Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Hallo iedereen


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik ben Sebastiaan (Harleyman) 33jaar en heb onlangs eindelijk 1 van mijn jongensdromen laten uitkomen.

Ik heb een Vespa PK50XL gekocht!

f0yol70zz.jpeg
 

De Vespa is voor zover ik begrepen heb compleet gerestaureerd en niet lang daarna in een showroom beland waar deze een aantal jaren heeft gestaan.

De Vespa ziet er dus nog bijzonder goed uit maar heeft wel een aantal kleine probleempjes/verbeterpunten.

1van deze dingen is de speling op het balhoofd welke ik maar niet opgelost krijg...

Ik heb de boel gedemonteerd en kwam erachter dat het onderste lager niets heeft wat deze op zijn plek houd dus ongeacht hoe strak je de balhoofdmoer aandraait, de vork blijft bewegen in het balhoofd.

Nu heb ik een nieuwe balhoofdlager set gekocht waarbij een ring zit die onderin het balhoofd past en die wel het lager op zijn plek houd.

Ik heb deze ring in het balhoofd geperst en de vork weer gemonteerd. Nu is de speling eruit maar komt de vork (de dikte van deze ring) lager uit in het balhoofd waardoor de bovenste balhoofdmoer niet meer kan worden gemonteerd en natuurlijk ook het stuur er niet terug op kan...

Nu hoop ik dat iemand mij kan vertellen waar dit fout gaat? 

p7niql.jpeg


 

  • Like 2
Link naar reactie

sfzjsiwrig9ha.jpg

 

tqr2gtpm.jpg

Zoals op de tweede foto te zien is kan ik het lager dus ruim een centimeter naar links en rechts bewegen... met die bus erin word hij conisch gecentreerd maar dan komt mijn vork zo laag in het balhoofd dat de bovenste balhoofd moet niet meer past en het stuur uiteraard ook niet...

Link naar reactie

😄Gek verhaal, de lager zitting moet je iig in het frame persen, daar heb je speciale tools voor oa te koop bij Scooter Center Koln of Sip. Je moet wel weten wat je doet, want bij verkeerd gebruik kan je de schaal ook met behulp vd tool er scheef in persen.

Die lager zitting hoort erin! Wellicht heb je de zitting lang niet ver genoeg erin geplaatst? 
Om het monteren vd zitting makkelijker te maken kan je de plek waar die zitting erin hoort geperst te worden, goed voorverwarmen met een electrische verfafbrander.

(pas wel op voor je lak)

Mits je de juiste lager en lagerschaal/zitting set hebt gekocht, zou alles goed moeten passen.

Let wel goed op dat de lagerschaal niet schuin komt te zitten, door bv met een nylon hamer, om de beurt op 3 plekken op het lager te hameren, zodat de schaal/zitting mooi geleidelijk in het frame terecht komt. 
Komt de schaal behoorlijk schuin te zitten, dan niet verder slaan, maar schaal/zitting eruit halen, alles schoonmaken, opnieuw verhitten, en opnieuw proberen.

Makkelijkste zou wel zijn als je dit doet terwijl het frame op de kop is geplaatst, stevig staat, en er aan de stuurkant iets onder is geplaatst. (blok hout oid) Aangezien het slaan met de hamer zonder die steun eerder voor schade aan het frame/lak kan zorgen, en het blok hout eronder de montage vd schaal makkelijker maakt.

(en normaal gesproken doe je de montage van deze schalen na een complete revisie het liefst als er nog niks is gemonteerd, dus bv zonder motorblok/tank/zadel etc)

Mocht je dit nog nooit gedaan hebben, dan zou ik adviseren de montage door bv Maskes (of gelijkwaardige Belgische Vespa winkel) te laten doen, die kunnen de montage ook wel doen, zonder dat het blok gedemonteerd hoeft te worden, aangezien ze deze reparatie al een paar honderd keer hebben gedaan vermoed ik.

  • Like 1
Link naar reactie

Hallo Niels_1977,

Bedankt voor het zeer uitgebreide antwoord.

Ik ben bekend met de manier waarop een lagerzitting geplaatst moet worden en heb deze ook maximaal in het frame geperst gehad.

Echter wat ik boven aan draad tekort kom is precies de dikte van deze zitting, ik vermoed dat degene die de bromfiets gerestaureerd heeft om die reden ook de zitting weg heeft gelaten... beetje jammer...

Ik vermoed dat ik een verkeerd type vork voor dit frame heb, of zijn hier geen verschillende types in?

Link naar reactie

Heb je een foto vd bovenkant vd vork, wellicht is een deel vh schroefdraad eraf geslepen?

In dat geval gewoon andere vork kopen en plaatsen, zijn niet zeldzaam!

Kan je fotos vd vork plaatsen, vd bovenkant, en tpv de swingarm waar het wiel ongeveer zit?

Dan kunnen de kenners wel zeggen of dat de juiste vork is voor deze Vespa.

(en Maskes vlakbij Breda kan je iig helpen met dit probleem)

aangepast door Niels_1977
Link naar reactie

Uiteraard gebruik ik maar 1lager.

De schroefdraad lijkt mij ook intact.

Ik heb nu de ring (lagerzitting) afgedraaid tot een minimale dikte zodat het conische gedeelte nog wel netjes intact is gebleven.
Terug geperst en de boel weer gemonteerd. Nu past het allemaal perfect!

Het probleem is dus in ieder geval opgelost. Vermoeden dat ik een verkeerde vork heb blijft echter wel.

Allemaal bedankt voor de moeite!
 

Zojuist tijdens de testrit viel mij op dat de knipperlichten af en toe aan en uit gingen, een soort flikkeren  zegmaar... ook het lampje op het dashboard  brand soms lichtjes en flikkert dan feller.

toevallig een bekend probleem?

 

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...