Ga naar inhoud
Vespaforum.be

V50 special trekt traag op


marbok

Aanbevolen berichten

Mijn herbouwde 1981 50 special trekt erg traag op. Er zit een nieuwe standaard carburateur op, nieuwe zuiger en cilinder enz. Maar om een beetje door te rijden moet ik de choke er bij pakken. weet iemand wat ik kan doen om dit te verbeteren? 

Weet iemand hoe ik de choke hendel kan vast zetten? ik moet deze bij het starten vast houden omdat het zo soepel gaat dat deze meteen terug springt als ik het los laat. Misschien 1 of ander rubbertje dat ik vergeten ben?

v50-special.jpg

Link naar reactie

Dat van de choke, hoort eigenlijk zo. Je kan wel het schoefje (De chokegeleider) in je carburateurruimte wat vaster zetten. Dan heeft de chokeveer meer moeite om terug te veren. 

Het feit dat je je choke tijdens het rijden moet gebruiken, en (ervan uitgaande) dat je alles nieuw en goed hebt gemonteerd. Wil zeggen dat je een te kleine sproeier hebt geplaatst, dus pas op met vol gas rijden, anders krijg je een vastloper. Als je dit soort delen monteert altijd even kijken naar de kleur van je bougie en een grotere of kleinere sproeier plaatsen. 

 

  • Like 1
Link naar reactie

bedankt Daan, het is een nieuwe carburateur afgesteld volgens het boekje. Ik snap je uitleg en dat zou ook mijn gedachte zijn. Maar ik wil niet direct afwijken van de standaard. Ik zal de bougie eens nakijken en een andere sproeier plaatsen. eens zien of dat werkt.

Link naar reactie
7 uur geleden, marbok zei:

bedankt Daan, het is een nieuwe carburateur afgesteld volgens het boekje. Ik snap je uitleg en dat zou ook mijn gedachte zijn. Maar ik wil niet direct afwijken van de standaard. Ik zal de bougie eens nakijken en een andere sproeier plaatsen. eens zien of dat werkt.

Afwijkend kan zeker hoor, afhankelijk van cilinder/uitlaat/luchtfilter etc kan het zijn dat je afwijkt van de standaard, doorgaans wijken nogal wat italiaanse voertuigen af van de standaard.. 

Ooit eens een fiat panda geweten waarvan de ruitenwissers actief werden als je naar links pinkte.

zuiders temperament noemen ze dat geloof ik

  • Haha 1
Link naar reactie

Hoi Frisse,

de mijne is ook een V5B3T en te klopt: t wijkt af. Er zat een 19/19 carb op, bedrading voor knipperlichten maar alleen gaten aan de achterkant, geen claxon maar wel draden (nu vervangen door een mooie chromen bel), motorblok met ander nummer dan type plaatje, allerlei gaten in de bil (zie foto) waar misschien beugels op hebben gezeten alleen kan ik ze nergens in een shop vinden. Dus ik ga maar wat zoeken en uitproberen.. 

Link naar reactie
3 uur geleden, marbok zei:

allerlei gaten in de bil (zie foto)

je hebt een duitse uitvoering. Er zijn 4 kipperlichtjes gemonteerd geweest, waar de gaten zitten. Twee achter en twee aan het stuur. Ik denk ik heb er nog een setje, als je iets zoekt.

deze: https://www.scooter-center.com/de/blinker-oem-qualitaet-vespa-v50-4-fach-blinkanlage-mit-e-pruefzeichen-9520153?number=9520153

maar met armtjes, die er niet bijzitten

Link naar reactie
3 uur geleden, marbok zei:

Hoi Frisse,

de mijne is ook een V5B3T en te klopt: t wijkt af. Er zat een 19/19 carb op, bedrading voor knipperlichten maar alleen gaten aan de achterkant, geen claxon maar wel draden (nu vervangen door een mooie chromen bel), motorblok met ander nummer dan type plaatje, allerlei gaten in de bil (zie foto) waar misschien beugels op hebben gezeten alleen kan ik ze nergens in een shop vinden. Dus ik ga maar wat zoeken en uitproberen.. 

Een 19.19 carb op een v5b3t is allesbehalve standaard. Ik gok dat het ook geen 50cc cillinder is dan? Op wat baseer je je dan als zijnde 'het boekje'?

Vooralsnog volg ik Daan  Op een shb carburator werkt de choke als mengsel verrijker. Als je vanaf 3/4 gas choke gebruikt en hij rijdt effectief beter dien je een grotere sproeier te plaatsen.

De gaten wijzen inderdaad op een duitse uitvoering met pinkers.

Ik geloof dat een bromfiets in duitsland tot 80cc mag hebben dus misschien werd de 50 special daar als 80cc met shb 19.19 fabrieksaf geleverd. Maar dat weet @LordHelmchenmisschien beter.

Link naar reactie

bedankt, klopt het is een duitser. dat plaatje van moped-museum verduidelijkt het direct. ik ga de blinkers er niet op zetten want ze zijn lelijk (mijn mening). Met de revisie van de motor is er een nieuwe 50cc cilinder/zuiger op gegaan. of het oude een 80 was kan ik niet meer controleren maar zou me niet verbazen. 

Bedankt @LordHelmchen en @Frissenappel ik ga wat sproeiers proberen.

Link naar reactie
9 minuten geleden, marbok zei:

bedankt, klopt het is een duitser. dat plaatje van moped-museum verduidelijkt het direct. ik ga de blinkers er niet op zetten want ze zijn lelijk (mijn mening). Met de revisie van de motor is er een nieuwe 50cc cilinder/zuiger op gegaan. of het oude een 80 was kan ik niet meer controleren maar zou me niet verbazen. 

Bedankt @LordHelmchen en @Frissenappel ik ga wat sproeiers proberen.

50cc met 19.19 is wel redelijk overkill. Dan schakel je beter over naar een 16.16 of 16.10

aangepast door Frissenappel
Link naar reactie
2 uur geleden, Frissenappel zei:

50cc met 19.19 is wel redelijk overkill. Dan schakel je beter over naar een 16.16 of 16.10

Klopt, na revisie liep het niet en heb ik er originele 16/10 op gezet. Alleen nu is het wat traag aan het gas.

1 uur geleden, LordHelmchen zei:

De V50 was in duitsland altijd 50cc, het speciale an deze duitse uitvoering is, dat ze al 12 V heeft.

Ja, precies, de 6v lampjes die er volgens het boek in moeten, branden direct door ;-)

Link naar reactie
1 uur terug, marbok zei:

Klopt, na revisie liep het niet en heb ik er originele 16/10 op gezet. Alleen nu is het wat traag aan het gas.

Ja, precies, de 6v lampjes die er volgens het boek in moeten, branden direct door ;-)

16.10 op 50cc is standaard hoofdsproeier 53 maar ben ook al 54 en zelfs 57 tegengekomen.

Die 6v lampjes branden op 6v ook door, leve het 'zelfregulerende systeem'. Als ze blijven doorbranden moet je de massa controleren. Extra weerstand = hogere stroom 

 

  • Like 1
Link naar reactie

Bij een tweedehands Vespa zal de setup vrijwel nooit meer standaard zijn, dus je daar op focussen is nutteloos. 
De enige methode is alles zelf controleren, heb je de cilinder zelf gemonteerd? Nee?

Dan dus alsnog checken of het echt een 50cc is.

Zo ja, dan zou de combi met de 16/10 carb goed moeten zijn.

Een andere oorzaak van slecht lopen vd scooter zou kunnen zijn, vervuilde sproeiers, of ergens een luchtlek.

Link naar reactie
Op 8/6/2020 om 11:28, Niels_1977 zei:

Bij een tweedehands Vespa zal de setup vrijwel nooit meer standaard zijn, dus je daar op focussen is nutteloos. 
De enige methode is alles zelf controleren, heb je de cilinder zelf gemonteerd? Nee?

Dan dus alsnog checken of het echt een 50cc is.

Zo ja, dan zou de combi met de 16/10 carb goed moeten zijn.

Een andere oorzaak van slecht lopen vd scooter zou kunnen zijn, vervuilde sproeiers, of ergens een luchtlek.

Vergeet een andere vertanding niet, vooral in combi met de uitlaat. alles standaard, zou in zijn 4 wat weerstand moeten leveren. 

Link naar reactie

Brommertje loopt prima (40-50km/u) maar reageert traag op gas. Ik heb zelf nooit brommer gereden maar ben meteen naar motor gegaan en heb wel een moderne vespa. Dus misschien ligt het aan mij.

Cilinder zelf gemonteerd. Is 50cc.

Nieuwe standaard carb 16/10. moet nog iets grotere sproeier uitproberen.

Uitlaat is standaard.

Vertanding heb ik niet gecontroleerd. 

 

Link naar reactie

Een te grote vertanding heeft een hogere eindsnelheid, maar doet daar lang over. 

 

Tja, als je motor gewend bent en je stapt over op een v50. Dan weet ik waar het aan ligt. Ik heb er diverse, maar rij er nooit op.

Link naar reactie

Wat Daan zegt lijkt mij ook het meest logisch. Simpelweg een andere cilinder op een scooter zetten zonder de vertanding vd primair/koppeling te controleren is niet handig.

Aangezien dit een duitse Vespa is geweest, en de grotere carb (19/19) een hint geeft naar origineel een grotere cilinder, zal de primair vertanding daar ook bij horen, en  de verkeerde vertanding zijn voor 50cc. 
Dus of de vertanding aanpassen (moest daar het blok voor uit elkaar? Revisie van smallframe blok is alweer paar jaar terug voor mij), of simpelweg nieuwe dr80 cilinder en 19/19 carb terug monteren (mooie tour combi) en wordt met de juiste uitlaat niet opgemerkt.

Link naar reactie

Jij snapt hem, Niels! 

En alle nieuwe spullen in het te koop topic aanbieden. zijn er straks 2 mensen geholpen! 

  • Haha 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...