Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Electra vespa 150 gl uit 1961


bruinzee

Aanbevolen berichten

Dag allemaal, even voorstellen, Ik ben René en in het bezit van een gerestaureerde 150 GL uit 1961.

Ik ben nu zelf wat kleine dingen aan het opknappen en loop nu tegen een elektra probleem aan.

Ik probeer het uit leggen. Er is niet aan de elektra gesleuteld tot vorige week. Toen ontstond het volgende probleem: Na het starten brand het achterlicht, het remlicht werkt niet of nauwelijks. de claxon en de koplamp doet het ook niet. Ik heb de schakelaar bij het rempedaal schoongemaakt. Nieuwe zekering geplaatst. Koplamp open om bedrading te controleren. Accu aan de lader etc. 

Bedradingsschema erbij gezocht en daar loop ik vast. De gebruikte kleuren op de motor lijken niet helemaal te corresponderen met het schema en in het schakelaartje op het stuur zitten nog 3 niet aangesloten draden. Omdat de bedrading in het frame en motorblok verdwijnt is het lastig om de bedrading te volgen waar het naar toe loopt en of het goed is aangesloten.

Vooral het niet of nauwelijks branden van het remlicht islastig, dat is toch wel een vereiste voor het rijden. Er is bij de restauratie wel een nieuwe draadboom geplaatst. Iemand suggesties?

Link naar reactie

Een GL uit 1961 ...heeft een  goede accu nodig om het achterlicht/remlicht , stadslicht en claxon te laten werken .

Vaak als de accu al minder werkt , doen bovenstaande dingen het nog wel , tot dat de accu echt kapot is , dan doen ze het echt niet meer .

Misschien verklaart dit al een hoop ..., dat je accu echt kapot is ..

Misschien een nieuwe accu als eerste plaatsen om een en ander uit te sluiten ?

 

Link naar reactie
15 uur geleden, jje zei:

Een GL uit 1961 ...heeft een  goede accu nodig om het achterlicht/remlicht , stadslicht en claxon te laten werken .

Vaak als de accu al minder werkt , doen bovenstaande dingen het nog wel , tot dat de accu echt kapot is , dan doen ze het echt niet meer .

Misschien verklaart dit al een hoop ..., dat je accu echt kapot is ..

Misschien een nieuwe accu als eerste plaatsen om een en ander uit te sluiten ?

 

Dan is dat de volgende stap, ik vraag me af of de accu nog goed is. Er zit wel een "nieuwe" in, er wordt nu niet mee gereden, dus laad niet op en aan de druppellader lijkt het of er niets gebeurt. Gaan geen lampjes op de lader branden als de accu is aangesloten.

Link naar reactie
19 minuten geleden, bruinzee zei:

Dan is dat de volgende stap, ik vraag me af of de accu nog goed is. Er zit wel een "nieuwe" in, er wordt nu niet mee gereden, dus laad niet op en aan de druppellader lijkt het of er niets gebeurt. Gaan geen lampjes op de lader branden als de accu is aangesloten.

Nog even ter aanvulling. als het electra schema van de VGLB1, typenummer op zoek komt daar geen accu in voor. snap je mijn verwarring.

Link naar reactie
8 minutes ago, bruinzee said:

Nog even ter aanvulling. als het electra schema van de VGLB1, typenummer op zoek komt daar geen accu in voor. snap je mijn verwarring.

Dan heb je dus niet het goede electra schema, mijn vermoeden is dat je een Italiaanse GL electra schema hebt, je moet de versie hebben vd GL Misa geproduceerd in Belgie.

Vespa-Misa-GLB-1961-with-battery.jpg

aangepast door Niels_1977
Link naar reactie

Hangt er van af in welk land de MISA werd verkocht. Duitse en Scandinavische hadden geen accu. In de latere Misa-jaren werd gewerkt met Belgische onderdelenproducenten vs. import van Italiaanse stock. Ik heb zelf gemerkt dat de kleurcombinaties daardoor kunnen afwijken (voor zover in de afgelopen 60 jaar niet al eerder een andere kabelboom werd getrokken. Je spreekt over een gerestoreerde Vespa? De kans bestaat dat je niet langer met een originele kabelboom te maken hebt.

18 uur geleden, bruinzee zei:

Ik probeer het uit leggen. Er is niet aan de elektra gesleuteld tot vorige week. Toen ontstond het volgende probleem: Na het starten brand het achterlicht, het remlicht werkt niet of nauwelijks. de claxon en de koplamp doet het ook niet. Ik heb de schakelaar bij het rempedaal schoongemaakt. Nieuwe zekering geplaatst. Koplamp open om bedrading te controleren. Accu aan de lader etc. 

2 mogelijkheden:

- Check de bedrading achter in het schakelkastje op je stuur es? Zou kunnen dat de voeding naar het bedieningspaneeltje is losgekomen.

- Indien niet, check dan de 2 verlichtingsbobijnen op de stator achter het vliegwiel. Mogelijk is 1 van de verlichtingsbobijnen doorgebrand. Als dat het geval is kan ik je alleen maar aanraden om over te stappen op een 12v elektronische ontsteking en kabelboom. Meer licht, makkelijker starten, nooit meer afstellen, meer koppel (als je gaat voor een variabele),...

image.thumb.png.d9892e4f15a4519ed5af9182b537c793.png

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...