Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Schurend geluid vooraan


Aanbevolen berichten

Is het normaal als je je vespa heel langzaam vooruit of achteruit beweegt/duwt, dat er een soort van schurend geluid vooraan aan het wiel te horen is?

Betreft een recente Vespa Sprint 125, die pas onderhoud gehad heeft.

Ik ben ook pas van 110 naar 120 vooraan dikte overgeschakeld, maar het komt duidelijk niet van de band zelf, eerder iets binnenin of aan de rem/abs dat draait. Het is me eerder niet in die mate opgevallen, maar het kan goed zijn dat het er altijd al is geweest...

Iemand die het weet? :)

aangepast door dvsp
Link naar reactie

Komt het niet van de schijfrem?

Was het voor de onderhoudsbeurt ook al aanwezig of is het daarna ontstaan? Als het daarna ontstaan is zal ik er mee terug gaan.

Link naar reactie
16 minutes ago, Vespa Reng Deng Deng Deng said:

Komt het niet van de schijfrem?

Was het voor de onderhoudsbeurt ook al aanwezig of is het daarna ontstaan? Als het daarna ontstaan is zal ik er mee terug gaan.

Het kan van de rem komen... het is moeilijk te zeggen. Het lijkt van binnenin/abs ring ergens te komen... Of het al dan niet ontstaan is voor of na het onderhoud zou ik niet kunnen zeggen, normaal beweeg ik ook niet zo traag er mee (en ik bedoel echt heeeel traag, zo van stilstand en dan heeel lichtjes duwen of van voor nr achter trekken), en van zodra ie rolt hoor je het amper/niet. (Met motor aan hoor je het helemaal niet.) Het lijkt wel alsof het een soort aandrijving is.

 

 

Link naar reactie

Als je schijfremmen hebt en dat heb je dan schuren de blokken heel licht tegen je schijf.  Dit zou je als je de scooter met het wiel van de grond af zet niet mogen merken in hoe lekker het wiel ronddraait. In de meeste gevallen die ik ken (geen vespas) dan klinkt het als een schelle hoge toon maar draait het wiel wel lekker rond als je het een flinke zwiep geeft.

Als dit niet het geval is dan even terug naar waar de beurt gedaan is want dan zou er iets mis kunnen zijn met de remmen. 

Link naar reactie

Hmm... het klinkt bijna als een dynamo of zo. Als ik mijn oor op het dashboard leg en dan lichtjes naar voren duw hoor ik het bij het aanzetten van het rollen... duidelijk van bij het wiel vooraan komend, eens ie rolt is het bijna onhoorbaar, en het geluid wordt ook lager naarmate ie rolt.

Dit allemaal bij motor af weliswaar want anders zou je het nooit horen...

Link naar reactie

Na nog wat rijden valt het me op dat het enkel lijkt te zijn na het rijden, ongeacht of de remschijf warm is of niet. Als ie koud is doet ie het niet. (Bv vanochtend niks, na rit v 140km duidelijk hoorbaar.)

aangepast door dvsp
Link naar reactie
2 uur geleden, dvsp zei:

Na nog wat rijden valt het me op dat het enkel lijkt te zijn na het rijden, ongeacht of de remschijf warm is of niet. Als ie koud is doet ie het niet. (Bv vanochtend niks, na rit v 140km duidelijk hoorbaar.)

Ik zal er mee terug gaan.

Link naar reactie
8 minutes ago, Niels_1977 said:

Band loopt aan tegen hydraulische leiding binnen/bovenin in spatbord? (of tegen plastic kap)

Band heeft speling zat... lijkt me nergens tegen aan te lopen. Lijkt me ergens iets binnenin ofwel de brakepad misschien?

Link naar reactie

Zou idd ook goed kunnen, kan op zich geen kwaad dat de rempads iets aanlopen bij hydraulische remmen, komt bij veel voertuigen met schijfrem voor.

En als je de scooter start, hoor je het niet meer! :lol:

Maargoed of dat bij jou Vespa de reden vh geluid is, is moeilijk van afstand te bepalen.

Ga anders eens langs bij een Vespa garage, die kunnen dat vast wel bevestigen, of tegenspreken, dan ben je iig iets verder.

Link naar reactie
1 uur terug, dvsp zei:

Yep - ben van plan bij dealer langs te gaan - helaas ben ik dan wel een uur of 2 kwijt minstens dus zal niet voor meteen zijn :)

Ik zal toch even met een zaklampje in het spatbord kijken of de band echt wel vrij loopt.

Link naar reactie

Ben dus langs dealer gegaan maar met de wind en het verkeer en de lagere temperatuur was het nu moeilijk hoorbaar daar :)

Hij vermoedde iets met ring remschijf etc... als die droog/vuil komt te staan kan die soms lawaai maken. Hij heeft er dan iets opgespoten en het lijkt inderdaad een pak minder te zijn dusver.

To be continued...

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...