Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Elektra schema


Bowyer

Aanbevolen berichten

Heren en dame(s),

 

Ik ben op zoek naar een schema wat kwa kleuren overeenkomt met mijn px200 van 94.

Alle schema's die ik tot nu toe gevonden heb kloppen niet. Of dit nu op scooterhelp was of hier op het forum of op modern vespa of andere er klopt altijd iets niet.

Is dit gebruikelijk en mag je de rest er gewoon zelf bij fantaseren of heb ik ergens een geheime site gemist die alleen toegankelijk is als je het adres inklopt met uw linker kleine teen.

Wat ik tot nu toe heb kunnen vinden en wat het er het dichtste bij komt is deze;

1023486782_schemapx200.thumb.jpg.e73a3a10a911823b9cd8ad615e2de8e1.jpg

 

Wat ik hier mis zijn een rode en grijze draad  die aan de connector achter de neus zitten en die bij mijn px samen met de draad voor de linker knipper het kastje in verdwijnen.

Ik heb deze nog nooit gebruikt en heb ook geen idee waar dit voor moet dienen. Wel ziet het er origineel uit, ze zitten met de originele pinnen in de connector en ook netjes samen met de pinkerdraad in een kunststof hoesje.

 

Verder vraag ik mij dan af of zoals het in het schema staat ik na vervanging van een 3 pins voor een 5 pins spanninsregelaar een accu zou kunnen plaatsen zonder verdere aanpassingen.

Hier is in het verleden al veel over geschreven oa op het gsf waar een mooi schema staat waarbij er een aantal extra draden en wat aanpassingen gedaan worden om die accu te kunnen plaatsen.

Als ik dit schema zie dan zou dat voor mij niet nodig zijn.

Je zou dan bijvoorbeeld dit kunnen aanpassen en vervolgens de blauwe draad bij de ontsteking afkoppelen en op de accu aansluiten zodat ledverlichting mogelijk is.

Hoewel ik dan niet zie wat de voedende draad van bijvoorbeeld het remlicht is.

Mocht iemand ideeën hebben dan hoor ik het graag.

 

 

aangepast door Bowyer
Link naar reactie

Kan iig 2 antwoorden geven, rode en grijze draad in handschoenenvak zijn bedoeld voor een pieper die aangeeft dat je knipperlicht aanstaat. Erg irritant wbt geluid, maar kan je aansluiten. (leuk bij een tourtocht voor de rest vd club :lol:)

En wbt led, dat kan je op een wisselstroom circuit ook gewoon gebruiken, bovendien verbruikt led veel minder dan de lampen die er origineel in zitten, dus wbt stroom verbruik is het zelfs beter dan de originele verlichting.

(ik heb op een Vespa van 1961, met kabelboom voor dat type, zonder aanpassingen led verlichting geplaatst die zowel voor 6 als 12 volt werkt, doet het nu al een paar jaar, ondanks dat de oude grondplaat met punten ontsteking de stroom niet heel verfijnd afleverd bij de led lamp! :lol:)

Een accu aansluiten kan altijd, wel bij de plusdraad er een zekering tussen zetten. (is origineel ook zo)

Misschien kan je de kabelboom voor een Vespa origineel met accu vergelijken met de kabelboom voor jou scooter, om te zien waar de verschillen zitten.

  • Like 1
Link naar reactie

Niels, dank je wel voor de reactie.

wat betreft de led-verlichting aan te sluiten zonder accu werd mij ernstig afgeraden inderdaad ivm de niet verfijnde afgifte van de generator.

Volgens mij is buiten de claxon er geen wisselstroom op een px en ik denk eigenlijk dat er op de jouwe ook een gelijkrichter zit voor je verlichting. Althans dat was op mij Gla van 1960 wel het geval.

Ook vraag ik mij dan af of ik voor elke pinker een ballast moet plaatsen om voldoende stroom over het knipper relais te trekken.

Je laatste opmerking snijd hout alleen kan ik niet een juist schema vinden voor de mijne en dus ook niet voor 1 met accu.

 

aangepast door Bowyer
Link naar reactie

Ja klopt, zit idd een gelijkrichter tussen, maar dan nog is die afgifte niet verfijnd.
Met accu is idd aan te raden!

(Leds zijn  bv ook ideaal bij een 6 volt systeem waar de grondplaat vrij weinig stroom levert)

 

Poeh, wbt ballast bij de pinkers geen idee, ik zie online genoeg voorbeelden van mensen die er simpelweg een led lampje in doen, en dat is alles. Maar das op eigen risico natuurlijk. Led verlichting kan iig verrassend veel hebben. (mits van goede kwaliteit)

 

Ok, ik heb de versie met accu, ik zal komende week eens zoeken naar het stroom schema.

Link naar reactie

Zonder e start dus zonder accu.

Hoezo trouwens?  Ik begrijp de vraag niet helemaal, het schema wat ik er bij heb staan is zonder en zonder.

 

@ Niels, het schema wat jij er nu bij zet lijkt heel aardig te kloppen. Morgen overdag nog eens kijken bij de scooter.

Nee toch niet dit is met accu en de mijne zonder ook kloppen de gebruikte kleuren naar de diverse delen niet.

aangepast door Bowyer
Link naar reactie
7 minuten geleden, Bowyer zei:

Zonder e start dus zonder accu.

Hoezo trouwens?  Ik begrijp de vraag niet helemaal, het schema wat ik er bij heb staan is zonder en zonder.

Ik vroeg het maar even omdat er ook non-estarters met accu bestaan he.

Zou’t deze kunnen zijn? 
 

image.thumb.jpeg.167df7262c5b57da5d496ecd53a67edc.jpeg

Link naar reactie

Vandaag aan het stoeien geweest en eigenlijk zijn het schema wat ik gepost heb en het schema van Frederik9111 gelijk op wat details na.

Wat dan blijft is de vraag of als je een accu plaats zoals in mijn schema en dan de voedende draad naar de rest aan de accu hangt of dat zou werken?

Link naar reactie

Een beetje domme vraag misschien hoor. 
Hoe hebben de pinkers in de billen hun massa?

Voordat ik aan het opknappen gegaan ben zat het met draden en lossen stekers onder de billen.

Nu heb ik alles weer terug origineel gemaakt en zit het hele spul ook weer lekker in de verf dus vandaar mijn vraag hoe het zit met massa voor de achterste pinkers. Voor heb ik vanaf de pinkers een extra massa aansluiting gemaakt naar de draadboom.

Aan de achterkant wil ik dat liever niet omdat er dan weer een draad los onder de billen hangt wat natuurlijk niet echt elegant is.

 

Dus hoe?

Link naar reactie

De massa van het pinkerlampje zit vast aan 1 van de 2 boutjes waarmee de pinkerbehuizing op de bil zit. Onrechtstreeks op het chassis dus. Na herlakken is het soms nodig wat verf weg te krabben voor een goed metaal-metaal contact. Extra massakabeltjes leggen lukt ook maar is niet origineel.

807344C9-4497-4FF4-B9E8-1A66D5D99AAF.jpeg

aangepast door Frederik9111
Link naar reactie

Bedankt voor je reactie, eigenlijk is dit niet wat ik wilde weten. Dat de massa van de pinker via het boutje gaat is mij bekend.

Daar zat in de vorige situatie ook 1 van de losse kabeltjes aan vast.

De vraag is eigenlijk hoe de bil massa maakt naar het kader. In mijn idee kan dat eigenlijk alleen maar bij de veer.

Alle andere delen zijn middels rubbers geisoleerd  of stroomvoerend.

Dat zou beteken dat ik de lip waar de veer op draagt zou moeten ontdoen van de lak.

Link naar reactie
Op 1/6/2020 om 09:35, Wilby zei:
Your profile is 50% complete!
 
olympium

pinkers

Door olympium, 12 januari 2016 in P-Forum 

 

Kijk hier eens.

thx heeft weer iets duidelijk gemaakt.

 

Iemand nog ideeen over het aansluiten van de verlichting op de optionele accu.

En hoe komt de wisselspanning bij de regelaar? Gaat dat via de schakelaar op het stuur? De gele draad?

Klopt het als ik ze dat de grijze draad de afgeregelde voeding is voor alle verlichting?

aangepast door Bowyer
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...