Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa px 125cc


focuske

Aanbevolen berichten

Ik was al een 2-tal jaren aan het zoeken naar een mooie Vespa. Ik twijfelde vooral of ik het wel voldoende ging gebruiken.

Eerst naar een LML omwille van de prijs, velen zeiden mij: "doe het niet en koop een echte Vespa".

Dan verkocht een vriend van mij een GL uit 1963, staan twijfelen maar uiteindelijk gekozen voor een PX omwille van de betrouwbaarheid en veiligheid.

Uiteindelijk heb ik mij 2 weken geleden een PX gekocht van 2004 met slechts 6500km.

Er zijn echter veel onderdelen door de eerste eigenaar aan veranderd: 

een andere Carburator 24.24 (px200), andere cilinder en uitlaat. De originele onderdelen heb ik ook meegekregen.

Ik hem mij voor mijn keuze laten begeleiden door vrienden die al een vespa hadden. De bedoeling is om de Vespa te gebruiken bij mooi weer om rustig te touren.

Mijn technische kennis omtrent de Vespa is nog zeer beperkt. Maar het forum is een bron van informatie.

Voorlopig heb ik de Vespa eens grondig gekuist, ook vanonder :)

 Een nieuwe batterij gestoken, en nu klaar om te wachten op mijn nummerplaten.

Wat ik in de toekomst nog graag zou veranderen: een rekje vanachter en van die witte bandjes, voor de rest wil ik hem redelijk standaard houden.

 

Vespa.jpg

Link naar reactie

Welkom focuske...inderdaad, het originele achterlicht past een stuk beter bij je PX...een bagagedrager achteraan is handig !

Wachten op de nummerplaten...en rondbollen met je mooie, opgepoetste Vespa...maar niet te ver of je krijgt een boete ;)

  • Like 2
Link naar reactie
17 minuten geleden, Mister T zei:

Grotere carbu op een standaard cilinder zou ik toch terug origineel zetten. 

ja kan ik altijd laten doen bij een volgend onderhoud. Wie raden jullie aan om onderhoud te laten doen ? regio Genk-bilzen-lanaken ?

 

Waarschijnlijk een stomme vraag maar wat doen een carbu eigenlijk ?

Link naar reactie
9 minuten geleden, Vespaciao zei:

Welkom focuske...inderdaad, het originele achterlicht past een stuk beter bij je PX...een bagagedrager achteraan is handig !

Wachten op de nummerplaten...en rondbollen met je mooie, opgepoetste Vespa...maar niet te ver of je krijgt een boete ;)

haha dat klopt, was hem deze week aan het testen op straat (zonder nummerplaat dus en verzekering) wonen dan ook echt rustig met bijna geen passage. Komt de politie toch niet net voorbij, en waar gaat meneer naar toe ? :blink:

  • Haha 1
Link naar reactie
On 4/26/2020 at 11:42 AM, focuske said:

 

Er zijn echter veel onderdelen door de eerste eigenaar aan veranderd: 

een andere Carburator 24.24 (px200), andere cilinder en uitlaat. De originele onderdelen heb ik ook meegekregen.

 

 

 

 

On 4/26/2020 at 12:16 PM, Mister T said:

Grotere carbu op een standaard cilinder zou ik toch terug origineel zetten. 

Zoals ik het lees, zit er ook een andere cilinder op.

On 4/26/2020 at 12:35 PM, focuske said:

ja kan ik altijd laten doen bij een volgend onderhoud. Wie raden jullie aan om onderhoud te laten doen ? regio Genk-bilzen-lanaken ?

 

Waarschijnlijk een stomme vraag maar wat doen een carbu eigenlijk ?

Dus je zou eerst even moeten kijken wat er precies op zit.

 

Een carburator zorgt voor het mengen van lucht en benzine.
Benzine loopt uit je tank in de carb, en lucht via je luchtfilter. 
Vanuit je carburator gaat het mengsel dan via de intake in de verbrandinsgkamer waar het tot ontplofing gebracht wordt door de vonk van de bougie.

  • Like 1
Link naar reactie
35 minuten geleden, focuske zei:

                                                                                                                             

20200428_165254.jpg

…...……..Hebben ze tegenwoordig ook al "gepersonaliseerde nummerplaten" voor motoren ?  ;) :P

aangepast door Vespaciao
GOOD LUCK BUONA FORTUNA
  • Like 1
  • Haha 2
Link naar reactie

Even de koelkap en vliegwieldeksel verwijderen. Kijken of je een merkje tegenkomt op de cilinder. Als je dan toch zo ver bent, even je kop eraf schroeven en meten. Beter zeker weten. Als je een achterlicht kunt wisselen, moet dit ook lukken. 24.24 lijkt me groot. Beste kans dat er een 177 op zit. Wat is de topsnelheid, en hoe loopt hij naar de top, met horten en stoten, veel rook. Of juist heel vlot?

Link naar reactie
2 uur geleden, Daan zei:

Even de koelkap en vliegwieldeksel verwijderen. Kijken of je een merkje tegenkomt op de cilinder. Als je dan toch zo ver bent, even je kop eraf schroeven en meten. Beter zeker weten. Als je een achterlicht kunt wisselen, moet dit ook lukken. 24.24 lijkt me groot. Beste kans dat er een 177 op zit. Wat is de topsnelheid, en hoe loopt hij naar de top, met horten en stoten, veel rook. Of juist heel vlot?

ik zou niet weten wat de topsnelheid is, vorige eigenaar zei 120.

Dit is überhaupt de eerste motor die ik gekocht heb :) (heb ook nog nooit met een motor gereden)

Gisteren mijn eerste ritje gedaan, verder als 70 ben ik nog niet gekomen :rolleyes: laat staan 120.

Ik had toen al de bibber in de benen, wind op kop en dan nog shaken. Komt wel goed na enkele ritjes zeker ?

70 lijkt al supersnel op zo een dingske :D 

Link naar reactie

120? zelfs met ne opgevoerde 177cc zou ik dat straf vinden. Op den teller ja... maar effectief denk ik dat je blij mag zijn als je de 100 haalt. 

Setje goei bandjes doen veel op je vespa voor je veiligheidsgevoel, welk rubber heb je steken?

Succes ermee!

Link naar reactie
  • 1 maand later...

 

1 uur terug, focuske zei:

weet er iemand waar je best zwarte "tsjoepkes" 😊 kan bestellen voor de gaatjes van je spiegels af te dekken ?

even goolgen op "body plug rubber ". Zulke setjes komen elke jaar wel es voorbij in de Aldi-folder, by the way. :) 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...