Jump to content
Vespaforum.be
bruinzee

Electra vespa 150 gl uit 1961

Recommended Posts

Dag allemaal, even voorstellen, Ik ben René en in het bezit van een gerestaureerde 150 GL uit 1961.

Ik ben nu zelf wat kleine dingen aan het opknappen en loop nu tegen een elektra probleem aan.

Ik probeer het uit leggen. Er is niet aan de elektra gesleuteld tot vorige week. Toen ontstond het volgende probleem: Na het starten brand het achterlicht, het remlicht werkt niet of nauwelijks. de claxon en de koplamp doet het ook niet. Ik heb de schakelaar bij het rempedaal schoongemaakt. Nieuwe zekering geplaatst. Koplamp open om bedrading te controleren. Accu aan de lader etc. 

Bedradingsschema erbij gezocht en daar loop ik vast. De gebruikte kleuren op de motor lijken niet helemaal te corresponderen met het schema en in het schakelaartje op het stuur zitten nog 3 niet aangesloten draden. Omdat de bedrading in het frame en motorblok verdwijnt is het lastig om de bedrading te volgen waar het naar toe loopt en of het goed is aangesloten.

Vooral het niet of nauwelijks branden van het remlicht islastig, dat is toch wel een vereiste voor het rijden. Er is bij de restauratie wel een nieuwe draadboom geplaatst. Iemand suggesties?

Share this post


Link to post

Een GL uit 1961 ...heeft een  goede accu nodig om het achterlicht/remlicht , stadslicht en claxon te laten werken .

Vaak als de accu al minder werkt , doen bovenstaande dingen het nog wel , tot dat de accu echt kapot is , dan doen ze het echt niet meer .

Misschien verklaart dit al een hoop ..., dat je accu echt kapot is ..

Misschien een nieuwe accu als eerste plaatsen om een en ander uit te sluiten ?

 

Share this post


Link to post
15 uur geleden, jje zei:

Een GL uit 1961 ...heeft een  goede accu nodig om het achterlicht/remlicht , stadslicht en claxon te laten werken .

Vaak als de accu al minder werkt , doen bovenstaande dingen het nog wel , tot dat de accu echt kapot is , dan doen ze het echt niet meer .

Misschien verklaart dit al een hoop ..., dat je accu echt kapot is ..

Misschien een nieuwe accu als eerste plaatsen om een en ander uit te sluiten ?

 

Dan is dat de volgende stap, ik vraag me af of de accu nog goed is. Er zit wel een "nieuwe" in, er wordt nu niet mee gereden, dus laad niet op en aan de druppellader lijkt het of er niets gebeurt. Gaan geen lampjes op de lader branden als de accu is aangesloten.

Share this post


Link to post
19 minuten geleden, bruinzee zei:

Dan is dat de volgende stap, ik vraag me af of de accu nog goed is. Er zit wel een "nieuwe" in, er wordt nu niet mee gereden, dus laad niet op en aan de druppellader lijkt het of er niets gebeurt. Gaan geen lampjes op de lader branden als de accu is aangesloten.

Nog even ter aanvulling. als het electra schema van de VGLB1, typenummer op zoek komt daar geen accu in voor. snap je mijn verwarring.

Share this post


Link to post
Posted (edited)
8 minutes ago, bruinzee said:

Nog even ter aanvulling. als het electra schema van de VGLB1, typenummer op zoek komt daar geen accu in voor. snap je mijn verwarring.

Dan heb je dus niet het goede electra schema, mijn vermoeden is dat je een Italiaanse GL electra schema hebt, je moet de versie hebben vd GL Misa geproduceerd in Belgie.

Vespa-Misa-GLB-1961-with-battery.jpg

Edited by Niels_1977

Share this post


Link to post

Hangt er van af in welk land de MISA werd verkocht. Duitse en Scandinavische hadden geen accu. In de latere Misa-jaren werd gewerkt met Belgische onderdelenproducenten vs. import van Italiaanse stock. Ik heb zelf gemerkt dat de kleurcombinaties daardoor kunnen afwijken (voor zover in de afgelopen 60 jaar niet al eerder een andere kabelboom werd getrokken. Je spreekt over een gerestoreerde Vespa? De kans bestaat dat je niet langer met een originele kabelboom te maken hebt.

18 uur geleden, bruinzee zei:

Ik probeer het uit leggen. Er is niet aan de elektra gesleuteld tot vorige week. Toen ontstond het volgende probleem: Na het starten brand het achterlicht, het remlicht werkt niet of nauwelijks. de claxon en de koplamp doet het ook niet. Ik heb de schakelaar bij het rempedaal schoongemaakt. Nieuwe zekering geplaatst. Koplamp open om bedrading te controleren. Accu aan de lader etc. 

2 mogelijkheden:

- Check de bedrading achter in het schakelkastje op je stuur es? Zou kunnen dat de voeding naar het bedieningspaneeltje is losgekomen.

- Indien niet, check dan de 2 verlichtingsbobijnen op de stator achter het vliegwiel. Mogelijk is 1 van de verlichtingsbobijnen doorgebrand. Als dat het geval is kan ik je alleen maar aanraden om over te stappen op een 12v elektronische ontsteking en kabelboom. Meer licht, makkelijker starten, nooit meer afstellen, meer koppel (als je gaat voor een variabele),...

image.thumb.png.d9892e4f15a4519ed5af9182b537c793.png

Share this post


Link to post

Let op ...met de lader die je erop zet ...het is een 6volt accu !

Share this post


Link to post
2 hours ago, jje said:

Let op ...met de lader die je erop zet ...het is een 6volt accu !

Bij de Lidl heb je best aardige laders, herkent automatisch of het een 6 volt of 12 volt accu is.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By ElectricBlue
      naast de BMW motorfiets is er een Vespa bijgekomen voor de lokale verplaatsingen en om op vakantie uitstapjes te maken. Na enkele keren met de EMCO van de dochter te rijden beviel de rust en stilte van het elektrisch rijden on meer en meer.  Na wat rond kijken naar verschillende merken was het liefde op het eerste zicht. We zouden er nog eens een nachtje over slapen en 10 minuten laten stonden we terug in de Vespa Shop aan de paardenmarkt.
      Ondertussen al meegenomen op een najaars vakantie en al veel gebruikt om de verplaatsing naar Gent op een snelle manier af te haspelen.
      Een beenkleed er bij en de scooter kan ook bij minder weer doorgeprikt worden.
       
    • By xvesponex
      Is het mogelijk om onder een oude vespa (jaren 60-70), minstens een 125 cc motor te leggen waarbij er geen vitesse zijn?
      Greetzzz
    • By EriX
      De Simson Schwalbe scooter (plaatbrommer hé Moon) uit het voormalige DDR hebben ze sinds afgelopen zomer ook vanonder het stof gehaald en in een nieuw jasje gestoken.
      Nu met een elektrische motor...
      http://www.e-schwalbe.de/
      http://streetcrawler.blogspot.com/2010/11/simson-schwalbe.html
      http://green.autoblog.com/2011/10/11/meet-the-110-mile-electric-e-schwalbe-scooter/


      http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=tAQcuoVSvfk
      De voorganger:
      http://nl.wikipedia.org/wiki/Simson_Schwalbe




    • By dave
      100.000 Eurkes te investeren?
      https://boltmobility.com/

    • By dave
      dan nog liever ne velo
      http://www.gva.be/cnt/dmf20170615_02926408/scooty-lanceert-elektrische-deelscooter-in-antwerpen
×
×
  • Create New...