Jump to content
Vespaforum.be
stroobants

Timing voor beginner ;)

Recommended Posts

Ik was al n tijdje hulp aan het zoeken om mijn ontsteking af te regelen maar kon niemand vinden dus alles zelf maar aangekocht.

pistonstopper, timinglamp en zelf een disc afgedrukt.

Info komt van scooterhelp, sip, YouTube en dergelijke.

Nu komt het dat ik een leek ben en ze het op elk filmpje anders uitleggen en ik in de war ben ;)

andere schijven, berekeningen ...

ik zou graag willen naar 14 graden (malossi 172 kit voor t5) willen. Hier eenoverzicht van wat ik doe, en wou graag weten als ik op goede weg ben.

 

1) plaats pistonstop en draai  met klok mee tot stop en zet schijf op 0
 

2) draai tegen de klok tot stop en noteer de waarde = 274 graden 

3) deel 274 door 2 = 183 graden (zou TDC zijn)

markeer op Carter een streepje(=tdc)

4)verwijder pistonstopper en zet timing disc op 0 bij tdc

5)van hier 14 graden tegen de klok indraaiden en streepje op vliegwiel en carter

6) kijken met lamp als deze lijnen overeenkomen en anders statorplaat enkele graden met de klok meedraaien ?

 

 

 

 

722C5EF0-B7C2-44F5-99A8-45738F174954.jpeg

Share this post


Link to post

Bijna goed volgens mij, ik kom alleen op een andere TDC.

 

Stap 1 en 2 zijn goed:

stap 3: Verschil tussen 0 en 274 = 86  86/2 = 43

tdc = 360 - - 43= 317 of 274 + 43 = 317

je kunt TDC alleen markeren zonder pistonstopper, dus die na stap 2 verwijderen

tdc markeren op je Carter en ook de 0 graden markeren op je vliegwiel. 

stap 4 vanaf de TDC markering 14 graden links je timing markeren. 
 

nu startten en met de stroboscoop kijken of je marketing op het vliegwiel gelijk is aan je markering op je Carter. 
 

Zo niet je stator naar links of rechts bijstellen. 1 mm per graad afwijking 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Nog even onduidelijk, volgende gevonden..

waarom zet hij in de laatste stap zijn timing rechts van tdc lijkt me toch logisch dagbesteding links van tdc staat


To get to say 18 degrees BTDC for example, rotate the flywheel COUNTER CLOCKWISE 18 degrees from your new TDC mark... Mark the flyweel.. this number will be to the RIGHT of your TDC mark on the flywheel.
 

What you'll need:
* Degree wheel
* Pointer (wire / coat hanger)
* Piston stopper
* Something to mark the cae and flywheel with (Sharpie / tiny paint brush / file etc.)


1 - Put the degree wheel on your crank / flywheel.

2 - Set up a pointer (piece of wire or coat hanger) on a flywheel cover screw.

3 - Put a piston stopper in the sparkplug hole. 

4 - Roate the crank CLOCKWISE until the crown of the piston hits the stopper and it stops.

5 - Set the degree wheel to 0 (with the pointer) (Be careful not to move the degree wheel independantly of the flywheel when you're rotating the flywheel)

6 - Rotate the crank / flywheel COUNTER CLOCKWISE until it stops.

7 - Write this number down (we'll call this "number 1")

8 - Subtract "number 1"from 360 (the result will be "number 2")

9) Divide "number 2" by 2 (the result will be "number 3")

10 - Add "number 3" to "number 1" (the result will be "number 4")

11 - Remove the piston stopper.

12 - Continue to rotate the crank past where you stopped COUNTER CLOCKWISE until your degree wheel reads "number 4" at the pointer you've made out of a wire) 

13 - Mark your flywheel and case here.. this is TDC.. 

Done!... It's that easy! ti.gif 



To get to say 18 degrees BTDC for example, rotate the flywheel COUNTER CLOCKWISE 18 degrees from your new TDC mark... Mark the flyweel.. this number will be to the RIGHT of your TDC mark on the flywheel.


... and if you doubt youself, look in the head with a flahslight and you piston should be right up at the top.. if it isn't you've done something wrong. 

Share this post


Link to post

Bekijk dit filmpje eens ( eventueel een paar keer ) hier heb ik mijn mosterd gehaald :rolleyes:

 

 

 

grtz sidvespa

Share this post


Link to post
3 uur geleden, stroobants zei:

waarom zet hij in de laatste stap zijn timing rechts van tdc lijkt me toch logisch dagbesteding links van tdc staat

Lijkt me ook vrij onlogisch om je timing na TDC te zetten

Share this post


Link to post
1 uur terug, koeno83 zei:

Lijkt me ook vrij onlogisch om je timing na TDC te zetten

Tenzij je graag achteruit rijdt...

Share this post


Link to post
Op 6/6/2020 om 22:24, Frederik9111 zei:

Tenzij je graag achteruit rijdt...

wel lastig aantrappen.

 

Is 14 graden ook niet een beetje weinig. alle px zitten standaard op 18 en de 200 zelfs op 23 graden btdc.

Share this post


Link to post

T5 met Malossi is 13, 14°

 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...