Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Krukas.


Giel91

Aanbevolen berichten

Misschien een vraag naar de bekende weg. Maar voordat ik iets doe wat veel tijd kost en het misschien toch niet nodig is vraag ik even naar jullie mening. 
 

Ik ben een Vespa pk50xl aan het restaureren. Voor mij de eerst pk50 die ik restaureer. Erg leuk om te doen. Tijdens het demonteren van de cilinder zag ik dat het blok een flinke vastloper heeft gehad. De cilinder wordt vervangen voor een dikke van Malossi. Even de krukas controleren minimale speling van links naar recht en ligt krassen op de buitenkant van een wang. In de Carter zag ik ook wat tekeningen. Als je met je nagel erover heen krast blijf je er niet in hangen.

 

Moet ik de krukas nu toch vervangen? 
 

 

AFF366F7-5D61-4250-87F6-38296B759F2B.jpeg

FF0092DB-B488-41E3-BCEB-9DF6DCC27E50.jpeg

F9D80B91-B5B5-4FCC-950A-64253B3F1AB1.jpeg

Link naar reactie

Krukas altijd vervangen bij een blokrevisie, vroeger werden ze opnieuw gericht, maar aangezien arbeidsloon nu veel hoger is, is het vervangen vd krukas het betaalbaarst. En na zoveel jaar is de krukas in onbalans, wat de werking vh volledige blok benadeeld.

Als de krassen erg diep zijn, moet de inlet gerepareerd worden, je kan checken of dit nodig is door de tweetakt olie test te doen. (als de krukas de inlet afsluit) 

Link naar reactie
6 minuten geleden, Niels_1977 zei:

Krukas altijd vervangen bij een blokrevisie, vroeger werden ze opnieuw gericht, maar aangezien arbeidsloon nu veel hoger is, is het vervangen vd krukas het betaalbaarst. En na zoveel jaar is de krukas in onbalans, wat de werking vh volledige blok benadeeld.

Als de krassen erg diep zijn, moet de inlet gerepareerd worden, je kan checken of dit nodig is door de tweetakt olie test te doen. (als de krukas de inlet afsluit) 

Bedankt Niels. Heb je nog suggesties voor een krukas?

Link naar reactie

Allez, wasdanu?! De staat en balans van een krukas zijn perfect test- en meetbaar. Een 50cc krukasje heeft in normale omstandigheden amper te lijden en kan in de meeste gevallen gewoon terug. Eérst blok open en dan pas conclusies trekken. 

Link naar reactie
20 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Allez, wasdanu?! De staat en balans van een krukas zijn perfect test- en meetbaar. Een 50cc krukasje heeft in normale omstandigheden amper te lijden en kan in de meeste gevallen gewoon terug. Eérst blok open en dan pas conclusies trekken. 

Dus vervangen is niet perse nodig ?  Hoe test ik zelf of een krukas goed is?

Link naar reactie

Uiteraard niet “per se”. Alleen als die versleten of beschadigd is. Maar zoals gezegd... je moet al gek doen om de krukas van een 50cc motortje kapot te krijgen (of de Vespa 20 jaar met open motor onder een lekkende dakgoot parkeren). Voor zover dat voor een 50cc PKtje zinvol is: elke garagist of brommerwinkel heeft een balanceertoestelletje. Duurt welgeteld 3 seconden om de toleranties te checken. Check verder de spiebaantjes (waar de halve maantjes in liggen) en de staat van de interne lagering (hou de krukas met de pistonstang vast met je ene hand en klop met de platte (andere) hand op de “small end”; bij grote slijtage van de naaldlagers hoor je een metaalachtig geplingel).

Gehard staal van een krukas is vele malen harder dan aluminiumdeeltjes van je piston. Zelfs als er materiaal meedraait, is de kans veel groter dat het aluminiumen intakevlak aan gort gedraaid is dan dat de krukas daardoor beschadigd zou worden. Die veelsporen op de krukaswang zijn geheel normaal. 

Of het intakevlak van jouw carter echt verloren is kan je op basis van bovenstaande fotootjes moeilijk besluiten. 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...