Vespa-sander Geplaatst: 2 mei 2020 Delen Geplaatst: 2 mei 2020 Goedemorgen, Mijn naam is Sander en sinds 2 weken ben ik de verse eigenaar van een niet meer zo verse Vespa PK50 XL. Deze ga ik volledige restaureren / reviseren. Momenteel is het frame compleet kaal. Ik ga beginnen met de complete revisie van het blokje en vervolgens verder met het frame. Zijn er mensen die nog tips hebben voorafgaand aan het reviseren van het blokje (gaat om een 4 versnellingen handgeschakeld zonder elestart). Waar kun je het beste onderdelen halen? Manuals heb ik op Youtube gevonden maar mochten jullie nog wat interessants hebben dan hoor ik het graag. Tevens is de uitlaat verrot en de rubberen dempers in het blok waar hij vast zit aan het frame en aan de achterschokbreker. Iemand een adresje waar deze te koop zijn? Lees veel over een Sito uitlaat. Past deze 1 op 1 ipv de originele? En nu.... foto’s! Tip voor een ieder die aan dit soort projecten begint! Kruipolie is wondermiddel! Spray je bouten er ruim mee in voordat je enthousiast begint met losdraaien. 3 Link naar reactie
Vespaciao Geplaatst: 2 mei 2020 Delen Geplaatst: 2 mei 2020 Welkom Sander...veel sterkte en geduld met het restaureren en reviseren van je "doorleefde Vespa"...een mooi project ! 1 Link naar reactie
Vespa-sander Geplaatst: 2 mei 2020 Auteur Delen Geplaatst: 2 mei 2020 2 uur geleden, Vespaciao zei: Welkom Sander...veel sterkte en geduld met het restaureren en reviseren van je "doorleefde Vespa"...een mooi project ! Bedankt! Ben er (nog) erg blij mee! Komt vast goed 1 Link naar reactie
Daan Geplaatst: 5 mei 2020 Delen Geplaatst: 5 mei 2020 Mooi om er straks weer 1 extra op de weg te hebben. Tips... Roest in het frame onder de achterschokbreker, laat er een net plaatje inlassen. Kijk even bij de puntlassen vh frame en of hij geen aanrijding gehad heeft. Verder kun je alles wel nieuw krijgen. Link naar reactie
Vespa-sander Geplaatst: 17 mei 2020 Auteur Delen Geplaatst: 17 mei 2020 Hallo allemaal, Ik ben gestart met de revisie van het motorblok. Nu is bij 1 bout welke in de carter steekt de draad defect geraakt bij het losdraaien. Waarschijnlijk was deze al slecht maargoed. kun je dit draadeind vervangen? Of is er een slimmere oplossing? Hoor het graag. Link naar reactie
Gio Geplaatst: 17 mei 2020 Delen Geplaatst: 17 mei 2020 Draadeind kan je zeker vervangen, de slechte stuk afzagen. 2 moeren erop draaien , vast draaien tegen elkaar en los draaien met de de eerste moer die je heb opgedraaid. Klaar 1 Link naar reactie
Vespa-sander Geplaatst: 18 mei 2020 Auteur Delen Geplaatst: 18 mei 2020 Bedankt voor de tip! Gaan we proberen! Link naar reactie
Vespa-sander Geplaatst: 20 mei 2020 Auteur Delen Geplaatst: 20 mei 2020 Weet iemand of dit onderdeel van het schakelkruis zo verbogen hoort te zijn? Het ene deel lijkt meer naar rechts gebogen te zijn en het ander naar links. Hoor het graag als iemand dit weet. Bedankt! Tevens nog de vraag of er mensen zijn die ervaring hebben met het glasparelstralen van de carterdelen? Is dit aan te raden? Link naar reactie
Wilby Geplaatst: 22 mei 2020 Delen Geplaatst: 22 mei 2020 Al mijn carters worden ge-glasparelstraalt, vliegwiel en cilinder zijn nog niet gedaan op foto. 1 Link naar reactie
Vespa-sander Geplaatst: 22 mei 2020 Auteur Delen Geplaatst: 22 mei 2020 Zowel de binnenkant als de buitenkant van het blok? Link naar reactie
Wilby Geplaatst: 24 mei 2020 Delen Geplaatst: 24 mei 2020 Ja, wel niet het inlaatvlak en de lagerzittingen die plak ik dan af. Link naar reactie
Frissenappel Geplaatst: 31 mei 2020 Delen Geplaatst: 31 mei 2020 (aangepast) Op 17/5/2020 om 19:43, Vespa-sander zei: Hallo allemaal, Ik ben gestart met de revisie van het motorblok. Nu is bij 1 bout welke in de carter steekt de draad defect geraakt bij het losdraaien. Waarschijnlijk was deze al slecht maargoed. kun je dit draadeind vervangen? Of is er een slimmere oplossing? Hoor het graag. haal daar eens een draadsnijkussen over. M7x1,5 geloof ik. Gebruik ik ook om de schroefdraad van de andere carterbouten zuiver te maken. Op 20/5/2020 om 20:27, Vespa-sander zei: Weet iemand of dit onderdeel van het schakelkruis zo verbogen hoort te zijn? Het ene deel lijkt meer naar rechts gebogen te zijn en het ander naar links. Hoor het graag als iemand dit weet. Bedankt! Tevens nog de vraag of er mensen zijn die ervaring hebben met het glasparelstralen van de carterdelen? Is dit aan te raden? Hoort standaard niet verbogen te zijn maar is dikwijls een beetje geplooid. zolang de kabel er tussen past en nergens wrijving heeft is dit niet zo erg. Glasparelen of stralen met gedroogd witzand ("voegzand", is goedkoper en in ongeveer dezelfde groftes verkrijgbaar als glasparel) is een goede oplossing om je carters terug op te schonen. zoals Wilby vermeld, lagers laten zitten of afplakken en ontwijken met het grit en pakkingsoppervlakken afplakken met stevige ducttape. (o.a. cillindervlak, carterhelften, koppelingsdeksel, inlaat) Als je iemand vindt in de buurt is vapor stralen net iets beter. Door het vermengen van straalgrit met water heeft het straalgrit een minder grote impactshoek en wordt het aluminium ook meer gepolijst dan enkel maar gewoon een pelletje 'afgeschuurd'. De porieën van het aluminium worden afgesloten waardoor het minder snel olie en vuil zou opnemen. ( dit is een algemene veronderstelling). Je kan ook eens kijken of er in de buurt iemand hoogglans verdicht, doet ook wondere dingen met aluminium. Er zijn dus verschillende mogelijkheden voor verschillende gewenste doelen. Belangrijk voor je al deze moeite doet is eerst nakijken of je lagerzittingen nog mooi rond zijn (47mm voor de krukas) en of de as van de schakelarm de opening in het carter nog niet ovaal heeft uitgesleten. 31 mei 2020 aangepast door Frissenappel Link naar reactie
Vespa-sander Geplaatst: 31 mei 2020 Auteur Delen Geplaatst: 31 mei 2020 (aangepast) 6 uur geleden, Frissenappel zei: haal daar eens een draadsnijkussen over. M7x1,5 geloof ik. Gebruik ik ook om de schroefdraad van de andere carterbouten zuiver te maken. Hoort standaard niet verbogen te zijn maar is dikwijls een beetje geplooid. zolang de kabel er tussen past en nergens wrijving heeft is dit niet zo erg. Glasparelen of stralen met gedroogd witzand ("voegzand", is goedkoper en in ongeveer dezelfde groftes verkrijgbaar als glasparel) is een goede oplossing om je carters terug op te schonen. zoals Wilby vermeld, lagers laten zitten of afplakken en ontwijken met het grit en pakkingsoppervlakken afplakken met stevige ducttape. (o.a. cillindervlak, carterhelften, koppelingsdeksel, inlaat) Als je iemand vindt in de buurt is vapor stralen net iets beter. Door het vermengen van straalgrit met water heeft het straalgrit een minder grote impactshoek en wordt het aluminium ook meer gepolijst dan enkel maar gewoon een pelletje 'afgeschuurd'. De porieën van het aluminium worden afgesloten waardoor het minder snel olie en vuil zou opnemen. ( dit is een algemene veronderstelling). Je kan ook eens kijken of er in de buurt iemand hoogglans verdicht, doet ook wondere dingen met aluminium. Er zijn dus verschillende mogelijkheden voor verschillende gewenste doelen. Belangrijk voor je al deze moeite doet is eerst nakijken of je lagerzittingen nog mooi rond zijn (47mm voor de krukas) en of de as van de schakelarm de opening in het carter nog niet ovaal heeft uitgesleten. Bedankt voor de duidelijke uitleg. Het draadeind heb ik intussen los gekregen en ga ik vervangen. bedankt voor de tip van de lagerpassing en de schakelarm opening. Als die goed zijn zou ik graag nieuwe onderdelen willen bestellen. Ik ben er achter gekomen dat de cilinder en zuiger beschadigd zijn en dat de krukas klingelt. Wat duidt op een versleten laten. Kan ik hier zomaar een Polini 50 cc zuiger en cilinder voor kopen met een krukas van een ander merk of is dit geen optie? ik hou jullie op de hoogte! 31 mei 2020 aangepast door Vespa-sander Link naar reactie
Frissenappel Geplaatst: 31 mei 2020 Delen Geplaatst: 31 mei 2020 1 uur terug, Vespa-sander zei: Bedankt voor de duidelijke uitleg. Het draadeind heb ik intussen los gekregen en ga ik vervangen. bedankt voor de tip van de lagerpassing en de schakelarm opening. Als die goed zijn zou ik graag nieuwe onderdelen willen bestellen. Ik ben er achter gekomen dat de cilinder en zuiger beschadigd zijn en dat de krukas klingelt. Wat duidt op een versleten laten. Kan ik hier zomaar een Polini 50 cc zuiger en cilinder voor kopen met een krukas van een ander merk of is dit geen optie? ik hou jullie op de hoogte! Smallframes hebben 2 grote verschillende categorieen voor de krukas. De 'corsa corta' en de 'corsa lungo'. Give or take alles tot 112cc is de korte slag van 43mm. vanaf 125cc zit je dan bij 51mm en dan heb je nog speciale race versies met slag 53 en 54. (zogenaamde strokers). concreet:Ja, dat kan. op een 43mm kan je een 50cc polini steken en bovendien alles tot 112cc, merk van de krukas maakt niet uit. dat speelt enkel een rol als je naar tuningmotoren kijkt. de enige keuze naast het merk, conus, en slag is of je een vervroegde krukas neemt (anticipato) of een gewone. De eerste vervroegt/ vergroot het 'window' waarin mengsel naar de cilinder kan vloeien. Belangrijk als je een nieuwe krukas besteld is dat je de juiste conus neemt. Er bestaan namelijk verschillende conussen, conus 19 en 20. Dit kan je snel herkennen aan de moer die wordt gebruikt om het vliegwiel vast te zetten. M10x1,25 is een c19 en M12x1,5 is een c20. een vliegwiel van een conus 20 past niet op een conus 19 en omgekeerd. Je krukas mag zijdelings speling hebben aan de bigend (wel minimaal natuurlijk) maar niet in verticale richting. Heb je een idee hoeveel kilometer je blok heeft? Ik heb nog wel een spiksplinternieuw DR75 kitje in de doos liggen moest je daar interesse in hebben. Link naar reactie
Vespa-sander Geplaatst: 31 mei 2020 Auteur Delen Geplaatst: 31 mei 2020 (aangepast) 3 uur geleden, Frissenappel zei: Smallframes hebben 2 grote verschillende categorieen voor de krukas. De 'corsa corta' en de 'corsa lungo'. Give or take alles tot 112cc is de korte slag van 43mm. vanaf 125cc zit je dan bij 51mm en dan heb je nog speciale race versies met slag 53 en 54. (zogenaamde strokers). concreet:Ja, dat kan. op een 43mm kan je een 50cc polini steken en bovendien alles tot 112cc, merk van de krukas maakt niet uit. dat speelt enkel een rol als je naar tuningmotoren kijkt. de enige keuze naast het merk, conus, en slag is of je een vervroegde krukas neemt (anticipato) of een gewone. De eerste vervroegt/ vergroot het 'window' waarin mengsel naar de cilinder kan vloeien. Belangrijk als je een nieuwe krukas besteld is dat je de juiste conus neemt. Er bestaan namelijk verschillende conussen, conus 19 en 20. Dit kan je snel herkennen aan de moer die wordt gebruikt om het vliegwiel vast te zetten. M10x1,25 is een c19 en M12x1,5 is een c20. een vliegwiel van een conus 20 past niet op een conus 19 en omgekeerd. Je krukas mag zijdelings speling hebben aan de bigend (wel minimaal natuurlijk) maar niet in verticale richting. Heb je een idee hoeveel kilometer je blok heeft? Ik heb nog wel een spiksplinternieuw DR75 kitje in de doos liggen moest je daar interesse in hebben. Bedankt voor de super uitleg! Gelukkig zijn de lagerpassingen goed en is het gaat van de schakelarm nog mooi rond. Ik ben blij. Heb intussen een prijsje voor glasparelen. Tussen de 45-65 euro. Valt mij mee. Wat is een DR75 kitje als ik vragen mag? Het blok heeft 15.000 km gelopen en de krukas moest ik met lager flink verhitten en uit het carter slaan. Het lager kwam met krukas en al er uit en zit nu nog op de krukas geklemd. Hoeveel horizontale speling is binnen de marge of is dit iets om even door een specialist te laten bekijken? 31 mei 2020 aangepast door Vespa-sander Link naar reactie
Frissenappel Geplaatst: 31 mei 2020 Delen Geplaatst: 31 mei 2020 43 minuten geleden, Vespa-sander zei: Bedankt voor de super uitleg! Gelukkig zijn de lagerpassingen goed en is het gaat van de schakelarm nog mooi rond. Ik ben blij. Heb intussen een prijsje voor glasparelen. Tussen de 45-65 euro. Valt mij mee. 65 is Niet goedkoop, 45 is niet duur. Reken een 20minuutjes werk +materiaal. 45 minuten geleden, Vespa-sander zei: Wat is een DR75 kitje als ik vragen mag? Dr is een merk zoals polini, olympia,.. Dr maakt eigenlijk voor redelijk veel merken wisselstukken, zoals derbi, motobecane, peugeot, etc. De norm in italie vroeger was Dr75 met 16.16. Ik heb ook onder elke 50cc zo eentje onder zitten omdat mijn vriendin graag eens meerijdt en anders haal je de 40 niet. De 75 staat voor de iets grotere cillinderinhoud en een shb16.16 is een grotere carburateur werd gedaan om vlotter met het verkeer mee te kunnen en al eens iemand comfortabel te kunnen meenemen Link naar reactie
Vespa-sander Geplaatst: 1 juni 2020 Auteur Delen Geplaatst: 1 juni 2020 Net het schakelkruis vervangen. Hoeveel speling mag er axiaal op de tandwielen zitten? Ter indiciatie heb ik een filmpje meegestuurd. IMG_4107.MOV Link naar reactie
nero Geplaatst: 1 juni 2020 Delen Geplaatst: 1 juni 2020 Ik dacht 0.2 tot 0.4mm. Te weinig speling is ook niet goed! Groetjes, nero. 1 Link naar reactie
Frissenappel Geplaatst: 1 juni 2020 Delen Geplaatst: 1 juni 2020 3 minuten geleden, nero zei: Ik dacht 0.2 tot 0.4mm. Te weinig speling is ook niet goed! Groetjes, nero. Ik had speling per tandwiel verstaan, voor de eindspeling heeft Nero gelijk. Excuus 1 Link naar reactie
Vespa-sander Geplaatst: 1 juni 2020 Auteur Delen Geplaatst: 1 juni 2020 10 minuten geleden, Frissenappel zei: Ik had speling per tandwiel verstaan, voor de eindspeling heeft Nero gelijk. Excuus Neem aan te meten door alle tandwielen naar 1 zijde te drukken en dan met een voelermaat de speling meten? Link naar reactie
nero Geplaatst: 1 juni 2020 Delen Geplaatst: 1 juni 2020 4 minuten geleden, Vespa-sander zei: Neem aan te meten door alle tandwielen naar 1 zijde te drukken en dan met een voelermaat de speling meten? Meet de speling steeds langs de 2 zijden (links en rechts) om te vermijden dat je verkeerd meet. Groetjes, nero. Link naar reactie
Vespa-sander Geplaatst: 1 juni 2020 Auteur Delen Geplaatst: 1 juni 2020 9 minuten geleden, nero zei: Meet de speling steeds langs de 2 zijden (links en rechts) om te vermijden dat je verkeerd meet. Groetjes, nero. Met 2 voelermaten aan de linker en rechterkant van het tandwiel tegelijk bedoel je dan denk ik? Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen