Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Pk 50 xl automatica totaal geen trekkracht


PeterL

Aanbevolen berichten

13 minuten geleden, Fahrvergnugen zei:

Ik zie wel dat je kickstart spanner niet werkt.

Hoe bedoel je dat, mechanisme en veer zien er goed uit. Rol is zonder gebruik van de kickstart los van de snaar en als je de kickstarter naar beneden trapt dan beweegt de rol naar rechts (contact met de v-snaar)? Kan je dit bevestigen?

66DF5CD9-C46A-4A6E-9584-8FF4FFDD8353.png.1d1ce01e4b0d4cd5c209f086a24bb65a.thumb.png.4c4e61f995f3dcd7033654b345715c61.png

 

Link naar reactie
9 minuten geleden, Pilaf zei:

Hoe bedoel je dat, mechanisme en veer zien er goed uit. Rol is zonder gebruik van de kickstart los van de snaar en als je de kickstarter naar beneden trapt dan beweegt de rol naar rechts (contact met de v-snaar)? Kan je dit bevestigen?

66DF5CD9-C46A-4A6E-9584-8FF4FFDD8353.png.1d1ce01e4b0d4cd5c209f086a24bb65a.thumb.png.4c4e61f995f3dcd7033654b345715c61.png

 

Ja dat gebeurt inderdaad!

Link naar reactie

Dan werk het spanrolsysteem goed want de rol is er alleen maar voor om de snaar goed “vast te drukken” in de vario tijdens het kicken.

Heb je trouwens de onderdelen tekeningen van de automatica al, heb nog wat scans in de oude doos liggen, stuur maar een pm als je ze nog niet hebt.

aangepast door Pilaf
Link naar reactie
10 uur geleden, PeterL zei:

 

Ik vind het overigens wel fijn dat er nog een aantal personen zijn die verstand hebben van de Automatic en graag/snel willen helpen. Super bedankt allemaal!

 

Het is altijd mooi om te zien dat er weer liefhebbers opstaan om dit soort projecten aan te pakken. 
 

Om nog even terug te komen op de trekveertjes, het is mogelijk om andere veertjes (ander merk/ander type scooter) te plaatsen. Neem een originele mee naar een goede scooter/brommer winkel (niet online) en kijk of ze iets hebben liggen. Heb nog een oude foto gevonden van een plurimatic koppeling, deze had rode trekveren en dat is zeker geen originele piaggio. Ga er van uit dat het op de foto malossi trekveren zijn voor een sfera 50 icm met een automatica pinasco 75cc cilinder. De sfera en automatica komen uit dezelfde periode en ook al zijn het totaal verschillende blokken, bepaalde onderdelen werden op verschillende merken gebruikt dus dat is een beetje uitzoeken.

De sterkte van Malossi trekveren in volgorde (zwak-sterk):
Minarelli : wit – geel – rood
Honda / Kymco / Peugeot / Piaggio : geel & rood
Kymco / Peugeot / Piaggio : wit – groen – paars – blauw
Piaggio Zip / Sfera  : geel – rood – blauw

  • Like 2
Link naar reactie

 

6 uur geleden, Pilaf zei:

Het is altijd mooi om te zien dat er weer liefhebbers opstaan om dit soort projecten aan te pakken. 
 

Om nog even terug te komen op de trekveertjes, het is mogelijk om andere veertjes (ander merk/ander type scooter) te plaatsen. Neem een originele mee naar een goede scooter/brommer winkel (niet online) en kijk of ze iets hebben liggen. Heb nog een oude foto gevonden van een plurimatic koppeling, deze had rode trekveren en dat is zeker geen originele piaggio. Ga er van uit dat het op de foto malossi trekveren zijn voor een sfera 50 icm met een automatica pinasco 75cc cilinder. De sfera en automatica komen uit dezelfde periode en ook al zijn het totaal verschillende blokken, bepaalde onderdelen werden op verschillende merken gebruikt dus dat is een beetje uitzoeken.

De sterkte van Malossi trekveren in volgorde (zwak-sterk):
Minarelli : wit – geel – rood
Honda / Kymco / Peugeot / Piaggio : geel & rood
Kymco / Peugeot / Piaggio : wit – groen – paars – blauw
Piaggio Zip / Sfera  : geel – rood – blauw

Bedankt, zodra ik een poulie trekker heb kan ik in de koppeling kijken en me hiermee bezig zijn, ik zag er wel doorheen dat de orginele op zaten. 

Ik had overigens de uitlaat vastgezet gisteren met van die moertjes dat hij er niet meer af kan trillen, maar nu trekt hij opeens weer veel slechter dan ervoor en is hij begrensd op 45 km/u ofja hij maakt een raar geluid zodra ik 45 rijdt. Hij klinkt wel zacht, dus er is geen lek... iemand een idee?

Link naar reactie
19 uur geleden, Pilaf zei:

Hoe bedoel je dat, mechanisme en veer zien er goed uit. Rol is zonder gebruik van de kickstart los van de snaar en als je de kickstarter naar beneden trapt dan beweegt de rol naar rechts (contact met de v-snaar)? Kan je dit bevestigen?

66DF5CD9-C46A-4A6E-9584-8FF4FFDD8353.png.1d1ce01e4b0d4cd5c209f086a24bb65a.thumb.png.4c4e61f995f3dcd7033654b345715c61.png

 

Bij mij raakt de rol altikd lichtjes de snaar, vandaar mijn gedachte. misschien moet ik het plaatje bij de kickstart in dezelfde stand buigen als deze.

Link naar reactie
2 uur geleden, Fahrvergnugen zei:

Bij mij raakt de rol altikd lichtjes de snaar, vandaar mijn gedachte. misschien moet ik het plaatje bij de kickstart in dezelfde stand buigen als deze.

Dan gaat je automatica op den duur snaren vreten, goed idee om het plaatje een beetje aan te passen zodat deze de snaar net niet raakt (ook niet in hoge toeren).

4 uur geleden, PeterL zei:

Ik had overigens de uitlaat vastgezet gisteren met van die moertjes dat hij er niet meer af kan trillen, maar nu trekt hij opeens weer veel slechter dan ervoor en is hij begrensd op 45 km/u ofja hij maakt een raar geluid zodra ik 45 rijdt. Hij klinkt wel zacht, dus er is geen lek... iemand een idee?

Die zelfborgende moertjes trillen uiteindelijk ook los als het kunststof ringetje van de moer gesmolten is door de hitte van de uitlaat.

Jouw klacht klinkt als een begrensde uitlaat (de bekende prop).
Komt de motor wel goed in 1 beweging op toeren? Misschien kan je het filmen (op de bok en in de neutraal) en hier posten, ben wel benieuwd naar het “rare” geluid.

Zit er niet stiekem een verborgen varioring tussen beide vario helften? Beide vario helften moeten elkaar kunnen raken waarbij de snaar in de hoogste stand (maximaal toeren) komt. Is dit niet het geval dan komt de snaar nooit boven in de vario en zal je nooit de topsnelheid behalen.

Hoeveel vindt jij veel qua benzine zuipen? Heb je een getal of reeds gemeten wat ze verbruikt?

  • Like 1
Link naar reactie
1 uur geleden, Pilaf zei:

Dan gaat je automatica op den duur snaren vreten, goed idee om het plaatje een beetje aan te passen zodat deze de snaar net niet raakt (ook niet in hoge toeren).

Die zelfborgende moertjes trillen uiteindelijk ook los als het kunststof ringetje van de moer gesmolten is door de hitte van de uitlaat.

Jouw klacht klinkt als een begrensde uitlaat (de bekende prop).
Komt de motor wel goed in 1 beweging op toeren? Misschien kan je het filmen (op de bok en in de neutraal) en hier posten, ben wel benieuwd naar het “rare” geluid.

Zit er niet stiekem een verborgen varioring tussen beide vario helften? Beide vario helften moeten elkaar kunnen raken waarbij de snaar in de hoogste stand (maximaal toeren) komt. Is dit niet het geval dan komt de snaar nooit boven in de vario en zal je nooit de topsnelheid behalen.

Hoeveel vindt jij veel qua benzine zuipen? Heb je een getal of reeds gemeten wat ze verbruikt?

Volgens mij zit er geen prop meer in? 

D1177540-3C4D-4C1C-98CB-4DD37A3E3DAF.thumb.jpg.c96b9990f423f9485aeddd73daa417d5.jpg6EE68B71-D6F9-470A-8391-2E23888CE56B.thumb.jpg.d6238a7f4a824488e68ceb1fffa7a972.jpg

En filmpjes van wat je vroeg:

 

En ook lekte er iets (denk olie) uit de Carb, niet veel maar het plakte wel op de zijcover. 

IMG_2209.thumb.jpeg.f6ee50908c119fdcd10bfd1b92682482.jpegIMG_2207.thumb.jpeg.5b9621ee95f9443bd8a1b13190573c8f.jpeg

Hopen dat we met deze informatie al weer verder kunnen!

En dit was trouwens het stukje tussen de uitlaat en de cilinder: E532AB4C-B9C7-4062-A616-F73528144C74.thumb.jpg.bd3931c956ec91df0b7ca082b157acf2.jpg

Link naar reactie

Dit is een sito+ uitlaat, de originele hadden geen uitlaat knie en bestonden uit 1 stuk. Ze hadden ook een kleiner diameter uitlaatpijpje.

Dus geen prop.

Je mist trouwens wel een afdekdop, zo zuig je vuile ongefilterde lucht aan.

59B5FE4B-BD7B-4DDB-BE89-877F54ADD06F.jpeg.f602c940548e90a033d226435d9b95c1.jpeg
 

Voor een standaard 50cc automaat trek ze netjes op, klink aan het eind (op je top) als een toerenbegrenzer. Kan je de maat (dikte) van je v-snaar eens opmeten, er zijn 2 types in de handel 15,0x621 en 16,3x621.

Verder kan je zelf nog de bougie controleren en welk merk/type is er gemonteerd? Dan de timing controleren of deze correct is en uiteraard de carburateur reinigen (welke sproeier zit er nu in?).

Qua lekken, dat is 2 takt olie wat overblijft van de blowback uit je carburateur, de benzine verdampt en de olie blijft over. Meng je 2% en doe je dit zelf?

Link naar reactie
43 minuten geleden, Pilaf zei:

Dit is een sito+ uitlaat, de originele hadden geen uitlaat knie en bestonden uit 1 stuk. Ze hadden ook een kleiner diameter uitlaatpijpje.

Dus geen prop.

Je mist trouwens wel een afdekdop, zo zuig je vuile ongefilterde lucht aan.

59B5FE4B-BD7B-4DDB-BE89-877F54ADD06F.jpeg.f602c940548e90a033d226435d9b95c1.jpeg
 

Voor een standaard 50cc automaat trek ze netjes op, klink aan het eind (op je top) als een toerenbegrenzer. Kan je de maat (dikte) van je v-snaar eens opmeten, er zijn 2 types in de handel 15,0x621 en 16,3x621.

Verder kan je zelf nog de bougie controleren en welk merk/type is er gemonteerd? Dan de timing controleren of deze correct is en uiteraard de carburateur reinigen (welke sproeier zit er nu in?).

Qua lekken, dat is 2 takt olie wat overblijft van de blowback uit je carburateur, de benzine verdampt en de olie blijft over. Meng je 2% en doe je dit zelf?

Dus je zegt bij de uitlaat is geen restrictie? Ik vind het wel raar dat sinds ik de uitlaat vaster heb gemaakt met van die borgmoeren, dat hij minder hard rijdt en trekt... 

 

Ik zal de maat morgenvroeg opmeten. Er zat een NGK B7ES in. Timing controleren weet ik niet echt hoe dat moet en de carb was gereinigd! Maar bedankt voor de hulp!

Link naar reactie

Kun je een foto maken van het inlaatspruitstuk. bij deze types zit ook weleens een vernauwing t.o.v. anderen.

Link naar reactie

Met de sito+ heb je dit tussenstukje nodig. (en ja kom er maar in met de keuze voor mijn bevestigingsmateriaal ;) )

19zX9NY.jpg

aangepast door pdvd
Link naar reactie
4 uur geleden, Daan zei:

Kun je een foto maken van het inlaatspruitstuk. bij deze types zit ook weleens een vernauwing t.o.v. anderen.

Dat zal ik straks doen, maar hoe ik mij herinner was die er niet. 

 

11 uur geleden, Pilaf zei:

Dit is een sito+ uitlaat, de originele hadden geen uitlaat knie en bestonden uit 1 stuk. Ze hadden ook een kleiner diameter uitlaatpijpje.

Dus geen prop.

Je mist trouwens wel een afdekdop, zo zuig je vuile ongefilterde lucht aan.

59B5FE4B-BD7B-4DDB-BE89-877F54ADD06F.jpeg.f602c940548e90a033d226435d9b95c1.jpeg
 

Voor een standaard 50cc automaat trek ze netjes op, klink aan het eind (op je top) als een toerenbegrenzer. Kan je de maat (dikte) van je v-snaar eens opmeten, er zijn 2 types in de handel 15,0x621 en 16,3x621.

Verder kan je zelf nog de bougie controleren en welk merk/type is er gemonteerd? Dan de timing controleren of deze correct is en uiteraard de carburateur reinigen (welke sproeier zit er nu in?).

Qua lekken, dat is 2 takt olie wat overblijft van de blowback uit je carburateur, de benzine verdampt en de olie blijft over. Meng je 2% en doe je dit zelf?

Ik zie niets van 621, ik zie wel 721. Dit zijn de foto's van mijn V snaar. 

IMG_2226.thumb.jpeg.6e9ce94b8074a9b5cfbb467deaf2060e.jpegIMG_2227.thumb.jpeg.920020c350edf2bb5b0e2c7a91f308a0.jpegIMG_2225.thumb.jpeg.9a8a2c6a16173e74159cf6ee68e65fab.jpeg

 

En waar zou die Vario ring zitten? dan kan ik daarvoor kijken.

Link naar reactie

Dat nummer 236102/4 is wel het nummer van een piaggio snaar met een lengte van 621mm, die 721 klopt niet of is van een ander nummer.

Kan je deze maat (tussen groene pijlen) opmeten, er zijn namelijk 2 varianten te koop, een 15,0 en een 16,3mm, dat maakt wel uit voor je topsnelheid.

87E2991D-6EF9-40E8-AF22-E2FA6388CBE6.jpeg.163cf25029fbb100afb54f50b5c4889d.jpeg

Als je langs de rode pijl kijkt richting de glijbus waar de vario over beweegt, zit daar dan een ring? Ga er niet van uit maar om het eea uit te sluiten.
 

  • Like 1
Link naar reactie
19 minuten geleden, LockOn zei:

Heb ook even een filmpje voor je gemaakt. Kun je even vergelijken:D

 

Dat is ook niet rap nee, haha.

Maar als je bij mij kijkt: 

 

Rond de 45 km/u hoor je echt een gerammel en daar stopt ie dan ook, alsof het door iets begrensd wordt, terwijl het wel meer toeren kan maken klinkt het 

Link naar reactie
17 uur geleden, PeterL zei:

Rond de 45 km/u hoor je echt een gerammel en daar stopt ie dan ook, alsof het door iets begrensd wordt, terwijl het wel meer toeren kan maken klinkt het 

Misschien kan je van iemand een CDI lenen of sowieso een extra reserve kopen en deze wisselen. Juist omdat deze er op een bepaald toerental inkomt lijkt me dat de oorzaak. Ook voor de zekerheid, de bougie, bougiedop en kabel even controleren op breuk en corrosie. Voor de rest loopt het blok mooi geleidelijk door de km-ers.

Varioring zit onder de v-snaar, op jouw foto laat je de vario met v-snaar van boven zien.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...