Jump to content
Vespaforum.be
Bella1

Vervangen remmen

Recommended Posts

Posted (edited)

Hello allen,

ben de remen gaan vervangen van mijn voorwiel van mijn vlb1t

de hub kreeg ik er relatief snel af, dan ging 't allemaal vanzelf.

nu zit ik een beetje vast wanneer ik de remtrommel er opnieuw wil opzetten.

iemand tips?

Edited by Bella1

Heb je de remkabel ontspannen ? Ofwel de regelvijs  helemaal indraaien of nog beter uw kabel los maken van uw rem .als de rem ook maar een klein beetje open staat kan het zijn dat de klok niet op zijn plaats kan 

grtz sidvespa

Merci voor de reactie.

ik heb er nog even naar gekeken en ik denk dat ik hier wat meer duiding moet geven.

ik heb de vork een tweetal jaar geleden vervangen door een bajaj.

ik denk dat het probleem daar ligt. De nieuwe remblokjes liggen aan de onderkant in de weg. De oude remblokjes waren niet over de hele lengte 2 mm dik. Aan de onderkant waren die 1mm afgesleten. Ik vermoed dus dat ik hier met het probleem zit dat de as niet helemaal 100% in het middelpunt zit.

maar hoe los ik deze nu op...?

Welke remblokken heb je gestoken? Merk en model?

Deze op de eerste foto

op de tweede foto zijn het de oude

CC3A7740-9BAD-42EB-B180-B3BA62FD42EC.jpeg

7B030174-08D1-45E9-8E2A-C170A083405F.jpeg

Als ik de wieldraagarm meet dan zie ik een verschil van een paar milimeter, zie foto’s...

kan ik deze beter vervangen dan?

A2D0FAC3-4B7D-4B9F-9F2D-FC92C7F3D1B8.jpeg

88C3FA4B-D49E-4B1C-B31D-B8029F6A2626.jpeg

Update: daar bij bajaj hadden ze die metalen clipkes van de remschoentjes er niet opgezet.

Dan was er ook geen wrijving regen de remtrommel.

Mocht ik van u zijn zou ik een originele, en in goede staat verkerende swingarm op de Baja vork zetten. 

Wat jij aan het meten bent met je latje heeft geen enkel nut, je gaat een afgewerkt vlak gaan meten tov een onbewerkt vlak van een gietstuk.

De afmetingen die je toont zijn waardeloos.

Dat Gietstuk is niet bedoeld om precies te zijn, enkel de afgewerkte vlakken zijn belangrijk.

Aan de remblokken zal het niet liggen. Monteren, raakvlakken met krijt kleuren en dan de remtrommel monteren, aanspannen en enkele keren ronddraaien terwijl je de remblokken tegen de trommel duwt. Dan kan je zien waar het krijt weg is van de remblokken en kan je ofwel de remblokken wat bijwerken (hoek breken met een ruwe vijl) of spelen met de metalen dikteplaatjes tussen de remblokken en de bewegingsarm.

• Like 1

Bij het afmonteren van mijn voorwiel, ontdekte ik dat er al geen dikteplaatjes op de remschoenen waren.

waarschijnlijk draaide het wiel niet. De remschoenen zelf zijn ook al helemaal afgeveild.

met nieuwe remblokken én dikteplaatjes krijg ik er de remtrommel er gewoon niet op

Op 8/6/2020 om 09:27, Speedracer zei:

Wat jij aan het meten bent met je latje heeft geen enkel nut, je gaat een afgewerkt vlak gaan meten tov een onbewerkt vlak van een gietstuk.

De afmetingen die je toont zijn waardeloos.

Dat Gietstuk is niet bedoeld om precies te zijn, enkel de afgewerkte vlakken zijn belangrijk.

Aan de remblokken zal het niet liggen. Monteren, raakvlakken met krijt kleuren en dan de remtrommel monteren, aanspannen en enkele keren ronddraaien terwijl je de remblokken tegen de trommel duwt. Dan kan je zien waar het krijt weg is van de remblokken en kan je ofwel de remblokken wat bijwerken (hoek breken met een ruwe vijl) of spelen met de metalen dikteplaatjes tussen de remblokken en de bewegingsarm.

Ter info: ik heb een originele vork op de kop kunnen tikken.

de remtrommel "sleept" niet, en uit pure nieuwsgierigheid heb ik die ook maar eens afgemeten. En daar staat de as helemaal mooi in het middelpunt.

• Like 1