Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Kleur vespa gl 150


Didier67

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ben totaal nieuw in de wereld van de vespa,

momenteel ben ik trotse eigenaar van:  VLA1T bouwjaar 1963 de 150 GL  met trapezium koplamp.  aangezien de vespa opnieuw gespoten zal worden vind ik nergens terug welk originele kleuren er waren voor dit model    iemand wist mij de vertellen enkel in het ivoor kleur    bij het demonteren zag ik op verschillende plaatsen " bordeaux rood"  kleur tevoorschijn komen.   de ene maal zie ik de velgen in het kleur van de vespa    en ook soms in het velgen grijs kleur       wil de vespa zoveel mogelijk naar zijn originaliteit krijgen    misschien kan dat ook interessant info zijn 

Chassisnr: VLA1T *012675*   Motornr: VLA1M *014586*

Thx 

 

Link naar reactie

Ferm… maar volgens mij moet dat neuzeke der ni af zulle :-)

  • Haha 1
Link naar reactie
2 hours ago, Stevo VS said:

Rood werd vroeger gebruikt als grondverf vind je ook terug aan de binnenkant van de billen

Zo rood? Denk dat daar die nocciola zou moeten onderzitten. En da’s veel bruiner. 

Link naar reactie

De vorige persoon die de vespa heeft gerepareerd was zeker niet volgens de regels van de kunst 

Het beenschild was op verschillende plaatsen krom   laat sta van het plamuur werk die gedaan was    de kniestootrand was vast geschroefd om op zijn plaats een beetje te kunnen houden

het laswerk vond ik niet naar behoren    vandaar nieuwe uitdaging :rolleyes: en ga we over naar een degelijke restauratie   om een mooie nieuwe toekomst te geven  aan de bolide :rolleyes:

 
 

Onderkant voor forumvespa.jpg

Onderkant vespaforum 2.jpg

Forum vespa 4.jpg

Forum vespa 3.jpg

  • Verward 1
Link naar reactie

Wat een prutswerk! Hopelijk niet teveel voor betaald? 

Anders terug naar vorige eigenaar en geld terug! Als je niet heel bedreven bent in laswerk en plaatwerk, dit aan een degelijk bedrijf overlaten,

temeer omdat dat voor toekomstige verkoop belangrijk gaat zijn!

aangepast door Niels_1977
Link naar reactie
11 uur geleden, Didier67 zei:

Het beenschild was op verschillende plaatsen krom   laat sta van het plamuur werk die gedaan was    de kniestootrand was vast geschroefd om op zijn plaats een beetje te kunnen houden

Gelukkig was het geen “verborgen” plamuur project. Zorg idd dat hier een goede lasser aan gaat werken want ook de bodemplaat en beenschild behoren tot de constructie van de Vespa.

Heb je voor het demonteren gekeken of het frame nog wel recht is en of de wielen en voorvork er recht onderzaten? Anders heb je zo een volgend probleem...

  • Like 1
Link naar reactie

Zo, jij bent de komende dagen ook van de straat. Succes, ben benieuwd naar de vorderingen.

  • Like 1
Link naar reactie

Advies; wil je jezelf heel veel tijd en geld besparen? Scoor ergens een ander frame!

Moet dit project perse gerestaureerd? (van erfenis oid?)

Laat dit door een Vespa restaurateur doen, niet goedkoop, maar dan is de restauratie tenminste degelijk, en nog enigszins het geld waard. 
(alhoewel ik denk dat bv Maskes je meteen zou adviseren een ander frame te zoeken! :lol:)

Link naar reactie

Als ik de volgorde in de foto's goed bekijk is de topicstarter zélf met de slijpschijf aan de slag gegaan? Kan dat kloppen?

De laatste foto oogt bijzonder griezelig, maar toch lijkt het erop dat de tunnel en de interne ribben nog okay zijn. Haal de rest van het (overduidelijk al opgelapte) beenschild en treeplaat er es correct af (laspunten uitboren en de rest open bijtelen) en post dan nog es opnieuw een foto.

Mits wat geluk en een paar maanden elbow grease valt er mogelijk nog wat van te maken met een volledige nieuw beenschild van stuur tot motorophanging. Er zijn lasklare combi's op de markt te vinden. 

 

 

aangepast door Frederik9111
  • Like 1
Link naar reactie

En het logo klopt ook niet, is van een Motovespa 150S...:lol:

Check ook eens goed de locatie van het framenummer, er bestaat een kans dat het nummer er later ingelast is.

(of iemand heeft uit luiheid het verkeerde logo gebruikt, maar dan is het niet perse logisch dat je een spaans logo gebruikt, de S van 150S is er recent afgeslepen? :lol:)

Als ik me niet vergis werd bij Piaggio zelf nooit het type nummer op het beenschild gezet, was alleen bij Motovespa of andere derivaten.

Dus er bestaat een kans dat je een Spaanse Vespa hebt! 

Link naar reactie

Laat je niet ontmoedigen, lijkt erger dan het is. zolang de tunnel structureel ok is zit je goed

Om goed te zijn kan je het frame best laten stralen, je kan een buisje tussen tunnel en zadelbevestiging punten zodat het niet vervormd. wel eerst beenschild proper langs de tunnel afslijpen, spotlasjes uitboren en met een scherpe beitel of luchtdrukbeitel af tikken. zo komt je frame netjes terug van de straler.

Belangrijk is dat je eerst de stuurkolom uitlijnt voor je het nieuwe beenschild er op last. Dit kan je doen met bv een laserwaterpas en een liniaal. indien vervormd bijbuigen met een lange buis.  Beenschild+ neusje is wat, max 200euro in totaal? succes om een goed frame te vinden voor die prijs.

Al bij al is een nieuw beenschild naar mijn ervaring op een halve dag zeker geïnstalleerd. gebruik het juiste gereedschap en nauwkeurig en dan valt het goed mee.

Lood, plamuren en schuren is veel meer werk.

courage

  • Like 3
Link naar reactie

heb al de onderdelen besteld     blij dat je het vertelt van de stuurkolom ga dat zeker bekijken     restauratie werk heb ik in het verleden gedaan maar dan vooral aan Volvo PV 444  PV544   P1800es Amazon Duett     ben niet bang van dit project en ik hou ervan een tweede leven te geven :-)

In de linkse achterbil aan de binnenkant staat het nr: LA15609 ingeponst  heeft dat met het kleur te maken ?

thx voor het antw

 

Link naar reactie
Op 29/5/2020 om 11:11, Frederik9111 zei:

Als ik de volgorde in de foto's goed bekijk is de topicstarter zélf met de slijpschijf aan de slag gegaan? Kan dat kloppen?

De laatste foto oogt bijzonder griezelig, maar toch lijkt het erop dat de tunnel en de interne ribben nog okay zijn. Haal de rest van het (overduidelijk al opgelapte) beenschild en treeplaat er es correct af (laspunten uitboren en de rest open bijtelen) en post dan nog es opnieuw een foto.

Mits wat geluk en een paar maanden elbow grease valt er mogelijk nog wat van te maken met een volledige nieuw beenschild van stuur tot motorophanging. Er zijn lasklare combi's op de markt te vinden. 

 

 

Hoi,

Zal ik zeker foto's plaatsen   

De bestelling was ondertussen gedaan   toch thx voor de link   ;-) 

En van de slijpschijf heb je dat goed gezien :-)

Grtz

Link naar reactie
22 uur geleden, Niels_1977 zei:

En het logo klopt ook niet, is van een Motovespa 150S...:lol:

Check ook eens goed de locatie van het framenummer, er bestaat een kans dat het nummer er later ingelast is.

(of iemand heeft uit luiheid het verkeerde logo gebruikt, maar dan is het niet perse logisch dat je een spaans logo gebruikt, de S van 150S is er recent afgeslepen? :lol:)

Als ik me niet vergis werd bij Piaggio zelf nooit het type nummer op het beenschild gezet, was alleen bij Motovespa of andere derivaten.

Dus er bestaat een kans dat je een Spaanse Vespa hebt! 

Hoi,

de motornr en het chassisnr zouden samen behoren      heb eens goed gekeken als chassinr nadien zou ingelast zijn     is het zeer goed gedaan.    

zit hem in kleine ik denken dingen om te weten of hij echt zo origineel    vandaar dat ik zoveel mogelijk info tracht de verzamelen.

thx

Link naar reactie
18 uur geleden, Frissenappel zei:

Laat je niet ontmoedigen, lijkt erger dan het is. zolang de tunnel structureel ok is zit je goed

Om goed te zijn kan je het frame best laten stralen, je kan een buisje tussen tunnel en zadelbevestiging punten zodat het niet vervormd. wel eerst beenschild proper langs de tunnel afslijpen, spotlasjes uitboren en met een scherpe beitel of luchtdrukbeitel af tikken. zo komt je frame netjes terug van de straler.

Belangrijk is dat je eerst de stuurkolom uitlijnt voor je het nieuwe beenschild er op last. Dit kan je doen met bv een laserwaterpas en een liniaal. indien vervormd bijbuigen met een lange buis.  Beenschild+ neusje is wat, max 200euro in totaal? succes om een goed frame te vinden voor die prijs.

Al bij al is een nieuw beenschild naar mijn ervaring op een halve dag zeker geïnstalleerd. gebruik het juiste gereedschap en nauwkeurig en dan valt het goed mee.

Lood, plamuren en schuren is veel meer werk.

courage

 

Op 29/5/2020 om 08:00, Niels_1977 zei:

Wat een prutswerk! Hopelijk niet teveel voor betaald? 

Anders terug naar vorige eigenaar en geld terug! Als je niet heel bedreven bent in laswerk en plaatwerk, dit aan een degelijk bedrijf overlaten,

temeer omdat dat voor toekomstige verkoop belangrijk gaat zijn!

Hoi

heb vroeger restauraties aan volvo gedaan    plaatwerk  enz is geen probleem   ik blaas graag een nieuw leven in oltimers                misschien ga ik op termijn teveel betaald hebben weet het niet   de wereld van de vespa is voor mij heel nieuw  en dat kan je al eens leergeld betalen zeg ik daar tegen   wat ik wel weet is dat de restauratie volgens de regels van de kunst gaat zijn   en dan kost het soms extra geld  maar nadien zal ik er dubbel van genieten ;-)

grtz

  • Like 1
Link naar reactie
2 uur geleden, Didier67 zei:

heb al de onderdelen besteld     blij dat je het vertelt van de stuurkolom ga dat zeker bekijken     restauratie werk heb ik in het verleden gedaan maar dan vooral aan Volvo PV 444  PV544   P1800es Amazon Duett     ben niet bang van dit project en ik hou ervan een tweede leven te geven :-)

In de linkse achterbil aan de binnenkant staat het nr: LA15609 ingeponst  heeft dat met het kleur te maken ?

thx voor het antw

 

dat zal eerder een deel van het chassisnummer zijn, dus kan je best proberen terug van het net te halen.

ter referentie; https://www.scooterhelp.com/serial/vespa.serial.locator.html

aha, volvo amazon met de stromberg carbu's. bloed, zweet en tranen. als je ervaring hebt met plaatwerk is de klus zeker in een paar uur geklaard. Reparatiedelen zijn over het algemeen van goede tot zeer goede kwaliteit. Mijn voorkeur gaat naar la vespa due plaatwerk. half zo duur als de Duitse/Nederlandse shops en van zeer goede kwaliteit.

Niet tegenstaande moet de klus nog steeds worden uitgevoerd. dus opnieuw, courage. :)

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...