Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Pk 50 xl automatica totaal geen trekkracht


PeterL

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik heb sindskort een PK 50 XL Automatica alleen heb ik er een paar probleempjes mee.

1) De gashendel is heel stroef, ik moet hem stroefjes helemaal hard open trekken voordat hij een beetje loopt.

2) Hij trekt totaal niet, als ik op een heuveltje van 5% stilsta voor een stoplicht en het is groen gaat hij niet vooruit al trek ik de gashendel helemaal open, lijkt alsof de reactie ervan heel erg vertraagd is. Zodra hij 40-45 rijdt, doet hij dit ook goed.

en een vraag, ik heb rolletjes besteld van 3.9 gr. zou dit helpen hiermee of is er toch iets anders mis, en helpt een Sito+ bij met trekkracht?

Link naar reactie

Hey Peter, 

Leuk, heb toevallig 3 weken terug ook een gekocht (automatica) . Ze staan er om bekend dat het geen snelheid monsters zijn. Heb de sito plus er vorige week onder gehangen, trek kracht is niet vooruit gegaan. Eerder iets minder, top snelheid met 5 km/h verhoogd. 

Ik zelf geef altijd een stepje mee bij het wegrijden :'). Komt ie wat sneller op gang. 

Misschien de gaskabels even smeren? Of staan ze te strak? 

Ben benieuwd wat de rolletjes doen, zit er ook overna te denken deze te bestellen. 

 

Groetjes Richard 

  • Like 1
Link naar reactie

En ik volg... automatica's zijn niet de snelste nee... vroeger leuk op het fietspad maar als je nu op de weg staat met een rij opgefokte automobilisten achter je...

Link naar reactie

Heb veel aan deze modellen gesleuteld en eigenlijk is het in de 50cc variant een hopeloos ontwerp. Het blok komt pas tot leven als je de cc’s verhoogt, de 125cc plurimatic is bijvoorbeeld gewoon een prima stadsscooter.

Wat echt werkt is een 75cc pinasco eronder monteren. De kop aanpassen (of die van sip kopen), jet en timing aanpassen en een Sito Plus uitlaat plaatsen. Dan gaan rijden en de rollen aanpassen . Ook een eventuele varioring plaatsen om maximale snelheid te begrenzen (om wok te voorkomen). Uiteraard ben je met 75cc in overtreding maar dat ben je ook al op je moderne vespa als je je varioring verwijderd dus die keuze moet ieder voor zich maken.

Mijn ervaring met de 75cc, standaard carb, grotere jet en een sito plus is een topsnelheid van 55km/h op de gps en de trekkracht van een moderne 2-takt (met 2 passagiers).

Het is een dure modificatie en met de kennis die ik nu heb zou ik er niet teveel geld instoppen, als je trekkracht wilt ga dan opzoek naar een leuke schakel pk50 waar ook makkelijker onderdelen voor te krijgen zijn.

  • Like 1
Link naar reactie

Bedankt allemaal voor de reacties 

Ik zou graag de 75cc willen monteren maar vind het alleen een beetje moeilijk hoe ik uberhaupt bij de cilinder kom, is daar een tutorial voor, want volgens mij is dat echt veel werk..

ik had namelijk een oude honda cb50 en daar ben je al gelijk bij de cilinder.

Overigens heb ik de Sito plus al geinstalleerd. Heeft iemand een filmpje of kan hij/zij die maken hoe hij klinkt en optrekt met de pinasco 75cc? 

Link naar reactie

Hey Peter

Inderdaad, en pinasco 75 en sito plus. Sproeier tussen de 70 en 75. Zo trekt hij stukken beter. Verder kun je wat aan de rollen doen. Maar het is niet meer nieuw te krijgen. dus weet wat je doet. En hoe je erbij komt :D, Het mooiste is je complete blok eronderuit. Maar je kan hem op zijn linker zijkant leggen, achterveer losmaken, je uitlaat en swingarm (grote bout door het frame) En dan je blok naar beneden halen zodat je je koelkap kunt verwijderen. 

Link naar reactie

Heb 1 x gereden op een automatica met 75 cc en dat merk je echt gelijk... Het is dat ik ook gewoon een 200 heb 

Link naar reactie
2 uur geleden, PeterL zei:

Trouwens, ik moet soms als ie 1 dag stilstaat wel 20+ keer kicken voordat ie start, waar zou dat aan kunnen liggen?

De automatica heeft een v snaar span systeem bij het kickstarten. Als je kickstarter omlaag trapt wordt de spanrol dan goed tegen de snaar aan geduwd? Kijk ook of de v snaar niet slipt op de vario (bovenste poelie) tijdens het kicken, is dat wel het geval dan heb je je probleem gevonden.

Verder even kijken of je v snaar niet versleten is.

  • Like 1
Link naar reactie
25 minuten geleden, Pilaf zei:

De automatica heeft een v snaar span systeem bij het kickstarten. Als je kickstarter omlaag trapt wordt de spanrol dan goed tegen de snaar aan geduwd? Kijk ook of de v snaar niet slipt op de vario (bovenste poelie) tijdens het kicken, is dat wel het geval dan heb je je probleem gevonden.

Verder even kijken of je v snaar niet versleten is.

Stel hij slipt op de bovenste poulie, wat zou ik moeten wijzigen?

Link naar reactie

Kijk of het spanrol systeem goed z’n werk doet, die moet de snaar goed vastdrukken in de vario zodat de krukas rond gaat. Buiten een goed werkend spanrol systeem, een nieuwe v snaar en het opruwen van de 2 vario helften kan je weinig doen.

Kijk ook of de v snaar klappert tijdens het stationair lopen en of het vario-koppeling systeem mooi werkt als je gas geeft (uiteraard op de bok en in zn vrij). Dit systeem is ook gevoelig in het afstellen, en dan bedoel ik rollen, rollencups en koppelingsveertjes. Is er met het laatste iets mis dan hoor je je koppeling ook “tingelen” als deze stationair draait, de veertjes zijn dan te licht.
Helaas zijn er nog weinig onderdelen te vinden dus het experimenteren zal beperkt zijn.  

Je kan proberen de eerste paar kicken rustig te doen zodat de v snaar goed strak komt te staan, dan voel je weerstand en dan goed doorkicken.

  • Like 1
Link naar reactie
7 uur geleden, LockOn zei:

Nope, je moet bijbehorende cups ook mee bestellen. Staan ook op deze site. 

 
Schrik niet van de prijs je hebt er 14 nodig.

Totale onzin voor wat plastic... ik had gelezen ergens dat ze niet nodig waren omdat orginele maat 15x15 is en deze 16x13 dus het zou moeten passen zonder de cups?

heeft iemand anders een 3D print mogelijkheid hiervoor, ik ga toch niet €40 voor wat plastic cups betalen

Link naar reactie

Denk ook niet dat je de cups nodig hebt:

https://www.vespa-schmiede.de/-100-1921-2042-2531-2820-2827-2851.html

De originele zijn 14mm plus huls 16mm, die jij besteld hebt zijn ook 16mm. Ze zullen misschien wat rammelen omdat ze geen 14mm breed zijn maar 13mm, maar rammelen doen mijn rollen in de gts300 ook dus daar geen zorgen om maken. Ben wel benieuwd naar het gewicht want 4 gram klinkt erg licht tov de originele. Gewoon testen en ben benieuwd naar je bevindingen.

  • Like 1
Link naar reactie
56 minuten geleden, Pilaf zei:

Denk ook niet dat je de cups nodig hebt:

https://www.vespa-schmiede.de/-100-1921-2042-2531-2820-2827-2851.html

De originele zijn 14mm plus huls 16mm, die jij besteld hebt zijn ook 16mm. Ze zullen misschien wat rammelen omdat ze geen 14mm breed zijn maar 13mm, maar rammelen doen mijn rollen in de gts300 ook dus daar geen zorgen om maken. Ben wel benieuwd naar het gewicht want 4 gram klinkt erg licht tov de originele. Gewoon testen en ben benieuwd naar je bevindingen.

Woon in Zuid Limburg dus heb die trekkracht wel nodig hahaha

  • Haha 1
Link naar reactie
Op 27/4/2020 om 22:03, PeterL zei:

Trouwens, ik moet soms als ie 1 dag stilstaat wel 20+ keer kicken voordat ie start, waar zou dat aan kunnen liggen? Stel het is de bougie, welke moet ik kopen?

een automatica kan je ook aanlopen, rennen in 0, erop springen en naar 1 

Link naar reactie

Dat kan je zo niet zien, dan moet echt de kop er af zodat je de bore kan meten.

Of je een 75cc cilinder hebt zou je wel kunnen zien bij de uitlaatbevestiging, daar staat het woord “pinasco”.

770C44C4-0939-4FB4-BD6C-1AB1A9C964AD.thumb.jpeg.917529f70ba046cb603fc0460ddddbbb.jpeg

Ga er nu niet van uit dat je een pinasco 75cc set eronder hebt liggen want anders was je vast dit topic niet gestart :).

 

  • Like 1
Link naar reactie
5 minuten geleden, Pilaf zei:

Dat kan je zo niet zien, dan moet echt de kop er af zodat je de bore kan meten.

Of je een 75cc cilinder hebt zou je wel kunnen zien bij de uitlaatbevestiging, daar staat het woord “pinasco”.

770C44C4-0939-4FB4-BD6C-1AB1A9C964AD.thumb.jpeg.917529f70ba046cb603fc0460ddddbbb.jpeg

Ga er nu niet van uit dat je een pinasco 75cc set eronder hebt liggen want anders was je vast dit topic niet gestart :).

 

Nouja, eerste wat mij was opgevallen was dat het spruitstuk tussen de uitlaat en de cilinder er los op zat, dus er was een lek. Deze heb ik gedicht, vervolgens heb ik de rollen gecheckt en die waren helemaal afgeslepen en de 5.6 gr variant, ik wacht nu op die rollen maar ik denk uiteindelijk niet dat ik de Pinasco 75cc heb. 

 

Het enige waar ik gewoon tegenop loop is hoe ik uberhaupt de motor los krijg zodat ik aan de cilinder kan werken.

Link naar reactie
1 minuut geleden, PeterL zei:

Het enige waar ik gewoon tegenop loop is hoe ik uberhaupt de motor los krijg zodat ik aan de cilinder kan werken.

Dat is het grote nadeel van de automatica, het blok moet eronderuit wil je er goed en netjes aan willen sleutelen.

Dat zijn kabels los, luchtfilterrubber los (dat is een vervelende om weer terug te zetten), benzineslang los, 1 elektrakabel los en dan de blokbout verwijderen. Het makkelijkst is de vespa over de linkerkant op een oude deken/tuinkussen leggen...dan schuif/til je het blok er redelijk makkelijk uit.

De uitlaat knie trilt vaak los, als het blok er onderuit is dit meteen aanpakken, het ligt vaak aan het soort pakking wat er gebruikt is. De metalen uitlaatpakkingen willen in de loop van tijd nog wel eens zetten waardoor er ruimte op de uitlaat knie komt. Aandraaien zit er niet in omdat je er zo moeilijk bij kan. Gewoon draadeind/moeren vastzetten met loctite 243 en een goede borgring eronder, dan komt het niet meer los.

  • Like 1
Link naar reactie
12 minuten geleden, PeterL zei:

vervolgens heb ik de rollen gecheckt en die waren helemaal afgeslepen

Heb je van de binnenzijde van de vario een foto, ben benieuwd hoe die eruit ziet als je rollen zo zijn versleten. Hoop dat de geleiders nog goed zijn anders heb je een ander probleem erbij.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...