Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Koppeling fluit. Ofzo iets v50 sepcial


ArjenE

Aanbevolen berichten

Hallo liefhebbers, even een vraagje, wie weet kan iemand me hier mee helpen.

Zet ik de 50 Special op blokken en netjes de 4 versnellingen door zonder bijgeluiden. Ga ik met mijn kont op de brommer zitten dan word het gieren/fluiten. (of hoe het heet). Ik noem het maar fluiten. Koppeling op laten komen in zijn een geeft al duidelijk het geluid. en blijft eigenlijk in elke versnelling doorgaan. ja in zijn 4 met 45 op de teller is het zo ver mogelijk weg. Maar door de versnellingen heen blijft het door "gieren" Ik heb het in een video gezet. Zie hieronder de link naar de video en luister

Video: https://streamable.com/7k1irz

Wie o wie herkend het, en kan me op de goeie weg helpen voordat ik de koppeling er onder weg haal.

Alvast bedankt.

 

Link naar reactie

je hebt zoiezo een pk kickstarter onder de scooter. gezien de traanplaat misschien wel een pk blok. Het klinkt (gokje) als een rechte vertanding in plaats van een schuine vertanding. Die rechte vertanding brengt krachten beter over dan schuine Ipv schuine nadeel is dat ze meer herrie maken. Zie het alsof je auto in achteruit rijdt, het geluid. Dat is ook een rechte vertanding. 

aangepast door Daan
  • Like 1
Link naar reactie

Vandaag voorzien van nieuwe SAE30 , en geen oplossing.

@Daan ja eindelijk ! Ik probeer al dagen het geluid te "beschrijven" gewoon achteruit rijden in de auto 🙂 dat is precies wat ik bedoel !

Rechte vertanding dus. Bedoel je hiermee het primaire tandwiel?

V50/PK50 blok/kickstarter. mmmm dat is een goeie, Even het serienummer van de blok nakijken:

photo_2020-06-13_15-10-39.thumb.jpg.f4dc4e3a317cda5f2ffc8233dde5f9fb.jpg

- Waar is het type nummer en serienummer... mmmmmmm

Bedankt voor jullie input !

 

 

 

aangepast door ArjenE
serie nummer foto toegevoegd
Link naar reactie

Klopt, ondertussen niet meer gekeken. Een pk50s heeft het nummer bovenop staan. 

Met vertanding bedoel ik de koppelingskorf en primair. Ik zou daar niet te veel aan doen. Verder heb je een foto van de voorkant en trommelkant. Het kan altijd gebeuren dat een carter niet fris meer is, het is lastig om dat een v50 carter te bemachtigen t.o.v. een pk50. Als ze 'het goed gedaan hebben, hebben ze alles over gezet. waardoor je de originele trommel kunt behouden. 

Link naar reactie

"Met vertanding bedoel ik de koppelingskorf en primair. Ik zou daar niet te veel aan doen"

Wel een "aaaahahahaha" geluid. alsof ik achteruit aan het rijden ben 🙂

@Daan Volgens mij bedoel je onderstaande tandwiel set toch ? waarbij volgens mij het primaire tandwiel in recht als schuine vertanding te krijgen is... En ik denk dat bij de laatste revisie er een rechte op is gezet. Maar ik heb nog een pk50S blokje liggen. Ik ga ze toch beide eens open trekken en zien of er een recht tandwiel in zit dan zet ik die van de pk50S wel over of ik zet er een snellere 16 tands op. Moet het blok toch even open om te kijken of ik van het "achteruitrijden geluid" af kan komen.

 

snel tandwiel voor Vespa PK50 / V50 / Special, nieuw!

  • Like 1
Link naar reactie

Toch een schuine (helical) primair tandwiel. Dan komt het geluid toch ergens anders vandaan. Onbelast rijden en schakelen (de scoot op blokken) geen issue. maar zittende op de scoot meteen bij het opkomen van de koppeling. Dus toch in de koppeling platen zoeken denk ik..

Link naar reactie

Ik zal eerlijk zijn, heb nog geen zin alles open te trekken :-), ja sorry heel eerlijk.

Maar het geluid lijkt toch meer uit de koppeling te komen, het klinkt als achteruit rijden. maar luster hier: https://streamable.com/zfhos0

bij opkomen koppeling in zijn 1. en dat geluid hou je dus door het schakelen heen en verdwijnt pas ergens in zijn 4 bij vol-gas/snelheid.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Misschien een beetje raar hoor maar bij de px en is het dat je tussen alle versnellingen een soort van vrij stand hebt. Als je niet goed schakelt en het schakekruis zit niet in de gekozen versnelling dan kan het blok vrij draaien zonder de achteras aan te drijven. Dit moet ook ander zou je tegelijkertijd twee tandwielen aandrijven en zou er iets kapot gaan.

Nu kan je natuurlijk bij het monteren van het blok 1 of meerdere tandwielen verkeerd om leggen waardoor ze: a te kort langs de andere lopen. b de mogelijkheid bestaat dat het kruis twee tandwielen tegelijk aangrijpt en c dat er 1 of meerdere tandwielen tegen de rand van de kerstboom aan liggen te ratelen.

Mogelijk is het volkomen onzin want ik ben niet zo thuis in de smallframes maar ik denk dat ze wat dit betreft niet zo heel veel verschillen.

In eerste instantie dacht ik hetzelfde als Daan, een rechte vertanding giert. Maar als dat het niet kan zijn tja.......  

  • Like 1
Link naar reactie
Op 18/6/2020 om 20:46, ArjenE zei:

Ik zal eerlijk zijn, heb nog geen zin alles open te trekken :-), ja sorry heel eerlijk.

Maar het geluid lijkt toch meer uit de koppeling te komen, het klinkt als achteruit rijden. maar luster hier: https://streamable.com/zfhos0

bij opkomen koppeling in zijn 1. en dat geluid hou je dus door het schakelen heen en verdwijnt pas ergens in zijn 4 bij vol-gas/snelheid.

Ik zou hem gewoon eens open trekken. Wat je gekocht hebt is sowieso een allegaartje. Als je scooter stationair loopt draait je koppelingshuis (en dus vertanding) gewoon mee omdat je primaire vertanding op je krukas zit en deze je koppelingshuis aandrijft. je schakelkruis staat in zijn vrij waardoor je dus niet vooruit rijdt. Verder draait alles in je blok(logisch vanwege de spatsmering in je blok). Ik denk dat je vertanding belast wordt bij indrukken van je koppeling, waar door je waarschijnlijk een lager met speling hebt. Sleutel eerst eens wat open (ook al heb je geen zin), of geef het uit handen. Er zit hier zoveel ervaring hier op het forum, dus grote kans dat het gewoon een rechte vertanding is en je na een revisie geen "raar geluidje" meer hebt in je sepcial.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...