Jens92 Geplaatst: 27 mei 2020 Delen Geplaatst: 27 mei 2020 Hallo allemaal, Sinds kort heb ik een Vespa pk50xl van 87 in de garage staan. Na enige ervaring met een recentere lml125 nu dus een echte Vespa ;). Echter heb ik deze Vespa gekocht met een lege benzine tank en hebben we hem dus maar kort kunnen testen. Ik dacht dus thuis wat benzine ingooien en die draait mooi, niet dus. 1ste stap heb ik dus de carburateur schoongemaakt, hier merkte ik al dat de vlotter en vlotternaald versleten was. Deze heb ik vervangen, alles opnieuw aangesloten. Na een paar x kicken(met de gas open..) draait hij. Ik kan hem wel niet stationair laten draaien, maar al bij al draait hij redelijk. Indien ik opnieuw probeer te starten krijg ik hem niet meer aan de praat.. Nu merkte ik ook dat de vilten ring verdwenen is tussen de carbu en spruitstuk. (deze was spijtig niet op stock dus kan ik voorlopig niet testen) volgens mij is dit ook niet de echte oorzaak, dan zou hij niet zo goed draaien als ik hem al aan de praat krijg. Iemand een ander idee waar ik moet beginnen zoeken? (Bougie werkt ook goed) Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 27 mei 2020 Delen Geplaatst: 27 mei 2020 Die vilten ring wordt soms vervangen door een rubberen o-ring IN de outtake van de carbu. Kijk dus eerst es of er daar geen extra rubberen exemplaar zit (naast de fijne O-ring in de daarvoor voorziene uitsparing). Niet of moeilijk starten kan ook aan valse lucht (verduurde oliekeerringen, pakkingen,...), ontsteking (versleten pickup is een typische PK probleem), of vele andere zaken liggen. Via de zoekfunctie van het forum vind je wellicht je antwoord. Dit topic is de afgelopen weken uitvoerig behandeld door andere forumleden. Link naar reactie
Daan Geplaatst: 29 mei 2020 Delen Geplaatst: 29 mei 2020 kijk eens of je geen vastloper/warmloper hebt gehad. Link naar reactie
Jens92 Geplaatst: 2 juni 2020 Auteur Delen Geplaatst: 2 juni 2020 Ik denk dat je de rubber op deze foto bedoeld? Ik heb reeds het forum doorzocht, maar ook met al de verschillende tips raak ik er niet uit. Heb een nieuwe boogie geplaatst en de luchtfilter eraf gehaald, zo heb ik hem verschillende keren gestart gekregen. Wel een aantal x kicken, niet van de eerste x in gang. Draait dan eigenlijk redelijk goed. Maar nu weer 20x stampen zonder resultaat, ik denk dat de zuiger misschien aan vervanging toe is zoals Daan aangeeft, alhoewel er op de teller maar 12000km staan. (kan natuurlijk een andere zijn..) Link naar reactie
Frissenappel Geplaatst: 3 juni 2020 Delen Geplaatst: 3 juni 2020 Wat doet je vermoeden dat de zuiger aan vervanging toe is? Link naar reactie
Jens92 Geplaatst: 3 juni 2020 Auteur Delen Geplaatst: 3 juni 2020 De compressie is niet meer zo aanwezig. Misschien dat hij daarom maar af en toe draait. Als de zuigerveer toevallig goed staat dat hij feller afsluit en dus meer compressie heeft en kan ontvlammen. Als hij draait is hij op lage toeren ook zeer traag van reactie. Of is dit zeer rare logica? VID_20200602_192804.mp4 Link naar reactie
Jens92 Geplaatst: 18 juli 2020 Auteur Delen Geplaatst: 18 juli 2020 (aangepast) Probleem is ondertussen opgelost. Zuiger die erin stak was eigenlijk zo goed als nieuw maar de zuigerveren hadden in de cilinder een Gap van +-7mm.. de zuiger had de goede maat, maar de ringen waren helemaal verkeerd. Cilinder zat ook al op de grootste maat ondertussen. Voor de zekerheid nieuwe zuiger gestoken. Draait terug mooi nu, en van eerste kick loopt hij terug! Mijn logica was dan toch niet zo onlogisch 😃 18 juli 2020 aangepast door Jens92 Link naar reactie
Daan Geplaatst: 26 juli 2020 Delen Geplaatst: 26 juli 2020 En die van mij ook niet 1 Link naar reactie
Jens92 Geplaatst: 4 augustus 2020 Auteur Delen Geplaatst: 4 augustus 2020 Blijkbaar toch niet de enige oorzaak. Gisteren eindelijk volledig de Vespa kunnen opbouwen, Da schakelkabels vervangen en een eerste ritje kunnen maken. Gisteren dus een eerste korte rit gedaan om alles te testen. Alles ging goed, tot als ik terug de garage binnenreed. Reageerde niet meer op de gas en hij viel gewoon stil. Ik kreeg hem niet meer in gang gestampt.. precies hetzelfde probleem als wat ik ervoor had :(. Voor ik erbij reed heb ik hem nochtans regelmatig laten draaien en kreeg ik hem na het stilleggen meteen van de eerste kick terug in gang. Pickup heb ik niet vervangen, kan dit er iets mee te maken hebben? Het heeft allesinds iets te maken met de warme toestand, dan kan ik hem niet starten.. Link naar reactie
Frissenappel Geplaatst: 4 augustus 2020 Delen Geplaatst: 4 augustus 2020 Op 18/7/2020 om 16:54, Jens92 zei: Probleem is ondertussen opgelost. Zuiger die erin stak was eigenlijk zo goed als nieuw maar de zuigerveren hadden in de cilinder een Gap van +-7mm.. de zuiger had de goede maat, maar de ringen waren helemaal verkeerd. Cilinder zat ook al op de grootste maat ondertussen. Voor de zekerheid nieuwe zuiger gestoken. Draait terug mooi nu, en van eerste kick loopt hij terug! Mijn logica was dan toch niet zo onlogisch 😃 7mm, allokes. 3 uur geleden, Jens92 zei: Blijkbaar toch niet de enige oorzaak. Gisteren eindelijk volledig de Vespa kunnen opbouwen, Da schakelkabels vervangen en een eerste ritje kunnen maken. Gisteren dus een eerste korte rit gedaan om alles te testen. Alles ging goed, tot als ik terug de garage binnenreed. Reageerde niet meer op de gas en hij viel gewoon stil. Ik kreeg hem niet meer in gang gestampt.. precies hetzelfde probleem als wat ik ervoor had :(. Voor ik erbij reed heb ik hem nochtans regelmatig laten draaien en kreeg ik hem na het stilleggen meteen van de eerste kick terug in gang. Pickup heb ik niet vervangen, kan dit er iets mee te maken hebben? Het heeft allesinds iets te maken met de warme toestand, dan kan ik hem niet starten.. Dus koud start ze wel zonder problemen? als ze niet meer start de bougie uitdraaien en een paar keer kicken en zien of ze vonkt. slechte ralentie en erger worden bij warmer worden klinkt als pick up of cdi. Link naar reactie
Harleyman Geplaatst: 5 augustus 2020 Delen Geplaatst: 5 augustus 2020 Misschien een stomme vraag maar heb je wel mengsmering getankt? Link naar reactie
Jens92 Geplaatst: 5 augustus 2020 Auteur Delen Geplaatst: 5 augustus 2020 Op 4/8/2020 om 11:03, Frissenappel zei: 7mm, allokes. Dus koud start ze wel zonder problemen? als ze niet meer start de bougie uitdraaien en een paar keer kicken en zien of ze vonkt. slechte ralentie en erger worden bij warmer worden klinkt als pick up of cdi. Koud start hij perfect, vanaf eerste kick. Warm geeft hij zeer zwakke ontsteking.. ik heb een nieuwe pickup aangekregen, deze ga ik proberen te solderen. Als je goed kijkt zie je een kleine hoek uit de pickup, zou dit de oorzaak kunnen zien? Kan je deze eigenlijk doormeten? 10 uur geleden, Harleyman zei: Misschien een stomme vraag maar heb je wel mengsmering getankt? Bedankt voor de opmerking, maar dat heb ik gelukkig wel gedaan 😃 Link naar reactie
Frissenappel Geplaatst: 7 augustus 2020 Delen Geplaatst: 7 augustus 2020 Op 5/8/2020 om 20:55, Jens92 zei: Koud start hij perfect, vanaf eerste kick. Warm geeft hij zeer zwakke ontsteking.. ik heb een nieuwe pickup aangekregen, deze ga ik proberen te solderen. Als je goed kijkt zie je een kleine hoek uit de pickup, zou dit de oorzaak kunnen zien? Kan je deze eigenlijk doormeten? Bedankt voor de opmerking, maar dat heb ik gelukkig wel gedaan 😃 Ik dacht dat zo een pick up op basis van het hall principe werkt, maar ben niet zeker. In dat geval is het moeilijk na te meten mbt magnetisme etc. Als het erger wordt bij warme motor kan het ook de cdi zijn, hou dat in je achterhoofd. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen