Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Knipper schakelaar uit elkaar halen. Maar hoe


Bowyer

Aanbevolen berichten

Mijn knipper schakelaar is ziek. nu wil ik het ding uit elkaar hebben maar het lukt zo 1,2,3 niet om het printje plus schakelaar uit de behuizing te krijgen.

Is hier een handigheidje voor of is uit elkaar ook direct stuk? Wat dan betekent dat ik een ander moet kopen<_<

Link naar reactie

Gho, da's de moeite niet @Bowyer. Beter "frisse" contactjes en bekabeling voor de kost een paar euro's.

Bij sommige reeksen zit de cover ook vastgesmolten op het printplaatje.  

Link naar reactie

De kosten zijn ook zozeer het probleem niet. Het is meer dat ik er niet tegen kan dat het niet op een fatsoenlijke manier uit elkaar kan en onherstelbaar is.

Alles wat je uit china laat komen is op dezelfde gedachte gemaakt; Het is goedkoop dus in geval van stuk weggooien.

Hoe ingewikkeld kan zo een schakelaar zijn dat je niet een poging kunt doen om hem te herstellen.

Eén zijde van het printje is los van de behuizing alleen aan de kant waar de knop zit wil hij niet loskomen.

En natuurlijk alles wat je laat komen word weer 6 of 7 euro duurder vanwege verzendkosten en je moet weer extra zooi bestellen omdat je anders niet aan de 25 euro komt.

 

Het gaat trouwens om een PX200 van 94.

aangepast door Bowyer
Link naar reactie

Heeft niks met China te maken, zo heeft Piaggio het ontworpen, de PX generatie scooters is ongeveer gebouwd toen de weggooi cultuur begon in de design wereld, dus niet gemaakt om gerepareerd te worden.

(duidelijk verschil met de generatie scooters ervoor, Sprint/GL etc, waar wel vrijwel alles aan te repareren is)

Wat ook in die tijd voor het eerst op grote schaal werd gebruikt (jaren 70/80), goedkope plastics, leek op een nieuwe scooter heel wat, maar na een paar jaar zag het er niet meer uit, en breekt erg snel!

Gelukkig is dat nu verbetert, met sterkere plastic soorten.

  • Like 1
Link naar reactie

Ik bedoelde zeker niet dat Piaggio dit uit China heeft laten komen maar wel dat het de zelfde kwaliteit is. Maar dat geef je zelf ook al aan.

Inmiddels doet de schakelaar het wel weer. Ik heb alle contacten waar ik bij kon opnieuw gesoldeerd en alles werkt weer.

Vreemde was natuurlijk dat er op zich niets te zien was aan de contactpunten maar dat er bij het doormeten wat twijfelachtige resultaten te voorschijn kwamen.

Heel bijzonder trouwens dat voor en achter apart geschakeld zijn in de schakelaar. Je zou denken dat dat eenvoudiger kan. Ik vraag mij dan ook af wat daar de gedachte achter is.

  • Like 1
Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Ik denk dat mijn probleem van geen pinkers achteraan ook met de schakelaar te maken heeft. Ik meet geen stroom bij draaiende motor op de twee draden die voor links en rechts achter bedoeld zijn. Zo kom ik hier terecht en lees dat het printplaat niet uit de behuizing kan. 
mvg Arno 

7AAAB696-6A3B-41D8-B120-9027DD4D8C3C.jpeg

Link naar reactie

Volgens Haynes Repair WD40 of contactspray gebruiken. Ik heb de schakelaar niet moeten vervangen. Een nachtje laten rusten met ruim contactspray gespoten en de volgende dag terug normaal werkende pinkers voor en achteraan. En inderdaad voor en achter is gescheiden in de schakelaar om welke reden dan ook.  
mvg Arno 

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...