw geïsoleerd. 

Nu alles weer in elkaar zit heb ik een eerste korte testrit gemaakt en rijdt hij weer als vanouds. 

Bedankt voor jullie hulp!

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...