Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Zuigerveren vse1m


Wilby

Aanbevolen berichten

Ik heb hier een VSE1M blok dat onder een Spaanse P200E Iris zat. Scooterhelp zegt PX200E Arcobaleno van 1984 maar VSE1M verwijst naar Rally 200.

Ik zoek de zuigerveren hiervoor, zien er nogal speciaal uit, bovenste is 2mm met een opstaande rand, onderste is 1,6mm,  beiden hebben geen uitsparingen voor de pinnetjes in de zuiger.

Ik zoek trouwens ook een vliegwiel voor dit blok. 

Iemand een tip. 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_2287.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_2284.jpg

Link naar reactie

Weet je zeker dat dat een normale/standaard PX200 cilinder is? Ziet er eerder uit als Malossi/Polini etc.

Heb ook eens een spaans Iris blok gereviseerd, was gewoon standaard PX 200 cilinder.

Als de grondplaat gewoon de bekende Ducati grondplaat is, zou een Piaggio/Ducati vliegwiel moeten passen. 
De Iris motoren zijn vrijwel identiek aan de Piaggio motoren, enige verschil wat ik heb kunnen vinden is de bevestiging vd primair die iets anders is (de zekeringsclip tpv moer onder remdeksel ontbreekt), en het feit dat er onder het vliegwiel in het carter schroefdraden (6 ipv 3) zitten voor zowel femsa als ducati ontsteking.

Overigens zijn die VSE1M nummers in Spanje niet gebruikt voor zover ik weet (was 73M e.d.) dus de kans bestaat dat je gewoon een Piaggio blok hebt. (of die Piaggio blokken zijn gebruikt bij de laatste reeksen Motovespa Iris scooters, om de schappen in de magazijnen/fabrieken leeg te krijgen)

  • Like 1
Link naar reactie

Het zal waarschijnlijk geen originele zuiger zijn, is een Malhe, boring is 66,9. 

Het is duidelijk een Italiaans blok, op de grondplaat en het vliegwiel staat het teken van Piaggio, is dat dan sowieso een Ducati ontsteking?

Link naar reactie

Nou, dat dan weer niet perse, omdat bij de modernere Spaanse Iris blokken ook gewoon Ducati is gebruikt. (en geen Femsa, Femsa meen ik tot aan de DN 200 Motovespas)

Wat ik wel eens heb begrepen, er werden voor de laatste series Iris Motovespa scooters, exact dezelfde blokken gebruikt als voor de scooters van de Italiaanse Vespas, die werden zelfs door Piaggio aan Motovespa geleverd.

Theoretisch is het een Motovespa blok, als er een Motovespa nummer in staat, dus 73M, 77M etc. 
 

Maar wat ik ook heb gehoord, bij de laatste series Motovespa Iris en Vespa PX, hebben de Italianen maar wat gedaan omdat de schappen leeg moesten. 
Dus het zou goed kunnen dat dit blok wel bij de scooter hoort, en bv rechstreeks uit Italie aan Motovespa is geleverd.

(de cilinder is denk ik hoe dan ook niet origineel, en tussentijds gewisseld)

Om een voorbeeld te geven vd Italiaanse willekeur, ik heb een PX200 blok die oorspronkelijk hoorde bij een PX200 uit 1989 van Piaggio/Vespa (geleverd in UK), waar het serienummer nooit in het blok is gestanst! :lol:

  • Like 2
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...