Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Pk 50 automatica blok loshalen


PeterL

Aanbevolen berichten

Ik kan nergens vinden hoe dit moet, ik krijg binnekort een 75cc pinasco dus zou deze dan graag zelf willen installeren. Achterwiel is eriniedergeval af en hij staat op een bok. Hoe verder

Link naar reactie

Tank is los dood hard aan de dop van het kraantje te trekken, kreeg hem nu eruit getild. Nu het blok nog, wat moet ik loshalen en waar, is nergens te vinden voor de automaat!

Link naar reactie

Dat is je knipperlicht relais, en dat grijze blok is je soanningsregelaar. Je CDI/Bobine is gecombineerd (blauwe of zwarte blok) en als je de bougiedop volgt kom je hem vanzelf tegen.

Een blok loshalen is voor bijna elke oude vespa hetzelfde. Het is een kwestie van de juiste volgorde zoeken wat voor jou het beste werkt. Als je een heftafel hebt dan is het makkelijk om een balk onder de standaard te zetten (verhogen) en dan je voorvork/wiel met een spanband naar beneden te trekken zodat de achterzijde omhoog komt, zodat je goed bij het achterwiel kan en dan het blok kan laten kantelen als je de schokbrekerbout los maakt.

Heb je dit niet dan vespa over de linkerkant leggen op een deken, schokbrekerbout, blokbout, electra stekker, kabels en carburateur/luchtfilter/rubber los en het blok eruit tillen.

In een van de handleidingen die ik je gestuurd heb staat het summier met plaatjes uitgelegd, gewoon proberen en niets forceren want dan ben je 9 van de 10 keer iets vergeten los te maken.

  • Like 1
Link naar reactie
10 uur geleden, Pilaf zei:

Dat is je knipperlicht relais, en dat grijze blok is je soanningsregelaar. Je CDI/Bobine is gecombineerd (blauwe of zwarte blok) en als je de bougiedop volgt kom je hem vanzelf tegen.

Een blok loshalen is voor bijna elke oude vespa hetzelfde. Het is een kwestie van de juiste volgorde zoeken wat voor jou het beste werkt. Als je een heftafel hebt dan is het makkelijk om een balk onder de standaard te zetten (verhogen) en dan je voorvork/wiel met een spanband naar beneden te trekken zodat de achterzijde omhoog komt, zodat je goed bij het achterwiel kan en dan het blok kan laten kantelen als je de schokbrekerbout los maakt.

Heb je dit niet dan vespa over de linkerkant leggen op een deken, schokbrekerbout, blokbout, electra stekker, kabels en carburateur/luchtfilter/rubber los en het blok eruit tillen.

In een van de handleidingen die ik je gestuurd heb staat het summier met plaatjes uitgelegd, gewoon proberen en niets forceren want dan ben je 9 van de 10 keer iets vergeten los te maken.

Bedankt voor je anntwoord, waar zit die Elektronica kabel, denk dat ik deze vergeten ben.

Link naar reactie

Aan de rechterzijde net achter je blokbout waar het blok vastzit aan je subframe. Daar zit een connector verstopt achter een metalen plaatje.

Had even geen nettere foto...

10C46F0A-0D91-47D5-BA5F-25D0AAD640A9.thumb.jpeg.d9b4978408175501b381c292b8a48959.jpeg

  • Like 1
Link naar reactie
4 uur geleden, Pilaf zei:

Aan de rechterzijde net achter je blokbout waar het blok vastzit aan je subframe. Daar zit een connector verstopt achter een metalen plaatje.

Had even geen nettere foto...

10C46F0A-0D91-47D5-BA5F-25D0AAD640A9.thumb.jpeg.d9b4978408175501b381c292b8a48959.jpeg

Bedankt, blok is los. Wachten op de 75cc pinasco en dan hopen dat ik alles weer in elkaar krijg, ben het bangste voor die kabels onderin, om die weer vast te maken..

Link naar reactie

Je moet de vario verwijderen en dan met een vliegwieltrekker (speciaal voor de automatica/plurimatic) het vliegwiel verwijderen. Daarachter zit je stator met op het blok en op de statorplaat een merkteken. Zijn die uitgelijnd dan staat naar mijn weten de ontsteking op 18 graden (standaard automatica).

Ik zou het ook nog even met een stoboscoop controleren om deze 18 graden te bevestigen. Er staan genoeg tutorials op internet hoe je dat doet. Zorg dat je de markeringen van TDC en je 18 graden in het zicht plaatst zodat je deze ook kan aflezen als je vario gemonteerd is. Dan starten en met de stroboscoop aan de gang.

  • Like 1
Link naar reactie

Dat kan maar zou het zeker controleren.

Neem eens contact op met Christaan voor onderdelen en een vliegwieltrekker, stukje speciaal gereedschap hoort bij je Vespa ook voor als je in de toekomst een keer de keerringen moet vervangen. (https://www.sip-scootershop.com/en/dealerlocator/Dozy Scooter Parts-Son-3693).

Dit is de trekker die hij verkoopt:

50A50FDA-05E3-4462-BF35-4ADF80F52059.thumb.jpeg.57e720cc707b9434af5ef11092610295.jpeg

Als je je vario verwijderd kom je het vliegwiel tegen, trekker erop en vliegwiel verwijderen.

243DDBE9-5D26-4982-894C-BD9A06A06DD5.thumb.jpeg.170533bc0e942d9460ac99bad496c975.jpeg
 

Daarachter zit je stator(plaat). Als deze nokjes in lijn staan staat de ontsteking standaard afgesteld. 

4455855A-F4EE-489B-A004-A667AC83A6AC.thumb.jpeg.acc918c7836f8654f75ff59a57fe2a78.jpeg

Als je toch de cilinder gaat wisselen, bepaal dan gewoon het TDC voordat je de boel terug monteert. Zet een markering/streep op het vliegwiel en op het blok zodat je weet dat als het blok gemonteerd is en deze markeringen zijn uitgelijnd je zuiger in TDC staat. Daarna kan je met een gradenboog de krukas 18 graden tegen de loop richting draaien en zet je de 2e markering (18) op vliegwiel en blok. Als je het blok nu start dan sluit je de stoboscoop aan op een accu en hang je connector om je draad naar de bougie. De lamp richt je op de markeringen en als het goed is zie je de 2 lijnen (18 markering) op het blok en vliegwiel keurig uitgelijnd (met een geaccepteerde fout marge van 1 graad).

  • Like 1
Link naar reactie
  • 3 jaren later...
On 5/6/2020 at 5:40 PM, PeterL said:

Tank is los dood hard aan de dop van het kraantje te trekken, kreeg hem nu eruit getild. Nu het blok nog, wat moet ik loshalen en waar, is nergens te vinden voor de automaat!

"los dood" mmm ik heb hetzelfde probleem. Maar dus heel hard aan het kraantje trekken dan zou hij los moeten komen?

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...